Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (N2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie dyplomowe 1 Specjalistyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie dyplomowe 1 Specjalistyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Czyński <Marek.Czynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl>, Jarosław Bondar <Jaroslaw.Bondar@zut.edu.pl>, Marek Czyński <Marek.Czynski@zut.edu.pl>, Mariusz Tuszyński <Mariusz-Tuszynski@zut.edu.pl>, Leszek Świątek <lswiatek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 36 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zajęcia podsumowujące całokształt wiedzy studenta zdobytych w toku studiów inżynierskich i magisterskich
W-2Zaprezentowanie nabytych w toku studiów umiejętności warsztatatowych i metodycznych zasad projektowania architektonicznego z uwzględnieniem aspektów kulturowych, technicznych, społecznych i środowiskowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C1. Ukształtowanie umiejętności stawiania tez naukowych i formułowania metod badawczych w zakresie projektowania architektonicznego, w kontekście przyszłej, magisterskiej pracy dyplomowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Określenie potencjalnej tematyki dla prac dyplomowych, ich zakresu oraz form prezentacji6
T-P-2Omówienie metodyki pracy naukowej i określenie wstępnego harmonogramu prac projektowych6
T-P-3Wykonanie szeregu analiz i prac inwentaryzacyjnych prowadzących do zdefiniowania problemów projektowych8
T-P-4Prowadzenie wariantowych symulacji przestrzennych, materiałowych, technologicznych w postacji modelowania, wizualizacji, makiet wirtualnych z uwypukleniem wniosków projektowych8
T-P-5Wykonanie wariantowych projektów koncepcyjnych z uwzględnieniem części opisowej (bibliografia, projekty referencyjne)8
36

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach36
A-P-2praca własna64
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda projektów, ćwiczenia i seminaria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena kompletności i jakości projektu semestralnego jako podstawa do kontynuacji w formie przyszłej pracy dyplomowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-VII/3d_W01
Orientuje się w katalogu obowiązujących aktów prawnych, normatywach i ogólnych zasadach sztuki budolwanej, potrafi docierać do materiałów źródłowych w kontekście zmieniających się przepisów i ustawodastwa dotyczącego procesu inwestycyjnego jak również metod projektowania i dostępnych technologii, rozwiązań materiałowych oraz publicznie dyskutowanych teorii architektury.
AU_2A_W01, AU_2A_W02, AU_2A_W04, AU_2A_W15, AU_2A_W17, AU_2A_W18, AU_2A_W19, AU_2A_W14C-1T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-VII/3d_U01
Jest w stanie wypracować własną metodę projektowania i kreatywnie ją wdrażać na przykładzie wykonanej pracy semestralnej oraz prowadzić dyskurs o adekwatności zastosowanej metodyki pracy oraz przyjętych rozwiązań projektowych.
AU_2A_U02, AU_2A_U06, AU_2A_U07, AU_2A_U09, AU_2A_U13, AU_2A_U34, AU_2A_U08, AU_2A_U10, AU_2A_U17C-1T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-VII/3d_K01
Wykazuje się inicjatywą i kreatywnością w podejmowaniu zadań projektowych, aspiruje do ponoszenia odpowiedzialności za kształtowanie przestrzeni jako dobra wspólnego.
AU_2A_K02, AU_2A_K05, AU_2A_K11C-1T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-VII/3d_W01
Orientuje się w katalogu obowiązujących aktów prawnych, normatywach i ogólnych zasadach sztuki budolwanej, potrafi docierać do materiałów źródłowych w kontekście zmieniających się przepisów i ustawodastwa dotyczącego procesu inwestycyjnego jak również metod projektowania i dostępnych technologii, rozwiązań materiałowych oraz publicznie dyskutowanych teorii architektury.
2,0
3,0Przedstawiony zostanie kompletny zakres opracowania projektowego określony przez prowadzącego, część graficzna i tekstowa będzie czytelna i kompletna. Praca odpowiadać będzie zasadom kompozycji architektonicznej i odwoływać się będzie do określonej przez autora teorii architektury oraz zdefiniowanych zasad projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-VII/3d_U01
Jest w stanie wypracować własną metodę projektowania i kreatywnie ją wdrażać na przykładzie wykonanej pracy semestralnej oraz prowadzić dyskurs o adekwatności zastosowanej metodyki pracy oraz przyjętych rozwiązań projektowych.
2,0
3,0Wykonanie czytelnego opracowania projektowego noszącego znamiona twórczej kreacji dzieła w wymaganym zakresie i minimalnych standardach określonych przez prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-VII/3d_K01
Wykazuje się inicjatywą i kreatywnością w podejmowaniu zadań projektowych, aspiruje do ponoszenia odpowiedzialności za kształtowanie przestrzeni jako dobra wspólnego.
2,0
3,0Spójność prezentacji założeń projektowych, dobór źródeł i materiałów wyjściowych do projektowania, wskazanie obiektów referencyjnych w odniesieniu do realizowanego projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Universitas
  2. Ferré A., Sakamoto T. i inni:, Verb Matters, ACTAR
  3. Latour S., Szymski A., Rozwój współczesnej myśli architektonicznej, PWN
  4. Rogers R., Cities for a small planet, Faber&Faber

Literatura dodatkowa

  1. Norberg - Schulz Ch., Bycie, przestrzeń i architektura, Wydawnictwo Murator
  2. Wujek J., Mity i utopie architektury XX wieku, Arkady
  3. Trzeciak P., Historia, psychika, architektura, Państwowy Instytut Wydawniczy
  4. Zumthor P., Myślenie architekturą, Karakter
  5. Schmidt - Nielsen K., Skalowanie. Dlaczego tak ważne są rozmiary zwierząt, PWN

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Określenie potencjalnej tematyki dla prac dyplomowych, ich zakresu oraz form prezentacji6
T-P-2Omówienie metodyki pracy naukowej i określenie wstępnego harmonogramu prac projektowych6
T-P-3Wykonanie szeregu analiz i prac inwentaryzacyjnych prowadzących do zdefiniowania problemów projektowych8
T-P-4Prowadzenie wariantowych symulacji przestrzennych, materiałowych, technologicznych w postacji modelowania, wizualizacji, makiet wirtualnych z uwypukleniem wniosków projektowych8
T-P-5Wykonanie wariantowych projektów koncepcyjnych z uwzględnieniem części opisowej (bibliografia, projekty referencyjne)8
36

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach36
A-P-2praca własna64
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BN2-VII/3d_W01Orientuje się w katalogu obowiązujących aktów prawnych, normatywach i ogólnych zasadach sztuki budolwanej, potrafi docierać do materiałów źródłowych w kontekście zmieniających się przepisów i ustawodastwa dotyczącego procesu inwestycyjnego jak również metod projektowania i dostępnych technologii, rozwiązań materiałowych oraz publicznie dyskutowanych teorii architektury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W01A.W1. absolwent zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim;
AU_2A_W02A.W2. absolwent zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań;
AU_2A_W04A.W4. absolwent zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego;
AU_2A_W15B.W7. absolwent zna i rozumie teoretyczne podstawy rozumowania naukowego i prowadzenia badań w zakresie przydatnym do realizacji skomplikowanych zadań projektowych, a także interpretacji opracowań naukowych w dyscyplinie naukowej – architektura i urbanistyka;
AU_2A_W17B.W9. absolwent zna i rozumie podstawowe zasady etyki zawodu architekta i pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej.
AU_2A_W18C.W1. absolwent zna i rozumie style w sztuce i związane z nimi tradycje twórcze oraz proces realizacji prac artystycznych związanych z architekturą oraz środki warsztatowe pokrewnych dyscyplin artystycznych;j
AU_2A_W19C.W2. absolwent zna i rozumie problematykę filozofii, ze szczególnym uwzględnieniem estetyki – w zakresie, w jakim wpływa na jakość twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej, niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego, a także wartościowania istniejących i projektowanych rozwiązań;
AU_2A_W14B.W6. absolwent zna i rozumie przepisy techniczno-budowlane;
Cel przedmiotuC-1C1. Ukształtowanie umiejętności stawiania tez naukowych i formułowania metod badawczych w zakresie projektowania architektonicznego, w kontekście przyszłej, magisterskiej pracy dyplomowej
Treści programoweT-P-2Omówienie metodyki pracy naukowej i określenie wstępnego harmonogramu prac projektowych
T-P-3Wykonanie szeregu analiz i prac inwentaryzacyjnych prowadzących do zdefiniowania problemów projektowych
T-P-4Prowadzenie wariantowych symulacji przestrzennych, materiałowych, technologicznych w postacji modelowania, wizualizacji, makiet wirtualnych z uwypukleniem wniosków projektowych
T-P-5Wykonanie wariantowych projektów koncepcyjnych z uwzględnieniem części opisowej (bibliografia, projekty referencyjne)
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, ćwiczenia i seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena kompletności i jakości projektu semestralnego jako podstawa do kontynuacji w formie przyszłej pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawiony zostanie kompletny zakres opracowania projektowego określony przez prowadzącego, część graficzna i tekstowa będzie czytelna i kompletna. Praca odpowiadać będzie zasadom kompozycji architektonicznej i odwoływać się będzie do określonej przez autora teorii architektury oraz zdefiniowanych zasad projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BN2-VII/3d_U01Jest w stanie wypracować własną metodę projektowania i kreatywnie ją wdrażać na przykładzie wykonanej pracy semestralnej oraz prowadzić dyskurs o adekwatności zastosowanej metodyki pracy oraz przyjętych rozwiązań projektowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U02A.U2. absolwent potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny;
AU_2A_U06A.U6. absolwent potrafi opracować konserwatorską koncepcję projektową przekształceń struktury architektoniczno-urbanistycznej o wartościach kulturowych z uwzględnieniem ochrony tych wartości oraz właściwych metod i technik, zgodnie z przyjętym programem uwzględniającym aspekty pozatechniczne;
AU_2A_U07A.U7. absolwent potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych;
AU_2A_U09A.U9. absolwent potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie;
AU_2A_U13A.U13. absolwent potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego;
AU_2A_U34D.U6. absolwent potrafi organizować pracę z uwzględnieniem wszystkich faz pracy nad koncepcją projektową.
AU_2A_U08A.U8. absolwent potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym;
AU_2A_U10A.U10. absolwent potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego;
AU_2A_U17B.U2. absolwent potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze, oraz brać odpowiedzialność za podejmowane decyzje techniczne w środowisku i za przekazanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego następnym pokoleniom;
Cel przedmiotuC-1C1. Ukształtowanie umiejętności stawiania tez naukowych i formułowania metod badawczych w zakresie projektowania architektonicznego, w kontekście przyszłej, magisterskiej pracy dyplomowej
Treści programoweT-P-2Omówienie metodyki pracy naukowej i określenie wstępnego harmonogramu prac projektowych
T-P-3Wykonanie szeregu analiz i prac inwentaryzacyjnych prowadzących do zdefiniowania problemów projektowych
T-P-4Prowadzenie wariantowych symulacji przestrzennych, materiałowych, technologicznych w postacji modelowania, wizualizacji, makiet wirtualnych z uwypukleniem wniosków projektowych
T-P-5Wykonanie wariantowych projektów koncepcyjnych z uwzględnieniem części opisowej (bibliografia, projekty referencyjne)
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, ćwiczenia i seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena kompletności i jakości projektu semestralnego jako podstawa do kontynuacji w formie przyszłej pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykonanie czytelnego opracowania projektowego noszącego znamiona twórczej kreacji dzieła w wymaganym zakresie i minimalnych standardach określonych przez prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BN2-VII/3d_K01Wykazuje się inicjatywą i kreatywnością w podejmowaniu zadań projektowych, aspiruje do ponoszenia odpowiedzialności za kształtowanie przestrzeni jako dobra wspólnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K02A.S2. absolwent jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji;
AU_2A_K05B.S1. absolwent jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich skomplikowanych uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta;
AU_2A_K11D.S5. absolwent jest gotów do właściwego określenia priorytetów działań służących realizacji zadania.
Cel przedmiotuC-1C1. Ukształtowanie umiejętności stawiania tez naukowych i formułowania metod badawczych w zakresie projektowania architektonicznego, w kontekście przyszłej, magisterskiej pracy dyplomowej
Treści programoweT-P-1Określenie potencjalnej tematyki dla prac dyplomowych, ich zakresu oraz form prezentacji
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, ćwiczenia i seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena kompletności i jakości projektu semestralnego jako podstawa do kontynuacji w formie przyszłej pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Spójność prezentacji założeń projektowych, dobór źródeł i materiałów wyjściowych do projektowania, wskazanie obiektów referencyjnych w odniesieniu do realizowanego projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0