Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (N2)

Sylabus przedmiotu Podstawy BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy BHP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Wojtkun <drossel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień BHP ze studiów I stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Analiza procesu pracy.1
T-W-2Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy.1
T-W-3Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy1
T-W-4Mierniki oceny warunków pracy1
T-W-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Czynne czestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych5
5

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Obecność na wykładach (100%). W jednej wypadku nieobecności test sprawdzający.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_DS2-I/2_W01
Ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy. Rozumie zasadność stosowania przepiów BHP
AU_2A_W11C-1T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_DS2-I/2_U01
Posiada umiejętność stosowania przepisów BHP w środowisku pracy
AU_2A_U34C-1T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_DS2-I/2_K01
Interesuje się zagadniami BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi
AU_2A_K03C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_DS2-I/2_W01
Ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy. Rozumie zasadność stosowania przepiów BHP
2,0
3,0Student definiuje zagrożenia na stanowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_DS2-I/2_U01
Posiada umiejętność stosowania przepisów BHP w środowisku pracy
2,0
3,0Student dostrzega zagrożenia w środowisku pracy i podejmuje właściwe sposoby działania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_DS2-I/2_K01
Interesuje się zagadniami BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi
2,0
3,0Student wykazuje małą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bukała W., Szczęch K., Bezpieczeństwo i higiena pracy, WSiP, Warszawa, 2013
  2. Gedliczka A., Atlas miar człowieka, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2001
  3. Nowak E., Atlas antropometryczny populacji polskiej - dane do projektowania, Instytu Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 2000
  4. Górska E., Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperyment, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002, II
  5. Morozowski J., Awrejcewicz J., Podstawy biomechaniki, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Barnes C, Mercer G., Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Analiza procesu pracy.1
T-W-2Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy.1
T-W-3Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy1
T-W-4Mierniki oceny warunków pracy1
T-W-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia1
5

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czynne czestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych5
5
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_DS2-I/2_W01Ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy. Rozumie zasadność stosowania przepiów BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W11B.W3. absolwent zna i rozumie rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym oraz potrzebę kształtowania ładu przestrzennego, zrównoważonego rozwoju, oraz tematykę zagrożenia środowiska i krajobrazu kulturowego;
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy
Treści programoweT-W-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia
T-W-3Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
T-W-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Analiza procesu pracy.
T-W-2Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Obecność na wykładach (100%). W jednej wypadku nieobecności test sprawdzający.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje zagrożenia na stanowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_DS2-I/2_U01Posiada umiejętność stosowania przepisów BHP w środowisku pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U34D.U6. absolwent potrafi organizować pracę z uwzględnieniem wszystkich faz pracy nad koncepcją projektową.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy
Treści programoweT-W-4Mierniki oceny warunków pracy
T-W-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Obecność na wykładach (100%). W jednej wypadku nieobecności test sprawdzający.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega zagrożenia w środowisku pracy i podejmuje właściwe sposoby działania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_DS2-I/2_K01Interesuje się zagadniami BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K03A.S3. absolwent jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty;
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy
Treści programoweT-W-4Mierniki oceny warunków pracy
T-W-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia
T-W-3Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
T-W-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Analiza procesu pracy.
T-W-2Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Obecność na wykładach (100%). W jednej wypadku nieobecności test sprawdzający.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje małą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0