Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy chemii organicznej (zajęcia uzupełniające):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy chemii organicznej (zajęcia uzupełniające) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Idzik <Tomasz.Idzik@zut.edu.pl>, Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>, Łukasz Struk <Lukasz.Struk@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw chemii organicznej na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przypomnienie i uzupełnienie braków z zakresu nazewnictwa różnych grup związków organicznych. |
C-2 | Ugruntowanie podstawowych pojęć z zakresu izomerii związków organicznych. |
C-3 | Utrwalenie umiejętności przedstawiania struktur związków organicznych za pomocą wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych. |
C-4 | Uświadomienie studentom niebezpieczeństw wynikających z pracy z różnymi substancjami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej. |
C-5 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wydzielania, rozdzielania i oczyszczania związków organicznych. |
C-6 | Przygotowanie studentów do przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, własne uwagi i obserwacje oraz niezbędne obliczenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym oraz podstawowym sprzętem laboratoryjnym. | 2 |
T-L-2 | Destylacja prosta, jako operacja oczyszczania i oznaczania temperatury wrzenia ciekłych związków organicznych. | 4 |
T-L-3 | Ekstrakcja ciągła w aparacie Soxhleta, jako metoda pozyskiwania oleju lnianego z nasion lnu zwyczajnego. | 5 |
T-L-4 | Suszenie ciekłych związków organicznych (charakterystyka stosowanych środków suszących). Oddestylowywanie rozpuszczalników z wykorzystaniem wyparki rotacyjnej. | 3 |
T-L-5 | Krystalizacja z wody i rozpuszczalnika palnego (kwas sulfanilowy, benzoina). | 6 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdania z wykonanych ćwiczeń. | 5 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań z zakresu izomerii oraz nazewnictwa różnych grup związków organicznych. |
M-2 | Ćwiczenia praktyczne w zakresie rozdzielania, wydzielania lub oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz przygotowanego sprawozdania pisemnego z przeprowadzonego eksperymentu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_U02_W01 Student potrafi rozróżnić podstawowe grupy funkcyjne w związkach organicznych. Zna zasady nazewnictwa systematycznego związków organicznych. Rysuje wzory strukturalne, półstrukturalne i szkieletowe prostych związków organicznych. | — | — | — | C-3, C-1, C-2 | — | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_U02_W02 Student jest świadomy zagrożeń wynikających z pracy z różnymi związkami organicznymi i nieorganicznymi w laboratorium chemicznym. | — | — | — | C-4, C-6 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_U02_U01 Student potrafi określić przynależność związku organicznego do konkretnej grupy na podstawie znajomości grup funkcyjnych oraz podać jego nazwę zgodnie z zasadami nomenklatury systematycznej. | — | — | — | C-3, C-1 | — | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_U02_U02 Student potrafi zastosować proste operacje jednostkowe do wydzielania, rozdzielania i oczyszczania związków organicznych. | — | — | — | C-5, C-6 | T-L-2 | M-2 | S-2 |
Literatura podstawowa
- Stanisław Banaszkiewicz, Zadania i ćwiczenia z chemii organicznej, Politechnika Radomska, 2002
- Danie Buza, Aleksandra Ćwil, Zadania z chemii organicznej z rozwiązaniami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Daniel Buza, Wojciech Sas, Przemyslaw Szczeciński, Chemia organiczna. Kurs podstawowy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Piotr Kowalski, Laboratorium chemii organicznej. Techniki pracy i przepisy BHP., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Bogusław Bobrański, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1992