Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia organiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia organiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>, Łukasz Struk <Lukasz.Struk@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie podstawowej wiedzy z chemii organicznej z zakresu szkoły ponadgimnazjalnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków organicznych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z reakcjami wynikającymi z budowy związków organicznych. |
C-3 | Kształtowanie umiejętności pisania równań i podstawowych mechanizmów reakcji w chemii organicznej. |
C-4 | Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w laboratorium chemii organicznej. |
C-5 | Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem laboratoryjnym i aparaturą chemiczną, sposobami jego montażu i obsługi. |
C-6 | Ugruntowanie znajomości podstawowych zagadnień techniki laboratoryjnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie studentów z zasadami BHP i PPOŻ obowiązującymi w pracowni chemii organicznej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na lokalizację pojemników na odpady niebezpieczne, rozmieszczenie gaśnic i kocy gaśnicznych. | 2 |
T-L-2 | Destylacja frakcyjna, jako podstawowa metoda rozdzielania mieszanin dwuskładnikowych. | 4 |
T-L-3 | Acylowanie amin aromatycznych na przykładzie otrzymywania acetanilidu. | 4 |
T-L-4 | Zapoznanie studentów z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie p-bromoacetanilidu. | 4 |
T-L-5 | Oczyszczanie związków organicznych metodą krystalizacji z wody oraz rozpuszczalnika palnego. | 4 |
T-L-6 | Reakcja estryfikacji - otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu. | 8 |
T-L-7 | Ocena stopnia czystości związku organicznego na podstawie pomiaru jego temperatury topnienia. Identyfikacja nieznanej substancji na podstawie oznaczenia temperatury topnienia. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu chemia organiczna: zakres i rozwój, budowa elektronowa atomu węgla, hybrydyzacja, heterolityczny i homolityczny rozpad wiązania atomowego. Zapoznanie z najważniejszymi grupami funkcyjnymi związków organicznych. | 2 |
T-W-2 | Zapoznanie z pojęciami izomerii, stereochemii i najważniejszymi typami reakcji związków organicznych. | 2 |
T-W-3 | Produkty przetwórstwa ropy naftowej. Alkany o budowie łańcuchowej i cyklicznej. Nazewnictwo IUPAC. Metody otrzymywania. Właściwości chemiczne alkanów i cykloalkanów. | 3 |
T-W-4 | Budowa i nazewnictwo alkenów. Izomeria geometryczna. Metody otrzymywania. Reakcje addycji i polimeryzacji. | 3 |
T-W-5 | Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność wiązania potrójnego. Kwasowość alkinów. Wybrane przykłady zastosowania alkinów w przemyśle. | 3 |
T-W-6 | Węglowodory aromatyczne - budowa, kryteria aromatyczności. Reakcje substytucji elektrofilowej w szeregu aromatycznym. Definicja odczynnika elektrofilowego i nukleofilowego. | 2 |
T-W-7 | Chlorowcopochodne alifatyczne i aromatyczne - reakcje substytucji nukleofilowej i eliminacji. Związki magnezoorganiczne (związki Grignarda). | 3 |
T-W-8 | Nazewnictwo, otrzymywanie i reaktywność alkoholi, fenoli i eterów. Alkohole o znaczeniu przemysłowym. | 3 |
T-W-9 | Metody otrzymywania aldehydów i ketonów oraz ich reakcje z pochodnymi amin oraz ze związkami Grignarda. | 3 |
T-W-10 | Nazewnictwo, metody otrzymywania i reakcje amin alifatycznych i aromatycznych. | 2 |
T-W-11 | Budowa, otrzymywanie i nazewnictwo kwasów karboksylowych i ich pochodnych. Przykładowe reakcje. Mechanizm reakcji estryfikacji. | 2 |
T-W-12 | Kolokwium zaliczeniowe. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie teoretyczne do wykonania poszczególnych operacji jednostkowych i preparatów. | 5 |
A-L-3 | Zaliczenie preparatów wykonanych w ramach zajęć laboratoryjnych. | 3 |
A-L-4 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń wykonywanych w laboratorium. | 3 |
41 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia. |
M-2 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, seminarium. |
M-3 | Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwia ustne. |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie. |
S-4 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach. |
S-5 | Ocena formująca: Sprawozdanie z wykonanych zajęć. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_B05_W01 Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych. | ICHP_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ICHP_1A_B05_W02 Student opisuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej. | ICHP_1A_W03, ICHP_1A_W08 | — | — | C-3, C-2 | T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-1, S-2 |
ICHP_1A_B05_W03 Student ma wiedzę na temat rozdziału mieszanin związków organicznych. | ICHP_1A_W03, ICHP_1A_W09 | — | — | C-6, C-4, C-5 | T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-5, S-2 |
ICHP_1A_B05_W04 Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczące stereochemii. | ICHP_1A_W03, ICHP_1A_W08 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_B05_U01 Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych. | ICHP_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ICHP_1A_B05_U02 Student potrafi scharakteryzować poszczególne klasy związków organicznych oraz przedstawić reakcje , którym one ulegają. | ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U05 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-1, S-2 |
ICHP_1A_B05_U03 Student potrafi przeprowadzić jednoetapową syntezę związku organicznego. | ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U08, ICHP_1A_U12 | — | — | C-6, C-4, C-5 | T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4, S-5, S-2 |
ICHP_1A_B05_U04 Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych. | ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U08, ICHP_1A_U12 | — | — | C-6, C-4, C-5 | T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-7 | M-2, M-3 | S-3, S-4, S-5, S-2 |
ICHP_1A_B05_U05 Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz opisuje to doświadczenia. | ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U12 | — | — | C-6, C-4, C-5 | T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-7 | M-2, M-3 | S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_B05_K01 Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem. | ICHP_1A_K01, ICHP_1A_K03 | — | — | C-6, C-1, C-3, C-2, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_B05_W01 Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych. | 2,0 | Student nie zna systematyki związków organicznych i nie rozróżnia podstawowych grup funkcyjnych w związkach organicznych. |
3,0 | Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 55-69 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych. | |
3,5 | Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 70-79 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych. | |
4,0 | Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 80-89 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych. | |
4,5 | Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 90-95 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych. | |
5,0 | Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać powyżej 95 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych. | |
ICHP_1A_B05_W02 Student opisuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej. | 2,0 | Student nie charakteryzuje podstawowych typów reakcji chemicznych oraz grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej. |
3,0 | Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Nie charakteryzuje grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej. | |
3,5 | Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje jedynie niektóre grupy funkcyjne pod kątem reaktywności. Student nie potrafi wykorzystać tych reakcji w syntezie organicznej. | |
4,0 | Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje jedynie niektóre grupy funkcyjne pod kątem reaktywności. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej. | |
4,5 | Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje większość grup funkcyjnych pod kątem ich reaktywności. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej. | |
5,0 | Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje większość grup funkcyjnych pod kątem ich reaktywności. Potrafi wskazać wiele aspektów wykorzystania ich w syntezie organicznej. | |
ICHP_1A_B05_W03 Student ma wiedzę na temat rozdziału mieszanin związków organicznych. | 2,0 | Student nie posiada wystarczającej wiedzy na temat rozdziału mieszanin zwiazków organicznych. |
3,0 | Student posiada 55-69 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych. | |
3,5 | Student posiada 70-79 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych. | |
4,0 | Student posiada 80-89 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych. | |
4,5 | Student posiada 90-95 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych. | |
5,0 | Student posiada powyżej 95 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych. | |
ICHP_1A_B05_W04 Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczące stereochemii. | 2,0 | Student w ogóle nie rozpoznaje podstawowych typów izomerii i nie potrafi wytłumaczyć podstawowych zagadnień stereochemii. |
3,0 | Student rozpoznaje, ale nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii. | |
3,5 | Student rozpoznaje, ale tłumaczy tylko zagadnienia izomerii, nie tłumaczy zagadnień stereochemii. | |
4,0 | Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko niektóre zagadnienia izomerii i stereochemii. | |
4,5 | Rozpoznaje i tłumaczy większość zagadnień izomerii i stereochemii. | |
5,0 | Rozpoznaje i tłumaczy wszystkie zagadnienia izomerii i większość lub wszystkie zagadnienia stereochemii. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_B05_U01 Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować zasad nomenklatury zwiazków organicznych. |
3,0 | Student w 55-69 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych. | |
3,5 | Student w 70-79 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych. | |
4,0 | Student w 80-89 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych. | |
4,5 | Student w 90-95 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych. | |
5,0 | Student praktycznie bezbłędnie (powyżej 95 procent) potrafi zastosować zasady nomenklatury związków organicznych. | |
ICHP_1A_B05_U02 Student potrafi scharakteryzować poszczególne klasy związków organicznych oraz przedstawić reakcje , którym one ulegają. | 2,0 | Student nie potrafi nawet krótko scharakteryzować poszczególnych klas związków organicznych, ani przedstawić jakiejkolwiek reakcji, której dana klasa związków ulega. |
3,0 | Student wymienia nieliczne grupy funkcyjne i krótko je charakteryzuje, bez podawania reakcji jakim dana klasa związków ulega. | |
3,5 | Student wymienia grupy funkcyjne i krótko je charakteryzuje. Potrafi z pomocą nauczyciela podać kilka reakcji jakim dana klasa związków ulega. | |
4,0 | Student wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy funkcyjne oraz potrafi z niewielką pomocą nauczyciela podać reakcje jakim dana klasa związków ulega. | |
4,5 | Student bezbłędnie wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy funkcyjne i z nielicznymi błędami potrafi samodzielnie podać reakcje jakim dana klasa związków ulega. | |
5,0 | Student bezbłędnie wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy funkcyjne oraz samodzielnie podaje reakcje jakim dana klasa związków organicznych ulega. | |
ICHP_1A_B05_U03 Student potrafi przeprowadzić jednoetapową syntezę związku organicznego. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić jednoetapowej syntezy prostego związku organicznego nawet w oparciu o przewodnik do zajęć. |
3,0 | Student, w oparciu o przewodnik do zajęć, przeprowadza ze znaczną pomoca prowadzącego zajęcia syntezę prostego związku organicznego. | |
3,5 | Student, w oparciu o przewodnik do zajęć, przeprowadza przy niewielkiej pomocy prowadzacego zajęcia syntezę prostego związku organicznego. | |
4,0 | Student, w oparciu o przewodnik do zajęć, samodzielnie przeprowadza syntezę prostego związku organicznego. | |
4,5 | Student, przy niewielkiej pomocy nauczyciela, samodzielnie przeprowadza syntezę prostego związku organicznego. | |
5,0 | Student samodzielnie i bezbłędnie przeprowadza syntezę prostego związku organicznego. | |
ICHP_1A_B05_U04 Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych. |
3,0 | Student wymaga dużej pomocy ze strony prowadzącego zajęcia w doborze podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych. | |
3,5 | Student popełnia liczne błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych. | |
4,0 | Student popełnia nieliczne błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych. | |
4,5 | Student popełnia sporadycznie błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych. | |
5,0 | Student bezbłędnie stosuje podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału o oczyszczania związków organicznych. | |
ICHP_1A_B05_U05 Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz opisuje to doświadczenia. | 2,0 | Student nie potrafi opisać doświadczenia chemicznego ani zintepretować jego wyników. |
3,0 | Student wymaga dużej pomocy ze strony prowadzącego zajęcia w interpretacji wyników i opisie doświadczenia chemicznego. | |
3,5 | Student samodzielnie opisuje doświadczenie chemiczne, ale wymaga pomocy przy interpretowaniu jego wyników. | |
4,0 | Student samodzielnie interpretuje wyniki doświadczenia ale popełnia błędy w opisie doświadczenia. | |
4,5 | Student popełnia drobne błędy podczas opisu doświadczenia chemicznego oraz podczas interpretacji wyników tego doświadczenia. | |
5,0 | Student samodzielnie interpretuje wyniki i bezbłędnie opisuje doswiadczenie chemiczne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_B05_K01 Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem. | 2,0 | Student nie potrafi pracować samodzielnie ani w zespole nad wyznaczonym zadaniem. |
3,0 | Student potrafi pracować w zespole, ale nie potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym mu zadaniem. | |
3,5 | Student potrafi pracować w zespole, ale ma problemy w samodzielnej pracy nad wyznaczonym zadaniem. | |
4,0 | Student dość dobrze radzi sobie w pracy samodzielnej, ale woli pracować w zespole nad powierzonym zadaniem. | |
4,5 | Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w zespole. | |
5,0 | Student potrafi z dobrym skutkiem pracować zarówno samodzielnie jak i w zespole nad powierzonym mu zadaniem. |
Literatura podstawowa
- Przemysław Mastalerz, Podręcznik chemii organicznej, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2000
- John McMurry, Chemia organiczna, T1-T5, Wydawnitwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
- Robert T. Morrison, Robert N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Artur I. Vogel, Preparatyka organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2018
- A. Kołodziejczyk, K. Dzierzbicka, Podstawy Chemii Organicznej, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2014
Literatura dodatkowa
- H. Hart, L.E. Craine, D.J. Hart, Chemia organiczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
- B. Bobrański, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1992
- E. Białecka-Florjańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
- Piotr Kowalski, Laboratorium chemii organicznej, techniki pracy i przepisy BHP, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2017
- Bolesław Bochwic, Preparatyka organiczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1975