Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Wenelska <Karolina.Wilgosz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 30 3,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy matematyki (działania na wektorach, podstawowe funkcje)
W-2Zna fizykę na poziomie szkoły średniej
W-3Potrafi wykonywać obliczenia, stosując kalkulator i komputer
W-4Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku Inżynieria Chemiczna i Procesowa i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie sposobu opracowania wyników prostych pomiarów fizycznych i rozwinięcie umiejętności szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich
C-3Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki przydatnych inżynierowi chemii
C-4Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł informacji w zakresie wiedzy fachowej
C-5Rozwinięcie umiejętności pracy i komunikacji w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, praca i enrgia12
T-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego6
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego4
T-A-5Pisemny sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe4
30
wykłady
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej2
T-W-2Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie4
T-W-3Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, praca i energia9
T-W-4Drgania i układy drgające6
T-W-5Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal9
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych (praca własna)10
A-A-3Przygotowanie eksperymentu i opracowanie spawozdania (praca własna studenta)5
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu (obejmuje wiedzę z wykładów oraz studiowanie zaleconej literatury)41
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu2
A-W-4Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład problemowy z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań obliczeniowych oraz realizacja problemów nieobliczeniowych celem zrozumienia otaczającego nas świata fizycznego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja zadania domowego
S-4Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_B03_W01
Student ma wiedzę obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność, magnetyzm, fizykę jądrową i fizykę ciała stałego w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania, pozwalającą na uzyskanie tytułu inżyniera, uczestniczenia w zdobywaniu wiedzy i dadzą umiejętność studiowania w dowolnym momencie kariery zawodowej.
ICHP_1A_W02C-1, C-5, C-3, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_B03_U01
Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązania prostych problemów fizycznych z zakresu mechaniki, ciepła, elektryczności, magnetyzmu, optyki, fizyki jądrowej i fizyki ciała stałego.
ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U09, ICHP_1A_U05C-1, C-5, C-3, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_B03_K01
Student ma świadomość ważnej roli fizyki w praktyce inżynierskiej. Potrafi samodzielnie uczyć się oraz podporządkować się zasadom pracy w zespole. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
ICHP_1A_K01, ICHP_1A_K02, ICHP_1A_K03C-1, C-5, C-3, C-2T-W-1, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_B03_W01
Student ma wiedzę obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność, magnetyzm, fizykę jądrową i fizykę ciała stałego w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania, pozwalającą na uzyskanie tytułu inżyniera, uczestniczenia w zdobywaniu wiedzy i dadzą umiejętność studiowania w dowolnym momencie kariery zawodowej.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć i terminologii z zakresu fizyki omawianych w ramach przedmiotu, niezbędnych do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań.
3,0Student zna wybrane pojęcia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbędne do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań.
3,5Student zna prawie wszystkie podstawowe pojęcia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbędne do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i wyższym poziomie trudności. Podaje przykłady ilustrujące ważniejsze poznane prawa.
4,0Student zna większość pojęć i terminologii z zakresu fizyki, omawianych w ramach przedmiotu, niezbędnych do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i wyższym poziomie trudności. Podaje przykłady ilustrujące ważniejsze poznane prawa.
4,5Student zna prawie wszystkie pojęcia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbędne do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania trudnych zadań. Podaje przykłady ilustrujące poznane prawa i umie podać ich ważniejsze własności. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia podstawowych wzorów.
5,0Student zna prawie wszystkie pojęcia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbędne do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania trudnych. Podaje przykłady ilustrujące poznane prawa i umie podać ich ważniejsze własności. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_B03_U01
Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązania prostych problemów fizycznych z zakresu mechaniki, ciepła, elektryczności, magnetyzmu, optyki, fizyki jądrowej i fizyki ciała stałego.
2,0Student nie potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowych praw fizyki, nie potrafi zapisać ich używając formalizmu matematycznego oraz nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań fizycznych.
3,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, potrafi zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i niskim poziomie trudności. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe. Przedstawia rozwiązania mało przejrzyste, bez komentarza, często z błędami rachunkowymi wpływającymi na wynik.
3,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz potrafi zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i wyższym poziomie trudności. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe oraz przedstawia poprawne rozwiązanie z komentarzem zawierającym usterki i niedociągnięcia.
4,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych na średnim im wyższym poziomie trudności, stosując poprawny zapis i komentarz z nielicznymi usterkami. Potrafi przedstawić poprawny tok rozumowania i poprawne obliczenia. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki.
4,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania trudnych zadań fizycznych, stosując poprawny, symboliczny język zapisu, przejrzysty tok rozumowania i poprawne obliczenia rachunkowe. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki.
5,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania trudnych zadań fizycznych, stosując przejrzysty, symboliczny język zapisu z poprawnym komentarzem. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki. Stosuje swoją wiedzę w zadaniach problemowych. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_B03_K01
Student ma świadomość ważnej roli fizyki w praktyce inżynierskiej. Potrafi samodzielnie uczyć się oraz podporządkować się zasadom pracy w zespole. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
2,0Brak współpracy w zespole i umiejętności samodzielnego przygotowania do rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,0Student dostrzega potrzebę współpracy w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,5Student potrafi współpracować w zespole. Słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Słaba ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
4,0Student potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim podstawowe role. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
4,5Student dobrze potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim większość ról. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
5,0Student bardzo dobrze potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim różnorodne role. Bardzo dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i bardzo dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.

Literatura podstawowa

  1. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z Fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  2. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
  3. C.Bobrowski, Fizyka – krótki kurs, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  4. K.Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz. I i II., Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000
  5. T.Rewaj (red.), Zbiór zadań z fizyki, Wydawnictwo Uczelnianie Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996

Literatura dodatkowa

  1. M.Skorko, Fizyka, PWN, Warszawa, 1973
  2. A.Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzami, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
  3. M.S.Cedrik, Zbiór zadań z fizyki, PWN, Warszawa, 1978

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, praca i enrgia12
T-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego6
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego4
T-A-5Pisemny sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej2
T-W-2Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie4
T-W-3Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, praca i energia9
T-W-4Drgania i układy drgające6
T-W-5Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal9
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych (praca własna)10
A-A-3Przygotowanie eksperymentu i opracowanie spawozdania (praca własna studenta)5
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu (obejmuje wiedzę z wykładów oraz studiowanie zaleconej literatury)41
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu2
A-W-4Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_B03_W01Student ma wiedzę obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność, magnetyzm, fizykę jądrową i fizykę ciała stałego w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania, pozwalającą na uzyskanie tytułu inżyniera, uczestniczenia w zdobywaniu wiedzy i dadzą umiejętność studiowania w dowolnym momencie kariery zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów fizycznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku Inżynieria Chemiczna i Procesowa i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-5Rozwinięcie umiejętności pracy i komunikacji w grupie
C-3Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki przydatnych inżynierowi chemii
C-2Nauczenie sposobu opracowania wyników prostych pomiarów fizycznych i rozwinięcie umiejętności szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich
Treści programoweT-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej
T-W-4Drgania i układy drgające
T-W-5Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal
T-W-3Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, praca i energia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład problemowy z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań obliczeniowych oraz realizacja problemów nieobliczeniowych celem zrozumienia otaczającego nas świata fizycznego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć i terminologii z zakresu fizyki omawianych w ramach przedmiotu, niezbędnych do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań.
3,0Student zna wybrane pojęcia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbędne do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań.
3,5Student zna prawie wszystkie podstawowe pojęcia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbędne do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i wyższym poziomie trudności. Podaje przykłady ilustrujące ważniejsze poznane prawa.
4,0Student zna większość pojęć i terminologii z zakresu fizyki, omawianych w ramach przedmiotu, niezbędnych do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i wyższym poziomie trudności. Podaje przykłady ilustrujące ważniejsze poznane prawa.
4,5Student zna prawie wszystkie pojęcia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbędne do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania trudnych zadań. Podaje przykłady ilustrujące poznane prawa i umie podać ich ważniejsze własności. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia podstawowych wzorów.
5,0Student zna prawie wszystkie pojęcia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbędne do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania trudnych. Podaje przykłady ilustrujące poznane prawa i umie podać ich ważniejsze własności. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_B03_U01Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązania prostych problemów fizycznych z zakresu mechaniki, ciepła, elektryczności, magnetyzmu, optyki, fizyki jądrowej i fizyki ciała stałego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
ICHP_1A_U09potrafi wykorzystać metody analityczne, numeryczne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
ICHP_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku Inżynieria Chemiczna i Procesowa i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-5Rozwinięcie umiejętności pracy i komunikacji w grupie
C-3Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki przydatnych inżynierowi chemii
C-2Nauczenie sposobu opracowania wyników prostych pomiarów fizycznych i rozwinięcie umiejętności szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich
Treści programoweT-W-4Drgania i układy drgające
T-W-5Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal
T-W-3Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, praca i energia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład problemowy z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań obliczeniowych oraz realizacja problemów nieobliczeniowych celem zrozumienia otaczającego nas świata fizycznego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowych praw fizyki, nie potrafi zapisać ich używając formalizmu matematycznego oraz nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań fizycznych.
3,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, potrafi zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i niskim poziomie trudności. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe. Przedstawia rozwiązania mało przejrzyste, bez komentarza, często z błędami rachunkowymi wpływającymi na wynik.
3,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz potrafi zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i wyższym poziomie trudności. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe oraz przedstawia poprawne rozwiązanie z komentarzem zawierającym usterki i niedociągnięcia.
4,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych na średnim im wyższym poziomie trudności, stosując poprawny zapis i komentarz z nielicznymi usterkami. Potrafi przedstawić poprawny tok rozumowania i poprawne obliczenia. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki.
4,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania trudnych zadań fizycznych, stosując poprawny, symboliczny język zapisu, przejrzysty tok rozumowania i poprawne obliczenia rachunkowe. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki.
5,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania trudnych zadań fizycznych, stosując przejrzysty, symboliczny język zapisu z poprawnym komentarzem. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki. Stosuje swoją wiedzę w zadaniach problemowych. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_B03_K01Student ma świadomość ważnej roli fizyki w praktyce inżynierskiej. Potrafi samodzielnie uczyć się oraz podporządkować się zasadom pracy w zespole. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
ICHP_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku Inżynieria Chemiczna i Procesowa i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-5Rozwinięcie umiejętności pracy i komunikacji w grupie
C-3Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki przydatnych inżynierowi chemii
C-2Nauczenie sposobu opracowania wyników prostych pomiarów fizycznych i rozwinięcie umiejętności szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich
Treści programoweT-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej
T-W-3Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, praca i energia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład problemowy z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań obliczeniowych oraz realizacja problemów nieobliczeniowych celem zrozumienia otaczającego nas świata fizycznego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja zadania domowego
S-4Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak współpracy w zespole i umiejętności samodzielnego przygotowania do rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,0Student dostrzega potrzebę współpracy w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,5Student potrafi współpracować w zespole. Słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Słaba ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
4,0Student potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim podstawowe role. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
4,5Student dobrze potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim większość ról. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
5,0Student bardzo dobrze potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim różnorodne role. Bardzo dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i bardzo dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.