Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie urbanistyczne-4B:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie urbanistyczne-4B
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Klara Czyńska <Klara.Czynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Klara Czyńska <Klara.Czynska@zut.edu.pl>, Olga Gazińska <olga.gazinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,23zaliczenie
projektyP4 45 3,00,77zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie zajęć z „Podstaw projektowania urbanistycznego” (sem. III S1) z wynikiem minimum dostatecznym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów i ćwiczeń z podstaw projektowania urbanistycznego jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zasadami kształtowania przestrzeni urbanistycznej zespołów zabudowy wielorodzinnej. Podczas zajęć przekazywany jest niezbędny zakres wiedzy potrzebny do właściwego kształtowani pod względem funkcjonalnym i kompozycyjnym i technicznym zespołów zabudowy wielorodzinnej.
C-2Na wykładach i ćwiczeniach projektowych szczególne miejsce zajmują zagadnienia związane z kulturotwórczym znaczeniem urbanistyki, z naciskiem na harmonijne wpisanie nowych zespołów zabudowy wielorodzinnej w istniejącą strukturę miejską.
C-3Celem zajęć z projektowania zespołów zabudowy wielorodzinnej jest przekazanie wiedzy na temat kształtowania wnętrz urbanistycznych o różnym charakterze od publicznych, półpublicznych i półprywatnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wyjście w plener i zwiedzanie istniejącego zespołu zabudowy wielorodzinnej z równoczesnym wprowadzeniem w problematykę projektowania urbanistycznego.1
T-P-2Podział na zespoły projektowe i wykonywanie funkcjonalnych i kompozycyjnych analiz terenu objętego opracowaniem i jego powiązań z otoczeniem.9
T-P-3Praca koncepcyjna nad projektem3
T-P-4Ćwiczenia klauzurowe i zadania projektowe wykonywane podczas zajęć12
T-P-5Praca projektowa na podkładach sytuacyjno-wysokościowych i modelu 3d20
45
wykłady
T-W-1Wykład wprowadzający poświęcony omówieniu problematyki projektowania zespołów zabudowy wielorodzinnej oraz organizacji i formy zaliczenia przedmiotu.1
T-W-2Omówienie metody zbierania danych o terenie objętym projektowaniem w tym specyfiki inwentaryzacji urbanistycznej oraz analiz urbanistycznych .1
T-W-3Cykl wykładów poświęcony przygotowaniu analiz urbanistycznych (możliwości warsztatowych, zakresu merytorycznego itp.)3
T-W-4Wykłady przedstawiające aspekty techniczne i normatywne procesu projektowania urbanistycznego zespołów zabudowy wielorodzinnej.2
T-W-5Cykl wykładów poświęconych: kształtowaniu elementów krystalizujących układy urbanistyczne, wnętrz publicznych, rozplanowaniu budynków, podziałów własnościowych, funkcji, układów komunikacyjnych i parkingowych oraz terenów zielonych z ich zagospodarowaniem.3
T-W-6Cykl wykładów poświęconych kompozycji urbanistycznej omówionej na przykładzie polskich i zagranicznych zespołów zabudowy wielorodzinnej. Analiza istniejących założeń kompozycyjnych z wykorzystaniem animacji komputerowych i pokazów multimedialnych.3
T-W-7Omówienie kulturotwórczej roli projektowania urbanistycznego w odniesieniu do dużych zespołów zabudowy śródmiejskiej.1
T-W-8Omówienie zakresy niezbędnego do zaliczenia projektu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-P-2Praca własna indywidualna i w grupie.28
A-P-3Konsultacje2
75
wykłady
A-W-1Obecność na wykładach15
A-W-2Praca własna8
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Analiza przedmiotu nauczania poprzez obserwację na żywo (wycieczka),
M-2Wykłay informacyjne
M-3Wykłady problemowe
M-4Pokazy
M-5Metoda projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obecnosc na zajeciach
S-2Ocena formująca: Ocena czastkowa monitorujaca prace studentów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu wykonanego przez studencki zespół projektowy.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XIV/4B_W01
Student zna podstawowe zasady właściwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego. Zna podstawowe zasady kompozycji urbanistycznej zarówno w odniesieniu do właściwych relacji funkcjonalno-kompozycyjnych zabudowy jak i zagospodarowania terenu. Student potrafi prawidłowo czytać i interpretować wszystkie zapisy zawarte w podkładach sytuacyjno-wysokościowych. Dotyczy to zarówno danych dotyczących zagospodarowania terenu jak i jego ukształtowania oraz wyposażenia w infrastrukturze techniczna. Wie tez jak na podstawie danych zawartych w podkładach sytuacyjno- wysokościowych stworzyć makietę terenu wraz z zabudowa oraz skonstruować trójwymiarowy komputerowy model przestrzenny zarówno terenu jak i istniejącej zabudowy.
AU_1A_W02, AU_1A_W08, AU_1A_W21C-1, C-3, C-2T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-P-5, T-P-1, T-P-4M-4, M-5, M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XIV/4B_U01
W trakcie zajęć oraz na wykładach poznaje sposoby projektowania różnych rodzajów i skali przestrzeni urbanistycznych i jej aranżacji. Poznaje również sposoby ich wizualnej prezentacji. Poznaje tradycyjne techniki tworzenia makiet terenu i budynków. Przy pomocy programów komputerowych wykonuje analizy terenu opracowania oraz wirtualne trójwymiarowe modele terenu oraz istniejącej projektowanej i zabudowy.
AU_1A_U13, AU_1A_U07C-1, C-3T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-P-3, T-P-5, T-P-1M-4, M-5, M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XIV/4B_K01
Projektowanie urbanistyczne jest jednym z ważniejszych czynników kształtowania przestrzeni miejskiej. Z tego powodu bardzo ważnym elementem procesu dydaktycznego jest ukazanie studentom, jak istotnym jest twórcza i zgodne z kulturą przestrzenną kształtowanie nowych zespołów miejskich w duchu zachowania ciągłości funkcjonalnej i kulturowej danego obszaru miejskiego.
AU_1A_K05C-1, C-3, C-2T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-P-1M-4, M-5, M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XIV/4B_W01
Student zna podstawowe zasady właściwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego. Zna podstawowe zasady kompozycji urbanistycznej zarówno w odniesieniu do właściwych relacji funkcjonalno-kompozycyjnych zabudowy jak i zagospodarowania terenu. Student potrafi prawidłowo czytać i interpretować wszystkie zapisy zawarte w podkładach sytuacyjno-wysokościowych. Dotyczy to zarówno danych dotyczących zagospodarowania terenu jak i jego ukształtowania oraz wyposażenia w infrastrukturze techniczna. Wie tez jak na podstawie danych zawartych w podkładach sytuacyjno- wysokościowych stworzyć makietę terenu wraz z zabudowa oraz skonstruować trójwymiarowy komputerowy model przestrzenny zarówno terenu jak i istniejącej zabudowy.
2,0Student nie potrafi właściwie zinterpretować zapisy map geodezyjnych oraz nie potrafi efektywnie wykorzystać techniki komputerowej do celów projektowych. Student nie potrafi własciwie ukształtowac relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania poprawnego funkcjonalnie oraz czytelnego kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej. Student nie opanował podstawowych zasad własciwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy wielorodzinnej oraz własciwych relacji z zabudowa istniejaca.
3,0Student bardzo pobieżnie potrafi zinterpretować zapisy map geodezyjnych oraz potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać technikę komputerową do celów projektowych. Student jedynie w minimalnym stopniu opanował sztukę właściwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiędzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całością założenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej z marginalnym uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego.
3,5Student prawidłowo potrafi zinterpretować jedynie część zapisów map geodezyjnych oraz dość sprawnie wykorzystuje technikę komputerową do celów projektowych. Student jedynie w niektórych fragmentach zabudowy opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie i kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej bez własciwego uwzglednienia prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych w odniesieniu do istniejacego zainwestowania miejskiego.
4,0Student potrafi zinterpretować zapisy map geodezyjnych z umiejętnością dobrego wnioskowania. Prawidłowo korzysta z oprogramowania komputerowego wspomagającego proces projektowy. Student opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej z uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejacego zainwestowania miejskiego. Propozycje projektowe sa poprawne lecz niezbyt kreatywne.
4,5Student potrafi dobrze zinterpretować zapisy map geodezyjnych i wykorzystać do właściwego wkomponowania projektowanego zespołu urbanistycznego oraz wykorzystuje oprogramowanie komputerowe do precyzyjnego przedstawienia aspektów technicznych oraz wizualnych projektu. Student opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej, z uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych w odniesieniu do zabudowy projektowanej oraz wykazał sie odpowiednia wrazliwoscia projektowa w odniesieniu do istniejacego zainwestowania miejskiego. Propozycja projektowa zawiera wiele elementów swiadczacych o wrazliwosci przestrzennej jej autora.
5,0Student potrafi prawidłowo zinterpretować zapis map geodezyjnych i wykorzystać ich treść do bardzo dobrego usytuowania projektowanego zespołu urbanistycznego. Wspomaganie komputerowe jest wykorzystane do precyzyjnego i wizualnie bardzo atrakcyjnego przedstawienia przyjętych przez studenta założeń projektowych. Student bardzo dobrze opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej, z uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych w odniesieniu do zabudowy projektowanej oraz wykazał sie duza wrazliwoscia projektowa w odniesieniu do istniejacego zainwestowania miejskiego. Propozycja projektowa jest indywidualna wypowiedzia twórcza dobrze wpisujaca sie w zastane warunki funkcjonalne i przestrzenne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XIV/4B_U01
W trakcie zajęć oraz na wykładach poznaje sposoby projektowania różnych rodzajów i skali przestrzeni urbanistycznych i jej aranżacji. Poznaje również sposoby ich wizualnej prezentacji. Poznaje tradycyjne techniki tworzenia makiet terenu i budynków. Przy pomocy programów komputerowych wykonuje analizy terenu opracowania oraz wirtualne trójwymiarowe modele terenu oraz istniejącej projektowanej i zabudowy.
2,0Student nie potrafi w czytelny i precyzyjny sposób przedstawić zarówno technicznych jaki i estetycznych aspektów opracowanego projektu urbanistycznego. Brak fizycznego modelu zabudowy. Projekt nie zawiera czytelnie skonstruowanych wnetrz urbanistycznych.
3,0Projekt urbanistyczny oraz fizyczny model są pod względem rysunku technicznego oraz grafiki na poziomie wystarczającym dla zaprezentowania podstawowych rozwiązań zastosowanych w projekcie. Wnetrza urbanistyczne sa zaprojektowane z zastosowaniem nielicznych zasad kompozycji urbanistycznej. Projekt w niewielkim stopniu zawiera zróznicowanie wnetrz o charakterze publicznym, półpublicznym i prywatnym. Aranzacja wnetrz jest nieadekwatna do ich charakteru.
3,5Grafika projektu pozwala na jednoznaczną ocenę zastosowanych rozwiązań, lecz jedynie na standardowym poziomie, zarówno w obszarze rozwiązań technicznych jak i wizualizacji zaprojektowanej i istniejącej przestrzeni urbanistycznej oraz fizycznego modelu zabudowy. W projekcie mozna wyodrebnic wnetrza urbanistyczne o zróznicowanym charakterze. Ich aranzacja jest jednak zbyt ujednolicona lub niezbyt trafnie podkresla charakter funkcjonalny i przestrzenny poszczególnych wnetrz.
4,0Przedstawiony do oceny projekt zawiera dobrze udokumentowane graficznie rozwiązania techniczne jak i ciekawą grafikę (tradycyjną lub komputerową) prezentującą rozwiązania przestrzenne. Model fizyczny zabudowy jest wykonany na dobrym poziomie. Projekt urbanistyczny zawiera poprawnie kształtowane i zaaranzowane wnetrza urbanistyczne.
4,5Grafika rozważań technicznych, wizualizacje, fizyczna makieta oraz komputerowe symulacje trójwymiarowe w atrakcyjny i czytelny sposób ilustrują główne założenia projektu. Rozwiazanie urbanistyczne zastosowane w projekcie opiera sie na czytelnie wyodrebnionych i powiazanych ze soba wnetrzach urbanistycznych. Zaproponowana aranzacja wnetrz podnosi atrakcyjnosc poszczególnych przestrzeni urbanistycznych.
5,0Wszystkie zastosowane techniki rysunkowe, malarskie (tradycyjne lub komputerowe) oraz fizyczna makieta w rzetelny i bardzo atrakcyjny sposób prezentują rozwiązania przyjęte w projekcie urbanistycznym. Zaprojektowany zespól zabudowy jednorodzinnej charakteryzuje sie bardzo atrakcyjnym układem wnetrz tworzacych logiczny system o indywidualnym wyrazie zarówno przestrzennym jak i funkcjonalnym. Bogata aranzacja poszczególnych wnetrz z zastosowaniem odpowiedniej zieleni, posadzek oraz małej architektury współgra z charakterem poszczególnych fragmentów zabudowy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XIV/4B_K01
Projektowanie urbanistyczne jest jednym z ważniejszych czynników kształtowania przestrzeni miejskiej. Z tego powodu bardzo ważnym elementem procesu dydaktycznego jest ukazanie studentom, jak istotnym jest twórcza i zgodne z kulturą przestrzenną kształtowanie nowych zespołów miejskich w duchu zachowania ciągłości funkcjonalnej i kulturowej danego obszaru miejskiego.
2,0Student zignorował w swoim rozwiązaniu projektowym relacje kulturowe i krajobrazowe pomiędzy zastaną strukturą miejską a zabudową projektowaną.
3,0Student nie wykazał się należytą dbałością o wypracowanie właściwych relacji kulturowych i krajobrazowych pomiędzy zastana strukturą miejską a zabudową projektowaną.
3,5Właściwe relacje krajobrazowe i kulturowe pomiędzy zabudową istniejącą i projektowaną zostały jedynie marginalnie uwzględnione w zaproponowanym rozwiązaniu projektowym.
4,0Jedynie w niektórych fragmentach opracowania projektowego zostały wypracowane właściwe relacje przestrzenne pomiędzy zabudową istniejącą i nowo projektowaną pod względem zachowania ciągłości kulturowej i krajobrazowej.
4,5Projekt spełnia wszystkie wymagania dotyczące właściwych relacji przestrzennych, kulturowych i krajobrazowych pomiędzy zabudową istniejącą i nowo projektowaną.
5,0Przedstawiony do oceny projekt przyczynia się do wypracowania istotnych wartości przestrzennych, kulturowych i krajobrazowych uzyskanych w wyniku twórczego zestawienia nowo projektowanej zabudowy miejskiej z zastanym środowiskiem zurbanizowanym.

Literatura podstawowa

  1. Paszkowski Z, Miasto idealne w perspektywie europejskiej I jego związku z urbanistyką współczesną, Universitas, Kraków, 2012
  2. Latour S, Renowacja zabytków na Pomorzu Zachodnim, PWN, Warszawa-Poznań, 1981
  3. Mironowicz I., Ossowicz T, Koncepcja teoretyczna analizy kompozycyjnej układu przestrzennego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997
  4. Moholy-Nagy S, Matrix of Man. An illustrated History of Urban Envieonment, Pall Mall Press, London, 1968
  5. Wejchert K, Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1984
  6. Marzęcki W, Procesy przekształcania zabudowy miejskiej po II wojnie światowej na przykładzie miasta Szczecina, Printshop Artur Piskała, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Bogdanowski J, Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu, Ossolineum, Wrocław, 1979
  2. Tatarkiewicz W, O filozofii i sztuce, Warszawa, PWN, 1989

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wyjście w plener i zwiedzanie istniejącego zespołu zabudowy wielorodzinnej z równoczesnym wprowadzeniem w problematykę projektowania urbanistycznego.1
T-P-2Podział na zespoły projektowe i wykonywanie funkcjonalnych i kompozycyjnych analiz terenu objętego opracowaniem i jego powiązań z otoczeniem.9
T-P-3Praca koncepcyjna nad projektem3
T-P-4Ćwiczenia klauzurowe i zadania projektowe wykonywane podczas zajęć12
T-P-5Praca projektowa na podkładach sytuacyjno-wysokościowych i modelu 3d20
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykład wprowadzający poświęcony omówieniu problematyki projektowania zespołów zabudowy wielorodzinnej oraz organizacji i formy zaliczenia przedmiotu.1
T-W-2Omówienie metody zbierania danych o terenie objętym projektowaniem w tym specyfiki inwentaryzacji urbanistycznej oraz analiz urbanistycznych .1
T-W-3Cykl wykładów poświęcony przygotowaniu analiz urbanistycznych (możliwości warsztatowych, zakresu merytorycznego itp.)3
T-W-4Wykłady przedstawiające aspekty techniczne i normatywne procesu projektowania urbanistycznego zespołów zabudowy wielorodzinnej.2
T-W-5Cykl wykładów poświęconych: kształtowaniu elementów krystalizujących układy urbanistyczne, wnętrz publicznych, rozplanowaniu budynków, podziałów własnościowych, funkcji, układów komunikacyjnych i parkingowych oraz terenów zielonych z ich zagospodarowaniem.3
T-W-6Cykl wykładów poświęconych kompozycji urbanistycznej omówionej na przykładzie polskich i zagranicznych zespołów zabudowy wielorodzinnej. Analiza istniejących założeń kompozycyjnych z wykorzystaniem animacji komputerowych i pokazów multimedialnych.3
T-W-7Omówienie kulturotwórczej roli projektowania urbanistycznego w odniesieniu do dużych zespołów zabudowy śródmiejskiej.1
T-W-8Omówienie zakresy niezbędnego do zaliczenia projektu.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-P-2Praca własna indywidualna i w grupie.28
A-P-3Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładach15
A-W-2Praca własna8
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/4B_W01Student zna podstawowe zasady właściwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego. Zna podstawowe zasady kompozycji urbanistycznej zarówno w odniesieniu do właściwych relacji funkcjonalno-kompozycyjnych zabudowy jak i zagospodarowania terenu. Student potrafi prawidłowo czytać i interpretować wszystkie zapisy zawarte w podkładach sytuacyjno-wysokościowych. Dotyczy to zarówno danych dotyczących zagospodarowania terenu jak i jego ukształtowania oraz wyposażenia w infrastrukturze techniczna. Wie tez jak na podstawie danych zawartych w podkładach sytuacyjno- wysokościowych stworzyć makietę terenu wraz z zabudowa oraz skonstruować trójwymiarowy komputerowy model przestrzenny zarówno terenu jak i istniejącej zabudowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W02A.W2. absolwent zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: niewielkich zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań, a także prognozowanie procesów przekształceń struktury osadniczej miast i wsi;
AU_1A_W08B.W4. absolwent zna i rozumie matematykę, geometrię przestrzeni, statykę, wytrzymałość materiałów, kształtowanie, konstruowanie i wymiarowanie konstrukcji, w zakresie niezbędnym do formułowania i rozwiązywania zadań z obszaru projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
AU_1A_W21D.W5. absolwent zna i rozumie metody organizacji i przebieg procesu projektowego i inwestycyjnego, a także rolę architekta w tym procesie.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów i ćwiczeń z podstaw projektowania urbanistycznego jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zasadami kształtowania przestrzeni urbanistycznej zespołów zabudowy wielorodzinnej. Podczas zajęć przekazywany jest niezbędny zakres wiedzy potrzebny do właściwego kształtowani pod względem funkcjonalnym i kompozycyjnym i technicznym zespołów zabudowy wielorodzinnej.
C-3Celem zajęć z projektowania zespołów zabudowy wielorodzinnej jest przekazanie wiedzy na temat kształtowania wnętrz urbanistycznych o różnym charakterze od publicznych, półpublicznych i półprywatnych.
C-2Na wykładach i ćwiczeniach projektowych szczególne miejsce zajmują zagadnienia związane z kulturotwórczym znaczeniem urbanistyki, z naciskiem na harmonijne wpisanie nowych zespołów zabudowy wielorodzinnej w istniejącą strukturę miejską.
Treści programoweT-W-8Omówienie zakresy niezbędnego do zaliczenia projektu.
T-W-6Cykl wykładów poświęconych kompozycji urbanistycznej omówionej na przykładzie polskich i zagranicznych zespołów zabudowy wielorodzinnej. Analiza istniejących założeń kompozycyjnych z wykorzystaniem animacji komputerowych i pokazów multimedialnych.
T-W-7Omówienie kulturotwórczej roli projektowania urbanistycznego w odniesieniu do dużych zespołów zabudowy śródmiejskiej.
T-W-3Cykl wykładów poświęcony przygotowaniu analiz urbanistycznych (możliwości warsztatowych, zakresu merytorycznego itp.)
T-W-5Cykl wykładów poświęconych: kształtowaniu elementów krystalizujących układy urbanistyczne, wnętrz publicznych, rozplanowaniu budynków, podziałów własnościowych, funkcji, układów komunikacyjnych i parkingowych oraz terenów zielonych z ich zagospodarowaniem.
T-W-4Wykłady przedstawiające aspekty techniczne i normatywne procesu projektowania urbanistycznego zespołów zabudowy wielorodzinnej.
T-P-5Praca projektowa na podkładach sytuacyjno-wysokościowych i modelu 3d
T-P-1Wyjście w plener i zwiedzanie istniejącego zespołu zabudowy wielorodzinnej z równoczesnym wprowadzeniem w problematykę projektowania urbanistycznego.
T-P-4Ćwiczenia klauzurowe i zadania projektowe wykonywane podczas zajęć
Metody nauczaniaM-4Pokazy
M-5Metoda projektu
M-2Wykłay informacyjne
M-1Analiza przedmiotu nauczania poprzez obserwację na żywo (wycieczka),
M-3Wykłady problemowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu wykonanego przez studencki zespół projektowy.
S-1Ocena formująca: Obecnosc na zajeciach
S-2Ocena formująca: Ocena czastkowa monitorujaca prace studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi właściwie zinterpretować zapisy map geodezyjnych oraz nie potrafi efektywnie wykorzystać techniki komputerowej do celów projektowych. Student nie potrafi własciwie ukształtowac relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania poprawnego funkcjonalnie oraz czytelnego kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej. Student nie opanował podstawowych zasad własciwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy wielorodzinnej oraz własciwych relacji z zabudowa istniejaca.
3,0Student bardzo pobieżnie potrafi zinterpretować zapisy map geodezyjnych oraz potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać technikę komputerową do celów projektowych. Student jedynie w minimalnym stopniu opanował sztukę właściwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiędzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całością założenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej z marginalnym uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego.
3,5Student prawidłowo potrafi zinterpretować jedynie część zapisów map geodezyjnych oraz dość sprawnie wykorzystuje technikę komputerową do celów projektowych. Student jedynie w niektórych fragmentach zabudowy opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie i kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej bez własciwego uwzglednienia prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych w odniesieniu do istniejacego zainwestowania miejskiego.
4,0Student potrafi zinterpretować zapisy map geodezyjnych z umiejętnością dobrego wnioskowania. Prawidłowo korzysta z oprogramowania komputerowego wspomagającego proces projektowy. Student opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej z uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejacego zainwestowania miejskiego. Propozycje projektowe sa poprawne lecz niezbyt kreatywne.
4,5Student potrafi dobrze zinterpretować zapisy map geodezyjnych i wykorzystać do właściwego wkomponowania projektowanego zespołu urbanistycznego oraz wykorzystuje oprogramowanie komputerowe do precyzyjnego przedstawienia aspektów technicznych oraz wizualnych projektu. Student opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej, z uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych w odniesieniu do zabudowy projektowanej oraz wykazał sie odpowiednia wrazliwoscia projektowa w odniesieniu do istniejacego zainwestowania miejskiego. Propozycja projektowa zawiera wiele elementów swiadczacych o wrazliwosci przestrzennej jej autora.
5,0Student potrafi prawidłowo zinterpretować zapis map geodezyjnych i wykorzystać ich treść do bardzo dobrego usytuowania projektowanego zespołu urbanistycznego. Wspomaganie komputerowe jest wykorzystane do precyzyjnego i wizualnie bardzo atrakcyjnego przedstawienia przyjętych przez studenta założeń projektowych. Student bardzo dobrze opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej, z uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych w odniesieniu do zabudowy projektowanej oraz wykazał sie duza wrazliwoscia projektowa w odniesieniu do istniejacego zainwestowania miejskiego. Propozycja projektowa jest indywidualna wypowiedzia twórcza dobrze wpisujaca sie w zastane warunki funkcjonalne i przestrzenne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/4B_U01W trakcie zajęć oraz na wykładach poznaje sposoby projektowania różnych rodzajów i skali przestrzeni urbanistycznych i jej aranżacji. Poznaje również sposoby ich wizualnej prezentacji. Poznaje tradycyjne techniki tworzenia makiet terenu i budynków. Przy pomocy programów komputerowych wykonuje analizy terenu opracowania oraz wirtualne trójwymiarowe modele terenu oraz istniejącej projektowanej i zabudowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U13B.U4. absolwent potrafi opracować rozwiązania poszczególnych ustrojów i elementów budynków pod względem technologicznym, konstrukcyjnym i materiałowym;
AU_1A_U07A.U7. absolwent potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów i ćwiczeń z podstaw projektowania urbanistycznego jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zasadami kształtowania przestrzeni urbanistycznej zespołów zabudowy wielorodzinnej. Podczas zajęć przekazywany jest niezbędny zakres wiedzy potrzebny do właściwego kształtowani pod względem funkcjonalnym i kompozycyjnym i technicznym zespołów zabudowy wielorodzinnej.
C-3Celem zajęć z projektowania zespołów zabudowy wielorodzinnej jest przekazanie wiedzy na temat kształtowania wnętrz urbanistycznych o różnym charakterze od publicznych, półpublicznych i półprywatnych.
Treści programoweT-W-8Omówienie zakresy niezbędnego do zaliczenia projektu.
T-W-6Cykl wykładów poświęconych kompozycji urbanistycznej omówionej na przykładzie polskich i zagranicznych zespołów zabudowy wielorodzinnej. Analiza istniejących założeń kompozycyjnych z wykorzystaniem animacji komputerowych i pokazów multimedialnych.
T-W-5Cykl wykładów poświęconych: kształtowaniu elementów krystalizujących układy urbanistyczne, wnętrz publicznych, rozplanowaniu budynków, podziałów własnościowych, funkcji, układów komunikacyjnych i parkingowych oraz terenów zielonych z ich zagospodarowaniem.
T-W-4Wykłady przedstawiające aspekty techniczne i normatywne procesu projektowania urbanistycznego zespołów zabudowy wielorodzinnej.
T-P-3Praca koncepcyjna nad projektem
T-P-5Praca projektowa na podkładach sytuacyjno-wysokościowych i modelu 3d
T-P-1Wyjście w plener i zwiedzanie istniejącego zespołu zabudowy wielorodzinnej z równoczesnym wprowadzeniem w problematykę projektowania urbanistycznego.
Metody nauczaniaM-4Pokazy
M-5Metoda projektu
M-2Wykłay informacyjne
M-1Analiza przedmiotu nauczania poprzez obserwację na żywo (wycieczka),
M-3Wykłady problemowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu wykonanego przez studencki zespół projektowy.
S-1Ocena formująca: Obecnosc na zajeciach
S-2Ocena formująca: Ocena czastkowa monitorujaca prace studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w czytelny i precyzyjny sposób przedstawić zarówno technicznych jaki i estetycznych aspektów opracowanego projektu urbanistycznego. Brak fizycznego modelu zabudowy. Projekt nie zawiera czytelnie skonstruowanych wnetrz urbanistycznych.
3,0Projekt urbanistyczny oraz fizyczny model są pod względem rysunku technicznego oraz grafiki na poziomie wystarczającym dla zaprezentowania podstawowych rozwiązań zastosowanych w projekcie. Wnetrza urbanistyczne sa zaprojektowane z zastosowaniem nielicznych zasad kompozycji urbanistycznej. Projekt w niewielkim stopniu zawiera zróznicowanie wnetrz o charakterze publicznym, półpublicznym i prywatnym. Aranzacja wnetrz jest nieadekwatna do ich charakteru.
3,5Grafika projektu pozwala na jednoznaczną ocenę zastosowanych rozwiązań, lecz jedynie na standardowym poziomie, zarówno w obszarze rozwiązań technicznych jak i wizualizacji zaprojektowanej i istniejącej przestrzeni urbanistycznej oraz fizycznego modelu zabudowy. W projekcie mozna wyodrebnic wnetrza urbanistyczne o zróznicowanym charakterze. Ich aranzacja jest jednak zbyt ujednolicona lub niezbyt trafnie podkresla charakter funkcjonalny i przestrzenny poszczególnych wnetrz.
4,0Przedstawiony do oceny projekt zawiera dobrze udokumentowane graficznie rozwiązania techniczne jak i ciekawą grafikę (tradycyjną lub komputerową) prezentującą rozwiązania przestrzenne. Model fizyczny zabudowy jest wykonany na dobrym poziomie. Projekt urbanistyczny zawiera poprawnie kształtowane i zaaranzowane wnetrza urbanistyczne.
4,5Grafika rozważań technicznych, wizualizacje, fizyczna makieta oraz komputerowe symulacje trójwymiarowe w atrakcyjny i czytelny sposób ilustrują główne założenia projektu. Rozwiazanie urbanistyczne zastosowane w projekcie opiera sie na czytelnie wyodrebnionych i powiazanych ze soba wnetrzach urbanistycznych. Zaproponowana aranzacja wnetrz podnosi atrakcyjnosc poszczególnych przestrzeni urbanistycznych.
5,0Wszystkie zastosowane techniki rysunkowe, malarskie (tradycyjne lub komputerowe) oraz fizyczna makieta w rzetelny i bardzo atrakcyjny sposób prezentują rozwiązania przyjęte w projekcie urbanistycznym. Zaprojektowany zespól zabudowy jednorodzinnej charakteryzuje sie bardzo atrakcyjnym układem wnetrz tworzacych logiczny system o indywidualnym wyrazie zarówno przestrzennym jak i funkcjonalnym. Bogata aranzacja poszczególnych wnetrz z zastosowaniem odpowiedniej zieleni, posadzek oraz małej architektury współgra z charakterem poszczególnych fragmentów zabudowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/4B_K01Projektowanie urbanistyczne jest jednym z ważniejszych czynników kształtowania przestrzeni miejskiej. Z tego powodu bardzo ważnym elementem procesu dydaktycznego jest ukazanie studentom, jak istotnym jest twórcza i zgodne z kulturą przestrzenną kształtowanie nowych zespołów miejskich w duchu zachowania ciągłości funkcjonalnej i kulturowej danego obszaru miejskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K05D.S1. absolwent jest gotów do adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności występujących w trakcie wykonywania pracy zawodowej o charakterze twórczym;
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów i ćwiczeń z podstaw projektowania urbanistycznego jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zasadami kształtowania przestrzeni urbanistycznej zespołów zabudowy wielorodzinnej. Podczas zajęć przekazywany jest niezbędny zakres wiedzy potrzebny do właściwego kształtowani pod względem funkcjonalnym i kompozycyjnym i technicznym zespołów zabudowy wielorodzinnej.
C-3Celem zajęć z projektowania zespołów zabudowy wielorodzinnej jest przekazanie wiedzy na temat kształtowania wnętrz urbanistycznych o różnym charakterze od publicznych, półpublicznych i półprywatnych.
C-2Na wykładach i ćwiczeniach projektowych szczególne miejsce zajmują zagadnienia związane z kulturotwórczym znaczeniem urbanistyki, z naciskiem na harmonijne wpisanie nowych zespołów zabudowy wielorodzinnej w istniejącą strukturę miejską.
Treści programoweT-W-6Cykl wykładów poświęconych kompozycji urbanistycznej omówionej na przykładzie polskich i zagranicznych zespołów zabudowy wielorodzinnej. Analiza istniejących założeń kompozycyjnych z wykorzystaniem animacji komputerowych i pokazów multimedialnych.
T-W-7Omówienie kulturotwórczej roli projektowania urbanistycznego w odniesieniu do dużych zespołów zabudowy śródmiejskiej.
T-W-3Cykl wykładów poświęcony przygotowaniu analiz urbanistycznych (możliwości warsztatowych, zakresu merytorycznego itp.)
T-P-1Wyjście w plener i zwiedzanie istniejącego zespołu zabudowy wielorodzinnej z równoczesnym wprowadzeniem w problematykę projektowania urbanistycznego.
Metody nauczaniaM-4Pokazy
M-5Metoda projektu
M-2Wykłay informacyjne
M-1Analiza przedmiotu nauczania poprzez obserwację na żywo (wycieczka),
M-3Wykłady problemowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu wykonanego przez studencki zespół projektowy.
S-1Ocena formująca: Obecnosc na zajeciach
S-2Ocena formująca: Ocena czastkowa monitorujaca prace studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zignorował w swoim rozwiązaniu projektowym relacje kulturowe i krajobrazowe pomiędzy zastaną strukturą miejską a zabudową projektowaną.
3,0Student nie wykazał się należytą dbałością o wypracowanie właściwych relacji kulturowych i krajobrazowych pomiędzy zastana strukturą miejską a zabudową projektowaną.
3,5Właściwe relacje krajobrazowe i kulturowe pomiędzy zabudową istniejącą i projektowaną zostały jedynie marginalnie uwzględnione w zaproponowanym rozwiązaniu projektowym.
4,0Jedynie w niektórych fragmentach opracowania projektowego zostały wypracowane właściwe relacje przestrzenne pomiędzy zabudową istniejącą i nowo projektowaną pod względem zachowania ciągłości kulturowej i krajobrazowej.
4,5Projekt spełnia wszystkie wymagania dotyczące właściwych relacji przestrzennych, kulturowych i krajobrazowych pomiędzy zabudową istniejącą i nowo projektowaną.
5,0Przedstawiony do oceny projekt przyczynia się do wypracowania istotnych wartości przestrzennych, kulturowych i krajobrazowych uzyskanych w wyniku twórczego zestawienia nowo projektowanej zabudowy miejskiej z zastanym środowiskiem zurbanizowanym.