Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (N2)

Sylabus przedmiotu Teoria i historia architektury i urbanistyki współczesnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria i historia architektury i urbanistyki współczesnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl>, Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych stylów, porządków i detalu architektonicznego od starożytności do XIX w
W-2lab- Wymagane wiedza przedmiotu historii architektury i urbanistyki na poziomie S1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
C-2Pogłębienie wiedzy na temat współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-3Zapoznanie się ze spuścizną architektoniczną i powojennym dorobkiem twórczym na terenie Pomorza Zachodniego.
C-4Lab-Ćwiczenie umiejętności samodzielnej analizy i oceny architektury, posługiwania się szkicem rysunkowym i podstawowymi pojęciami dot. stylów i nurtów.
C-5Lab- Pogłębienie widzenia współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-6Lab- Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
C-7Lab- Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.18
18
wykłady
T-W-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach18
A-L-2Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej20
A-L-3Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu12
50
wykłady
A-W-1Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu16
A-W-2obecność na wykładach9
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Lab- Ćwiczenia prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: wykład studenci przygotowują prezentację multimedialną na zadany temat
S-3Ocena formująca: Lab-przygotowanie referatu na zadany temat
S-4Ocena formująca: Lab- wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1
S-5Ocena formująca: Lab- kolokwium końcowe bądź zaliczenie ustne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-I/1_W01
zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych), zna wybitnych twórców
AU_2A_W16C-2, C-3, C-1T-W-1M-2, M-1S-1, S-5, S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-I/1_U01
W projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
AU_2A_U13, AU_2A_U24C-2, C-4, C-3, C-6, C-7, C-5, C-1T-L-1M-2, M-1S-1, S-5, S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-I/1_K01
jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, dyskutuje w śro-dowisku branżowym,
AU_2A_K06, AU_2A_K08C-2, C-4, C-3, C-6, C-7, C-5, C-1T-W-1M-2, M-1S-1, S-5, S-4, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-I/1_W01
zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych), zna wybitnych twórców
2,0
3,0zna w stopniu podstawowym ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych , zna kilku wybitnych twórców
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-I/1_U01
W projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
2,0
3,0W projektowaniu i planowaniu w stopniu podstawowym odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, dostatecznie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury, wystarczajaco przedstawia w formie rysunkowej wybrane dzieło.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-I/1_K01
jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, dyskutuje w śro-dowisku branżowym,
2,0
3,0wyraża swoje poglądy , słąbo podejmuje dyskusję w na zadany temat
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zachwatowicz J., Budownictwo i Architektura w Polsce 1945-1966, Warszawa, 1968
  2. Olszewski A., Nowa forma w architekturze polskiej, 1900-1925, Warszawa, 1968
  3. 4. Szafer P., Polska Architektura Współczesna, Warszawa, 1988
  4. Czapelski M., Bohdan Pniewski – warszawski architekt XX wieku, Warszawa 2008, 2008
  5. Faryna-Paszkiewicz H., Geometria wyobraźni. Szkice o architekturze dwudziestolecia międzywojennego, Gdańsk, 2003
  6. Sołtysik M. J., Gdynia – miasto dwudziestolecia międzywojennego: urbanistyka i architektura, Warszawa, 1993
  7. Turowski A., Konstruktywizm polski: Próba rekonstrukcji nurtu (1921-1934), Wrocław, 1981
  8. Kotarbiński A., Rozwój urbanistyki i Architektury Polskiej w latach 1944-1964, Warszawa, 1967
  9. Szymski A. Dawidowski R. Długopolski R., Architektura modernistyczna lat 1928-1940 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2001
  10. Bal W., Dawidowski R., Szymski A., Architektura Polska lat 1945-1960 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2004
  11. Bal W., Dawidowski R., Raczyński M., Siennicki M., Szymski A. Architektura Polska lat 1961-1975 na obszarze Pomorza Zachodniego, Architektura Polska lat 1961-1975 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2007
  12. Bal W., Dawidowski R., Raczyński M., Siennicki M., Szymski A., Architektura Polska lat 1961-1975 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska, Szczecin, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.9
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach18
A-L-2Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej20
A-L-3Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu16
A-W-2obecność na wykładach9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BN2-I/1_W01zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych), zna wybitnych twórców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W16B.W8. absolwent zna i rozumie sposoby komunikowania idei projektów architektonicznych, urbanistycznych i planistycznych oraz ich opracowywania;
Cel przedmiotuC-2Pogłębienie wiedzy na temat współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-3Zapoznanie się ze spuścizną architektoniczną i powojennym dorobkiem twórczym na terenie Pomorza Zachodniego.
C-1Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
Treści programoweT-W-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.
Metody nauczaniaM-2Lab- Ćwiczenia prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy.
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-5Ocena formująca: Lab- kolokwium końcowe bądź zaliczenie ustne.
S-4Ocena formująca: Lab- wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1
S-3Ocena formująca: Lab-przygotowanie referatu na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: wykład studenci przygotowują prezentację multimedialną na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna w stopniu podstawowym ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych , zna kilku wybitnych twórców
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BN2-I/1_U01W projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U13A.U13. absolwent potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego;
AU_2A_U24C.U1. absolwent potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwe dla architektury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
Cel przedmiotuC-2Pogłębienie wiedzy na temat współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-4Lab-Ćwiczenie umiejętności samodzielnej analizy i oceny architektury, posługiwania się szkicem rysunkowym i podstawowymi pojęciami dot. stylów i nurtów.
C-3Zapoznanie się ze spuścizną architektoniczną i powojennym dorobkiem twórczym na terenie Pomorza Zachodniego.
C-6Lab- Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
C-7Lab- Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki.
C-5Lab- Pogłębienie widzenia współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-1Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
Treści programoweT-L-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.
Metody nauczaniaM-2Lab- Ćwiczenia prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy.
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-5Ocena formująca: Lab- kolokwium końcowe bądź zaliczenie ustne.
S-4Ocena formująca: Lab- wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1
S-3Ocena formująca: Lab-przygotowanie referatu na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: wykład studenci przygotowują prezentację multimedialną na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W projektowaniu i planowaniu w stopniu podstawowym odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, dostatecznie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury, wystarczajaco przedstawia w formie rysunkowej wybrane dzieło.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BN2-I/1_K01jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, dyskutuje w śro-dowisku branżowym,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K06B.S2. absolwent jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych, jak i przyjmowania krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań, ustosunkowywania się do krytyki w sposób jasny i rzeczowy, także przy użyciu argumentów odwołujących się do dostępnego dorobku w dyscyplinie naukowej, oraz twórczego i konstruktywnego wykorzystania krytyki.
AU_2A_K08D.S2. absolwent jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji;
Cel przedmiotuC-2Pogłębienie wiedzy na temat współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-4Lab-Ćwiczenie umiejętności samodzielnej analizy i oceny architektury, posługiwania się szkicem rysunkowym i podstawowymi pojęciami dot. stylów i nurtów.
C-3Zapoznanie się ze spuścizną architektoniczną i powojennym dorobkiem twórczym na terenie Pomorza Zachodniego.
C-6Lab- Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
C-7Lab- Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki.
C-5Lab- Pogłębienie widzenia współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju.
C-1Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej.
Treści programoweT-W-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.
Metody nauczaniaM-2Lab- Ćwiczenia prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy.
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-5Ocena formująca: Lab- kolokwium końcowe bądź zaliczenie ustne.
S-4Ocena formująca: Lab- wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1
S-3Ocena formująca: Lab-przygotowanie referatu na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: wykład studenci przygotowują prezentację multimedialną na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wyraża swoje poglądy , słąbo podejmuje dyskusję w na zadany temat
3,5
4,0
4,5
5,0