Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (N2)

Sylabus przedmiotu Kulturoznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kulturoznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 18 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii i historii architektury, zna podział na epoki stylowe i ramy czasowe trwania danych epok stylowych w historii architektury.
W-2Prace projektowe inspirowane kierunkami sztuk plastycznych XX wieku. Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta umiejętności korzystania z wiedzy dotyczącej ewolucji idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem awangardy z XX/XXIw.) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce. 2. Celem przedmiotu jest przez studenta nabycie umiejętności analizowania i skorzystania dorobku kulturowego najwybitniejszych twórców sztuki oraz społeczności ludzkiej w zakresie sztuki. 3. Nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia: Konstruktywizm1
T-P-22.1. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z fowizmu i kubizmu. 2.2. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z futuryzmu i ekspresjonizmu. Przegląg sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu plastycznego. 2.3. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu geometrycznego. 2.4. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z neoplastycyzmu i Grupy de Stijl. 2.5. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z dadaizmu. 2.6. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z nadrealizmu (surrealizmu). 2.7. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z pop-artu. 2.8. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z optical-artu. 2.9. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z konceptualizmu.10
T-P-3TEMATY PROJEKTOWE - do wyboru: Zadanie 1. KONSTRUKTYWIZM. Zaprojektuj fasadę budynku zainspirowaną Architektonów– kompozycji przestrzennych składających się ze spiętrzonych prostopadłościanów o przewadze układów poziomych lub pionowych. Wykonaj serię szkiców prezentujących proces projektowy. Sposób prezentacji projektu dowolny: makieta, makieta wirtualna, szkic odręczny. Zadanie 2. NEOPLASTYCYZM. Przedstaw proces transformacji wybranej formy biologicznej w formę geometryczną, inspirując się drogą eksperymentów Pieta Mondriana. Zaproponuj dla powstałej w ten sposób formy funkcję architektoniczną. W swojej rozwijanej do końca życia teorii Mondrian stworzył język malarstwa przedstawiającego (na wysokim poziomie abstrakcji) dualistyczną strukturę rzeczywistości, w której przeciwieństwa porządkowane są w układzie pion-poziom. Język ten składał się z kolorów podstawowych odpowiadających materii (czerwony, niebieski, żółty), nie-kolorów odpowiadających przestrzeni (biały, szary, czarny), oraz elementów porządkujących - linii pionowej i poziomej. Nie bez powodu w myśleniu Mondriana można dopatrywać się i Platona i Hegla. Sposób prezentacji projektu w formie szkiców, lub prezentacji multimedialnej. Zadanie 3. SURREALIZM. Transformacja przestrzeni miejskiej w duchu nadrealizmu. Fotomontaż. Zadanie 4. POP-ART. Opisz i przedstaw ilustracyjnie wybrane dzieło z nurtu. Zadanie 5. OPTICAL- ART: Wykonaj kompozycję graficzną poprzez zastosowanie abstrakcyjnej kombinacji linii dającą geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, dynamiczne i fakturalne, zmierzające do wywołania wrażenia głębi oraz ruchu rozwibrowaniem pola widzenia. Zaproponuj sposób wykorzystania kompozycji we wnętrzu architektonicznym. Sposób prezentacji projektu w formie dowolnej. Zadanie 6. MINIMALIZM lub KONCEPTUALIZM: Przedstaw koncepcję architektury wyidealizowanej pozbawionej funkcji. Forma prezentacji: graficzna lub opisowa. Zadanie 4.3
T-P-44.1. Rywalizacja teorii piękna i teorii brzydoty w sztuce przełomu XX/XXI wieku. 4.2. Twórczość i odtwórczość. Definiowanie kreacji, inspiracji, plagiatu.3
T-P-5Podsumowanie przedmiotu i zaliczenia.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2praca własna / przygotowanie do zajęć7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związana z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CN2-VII/34_W01
zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej
AU_2A_W05C-1T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3M-1S-2
AU_2A_CN2-VII/34_W02
zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców
AU_2A_W16C-1T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CN2-VII/34_U01
przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
AU_2A_U01, AU_2A_U25C-1T-P-1, T-P-2, T-P-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CN2-VII/34_K01
rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
AU_2A_K01C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1S-2
AU_2A_CN2-VII/34_K02
szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
AU_2A_K02C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CN2-VII/34_W01
zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci zasad komponowania przestrzeni w architekturze i obszarach sztuki
3,0student prezentuje hasłowo swoja wiedzę na temat zasad kompozycji bez ich efektywnej analizy
3,5student prezentuje wiedzę na temat zasad kompozycji oraz potrafi w prosty sposób przeprowadzić ich analizę
4,0student efektywnie prezentuje widzę, przeprowadza analizę oraz potrafi przeprowadzić swobodna dyskusję na tematy przekrojowe
4,5student efektywnie prezentować, analizować, dyskutować na tematy przekrokjowe oraz prezentować indywidualny stosunek do podjetej tematyki
5,0student potrafi efektywnie prezentować swoją wiedzę, analizować, dyskutować na tematy przekrojowe, posiada indywidualny stosunek do podjętej tematyki oraz potrafi w sposób kreatywny podejmować nowe zagadnienia
AU_2A_CN2-VII/34_W02
zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, oraz nie jest wstanie wskazać żadnego z wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,0student prezentuje suche fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
4,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
4,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
5,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe, ponadto potrafi wykazć idndywidualny stosunek do podjętej problematyki

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CN2-VII/34_U01
przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazć swojej indywidualnej postawy wobec zadanej problematyki, nie jest w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,0student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawy wobec zadanej problematyki, nie jest jednak w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,5student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,5student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
5,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej, wykazuje w stopniu zawansowanym umiejetność korzystania z nabytej wiedzy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CN2-VII/34_K01
rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
2,0student nie rozumie pozatwechnicznych aspektów działalnosci projektowej, nie posiada swiadomości wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności
4,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski
4,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie diagnozy
5,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie zindywidualizowane diagnozy,
AU_2A_CN2-VII/34_K02
szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
2,0student nie widzi potrzeby szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy
4,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować
4,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią diagnozę
5,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią indywidualną diagnozę

Literatura podstawowa

  1. Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, PWN, Warszawa, 1987, VII
  2. Michał Ałpałow, Historia sztuki, Arkady, Warszawa, 1982, tom I-IV
  3. Barbara Osińska, Sztuka i czas, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1986, cztery części
  4. Przemysław Trzeciak, Sztuka świata, Arkady, Warszawa, 2005, tom 8-13
  5. Silvestra Bioletti, Wielkie epoki w dziejach sztuki, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Opracowanie zbiorowe, Historia sztuki, Świat ksiażki, Warszawa, 2006
  2. Umberto Eco, Historia piękna, Remis Dom Wydawniczy, Warszawa, 2006
  3. Umberto Eco, Historia brzydoty, Remis Dom Wydawniczy, Warszawa, 2007
  4. Umberto Eco, Szaleństwo katalogowania, Remis Dom Wydawniczy, Warszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia: Konstruktywizm1
T-P-22.1. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z fowizmu i kubizmu. 2.2. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z futuryzmu i ekspresjonizmu. Przegląg sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu plastycznego. 2.3. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu geometrycznego. 2.4. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z neoplastycyzmu i Grupy de Stijl. 2.5. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z dadaizmu. 2.6. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z nadrealizmu (surrealizmu). 2.7. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z pop-artu. 2.8. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z optical-artu. 2.9. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z konceptualizmu.10
T-P-3TEMATY PROJEKTOWE - do wyboru: Zadanie 1. KONSTRUKTYWIZM. Zaprojektuj fasadę budynku zainspirowaną Architektonów– kompozycji przestrzennych składających się ze spiętrzonych prostopadłościanów o przewadze układów poziomych lub pionowych. Wykonaj serię szkiców prezentujących proces projektowy. Sposób prezentacji projektu dowolny: makieta, makieta wirtualna, szkic odręczny. Zadanie 2. NEOPLASTYCYZM. Przedstaw proces transformacji wybranej formy biologicznej w formę geometryczną, inspirując się drogą eksperymentów Pieta Mondriana. Zaproponuj dla powstałej w ten sposób formy funkcję architektoniczną. W swojej rozwijanej do końca życia teorii Mondrian stworzył język malarstwa przedstawiającego (na wysokim poziomie abstrakcji) dualistyczną strukturę rzeczywistości, w której przeciwieństwa porządkowane są w układzie pion-poziom. Język ten składał się z kolorów podstawowych odpowiadających materii (czerwony, niebieski, żółty), nie-kolorów odpowiadających przestrzeni (biały, szary, czarny), oraz elementów porządkujących - linii pionowej i poziomej. Nie bez powodu w myśleniu Mondriana można dopatrywać się i Platona i Hegla. Sposób prezentacji projektu w formie szkiców, lub prezentacji multimedialnej. Zadanie 3. SURREALIZM. Transformacja przestrzeni miejskiej w duchu nadrealizmu. Fotomontaż. Zadanie 4. POP-ART. Opisz i przedstaw ilustracyjnie wybrane dzieło z nurtu. Zadanie 5. OPTICAL- ART: Wykonaj kompozycję graficzną poprzez zastosowanie abstrakcyjnej kombinacji linii dającą geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, dynamiczne i fakturalne, zmierzające do wywołania wrażenia głębi oraz ruchu rozwibrowaniem pola widzenia. Zaproponuj sposób wykorzystania kompozycji we wnętrzu architektonicznym. Sposób prezentacji projektu w formie dowolnej. Zadanie 6. MINIMALIZM lub KONCEPTUALIZM: Przedstaw koncepcję architektury wyidealizowanej pozbawionej funkcji. Forma prezentacji: graficzna lub opisowa. Zadanie 4.3
T-P-44.1. Rywalizacja teorii piękna i teorii brzydoty w sztuce przełomu XX/XXI wieku. 4.2. Twórczość i odtwórczość. Definiowanie kreacji, inspiracji, plagiatu.3
T-P-5Podsumowanie przedmiotu i zaliczenia.1
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2praca własna / przygotowanie do zajęć7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CN2-VII/34_W01zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W05A.W5. absolwent zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia: Konstruktywizm
T-P-22.1. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z fowizmu i kubizmu. 2.2. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z futuryzmu i ekspresjonizmu. Przegląg sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu plastycznego. 2.3. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu geometrycznego. 2.4. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z neoplastycyzmu i Grupy de Stijl. 2.5. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z dadaizmu. 2.6. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z nadrealizmu (surrealizmu). 2.7. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z pop-artu. 2.8. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z optical-artu. 2.9. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z konceptualizmu.
T-P-44.1. Rywalizacja teorii piękna i teorii brzydoty w sztuce przełomu XX/XXI wieku. 4.2. Twórczość i odtwórczość. Definiowanie kreacji, inspiracji, plagiatu.
T-P-3TEMATY PROJEKTOWE - do wyboru: Zadanie 1. KONSTRUKTYWIZM. Zaprojektuj fasadę budynku zainspirowaną Architektonów– kompozycji przestrzennych składających się ze spiętrzonych prostopadłościanów o przewadze układów poziomych lub pionowych. Wykonaj serię szkiców prezentujących proces projektowy. Sposób prezentacji projektu dowolny: makieta, makieta wirtualna, szkic odręczny. Zadanie 2. NEOPLASTYCYZM. Przedstaw proces transformacji wybranej formy biologicznej w formę geometryczną, inspirując się drogą eksperymentów Pieta Mondriana. Zaproponuj dla powstałej w ten sposób formy funkcję architektoniczną. W swojej rozwijanej do końca życia teorii Mondrian stworzył język malarstwa przedstawiającego (na wysokim poziomie abstrakcji) dualistyczną strukturę rzeczywistości, w której przeciwieństwa porządkowane są w układzie pion-poziom. Język ten składał się z kolorów podstawowych odpowiadających materii (czerwony, niebieski, żółty), nie-kolorów odpowiadających przestrzeni (biały, szary, czarny), oraz elementów porządkujących - linii pionowej i poziomej. Nie bez powodu w myśleniu Mondriana można dopatrywać się i Platona i Hegla. Sposób prezentacji projektu w formie szkiców, lub prezentacji multimedialnej. Zadanie 3. SURREALIZM. Transformacja przestrzeni miejskiej w duchu nadrealizmu. Fotomontaż. Zadanie 4. POP-ART. Opisz i przedstaw ilustracyjnie wybrane dzieło z nurtu. Zadanie 5. OPTICAL- ART: Wykonaj kompozycję graficzną poprzez zastosowanie abstrakcyjnej kombinacji linii dającą geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, dynamiczne i fakturalne, zmierzające do wywołania wrażenia głębi oraz ruchu rozwibrowaniem pola widzenia. Zaproponuj sposób wykorzystania kompozycji we wnętrzu architektonicznym. Sposób prezentacji projektu w formie dowolnej. Zadanie 6. MINIMALIZM lub KONCEPTUALIZM: Przedstaw koncepcję architektury wyidealizowanej pozbawionej funkcji. Forma prezentacji: graficzna lub opisowa. Zadanie 4.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związana z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci zasad komponowania przestrzeni w architekturze i obszarach sztuki
3,0student prezentuje hasłowo swoja wiedzę na temat zasad kompozycji bez ich efektywnej analizy
3,5student prezentuje wiedzę na temat zasad kompozycji oraz potrafi w prosty sposób przeprowadzić ich analizę
4,0student efektywnie prezentuje widzę, przeprowadza analizę oraz potrafi przeprowadzić swobodna dyskusję na tematy przekrojowe
4,5student efektywnie prezentować, analizować, dyskutować na tematy przekrokjowe oraz prezentować indywidualny stosunek do podjetej tematyki
5,0student potrafi efektywnie prezentować swoją wiedzę, analizować, dyskutować na tematy przekrojowe, posiada indywidualny stosunek do podjętej tematyki oraz potrafi w sposób kreatywny podejmować nowe zagadnienia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CN2-VII/34_W02zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W16B.W8. absolwent zna i rozumie sposoby komunikowania idei projektów architektonicznych, urbanistycznych i planistycznych oraz ich opracowywania;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia: Konstruktywizm
T-P-22.1. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z fowizmu i kubizmu. 2.2. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z futuryzmu i ekspresjonizmu. Przegląg sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu plastycznego. 2.3. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu geometrycznego. 2.4. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z neoplastycyzmu i Grupy de Stijl. 2.5. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z dadaizmu. 2.6. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z nadrealizmu (surrealizmu). 2.7. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z pop-artu. 2.8. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z optical-artu. 2.9. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z konceptualizmu.
T-P-44.1. Rywalizacja teorii piękna i teorii brzydoty w sztuce przełomu XX/XXI wieku. 4.2. Twórczość i odtwórczość. Definiowanie kreacji, inspiracji, plagiatu.
T-P-3TEMATY PROJEKTOWE - do wyboru: Zadanie 1. KONSTRUKTYWIZM. Zaprojektuj fasadę budynku zainspirowaną Architektonów– kompozycji przestrzennych składających się ze spiętrzonych prostopadłościanów o przewadze układów poziomych lub pionowych. Wykonaj serię szkiców prezentujących proces projektowy. Sposób prezentacji projektu dowolny: makieta, makieta wirtualna, szkic odręczny. Zadanie 2. NEOPLASTYCYZM. Przedstaw proces transformacji wybranej formy biologicznej w formę geometryczną, inspirując się drogą eksperymentów Pieta Mondriana. Zaproponuj dla powstałej w ten sposób formy funkcję architektoniczną. W swojej rozwijanej do końca życia teorii Mondrian stworzył język malarstwa przedstawiającego (na wysokim poziomie abstrakcji) dualistyczną strukturę rzeczywistości, w której przeciwieństwa porządkowane są w układzie pion-poziom. Język ten składał się z kolorów podstawowych odpowiadających materii (czerwony, niebieski, żółty), nie-kolorów odpowiadających przestrzeni (biały, szary, czarny), oraz elementów porządkujących - linii pionowej i poziomej. Nie bez powodu w myśleniu Mondriana można dopatrywać się i Platona i Hegla. Sposób prezentacji projektu w formie szkiców, lub prezentacji multimedialnej. Zadanie 3. SURREALIZM. Transformacja przestrzeni miejskiej w duchu nadrealizmu. Fotomontaż. Zadanie 4. POP-ART. Opisz i przedstaw ilustracyjnie wybrane dzieło z nurtu. Zadanie 5. OPTICAL- ART: Wykonaj kompozycję graficzną poprzez zastosowanie abstrakcyjnej kombinacji linii dającą geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, dynamiczne i fakturalne, zmierzające do wywołania wrażenia głębi oraz ruchu rozwibrowaniem pola widzenia. Zaproponuj sposób wykorzystania kompozycji we wnętrzu architektonicznym. Sposób prezentacji projektu w formie dowolnej. Zadanie 6. MINIMALIZM lub KONCEPTUALIZM: Przedstaw koncepcję architektury wyidealizowanej pozbawionej funkcji. Forma prezentacji: graficzna lub opisowa. Zadanie 4.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związana z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, oraz nie jest wstanie wskazać żadnego z wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,0student prezentuje suche fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
4,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
4,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
5,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe, ponadto potrafi wykazć idndywidualny stosunek do podjętej problematyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CN2-VII/34_U01przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U01A.U1. absolwent potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne;
AU_2A_U25C.U2. absolwent potrafi posługiwać się właściwie takimi pojęciami jak wartość estetyczna, piękno i przeżycie estetyczne oraz dostrzec szerszy, filozoficzny kontekst zagadnień związanych z projektowaniem architektonicznym i urbanistycznym;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia: Konstruktywizm
T-P-22.1. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z fowizmu i kubizmu. 2.2. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z futuryzmu i ekspresjonizmu. Przegląg sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu plastycznego. 2.3. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu geometrycznego. 2.4. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z neoplastycyzmu i Grupy de Stijl. 2.5. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z dadaizmu. 2.6. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z nadrealizmu (surrealizmu). 2.7. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z pop-artu. 2.8. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z optical-artu. 2.9. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z konceptualizmu.
T-P-44.1. Rywalizacja teorii piękna i teorii brzydoty w sztuce przełomu XX/XXI wieku. 4.2. Twórczość i odtwórczość. Definiowanie kreacji, inspiracji, plagiatu.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związana z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazć swojej indywidualnej postawy wobec zadanej problematyki, nie jest w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,0student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawy wobec zadanej problematyki, nie jest jednak w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,5student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,5student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
5,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej, wykazuje w stopniu zawansowanym umiejetność korzystania z nabytej wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CN2-VII/34_K01rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K01A.S1. absolwent jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia: Konstruktywizm
T-P-22.1. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z fowizmu i kubizmu. 2.2. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z futuryzmu i ekspresjonizmu. Przegląg sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu plastycznego. 2.3. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu geometrycznego. 2.4. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z neoplastycyzmu i Grupy de Stijl. 2.5. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z dadaizmu. 2.6. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z nadrealizmu (surrealizmu). 2.7. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z pop-artu. 2.8. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z optical-artu. 2.9. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z konceptualizmu.
T-P-3TEMATY PROJEKTOWE - do wyboru: Zadanie 1. KONSTRUKTYWIZM. Zaprojektuj fasadę budynku zainspirowaną Architektonów– kompozycji przestrzennych składających się ze spiętrzonych prostopadłościanów o przewadze układów poziomych lub pionowych. Wykonaj serię szkiców prezentujących proces projektowy. Sposób prezentacji projektu dowolny: makieta, makieta wirtualna, szkic odręczny. Zadanie 2. NEOPLASTYCYZM. Przedstaw proces transformacji wybranej formy biologicznej w formę geometryczną, inspirując się drogą eksperymentów Pieta Mondriana. Zaproponuj dla powstałej w ten sposób formy funkcję architektoniczną. W swojej rozwijanej do końca życia teorii Mondrian stworzył język malarstwa przedstawiającego (na wysokim poziomie abstrakcji) dualistyczną strukturę rzeczywistości, w której przeciwieństwa porządkowane są w układzie pion-poziom. Język ten składał się z kolorów podstawowych odpowiadających materii (czerwony, niebieski, żółty), nie-kolorów odpowiadających przestrzeni (biały, szary, czarny), oraz elementów porządkujących - linii pionowej i poziomej. Nie bez powodu w myśleniu Mondriana można dopatrywać się i Platona i Hegla. Sposób prezentacji projektu w formie szkiców, lub prezentacji multimedialnej. Zadanie 3. SURREALIZM. Transformacja przestrzeni miejskiej w duchu nadrealizmu. Fotomontaż. Zadanie 4. POP-ART. Opisz i przedstaw ilustracyjnie wybrane dzieło z nurtu. Zadanie 5. OPTICAL- ART: Wykonaj kompozycję graficzną poprzez zastosowanie abstrakcyjnej kombinacji linii dającą geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, dynamiczne i fakturalne, zmierzające do wywołania wrażenia głębi oraz ruchu rozwibrowaniem pola widzenia. Zaproponuj sposób wykorzystania kompozycji we wnętrzu architektonicznym. Sposób prezentacji projektu w formie dowolnej. Zadanie 6. MINIMALIZM lub KONCEPTUALIZM: Przedstaw koncepcję architektury wyidealizowanej pozbawionej funkcji. Forma prezentacji: graficzna lub opisowa. Zadanie 4.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związana z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie pozatwechnicznych aspektów działalnosci projektowej, nie posiada swiadomości wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności
4,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski
4,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie diagnozy
5,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie zindywidualizowane diagnozy,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CN2-VII/34_K02szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K02A.S2. absolwent jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia: Konstruktywizm
T-P-22.1. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z fowizmu i kubizmu. 2.2. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z futuryzmu i ekspresjonizmu. Przegląg sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu plastycznego. 2.3. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu geometrycznego. 2.4. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z neoplastycyzmu i Grupy de Stijl. 2.5. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z dadaizmu. 2.6. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z nadrealizmu (surrealizmu). 2.7. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z pop-artu. 2.8. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z optical-artu. 2.9. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z konceptualizmu.
T-P-3TEMATY PROJEKTOWE - do wyboru: Zadanie 1. KONSTRUKTYWIZM. Zaprojektuj fasadę budynku zainspirowaną Architektonów– kompozycji przestrzennych składających się ze spiętrzonych prostopadłościanów o przewadze układów poziomych lub pionowych. Wykonaj serię szkiców prezentujących proces projektowy. Sposób prezentacji projektu dowolny: makieta, makieta wirtualna, szkic odręczny. Zadanie 2. NEOPLASTYCYZM. Przedstaw proces transformacji wybranej formy biologicznej w formę geometryczną, inspirując się drogą eksperymentów Pieta Mondriana. Zaproponuj dla powstałej w ten sposób formy funkcję architektoniczną. W swojej rozwijanej do końca życia teorii Mondrian stworzył język malarstwa przedstawiającego (na wysokim poziomie abstrakcji) dualistyczną strukturę rzeczywistości, w której przeciwieństwa porządkowane są w układzie pion-poziom. Język ten składał się z kolorów podstawowych odpowiadających materii (czerwony, niebieski, żółty), nie-kolorów odpowiadających przestrzeni (biały, szary, czarny), oraz elementów porządkujących - linii pionowej i poziomej. Nie bez powodu w myśleniu Mondriana można dopatrywać się i Platona i Hegla. Sposób prezentacji projektu w formie szkiców, lub prezentacji multimedialnej. Zadanie 3. SURREALIZM. Transformacja przestrzeni miejskiej w duchu nadrealizmu. Fotomontaż. Zadanie 4. POP-ART. Opisz i przedstaw ilustracyjnie wybrane dzieło z nurtu. Zadanie 5. OPTICAL- ART: Wykonaj kompozycję graficzną poprzez zastosowanie abstrakcyjnej kombinacji linii dającą geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, dynamiczne i fakturalne, zmierzające do wywołania wrażenia głębi oraz ruchu rozwibrowaniem pola widzenia. Zaproponuj sposób wykorzystania kompozycji we wnętrzu architektonicznym. Sposób prezentacji projektu w formie dowolnej. Zadanie 6. MINIMALIZM lub KONCEPTUALIZM: Przedstaw koncepcję architektury wyidealizowanej pozbawionej funkcji. Forma prezentacji: graficzna lub opisowa. Zadanie 4.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związana z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie widzi potrzeby szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy
4,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować
4,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią diagnozę
5,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią indywidualną diagnozę