Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Plener rysunkowy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Plener rysunkowy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Blekiewicz <zblekiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Golc <agolc@zut.edu.pl>, Mikołaj Jerczyński <mjerczynski@zut.edu.pl>, Arkadiusz Polewka <apolewka@zut.edu.pl>, Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl>, Joanna Tokarczyk <jtokarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT2 60 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1- Zdolności manualne potrzebne do wizualizacji indywidualnych pomysłów artystycznych i projektowych w architekturze i urbanistyce. - Podstawowa wiedza dotycząca znajomości perspektywy, konstrukcji, kompozycji oraz technik rysunkowych.
W-2- Wiedza ogólna i warsztatowa dotycząca znajomości perspektywy, konstrukcji, kompozycji w rysunku i malarstwie, znajomość technik rysunkowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1- Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych - architektonicznych i urbanistrycznych. - Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym, wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury. - Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych kontekstach przestrzennych - w przestrzeni architektonicznej i urbanistycznej. - Zaznajomienie z rysunkiem w plenerze wraz z uwzględnieniem kostrukcji, perspektywy, proporcji oraz funkcji obiektu lub obiektów. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rysunkowych w wybranej technice w przestrzeni plenerowej. - Umiejętność posługiwania się rysunkiem w celu zaprezentowania własnego projektu architektonicznego lub urbanistycznego (lub jego części). - Umiejętność dokonania szybkiej notacji rysunkowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-11. Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi i ich znaczeniem w architekturze i urbanistyce. Omówienie kryteriów oceniania. 2. PANORAMA 180 STOPNI Należy wykonać cykl rysunków min. ilośc 7 w dowolnej technice ( jednej wybranej) na formacie A4, tak aby tworzyły swoją kontynuację , rodzaj zarejestrowanej panoramy. 3. KOMPOZYCJA 3 po 3 Należy zaproponować i wykonać kompozycję składającą się z 9 kwadratowych formatów (ustawionych trzy w pionie i poziomie), na których poddany zostanie analizie lub zabiegowi wizualnego abstrahowania jeden z elementów natury: woda, niebo, zieleń, ziemia (podłoże). 4. FOCUS Należy wykonać cykl trzech rysunków pokazujący wybrany obiekt w ujęciach od całościowych po kadr w dużym zbliżeniu. Studium rysunkowe. 5. PLOMBA Studium architektury. W miejsce brakującej zabudowy należy wrysować własne wyobrażenie uzupełniające linie zabudowy / elewacji uwzględniające ujęcie perspektywiczne. Wyobrażenie nie musi być ujęciem stricte architektonicznym. Format min. 50x70cm, technika dowolna (rysunek, malarstwo, collage itp.)30
T-T-26. WNĘTRZE ARCHITEKTONICZNE Studium rysunkowe wnętrza budynku w ujeciu perspektywicznym z wykorzystaniem interesującego układu kompozycyjnego. Format min. 50x70 cm, technika rysunkowa dowolna. 7. DETAL ARCHITEKTONICZNY Rysunkowe studium detalu architektonicznego. Opracowanie światłocieniowe. Rysunek z natury. - w przestrzeni rzeczywistej, format 50 x 70 cm, technika ołówek. 8. ARCHITEKTURA SAKRALNA Studium rysunkowe wybranego obiektu architektury sakralnej wspłczesnej / zabytkowej. Rysunek konstrukyjny, perspektywiczny, kompozycja form na kartce. Format 50x70cm, technika rysunkowa dowolna. 9. SZKICE Należy wykonać zestaw rysunków szkicowych do każdego z zadań głównych oraz zestaw rysunków szkicowych / szybkich zapisów rysunkowych własnych propozycji, będących notacją obserwacji z natury. Format A3, technika rysunkowa dowolna. 10. PRZEGLĄD ZALICZENIOWY30
60

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach60
A-T-2Praca własna15
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1- wykład informacyjny, - pogadanka, - objaśnienie
M-2Metoda eksponujaca: - film, prezentacja multimedialna, - ekspozycja, wystawa, udział w wydarzeniu artystycznym
M-3Metoda praktyczna: - pokaz, - korekta, - ćwiczenia przedmiotowe, - symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd międzyzadaniowy, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie, realizacja wszystkich postawionych zadań.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_PS1-I/8_W01
- Ma wiedzę umożliwiającą właściwe zdefiniowanie i odtworzenie ujęcia tematu w zakresie kompozycji przestrzennej na płaszczyźnie. - Ma wiedzę umożliwiającą właściwy dobór środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, walorowych, brył i mas oraz potrafi otworzyć fakturalne różnice materii. - Zna terminologię pozwalającą scharakteryzować stosowana technikę rysunkową. - Posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych.
AU_1A_W07, AU_1A_W08, AU_1A_W06C-1T-T-1, T-T-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_PS1-I/8_U01
sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie. Potrafi dobrać i posłużyć się różnymi technikami rysunkowymi
AU_1A_U07C-1T-T-1, T-T-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2
AU_1A_PS1-I/8_U02
Świadomie stosuje określone zabiegi kompozycyjne w celu stworzenia pożądanej wizualnie całości.
AU_1A_U07C-1T-T-1, T-T-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2
AU_1A_PS1-I/8_U03
Potrafi na podstawie zdobytych umiejętności przygotować oryginalną pracę rysunkową
AU_1A_U07C-1T-T-1, T-T-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2
AU_1A_PS1-I/8_U04
Potrafi wykonywać szybkie szkice koncepcyjne
AU_1A_U07C-1T-T-1, T-T-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_PS1-I/8_K01
jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
AU_1A_K01C-1T-T-1, T-T-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2
AU_1A_PS1-I/8_K02
Posiada zdolność krytycznego oceniania własnej pracy oraz wyników innych osób w grupie.
AU_1A_K04C-1T-T-1, T-T-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2
AU_1A_PS1-I/8_K03
Jest kreatywny w obszarze własnych poszukiwań twórczych
AU_1A_K02C-1T-T-1, T-T-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2
AU_1A_PS1-I/8_K04
Postępuje zgodnie z zasadami etyki /prawa autorskie/.
AU_1A_K04C-1T-T-1, T-T-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_PS1-I/8_W01
- Ma wiedzę umożliwiającą właściwe zdefiniowanie i odtworzenie ujęcia tematu w zakresie kompozycji przestrzennej na płaszczyźnie. - Ma wiedzę umożliwiającą właściwy dobór środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, walorowych, brył i mas oraz potrafi otworzyć fakturalne różnice materii. - Zna terminologię pozwalającą scharakteryzować stosowana technikę rysunkową. - Posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_PS1-I/8_U01
sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie. Potrafi dobrać i posłużyć się różnymi technikami rysunkowymi
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
AU_1A_PS1-I/8_U02
Świadomie stosuje określone zabiegi kompozycyjne w celu stworzenia pożądanej wizualnie całości.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
AU_1A_PS1-I/8_U03
Potrafi na podstawie zdobytych umiejętności przygotować oryginalną pracę rysunkową
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
AU_1A_PS1-I/8_U04
Potrafi wykonywać szybkie szkice koncepcyjne
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_PS1-I/8_K01
jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
AU_1A_PS1-I/8_K02
Posiada zdolność krytycznego oceniania własnej pracy oraz wyników innych osób w grupie.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
AU_1A_PS1-I/8_K03
Jest kreatywny w obszarze własnych poszukiwań twórczych
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
AU_1A_PS1-I/8_K04
Postępuje zgodnie z zasadami etyki /prawa autorskie/.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Literatura podstawowa

  1. Simblet Sarah, Anatomia dla artystów, Arkady, Warszawa, 2007
  2. W. Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa, 1986
  3. K. Tessing, Techniki rysunku, WAF, Warszawa, 1982
  4. J. Knothe, Z żabiej perspektywy, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. John Berger, Sposoby widzenia, Aletheia, Warszawa, 2009
  2. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, PWN, 2011
  3. Maria Misiągiewicz, O prezentacji idei architektonicznej, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej im. Tadeusz Kościuszki, Kraków, 1999

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-11. Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi i ich znaczeniem w architekturze i urbanistyce. Omówienie kryteriów oceniania. 2. PANORAMA 180 STOPNI Należy wykonać cykl rysunków min. ilośc 7 w dowolnej technice ( jednej wybranej) na formacie A4, tak aby tworzyły swoją kontynuację , rodzaj zarejestrowanej panoramy. 3. KOMPOZYCJA 3 po 3 Należy zaproponować i wykonać kompozycję składającą się z 9 kwadratowych formatów (ustawionych trzy w pionie i poziomie), na których poddany zostanie analizie lub zabiegowi wizualnego abstrahowania jeden z elementów natury: woda, niebo, zieleń, ziemia (podłoże). 4. FOCUS Należy wykonać cykl trzech rysunków pokazujący wybrany obiekt w ujęciach od całościowych po kadr w dużym zbliżeniu. Studium rysunkowe. 5. PLOMBA Studium architektury. W miejsce brakującej zabudowy należy wrysować własne wyobrażenie uzupełniające linie zabudowy / elewacji uwzględniające ujęcie perspektywiczne. Wyobrażenie nie musi być ujęciem stricte architektonicznym. Format min. 50x70cm, technika dowolna (rysunek, malarstwo, collage itp.)30
T-T-26. WNĘTRZE ARCHITEKTONICZNE Studium rysunkowe wnętrza budynku w ujeciu perspektywicznym z wykorzystaniem interesującego układu kompozycyjnego. Format min. 50x70 cm, technika rysunkowa dowolna. 7. DETAL ARCHITEKTONICZNY Rysunkowe studium detalu architektonicznego. Opracowanie światłocieniowe. Rysunek z natury. - w przestrzeni rzeczywistej, format 50 x 70 cm, technika ołówek. 8. ARCHITEKTURA SAKRALNA Studium rysunkowe wybranego obiektu architektury sakralnej wspłczesnej / zabytkowej. Rysunek konstrukyjny, perspektywiczny, kompozycja form na kartce. Format 50x70cm, technika rysunkowa dowolna. 9. SZKICE Należy wykonać zestaw rysunków szkicowych do każdego z zadań głównych oraz zestaw rysunków szkicowych / szybkich zapisów rysunkowych własnych propozycji, będących notacją obserwacji z natury. Format A3, technika rysunkowa dowolna. 10. PRZEGLĄD ZALICZENIOWY30
60

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach60
A-T-2Praca własna15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_PS1-I/8_W01- Ma wiedzę umożliwiającą właściwe zdefiniowanie i odtworzenie ujęcia tematu w zakresie kompozycji przestrzennej na płaszczyźnie. - Ma wiedzę umożliwiającą właściwy dobór środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, walorowych, brył i mas oraz potrafi otworzyć fakturalne różnice materii. - Zna terminologię pozwalającą scharakteryzować stosowana technikę rysunkową. - Posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W07B.W3. absolwent zna i rozumie znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym;
AU_1A_W08B.W4. absolwent zna i rozumie matematykę, geometrię przestrzeni, statykę, wytrzymałość materiałów, kształtowanie, konstruowanie i wymiarowanie konstrukcji, w zakresie niezbędnym do formułowania i rozwiązywania zadań z obszaru projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
AU_1A_W06B.W2. absolwent zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa, w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej;
Cel przedmiotuC-1- Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych - architektonicznych i urbanistrycznych. - Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym, wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury. - Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych kontekstach przestrzennych - w przestrzeni architektonicznej i urbanistycznej. - Zaznajomienie z rysunkiem w plenerze wraz z uwzględnieniem kostrukcji, perspektywy, proporcji oraz funkcji obiektu lub obiektów. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rysunkowych w wybranej technice w przestrzeni plenerowej. - Umiejętność posługiwania się rysunkiem w celu zaprezentowania własnego projektu architektonicznego lub urbanistycznego (lub jego części). - Umiejętność dokonania szybkiej notacji rysunkowej.
Treści programoweT-T-11. Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi i ich znaczeniem w architekturze i urbanistyce. Omówienie kryteriów oceniania. 2. PANORAMA 180 STOPNI Należy wykonać cykl rysunków min. ilośc 7 w dowolnej technice ( jednej wybranej) na formacie A4, tak aby tworzyły swoją kontynuację , rodzaj zarejestrowanej panoramy. 3. KOMPOZYCJA 3 po 3 Należy zaproponować i wykonać kompozycję składającą się z 9 kwadratowych formatów (ustawionych trzy w pionie i poziomie), na których poddany zostanie analizie lub zabiegowi wizualnego abstrahowania jeden z elementów natury: woda, niebo, zieleń, ziemia (podłoże). 4. FOCUS Należy wykonać cykl trzech rysunków pokazujący wybrany obiekt w ujęciach od całościowych po kadr w dużym zbliżeniu. Studium rysunkowe. 5. PLOMBA Studium architektury. W miejsce brakującej zabudowy należy wrysować własne wyobrażenie uzupełniające linie zabudowy / elewacji uwzględniające ujęcie perspektywiczne. Wyobrażenie nie musi być ujęciem stricte architektonicznym. Format min. 50x70cm, technika dowolna (rysunek, malarstwo, collage itp.)
T-T-26. WNĘTRZE ARCHITEKTONICZNE Studium rysunkowe wnętrza budynku w ujeciu perspektywicznym z wykorzystaniem interesującego układu kompozycyjnego. Format min. 50x70 cm, technika rysunkowa dowolna. 7. DETAL ARCHITEKTONICZNY Rysunkowe studium detalu architektonicznego. Opracowanie światłocieniowe. Rysunek z natury. - w przestrzeni rzeczywistej, format 50 x 70 cm, technika ołówek. 8. ARCHITEKTURA SAKRALNA Studium rysunkowe wybranego obiektu architektury sakralnej wspłczesnej / zabytkowej. Rysunek konstrukyjny, perspektywiczny, kompozycja form na kartce. Format 50x70cm, technika rysunkowa dowolna. 9. SZKICE Należy wykonać zestaw rysunków szkicowych do każdego z zadań głównych oraz zestaw rysunków szkicowych / szybkich zapisów rysunkowych własnych propozycji, będących notacją obserwacji z natury. Format A3, technika rysunkowa dowolna. 10. PRZEGLĄD ZALICZENIOWY
Metody nauczaniaM-1- wykład informacyjny, - pogadanka, - objaśnienie
M-2Metoda eksponujaca: - film, prezentacja multimedialna, - ekspozycja, wystawa, udział w wydarzeniu artystycznym
M-3Metoda praktyczna: - pokaz, - korekta, - ćwiczenia przedmiotowe, - symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd międzyzadaniowy, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie, realizacja wszystkich postawionych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_PS1-I/8_U01sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie. Potrafi dobrać i posłużyć się różnymi technikami rysunkowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U07A.U7. absolwent potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
Cel przedmiotuC-1- Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych - architektonicznych i urbanistrycznych. - Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym, wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury. - Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych kontekstach przestrzennych - w przestrzeni architektonicznej i urbanistycznej. - Zaznajomienie z rysunkiem w plenerze wraz z uwzględnieniem kostrukcji, perspektywy, proporcji oraz funkcji obiektu lub obiektów. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rysunkowych w wybranej technice w przestrzeni plenerowej. - Umiejętność posługiwania się rysunkiem w celu zaprezentowania własnego projektu architektonicznego lub urbanistycznego (lub jego części). - Umiejętność dokonania szybkiej notacji rysunkowej.
Treści programoweT-T-11. Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi i ich znaczeniem w architekturze i urbanistyce. Omówienie kryteriów oceniania. 2. PANORAMA 180 STOPNI Należy wykonać cykl rysunków min. ilośc 7 w dowolnej technice ( jednej wybranej) na formacie A4, tak aby tworzyły swoją kontynuację , rodzaj zarejestrowanej panoramy. 3. KOMPOZYCJA 3 po 3 Należy zaproponować i wykonać kompozycję składającą się z 9 kwadratowych formatów (ustawionych trzy w pionie i poziomie), na których poddany zostanie analizie lub zabiegowi wizualnego abstrahowania jeden z elementów natury: woda, niebo, zieleń, ziemia (podłoże). 4. FOCUS Należy wykonać cykl trzech rysunków pokazujący wybrany obiekt w ujęciach od całościowych po kadr w dużym zbliżeniu. Studium rysunkowe. 5. PLOMBA Studium architektury. W miejsce brakującej zabudowy należy wrysować własne wyobrażenie uzupełniające linie zabudowy / elewacji uwzględniające ujęcie perspektywiczne. Wyobrażenie nie musi być ujęciem stricte architektonicznym. Format min. 50x70cm, technika dowolna (rysunek, malarstwo, collage itp.)
T-T-26. WNĘTRZE ARCHITEKTONICZNE Studium rysunkowe wnętrza budynku w ujeciu perspektywicznym z wykorzystaniem interesującego układu kompozycyjnego. Format min. 50x70 cm, technika rysunkowa dowolna. 7. DETAL ARCHITEKTONICZNY Rysunkowe studium detalu architektonicznego. Opracowanie światłocieniowe. Rysunek z natury. - w przestrzeni rzeczywistej, format 50 x 70 cm, technika ołówek. 8. ARCHITEKTURA SAKRALNA Studium rysunkowe wybranego obiektu architektury sakralnej wspłczesnej / zabytkowej. Rysunek konstrukyjny, perspektywiczny, kompozycja form na kartce. Format 50x70cm, technika rysunkowa dowolna. 9. SZKICE Należy wykonać zestaw rysunków szkicowych do każdego z zadań głównych oraz zestaw rysunków szkicowych / szybkich zapisów rysunkowych własnych propozycji, będących notacją obserwacji z natury. Format A3, technika rysunkowa dowolna. 10. PRZEGLĄD ZALICZENIOWY
Metody nauczaniaM-1- wykład informacyjny, - pogadanka, - objaśnienie
M-2Metoda eksponujaca: - film, prezentacja multimedialna, - ekspozycja, wystawa, udział w wydarzeniu artystycznym
M-3Metoda praktyczna: - pokaz, - korekta, - ćwiczenia przedmiotowe, - symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd międzyzadaniowy, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie, realizacja wszystkich postawionych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_PS1-I/8_U02Świadomie stosuje określone zabiegi kompozycyjne w celu stworzenia pożądanej wizualnie całości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U07A.U7. absolwent potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
Cel przedmiotuC-1- Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych - architektonicznych i urbanistrycznych. - Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym, wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury. - Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych kontekstach przestrzennych - w przestrzeni architektonicznej i urbanistycznej. - Zaznajomienie z rysunkiem w plenerze wraz z uwzględnieniem kostrukcji, perspektywy, proporcji oraz funkcji obiektu lub obiektów. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rysunkowych w wybranej technice w przestrzeni plenerowej. - Umiejętność posługiwania się rysunkiem w celu zaprezentowania własnego projektu architektonicznego lub urbanistycznego (lub jego części). - Umiejętność dokonania szybkiej notacji rysunkowej.
Treści programoweT-T-11. Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi i ich znaczeniem w architekturze i urbanistyce. Omówienie kryteriów oceniania. 2. PANORAMA 180 STOPNI Należy wykonać cykl rysunków min. ilośc 7 w dowolnej technice ( jednej wybranej) na formacie A4, tak aby tworzyły swoją kontynuację , rodzaj zarejestrowanej panoramy. 3. KOMPOZYCJA 3 po 3 Należy zaproponować i wykonać kompozycję składającą się z 9 kwadratowych formatów (ustawionych trzy w pionie i poziomie), na których poddany zostanie analizie lub zabiegowi wizualnego abstrahowania jeden z elementów natury: woda, niebo, zieleń, ziemia (podłoże). 4. FOCUS Należy wykonać cykl trzech rysunków pokazujący wybrany obiekt w ujęciach od całościowych po kadr w dużym zbliżeniu. Studium rysunkowe. 5. PLOMBA Studium architektury. W miejsce brakującej zabudowy należy wrysować własne wyobrażenie uzupełniające linie zabudowy / elewacji uwzględniające ujęcie perspektywiczne. Wyobrażenie nie musi być ujęciem stricte architektonicznym. Format min. 50x70cm, technika dowolna (rysunek, malarstwo, collage itp.)
T-T-26. WNĘTRZE ARCHITEKTONICZNE Studium rysunkowe wnętrza budynku w ujeciu perspektywicznym z wykorzystaniem interesującego układu kompozycyjnego. Format min. 50x70 cm, technika rysunkowa dowolna. 7. DETAL ARCHITEKTONICZNY Rysunkowe studium detalu architektonicznego. Opracowanie światłocieniowe. Rysunek z natury. - w przestrzeni rzeczywistej, format 50 x 70 cm, technika ołówek. 8. ARCHITEKTURA SAKRALNA Studium rysunkowe wybranego obiektu architektury sakralnej wspłczesnej / zabytkowej. Rysunek konstrukyjny, perspektywiczny, kompozycja form na kartce. Format 50x70cm, technika rysunkowa dowolna. 9. SZKICE Należy wykonać zestaw rysunków szkicowych do każdego z zadań głównych oraz zestaw rysunków szkicowych / szybkich zapisów rysunkowych własnych propozycji, będących notacją obserwacji z natury. Format A3, technika rysunkowa dowolna. 10. PRZEGLĄD ZALICZENIOWY
Metody nauczaniaM-1- wykład informacyjny, - pogadanka, - objaśnienie
M-2Metoda eksponujaca: - film, prezentacja multimedialna, - ekspozycja, wystawa, udział w wydarzeniu artystycznym
M-3Metoda praktyczna: - pokaz, - korekta, - ćwiczenia przedmiotowe, - symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd międzyzadaniowy, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie, realizacja wszystkich postawionych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_PS1-I/8_U03Potrafi na podstawie zdobytych umiejętności przygotować oryginalną pracę rysunkową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U07A.U7. absolwent potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
Cel przedmiotuC-1- Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych - architektonicznych i urbanistrycznych. - Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym, wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury. - Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych kontekstach przestrzennych - w przestrzeni architektonicznej i urbanistycznej. - Zaznajomienie z rysunkiem w plenerze wraz z uwzględnieniem kostrukcji, perspektywy, proporcji oraz funkcji obiektu lub obiektów. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rysunkowych w wybranej technice w przestrzeni plenerowej. - Umiejętność posługiwania się rysunkiem w celu zaprezentowania własnego projektu architektonicznego lub urbanistycznego (lub jego części). - Umiejętność dokonania szybkiej notacji rysunkowej.
Treści programoweT-T-11. Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi i ich znaczeniem w architekturze i urbanistyce. Omówienie kryteriów oceniania. 2. PANORAMA 180 STOPNI Należy wykonać cykl rysunków min. ilośc 7 w dowolnej technice ( jednej wybranej) na formacie A4, tak aby tworzyły swoją kontynuację , rodzaj zarejestrowanej panoramy. 3. KOMPOZYCJA 3 po 3 Należy zaproponować i wykonać kompozycję składającą się z 9 kwadratowych formatów (ustawionych trzy w pionie i poziomie), na których poddany zostanie analizie lub zabiegowi wizualnego abstrahowania jeden z elementów natury: woda, niebo, zieleń, ziemia (podłoże). 4. FOCUS Należy wykonać cykl trzech rysunków pokazujący wybrany obiekt w ujęciach od całościowych po kadr w dużym zbliżeniu. Studium rysunkowe. 5. PLOMBA Studium architektury. W miejsce brakującej zabudowy należy wrysować własne wyobrażenie uzupełniające linie zabudowy / elewacji uwzględniające ujęcie perspektywiczne. Wyobrażenie nie musi być ujęciem stricte architektonicznym. Format min. 50x70cm, technika dowolna (rysunek, malarstwo, collage itp.)
T-T-26. WNĘTRZE ARCHITEKTONICZNE Studium rysunkowe wnętrza budynku w ujeciu perspektywicznym z wykorzystaniem interesującego układu kompozycyjnego. Format min. 50x70 cm, technika rysunkowa dowolna. 7. DETAL ARCHITEKTONICZNY Rysunkowe studium detalu architektonicznego. Opracowanie światłocieniowe. Rysunek z natury. - w przestrzeni rzeczywistej, format 50 x 70 cm, technika ołówek. 8. ARCHITEKTURA SAKRALNA Studium rysunkowe wybranego obiektu architektury sakralnej wspłczesnej / zabytkowej. Rysunek konstrukyjny, perspektywiczny, kompozycja form na kartce. Format 50x70cm, technika rysunkowa dowolna. 9. SZKICE Należy wykonać zestaw rysunków szkicowych do każdego z zadań głównych oraz zestaw rysunków szkicowych / szybkich zapisów rysunkowych własnych propozycji, będących notacją obserwacji z natury. Format A3, technika rysunkowa dowolna. 10. PRZEGLĄD ZALICZENIOWY
Metody nauczaniaM-1- wykład informacyjny, - pogadanka, - objaśnienie
M-2Metoda eksponujaca: - film, prezentacja multimedialna, - ekspozycja, wystawa, udział w wydarzeniu artystycznym
M-3Metoda praktyczna: - pokaz, - korekta, - ćwiczenia przedmiotowe, - symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd międzyzadaniowy, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie, realizacja wszystkich postawionych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_PS1-I/8_U04Potrafi wykonywać szybkie szkice koncepcyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U07A.U7. absolwent potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
Cel przedmiotuC-1- Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych - architektonicznych i urbanistrycznych. - Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym, wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury. - Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych kontekstach przestrzennych - w przestrzeni architektonicznej i urbanistycznej. - Zaznajomienie z rysunkiem w plenerze wraz z uwzględnieniem kostrukcji, perspektywy, proporcji oraz funkcji obiektu lub obiektów. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rysunkowych w wybranej technice w przestrzeni plenerowej. - Umiejętność posługiwania się rysunkiem w celu zaprezentowania własnego projektu architektonicznego lub urbanistycznego (lub jego części). - Umiejętność dokonania szybkiej notacji rysunkowej.
Treści programoweT-T-11. Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi i ich znaczeniem w architekturze i urbanistyce. Omówienie kryteriów oceniania. 2. PANORAMA 180 STOPNI Należy wykonać cykl rysunków min. ilośc 7 w dowolnej technice ( jednej wybranej) na formacie A4, tak aby tworzyły swoją kontynuację , rodzaj zarejestrowanej panoramy. 3. KOMPOZYCJA 3 po 3 Należy zaproponować i wykonać kompozycję składającą się z 9 kwadratowych formatów (ustawionych trzy w pionie i poziomie), na których poddany zostanie analizie lub zabiegowi wizualnego abstrahowania jeden z elementów natury: woda, niebo, zieleń, ziemia (podłoże). 4. FOCUS Należy wykonać cykl trzech rysunków pokazujący wybrany obiekt w ujęciach od całościowych po kadr w dużym zbliżeniu. Studium rysunkowe. 5. PLOMBA Studium architektury. W miejsce brakującej zabudowy należy wrysować własne wyobrażenie uzupełniające linie zabudowy / elewacji uwzględniające ujęcie perspektywiczne. Wyobrażenie nie musi być ujęciem stricte architektonicznym. Format min. 50x70cm, technika dowolna (rysunek, malarstwo, collage itp.)
T-T-26. WNĘTRZE ARCHITEKTONICZNE Studium rysunkowe wnętrza budynku w ujeciu perspektywicznym z wykorzystaniem interesującego układu kompozycyjnego. Format min. 50x70 cm, technika rysunkowa dowolna. 7. DETAL ARCHITEKTONICZNY Rysunkowe studium detalu architektonicznego. Opracowanie światłocieniowe. Rysunek z natury. - w przestrzeni rzeczywistej, format 50 x 70 cm, technika ołówek. 8. ARCHITEKTURA SAKRALNA Studium rysunkowe wybranego obiektu architektury sakralnej wspłczesnej / zabytkowej. Rysunek konstrukyjny, perspektywiczny, kompozycja form na kartce. Format 50x70cm, technika rysunkowa dowolna. 9. SZKICE Należy wykonać zestaw rysunków szkicowych do każdego z zadań głównych oraz zestaw rysunków szkicowych / szybkich zapisów rysunkowych własnych propozycji, będących notacją obserwacji z natury. Format A3, technika rysunkowa dowolna. 10. PRZEGLĄD ZALICZENIOWY
Metody nauczaniaM-1- wykład informacyjny, - pogadanka, - objaśnienie
M-2Metoda eksponujaca: - film, prezentacja multimedialna, - ekspozycja, wystawa, udział w wydarzeniu artystycznym
M-3Metoda praktyczna: - pokaz, - korekta, - ćwiczenia przedmiotowe, - symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd międzyzadaniowy, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie, realizacja wszystkich postawionych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_PS1-I/8_K01jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K01A.S1. absolwent jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-1- Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych - architektonicznych i urbanistrycznych. - Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym, wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury. - Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych kontekstach przestrzennych - w przestrzeni architektonicznej i urbanistycznej. - Zaznajomienie z rysunkiem w plenerze wraz z uwzględnieniem kostrukcji, perspektywy, proporcji oraz funkcji obiektu lub obiektów. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rysunkowych w wybranej technice w przestrzeni plenerowej. - Umiejętność posługiwania się rysunkiem w celu zaprezentowania własnego projektu architektonicznego lub urbanistycznego (lub jego części). - Umiejętność dokonania szybkiej notacji rysunkowej.
Treści programoweT-T-11. Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi i ich znaczeniem w architekturze i urbanistyce. Omówienie kryteriów oceniania. 2. PANORAMA 180 STOPNI Należy wykonać cykl rysunków min. ilośc 7 w dowolnej technice ( jednej wybranej) na formacie A4, tak aby tworzyły swoją kontynuację , rodzaj zarejestrowanej panoramy. 3. KOMPOZYCJA 3 po 3 Należy zaproponować i wykonać kompozycję składającą się z 9 kwadratowych formatów (ustawionych trzy w pionie i poziomie), na których poddany zostanie analizie lub zabiegowi wizualnego abstrahowania jeden z elementów natury: woda, niebo, zieleń, ziemia (podłoże). 4. FOCUS Należy wykonać cykl trzech rysunków pokazujący wybrany obiekt w ujęciach od całościowych po kadr w dużym zbliżeniu. Studium rysunkowe. 5. PLOMBA Studium architektury. W miejsce brakującej zabudowy należy wrysować własne wyobrażenie uzupełniające linie zabudowy / elewacji uwzględniające ujęcie perspektywiczne. Wyobrażenie nie musi być ujęciem stricte architektonicznym. Format min. 50x70cm, technika dowolna (rysunek, malarstwo, collage itp.)
T-T-26. WNĘTRZE ARCHITEKTONICZNE Studium rysunkowe wnętrza budynku w ujeciu perspektywicznym z wykorzystaniem interesującego układu kompozycyjnego. Format min. 50x70 cm, technika rysunkowa dowolna. 7. DETAL ARCHITEKTONICZNY Rysunkowe studium detalu architektonicznego. Opracowanie światłocieniowe. Rysunek z natury. - w przestrzeni rzeczywistej, format 50 x 70 cm, technika ołówek. 8. ARCHITEKTURA SAKRALNA Studium rysunkowe wybranego obiektu architektury sakralnej wspłczesnej / zabytkowej. Rysunek konstrukyjny, perspektywiczny, kompozycja form na kartce. Format 50x70cm, technika rysunkowa dowolna. 9. SZKICE Należy wykonać zestaw rysunków szkicowych do każdego z zadań głównych oraz zestaw rysunków szkicowych / szybkich zapisów rysunkowych własnych propozycji, będących notacją obserwacji z natury. Format A3, technika rysunkowa dowolna. 10. PRZEGLĄD ZALICZENIOWY
Metody nauczaniaM-1- wykład informacyjny, - pogadanka, - objaśnienie
M-2Metoda eksponujaca: - film, prezentacja multimedialna, - ekspozycja, wystawa, udział w wydarzeniu artystycznym
M-3Metoda praktyczna: - pokaz, - korekta, - ćwiczenia przedmiotowe, - symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd międzyzadaniowy, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie, realizacja wszystkich postawionych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_PS1-I/8_K02Posiada zdolność krytycznego oceniania własnej pracy oraz wyników innych osób w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K04B.S2. absolwent jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych.
Cel przedmiotuC-1- Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych - architektonicznych i urbanistrycznych. - Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym, wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury. - Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych kontekstach przestrzennych - w przestrzeni architektonicznej i urbanistycznej. - Zaznajomienie z rysunkiem w plenerze wraz z uwzględnieniem kostrukcji, perspektywy, proporcji oraz funkcji obiektu lub obiektów. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rysunkowych w wybranej technice w przestrzeni plenerowej. - Umiejętność posługiwania się rysunkiem w celu zaprezentowania własnego projektu architektonicznego lub urbanistycznego (lub jego części). - Umiejętność dokonania szybkiej notacji rysunkowej.
Treści programoweT-T-11. Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi i ich znaczeniem w architekturze i urbanistyce. Omówienie kryteriów oceniania. 2. PANORAMA 180 STOPNI Należy wykonać cykl rysunków min. ilośc 7 w dowolnej technice ( jednej wybranej) na formacie A4, tak aby tworzyły swoją kontynuację , rodzaj zarejestrowanej panoramy. 3. KOMPOZYCJA 3 po 3 Należy zaproponować i wykonać kompozycję składającą się z 9 kwadratowych formatów (ustawionych trzy w pionie i poziomie), na których poddany zostanie analizie lub zabiegowi wizualnego abstrahowania jeden z elementów natury: woda, niebo, zieleń, ziemia (podłoże). 4. FOCUS Należy wykonać cykl trzech rysunków pokazujący wybrany obiekt w ujęciach od całościowych po kadr w dużym zbliżeniu. Studium rysunkowe. 5. PLOMBA Studium architektury. W miejsce brakującej zabudowy należy wrysować własne wyobrażenie uzupełniające linie zabudowy / elewacji uwzględniające ujęcie perspektywiczne. Wyobrażenie nie musi być ujęciem stricte architektonicznym. Format min. 50x70cm, technika dowolna (rysunek, malarstwo, collage itp.)
T-T-26. WNĘTRZE ARCHITEKTONICZNE Studium rysunkowe wnętrza budynku w ujeciu perspektywicznym z wykorzystaniem interesującego układu kompozycyjnego. Format min. 50x70 cm, technika rysunkowa dowolna. 7. DETAL ARCHITEKTONICZNY Rysunkowe studium detalu architektonicznego. Opracowanie światłocieniowe. Rysunek z natury. - w przestrzeni rzeczywistej, format 50 x 70 cm, technika ołówek. 8. ARCHITEKTURA SAKRALNA Studium rysunkowe wybranego obiektu architektury sakralnej wspłczesnej / zabytkowej. Rysunek konstrukyjny, perspektywiczny, kompozycja form na kartce. Format 50x70cm, technika rysunkowa dowolna. 9. SZKICE Należy wykonać zestaw rysunków szkicowych do każdego z zadań głównych oraz zestaw rysunków szkicowych / szybkich zapisów rysunkowych własnych propozycji, będących notacją obserwacji z natury. Format A3, technika rysunkowa dowolna. 10. PRZEGLĄD ZALICZENIOWY
Metody nauczaniaM-1- wykład informacyjny, - pogadanka, - objaśnienie
M-2Metoda eksponujaca: - film, prezentacja multimedialna, - ekspozycja, wystawa, udział w wydarzeniu artystycznym
M-3Metoda praktyczna: - pokaz, - korekta, - ćwiczenia przedmiotowe, - symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd międzyzadaniowy, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie, realizacja wszystkich postawionych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_PS1-I/8_K03Jest kreatywny w obszarze własnych poszukiwań twórczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K02A.S2. absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy.
Cel przedmiotuC-1- Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych - architektonicznych i urbanistrycznych. - Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym, wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury. - Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych kontekstach przestrzennych - w przestrzeni architektonicznej i urbanistycznej. - Zaznajomienie z rysunkiem w plenerze wraz z uwzględnieniem kostrukcji, perspektywy, proporcji oraz funkcji obiektu lub obiektów. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rysunkowych w wybranej technice w przestrzeni plenerowej. - Umiejętność posługiwania się rysunkiem w celu zaprezentowania własnego projektu architektonicznego lub urbanistycznego (lub jego części). - Umiejętność dokonania szybkiej notacji rysunkowej.
Treści programoweT-T-11. Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi i ich znaczeniem w architekturze i urbanistyce. Omówienie kryteriów oceniania. 2. PANORAMA 180 STOPNI Należy wykonać cykl rysunków min. ilośc 7 w dowolnej technice ( jednej wybranej) na formacie A4, tak aby tworzyły swoją kontynuację , rodzaj zarejestrowanej panoramy. 3. KOMPOZYCJA 3 po 3 Należy zaproponować i wykonać kompozycję składającą się z 9 kwadratowych formatów (ustawionych trzy w pionie i poziomie), na których poddany zostanie analizie lub zabiegowi wizualnego abstrahowania jeden z elementów natury: woda, niebo, zieleń, ziemia (podłoże). 4. FOCUS Należy wykonać cykl trzech rysunków pokazujący wybrany obiekt w ujęciach od całościowych po kadr w dużym zbliżeniu. Studium rysunkowe. 5. PLOMBA Studium architektury. W miejsce brakującej zabudowy należy wrysować własne wyobrażenie uzupełniające linie zabudowy / elewacji uwzględniające ujęcie perspektywiczne. Wyobrażenie nie musi być ujęciem stricte architektonicznym. Format min. 50x70cm, technika dowolna (rysunek, malarstwo, collage itp.)
T-T-26. WNĘTRZE ARCHITEKTONICZNE Studium rysunkowe wnętrza budynku w ujeciu perspektywicznym z wykorzystaniem interesującego układu kompozycyjnego. Format min. 50x70 cm, technika rysunkowa dowolna. 7. DETAL ARCHITEKTONICZNY Rysunkowe studium detalu architektonicznego. Opracowanie światłocieniowe. Rysunek z natury. - w przestrzeni rzeczywistej, format 50 x 70 cm, technika ołówek. 8. ARCHITEKTURA SAKRALNA Studium rysunkowe wybranego obiektu architektury sakralnej wspłczesnej / zabytkowej. Rysunek konstrukyjny, perspektywiczny, kompozycja form na kartce. Format 50x70cm, technika rysunkowa dowolna. 9. SZKICE Należy wykonać zestaw rysunków szkicowych do każdego z zadań głównych oraz zestaw rysunków szkicowych / szybkich zapisów rysunkowych własnych propozycji, będących notacją obserwacji z natury. Format A3, technika rysunkowa dowolna. 10. PRZEGLĄD ZALICZENIOWY
Metody nauczaniaM-1- wykład informacyjny, - pogadanka, - objaśnienie
M-2Metoda eksponujaca: - film, prezentacja multimedialna, - ekspozycja, wystawa, udział w wydarzeniu artystycznym
M-3Metoda praktyczna: - pokaz, - korekta, - ćwiczenia przedmiotowe, - symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd międzyzadaniowy, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie, realizacja wszystkich postawionych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_PS1-I/8_K04Postępuje zgodnie z zasadami etyki /prawa autorskie/.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K04B.S2. absolwent jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych.
Cel przedmiotuC-1- Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych - architektonicznych i urbanistrycznych. - Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym, wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury. - Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych kontekstach przestrzennych - w przestrzeni architektonicznej i urbanistycznej. - Zaznajomienie z rysunkiem w plenerze wraz z uwzględnieniem kostrukcji, perspektywy, proporcji oraz funkcji obiektu lub obiektów. - Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rysunkowych w wybranej technice w przestrzeni plenerowej. - Umiejętność posługiwania się rysunkiem w celu zaprezentowania własnego projektu architektonicznego lub urbanistycznego (lub jego części). - Umiejętność dokonania szybkiej notacji rysunkowej.
Treści programoweT-T-11. Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi i ich znaczeniem w architekturze i urbanistyce. Omówienie kryteriów oceniania. 2. PANORAMA 180 STOPNI Należy wykonać cykl rysunków min. ilośc 7 w dowolnej technice ( jednej wybranej) na formacie A4, tak aby tworzyły swoją kontynuację , rodzaj zarejestrowanej panoramy. 3. KOMPOZYCJA 3 po 3 Należy zaproponować i wykonać kompozycję składającą się z 9 kwadratowych formatów (ustawionych trzy w pionie i poziomie), na których poddany zostanie analizie lub zabiegowi wizualnego abstrahowania jeden z elementów natury: woda, niebo, zieleń, ziemia (podłoże). 4. FOCUS Należy wykonać cykl trzech rysunków pokazujący wybrany obiekt w ujęciach od całościowych po kadr w dużym zbliżeniu. Studium rysunkowe. 5. PLOMBA Studium architektury. W miejsce brakującej zabudowy należy wrysować własne wyobrażenie uzupełniające linie zabudowy / elewacji uwzględniające ujęcie perspektywiczne. Wyobrażenie nie musi być ujęciem stricte architektonicznym. Format min. 50x70cm, technika dowolna (rysunek, malarstwo, collage itp.)
T-T-26. WNĘTRZE ARCHITEKTONICZNE Studium rysunkowe wnętrza budynku w ujeciu perspektywicznym z wykorzystaniem interesującego układu kompozycyjnego. Format min. 50x70 cm, technika rysunkowa dowolna. 7. DETAL ARCHITEKTONICZNY Rysunkowe studium detalu architektonicznego. Opracowanie światłocieniowe. Rysunek z natury. - w przestrzeni rzeczywistej, format 50 x 70 cm, technika ołówek. 8. ARCHITEKTURA SAKRALNA Studium rysunkowe wybranego obiektu architektury sakralnej wspłczesnej / zabytkowej. Rysunek konstrukyjny, perspektywiczny, kompozycja form na kartce. Format 50x70cm, technika rysunkowa dowolna. 9. SZKICE Należy wykonać zestaw rysunków szkicowych do każdego z zadań głównych oraz zestaw rysunków szkicowych / szybkich zapisów rysunkowych własnych propozycji, będących notacją obserwacji z natury. Format A3, technika rysunkowa dowolna. 10. PRZEGLĄD ZALICZENIOWY
Metody nauczaniaM-1- wykład informacyjny, - pogadanka, - objaśnienie
M-2Metoda eksponujaca: - film, prezentacja multimedialna, - ekspozycja, wystawa, udział w wydarzeniu artystycznym
M-3Metoda praktyczna: - pokaz, - korekta, - ćwiczenia przedmiotowe, - symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd międzyzadaniowy, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie, realizacja wszystkich postawionych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.