Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S2)
Sylabus przedmiotu EMBRYOPHYSIOLOGY AND COMPARATIVE ANATOMY OF FISHES:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | EMBRYOPHYSIOLOGY AND COMPARATIVE ANATOMY OF FISHES | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge of biology fish |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The subject include knowledge on embryophysiology of fishes and elements of comparative anatomy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Construction of eggs and their diversity morpho-mechanical adaptation to the environmental conditions. The sperm and motility parameters. Embryonic development in selected fish species. External and internal threats - ectoparasites, mycosis, abnormal embryonic development. Factors affecting embryonic development - temperature (constant factor, thermal shock), oxygen saturation (the effects of temporary deficiency), photoperiod, salinity, suspended solids, heavy metals, magnetic field. Hatching fish, hatching glands factors to accelerate the hatch. Juvenile specimens of crayfish. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Structure (cell membrane, mikropyle, egg membrane, periwitelar fluid , egg yolk etc.) and a composition (proteins, lipids, nucleic acids etc.). Early morphogenesis (fertilization, safeguards against polyspermy, cortical avreole, zygote, parthenogenesis. Anatomical and functional aspects of organogenesis, symmetry of the body, formation of neuroendocrine and endocrine system in embryos. Definition and sex determination. Embryonic metabolism, respiration of embryos. The larva (yolk sac, the level of maturity of individual systems depending on the species, adapting to larval and transitional organs. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in exercises | 30 |
A-L-2 | The study of the literature | 30 |
A-L-3 | Preparation to complete the course | 15 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 30 |
A-W-2 | The study of the literature | 15 |
A-W-3 | Participation in consultations | 10 |
A-W-4 | Preparation to complete the course | 20 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | - Lectures - Consultation - Seminars and group workshops - Work in laboratories |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Estimation of work and presentation (50% estimation), estimation activity on classes (30%), estimation discipline – present on the classes and individual consultation (20% estimation concluding) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WNoZiR_2-_null_W01 The student has knowledge on structure of spermatozoa and eggs, motility of spermatozoa, fertilization and embryogenesis different species of fish, as well as natural spawning and early ontogenetic stages. | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WNoZiR_2-_null_U01 After the course student is able to use embryophysiological and anatomical terminology of fishes and understand selected references on this topic. | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WNoZiR_2-_null_K01 The student is aware of the responsibility for his own work and the principles of working in a team. | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WNoZiR_2-_null_W01 The student has knowledge on structure of spermatozoa and eggs, motility of spermatozoa, fertilization and embryogenesis different species of fish, as well as natural spawning and early ontogenetic stages. | 2,0 | |
3,0 | Student has basic knowledge on embrionic development of fishes and is able describe general anatomy of juvenile fishes. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WNoZiR_2-_null_U01 After the course student is able to use embryophysiological and anatomical terminology of fishes and understand selected references on this topic. | 2,0 | |
3,0 | After the course student is knows basic embryophysiological and aatomical termynology. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WNoZiR_2-_null_K01 The student is aware of the responsibility for his own work and the principles of working in a team. | 2,0 | |
3,0 | The student is aware of the responsibility for his own work and the principles of working in a team. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Evans D.H., Claiborne J.B., Currie S., The Physiology of Fishes, Fourth Edition (CRC Marine Biology Series), CRC Press, 2013
- Genten F., Terwinghe E., Danguy A., Atlas of Fish Histology, Science Publishers, 2009
- Depeche J., Billard R., Embryology in fish review, Société Française d’Ichtyologie, 1994
- Edited by Roderick Nigel Finn and BG Kapoor, Fish larval physiology, Enfield, NH, Science Publishers, Enfield, NH, 2008