Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Plener rysunkowy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Plener rysunkowy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Blekiewicz <zblekiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Golc <agolc@zut.edu.pl>, Mikołaj Jerczyński <mjerczynski@zut.edu.pl>, Arkadiusz Polewka <apolewka@zut.edu.pl>, Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl>, Joanna Tokarczyk <jtokarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | - Zdolności manualne potrzebne do wizualizacji indywidualnych pomysłów artystycznych i projektowych w architekturze i urbanistyce. - Podstawowa wiedza dotycząca znajomości perspektywy, konstrukcji, kompozycji oraz technik rysunkowych. |
W-2 | - Wiedza ogólna i warsztatowa dotycząca znajomości perspektywy, konstrukcji, kompozycji w rysunku i malarstwie, znajomość technik rysunkowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | - Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych - architektonicznych i urbanistrycznych. - Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym, wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury. - Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych kontekstach przestrzennych - w przestrzeni architektonicznej i urbanistycznej. - Zaznajomienie z rysunkiem w plenerze wraz z uwzględnieniem kostrukcji, perspektywy, proporcji oraz funkcji obiektu lub obiektów. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rysunkowych w wybranej technice w przestrzeni plenerowej. - Umiejętność posługiwania się rysunkiem w celu zaprezentowania własnego projektu architektonicznego lub urbanistycznego (lub jego części). - Umiejętność dokonania szybkiej notacji rysunkowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | 1. Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi i ich znaczeniem w architekturze i urbanistyce. Omówienie kryteriów oceniania. 2. PANORAMA 180 STOPNI Należy wykonać cykl rysunków min. ilośc 7 w dowolnej technice ( jednej wybranej) na formacie A4, tak aby tworzyły swoją kontynuację , rodzaj zarejestrowanej panoramy. 3. KOMPOZYCJA 3 po 3 Należy zaproponować i wykonać kompozycję składającą się z 9 kwadratowych formatów (ustawionych trzy w pionie i poziomie), na których poddany zostanie analizie lub zabiegowi wizualnego abstrahowania jeden z elementów natury: woda, niebo, zieleń, ziemia (podłoże). 4. FOCUS Należy wykonać cykl trzech rysunków pokazujący wybrany obiekt w ujęciach od całościowych po kadr w dużym zbliżeniu. Studium rysunkowe. 5. PLOMBA Studium architektury. W miejsce brakującej zabudowy należy wrysować własne wyobrażenie uzupełniające linie zabudowy / elewacji uwzględniające ujęcie perspektywiczne. Wyobrażenie nie musi być ujęciem stricte architektonicznym. Format min. 50x70cm, technika dowolna (rysunek, malarstwo, collage itp.) | 30 |
T-T-2 | 6. WNĘTRZE ARCHITEKTONICZNE Studium rysunkowe wnętrza budynku w ujeciu perspektywicznym z wykorzystaniem interesującego układu kompozycyjnego. Format min. 50x70 cm, technika rysunkowa dowolna. 7. DETAL ARCHITEKTONICZNY Rysunkowe studium detalu architektonicznego. Opracowanie światłocieniowe. Rysunek z natury. - w przestrzeni rzeczywistej, format 50 x 70 cm, technika ołówek. 8. ARCHITEKTURA SAKRALNA Studium rysunkowe wybranego obiektu architektury sakralnej wspłczesnej / zabytkowej. Rysunek konstrukyjny, perspektywiczny, kompozycja form na kartce. Format 50x70cm, technika rysunkowa dowolna. 9. SZKICE Należy wykonać zestaw rysunków szkicowych do każdego z zadań głównych oraz zestaw rysunków szkicowych / szybkich zapisów rysunkowych własnych propozycji, będących notacją obserwacji z natury. Format A3, technika rysunkowa dowolna. 10. PRZEGLĄD ZALICZENIOWY | 30 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-T-2 | Praca własna | 15 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | - wykład informacyjny, - pogadanka, - objaśnienie |
M-2 | Metoda eksponujaca: - film, prezentacja multimedialna, - ekspozycja, wystawa, udział w wydarzeniu artystycznym |
M-3 | Metoda praktyczna: - pokaz, - korekta, - ćwiczenia przedmiotowe, - symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd międzyzadaniowy, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie, realizacja wszystkich postawionych zadań. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_PS1-I/8_W01 - Ma wiedzę umożliwiającą właściwe zdefiniowanie i odtworzenie ujęcia tematu w zakresie kompozycji przestrzennej na płaszczyźnie. - Ma wiedzę umożliwiającą właściwy dobór środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, walorowych, brył i mas oraz potrafi otworzyć fakturalne różnice materii. - Zna terminologię pozwalającą scharakteryzować stosowana technikę rysunkową. - Posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych. | AU_1A_W07, AU_1A_W08, AU_1A_W06 | — | — | C-1 | T-T-1, T-T-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_PS1-I/8_U01 sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie. Potrafi dobrać i posłużyć się różnymi technikami rysunkowymi | AU_1A_U07 | — | — | C-1 | T-T-1, T-T-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
AU_1A_PS1-I/8_U02 Świadomie stosuje określone zabiegi kompozycyjne w celu stworzenia pożądanej wizualnie całości. | AU_1A_U07 | — | — | C-1 | T-T-1, T-T-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
AU_1A_PS1-I/8_U03 Potrafi na podstawie zdobytych umiejętności przygotować oryginalną pracę rysunkową | AU_1A_U07 | — | — | C-1 | T-T-1, T-T-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
AU_1A_PS1-I/8_U04 Potrafi wykonywać szybkie szkice koncepcyjne | AU_1A_U07 | — | — | C-1 | T-T-1, T-T-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_PS1-I/8_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym | AU_1A_K01 | — | — | C-1 | T-T-1, T-T-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
AU_1A_PS1-I/8_K02 Posiada zdolność krytycznego oceniania własnej pracy oraz wyników innych osób w grupie. | AU_1A_K04 | — | — | C-1 | T-T-1, T-T-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
AU_1A_PS1-I/8_K03 Jest kreatywny w obszarze własnych poszukiwań twórczych | AU_1A_K02 | — | — | C-1 | T-T-1, T-T-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
AU_1A_PS1-I/8_K04 Postępuje zgodnie z zasadami etyki /prawa autorskie/. | AU_1A_K04 | — | — | C-1 | T-T-1, T-T-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_PS1-I/8_W01 - Ma wiedzę umożliwiającą właściwe zdefiniowanie i odtworzenie ujęcia tematu w zakresie kompozycji przestrzennej na płaszczyźnie. - Ma wiedzę umożliwiającą właściwy dobór środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, walorowych, brył i mas oraz potrafi otworzyć fakturalne różnice materii. - Zna terminologię pozwalającą scharakteryzować stosowana technikę rysunkową. - Posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_PS1-I/8_U01 sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie. Potrafi dobrać i posłużyć się różnymi technikami rysunkowymi | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
AU_1A_PS1-I/8_U02 Świadomie stosuje określone zabiegi kompozycyjne w celu stworzenia pożądanej wizualnie całości. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
AU_1A_PS1-I/8_U03 Potrafi na podstawie zdobytych umiejętności przygotować oryginalną pracę rysunkową | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
AU_1A_PS1-I/8_U04 Potrafi wykonywać szybkie szkice koncepcyjne | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_PS1-I/8_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
AU_1A_PS1-I/8_K02 Posiada zdolność krytycznego oceniania własnej pracy oraz wyników innych osób w grupie. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
AU_1A_PS1-I/8_K03 Jest kreatywny w obszarze własnych poszukiwań twórczych | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
AU_1A_PS1-I/8_K04 Postępuje zgodnie z zasadami etyki /prawa autorskie/. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Literatura podstawowa
- Simblet Sarah, Anatomia dla artystów, Arkady, Warszawa, 2007
- W. Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa, 1986
- K. Tessing, Techniki rysunku, WAF, Warszawa, 1982
- J. Knothe, Z żabiej perspektywy, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1977
Literatura dodatkowa
- John Berger, Sposoby widzenia, Aletheia, Warszawa, 2009
- Słownik terminologiczny sztuk pięknych, PWN, 2011
- Maria Misiągiewicz, O prezentacji idei architektonicznej, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej im. Tadeusz Kościuszki, Kraków, 1999