Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Ekonomika w inżynierii chemicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomika w inżynierii chemicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 23 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie pojęć z zakresu ekonomiki |
C-2 | Poznanie zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa |
C-3 | Zrozumienie znaczenia ekonomiki w działanosći inżynierskiej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ekonomika a inżynieria chemiczna | 1 |
T-W-2 | Przedsiębiorstwo: cel, funkcje, profil asortymentowy | 2 |
T-W-3 | Proces produkcyjny: klasyfikacje i elementy składowe | 2 |
T-W-4 | Techniczne przygotowanie produkcji, innowacyjność, zdolność produkcyjna, produktywność | 3 |
T-W-5 | Metody oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-6 | Koszty działania przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-7 | Analiza wielkości, struktury i zmian w zatrudnieniu kadry inżynierskiej | 2 |
T-W-8 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładzie | 15 |
A-W-2 | Konsultacje do wykładu | 1 |
A-W-3 | Praca własna | 9 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie) |
M-2 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne wykładu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_A01b_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: zdefiniuować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne, scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki, scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej | ICHP_1A_W17 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_A01b_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: rozumieć zagadnienia ekonomiczne, umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarowania | ICHP_1A_U13 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-7, T-W-6, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_A01b_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie protrafił wykorzystywać w praktyce zdobytą wiedzy z zakresu ekonomii | ICHP_1A_K06, ICHP_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_A01b_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: zdefiniuować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne, scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki, scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej | 2,0 | |
3,0 | Student zna znaczenie kilka podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_A01b_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: rozumieć zagadnienia ekonomiczne, umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarowania | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospdoarowania w ograniczonym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_A01b_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie protrafił wykorzystywać w praktyce zdobytą wiedzy z zakresu ekonomii | 2,0 | |
3,0 | Student jest świdomy znaczenia ekonomii dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa ale wykazuje nieiwielką aktywność w jego poszukiwaniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jan Duraj, Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, Polskie Wydawictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2004
- Genowefa Sobczyk, Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw, Difin, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Donald Garrett, Chemical engineering economics, VNR, New York, 1990
- M. S. Peters, K.D. Timmerhaus, Plant design and economics for chemical engineers, McGraw-Hill, Inc., 2003