Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Przedmiot Humanistyczno-Społeczny - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedmiot Humanistyczno-Społeczny - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.
C-2Celem zajęć jest przedstawienie studentom podstawowych problemów z zakresu etyki i filozofii politycznej oraz pobudzenie do refleksji na temat relacji humanistyki z rzeczywistością polityczno-społeczną w kontekście wybranych obszarów geograficznych i kulturowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Relacja pomiędzy filozofią i techniką2
T-W-2Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)2
T-W-3Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)2
T-W-4Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)2
T-W-5Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej4
T-W-6Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)2
T-W-7Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych2
T-W-8Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam2
T-W-9Zaliczenie2
T-W-10Wprowadzenie do filozofii politycznej i etyki w świecie współczesnym2
T-W-11Oświecenie i filozofia w służbie rewolucji. Demokracja.2
T-W-12Socjalizm, "społeczeństwo spektaklu" Guya Deborda i nowa lewica lat 60. XX wieku.2
T-W-13Nacjonalizm. Studium przypadku: Republika Południowej Afryki i apartheid.2
T-W-14Wybrane przykłady współczesnych relacji etyki i polityki: Chiny - od Konfucjusza, poprzez ideologiczny komunizm do monopartyjnego państwowego kapitalizmu; Meksyk - system kastowy; Korea Północna - "kimizm" w zderzeniu z europejską awangardą artystyczną (Laibach w Korei); Konflikt Izraelsko-Palestyński; Arabska Wiosna;2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Praca własna18
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy z prezentacją multimedialną
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: – P, tj. podsumowująca
S-2Ocena podsumowująca: Kol0kwium podsumowujące

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/C/03C_W01
- Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych, etycznych, społecznych i politycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką
AU_1A_W23C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/C/03C_U01
Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów
AU_1A_U11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/C/03C_K01
Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych i analizować je w szerszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej.
AU_1A_K05, AU_1A_K10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/C/03C_W01
- Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych, etycznych, społecznych i politycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką
2,0
3,0Student posiada podstawowe informacje z zakresu omawianego materiału
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/C/03C_U01
Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów
2,0
3,0Student prezentuje podstawowe fakty dotyczące kierunków filozoficznych szczególnie mocno związanych z techniką oraz uzasadnia własną postawę etyczną wobec wybranych problemów współczesności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/C/03C_K01
Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych i analizować je w szerszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej.
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1-3, PWN, Warszawa, 2011
  2. Will Kymlicka, Współczesna filozofia polityczna, ZNAK, Warszawa, 1998
  3. Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN, Kraków, 2006
  4. Richard H. Popkin, Filozofia, Zysk i S-ka, Poznań, 1994
  5. Joanna Szczepanik, Laibach gra z Koreą. Wielowątkowośc relacji sztuki i polityki na przykładzie jednego wydarzenia, Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, 2019, w publikacji pokonferencyjnej "Kultury w ruchu. Migracje, Transfery, Epistemologie."

Literatura dodatkowa

  1. red. Peter Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Poznań, 2009
  2. Magdalena Środa, Etyka dla myślących, Czarna Owca, Warszawa, 2010
  3. Magdalena Środa, Etyka dla myślących, Czarna Owca, Warszawa, 2010
  4. Karl Popper, W poszukiwaniu lepszego świata. Wykłady i rozprawy z trzydziestu lat, Książka i Wiedza, Warszawa, 1997
  5. Karl Popper, W poszukiwaniu lepszego świata. Wykłady i rozprawy z trzydziestu lat, Książka i Wiedza, Warszawa, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Relacja pomiędzy filozofią i techniką2
T-W-2Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)2
T-W-3Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)2
T-W-4Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)2
T-W-5Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej4
T-W-6Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)2
T-W-7Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych2
T-W-8Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam2
T-W-9Zaliczenie2
T-W-10Wprowadzenie do filozofii politycznej i etyki w świecie współczesnym2
T-W-11Oświecenie i filozofia w służbie rewolucji. Demokracja.2
T-W-12Socjalizm, "społeczeństwo spektaklu" Guya Deborda i nowa lewica lat 60. XX wieku.2
T-W-13Nacjonalizm. Studium przypadku: Republika Południowej Afryki i apartheid.2
T-W-14Wybrane przykłady współczesnych relacji etyki i polityki: Chiny - od Konfucjusza, poprzez ideologiczny komunizm do monopartyjnego państwowego kapitalizmu; Meksyk - system kastowy; Korea Północna - "kimizm" w zderzeniu z europejską awangardą artystyczną (Laibach w Korei); Konflikt Izraelsko-Palestyński; Arabska Wiosna;2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Praca własna18
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/C/03C_W01- Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych, etycznych, społecznych i politycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W23E.W2. absolwent zna i rozumie problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki przydatną do projektowania obiektów architektonicznych i zespołów urbanistycznych w kontekście społecznych, kulturowych, przyrodniczych, historycznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, integrując wiedzę zdobytą w trakcie studiów;
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.
Treści programoweT-W-1Relacja pomiędzy filozofią i techniką
T-W-2Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)
T-W-3Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)
T-W-4Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)
T-W-6Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)
T-W-7Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych
T-W-5Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej
T-W-9Zaliczenie
T-W-8Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe informacje z zakresu omawianego materiału
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/C/03C_U01Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U11B.U2. absolwent potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze;
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.
Treści programoweT-W-1Relacja pomiędzy filozofią i techniką
T-W-2Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)
T-W-3Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)
T-W-4Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)
T-W-6Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)
T-W-7Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych
T-W-5Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej
T-W-9Zaliczenie
T-W-8Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje podstawowe fakty dotyczące kierunków filozoficznych szczególnie mocno związanych z techniką oraz uzasadnia własną postawę etyczną wobec wybranych problemów współczesności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/C/03C_K01Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych i analizować je w szerszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K05D.S1. absolwent jest gotów do adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności występujących w trakcie wykonywania pracy zawodowej o charakterze twórczym;
AU_1A_K10E.S1. absolwent jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia oraz twórczej pracy w celu rozwiązywania problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.
Treści programoweT-W-1Relacja pomiędzy filozofią i techniką
T-W-2Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)
T-W-3Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)
T-W-4Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)
T-W-6Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)
T-W-7Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych
T-W-5Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej
T-W-9Zaliczenie
T-W-8Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0