Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie informacyjne II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki w zakresie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodyką rozwiązywania inżynierskich problemów obliczeniowych przy użyciu programu Matlab.
C-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się programem Matlab w rozwiązywaniu inżynierskich problemów obliczeniowych.
C-3Uświadomienie studentom odpowiedzialności za poprawność doboru metody i przeprowadzenia obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Matlab - operatory i funkcje matematyczne, operacje na zmiennych, wykresy.2
T-L-2Matlab - skrypty i podstawy programowania: odczyt i zapis danych, instrukcje warunkowe, pętle.2
T-L-3Matlab - funkcje, działania na wektorach i macierzach, zaawansowane metody odczytu i zapisu danych.2
T-L-4Matlab - rozwiązywanie równań liniowych i nieliniowych oraz układów równań.2
T-L-5Matlab - regresja liniowa i nieliniowa.2
T-L-6Matlab - rozwiązywanie przykładowych problemów obliczeniowych.3
T-L-7Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania zadań za pomocą programu Matlab.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do programu Matlab - zmienne, liczby, operatory, funkcje, wykresy.2
T-W-2Algorytmy. Pliki skryptowe i funkcyjne, instrukcje warunkowe, pętle programowe. Przykłady prostych programów.3
T-W-3Rachunek macierzowy, instrukcje wejścia/wyjścia. Przykłady programów, w któych wykorzystano rachunek macierzowy.3
T-W-4Rozwiązywanie równań liniowych i nieliniowych oraz układów równań w programie Matlab.2
T-W-5Regresja liniowa i nieliniowa w programie Matlab.3
T-W-6Przykładowe rozwiązania problemów obliczeniowych z zakresu chemii z wykorzystaniem programu Matlab.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zaliczenia9
A-L-3konsultacje1
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie sprawozdania8
A-W-3konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z rozwiązaniem przykładowych problemów inżynierskich
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne z użyciem komputera

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A02_W01
Posiada wiedzę w zakresie rozwiązywania inżynierskich zagadnień obliczeniowych w programie Matlab.
KCh_1A_W02, KCh_1A_W04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A02_U01
Student potrafi posłużyć się programen Matlab do sformułowania, analizowania i rozwiązania problemu inżynierskiego, wyciągania prawidłowych wniosków oraz prezentowania wyników obliczeń.
KCh_1A_U02, KCh_1A_U04, KCh_1A_U11C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-6M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A02_K01
Student nabywa świadomość odpowiedzialności za poprawność doboru metody i przeprowadzenia obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich.
KCh_1A_K03C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A02_W01
Posiada wiedzę w zakresie rozwiązywania inżynierskich zagadnień obliczeniowych w programie Matlab.
2,0nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student zna podstawowe funkcje i narzędzia programu Matlab.
3,5Student zna złożone funkcje i narzędzia programu Matlab.
4,0Student zna zaawansowane funkcje i narzędzia programu Matlab.
4,5Student zna zaawansowane funkcje i narzędzia programu Matlab oraz portafi je właściwie dobrać przy rozwiązywaniu problemów obliczeniowych.
5,0Student zna zaawansowane funkcje i narzędzia programu Matlab, portafi je właściwie dobrać przy rozwiązywaniu problemów obliczeniowych i potrafi zidentyfkować efekty działania programu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A02_U01
Student potrafi posłużyć się programen Matlab do sformułowania, analizowania i rozwiązania problemu inżynierskiego, wyciągania prawidłowych wniosków oraz prezentowania wyników obliczeń.
2,0Student nie potrafi obsługiwać programu Matlab.
3,0Student potrafi obsługiwać program Matlab i posiada umijętność jego zastosowania w rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich.
3,5Student potrafi użyć wskazane funkcje programu Matlab w rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich.
4,0Student potrafi użyć wskazane funkcje programu Matlab w rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich.
4,5Student potrafi użyć wskazane funkcje programu Matlab w rozwiązywaniu zadań inżynierskich oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski z analizy wyników obliczeń.
5,0Student potrafi w sposób samodzielny i kreatywny wybrać i użyć funkcje programu Matlab w rozwiązywaniu zadań inżynierskich oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski z analizy wyników obliczeń.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A02_K01
Student nabywa świadomość odpowiedzialności za poprawność doboru metody i przeprowadzenia obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich.
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich.
3,0Student ma małą świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i nie potrafi samodzielnie sprawdzić poprawność swoich obliczeń.
3,5Student wykazuje pewną świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich, lecz wymaga wskazania sposobu sprawdzenia poprawności własnych obliczeń.
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich, lecz potrafi zaproponować sposób sprawdzenia poprawności własnych obliczeń.
4,5Student ma dobrą świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich, lecz zaproponowany sposób sprawdzenia poprawności własnych obliczeń nie jest wystarzcająco dokładny.
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i potrafi samodzielnie sprawdzić poprawność swoich obliczeń.

Literatura podstawowa

  1. A. Zalewski, R. Cegieła, Matlab – obliczenia numeryczne i ich zastosowanie, Nakom, Poznań, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Z. Pakowski, R. Adamski, Podstawy Matlaba w inżynierii procesowej, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Matlab - operatory i funkcje matematyczne, operacje na zmiennych, wykresy.2
T-L-2Matlab - skrypty i podstawy programowania: odczyt i zapis danych, instrukcje warunkowe, pętle.2
T-L-3Matlab - funkcje, działania na wektorach i macierzach, zaawansowane metody odczytu i zapisu danych.2
T-L-4Matlab - rozwiązywanie równań liniowych i nieliniowych oraz układów równań.2
T-L-5Matlab - regresja liniowa i nieliniowa.2
T-L-6Matlab - rozwiązywanie przykładowych problemów obliczeniowych.3
T-L-7Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania zadań za pomocą programu Matlab.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do programu Matlab - zmienne, liczby, operatory, funkcje, wykresy.2
T-W-2Algorytmy. Pliki skryptowe i funkcyjne, instrukcje warunkowe, pętle programowe. Przykłady prostych programów.3
T-W-3Rachunek macierzowy, instrukcje wejścia/wyjścia. Przykłady programów, w któych wykorzystano rachunek macierzowy.3
T-W-4Rozwiązywanie równań liniowych i nieliniowych oraz układów równań w programie Matlab.2
T-W-5Regresja liniowa i nieliniowa w programie Matlab.3
T-W-6Przykładowe rozwiązania problemów obliczeniowych z zakresu chemii z wykorzystaniem programu Matlab.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zaliczenia9
A-L-3konsultacje1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie sprawozdania8
A-W-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A02_W01Posiada wiedzę w zakresie rozwiązywania inżynierskich zagadnień obliczeniowych w programie Matlab.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W02zna techniki matematyki wyższej w zakresie niezbędnym dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania podstawowych zjawisk i procesów chemicznych
KCh_1A_W04zna metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii i wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania; zna podstawy programowania oraz inżynierii oprogramowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodyką rozwiązywania inżynierskich problemów obliczeniowych przy użyciu programu Matlab.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do programu Matlab - zmienne, liczby, operatory, funkcje, wykresy.
T-W-3Rachunek macierzowy, instrukcje wejścia/wyjścia. Przykłady programów, w któych wykorzystano rachunek macierzowy.
T-W-2Algorytmy. Pliki skryptowe i funkcyjne, instrukcje warunkowe, pętle programowe. Przykłady prostych programów.
T-W-5Regresja liniowa i nieliniowa w programie Matlab.
T-W-4Rozwiązywanie równań liniowych i nieliniowych oraz układów równań w programie Matlab.
T-W-6Przykładowe rozwiązania problemów obliczeniowych z zakresu chemii z wykorzystaniem programu Matlab.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z rozwiązaniem przykładowych problemów inżynierskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student zna podstawowe funkcje i narzędzia programu Matlab.
3,5Student zna złożone funkcje i narzędzia programu Matlab.
4,0Student zna zaawansowane funkcje i narzędzia programu Matlab.
4,5Student zna zaawansowane funkcje i narzędzia programu Matlab oraz portafi je właściwie dobrać przy rozwiązywaniu problemów obliczeniowych.
5,0Student zna zaawansowane funkcje i narzędzia programu Matlab, portafi je właściwie dobrać przy rozwiązywaniu problemów obliczeniowych i potrafi zidentyfkować efekty działania programu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A02_U01Student potrafi posłużyć się programen Matlab do sformułowania, analizowania i rozwiązania problemu inżynierskiego, wyciągania prawidłowych wniosków oraz prezentowania wyników obliczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U02potrafi wykonywać analizy ilościowe, szczególnie z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz formułować na tej podstawie wnioski jakościowe
KCh_1A_U04potrafi wykorzystać metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych; posiada umiejętność stosowania podstawowych pakietów oprogramowania oraz wybranych języków programowania
KCh_1A_U11podczas formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie chemii potrafi dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się programem Matlab w rozwiązywaniu inżynierskich problemów obliczeniowych.
Treści programoweT-L-2Matlab - skrypty i podstawy programowania: odczyt i zapis danych, instrukcje warunkowe, pętle.
T-L-3Matlab - funkcje, działania na wektorach i macierzach, zaawansowane metody odczytu i zapisu danych.
T-L-4Matlab - rozwiązywanie równań liniowych i nieliniowych oraz układów równań.
T-L-5Matlab - regresja liniowa i nieliniowa.
T-L-7Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania zadań za pomocą programu Matlab.
T-L-1Matlab - operatory i funkcje matematyczne, operacje na zmiennych, wykresy.
T-L-6Matlab - rozwiązywanie przykładowych problemów obliczeniowych.
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi obsługiwać programu Matlab.
3,0Student potrafi obsługiwać program Matlab i posiada umijętność jego zastosowania w rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich.
3,5Student potrafi użyć wskazane funkcje programu Matlab w rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich.
4,0Student potrafi użyć wskazane funkcje programu Matlab w rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich.
4,5Student potrafi użyć wskazane funkcje programu Matlab w rozwiązywaniu zadań inżynierskich oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski z analizy wyników obliczeń.
5,0Student potrafi w sposób samodzielny i kreatywny wybrać i użyć funkcje programu Matlab w rozwiązywaniu zadań inżynierskich oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski z analizy wyników obliczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A02_K01Student nabywa świadomość odpowiedzialności za poprawność doboru metody i przeprowadzenia obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie studentom odpowiedzialności za poprawność doboru metody i przeprowadzenia obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich.
Treści programoweT-L-2Matlab - skrypty i podstawy programowania: odczyt i zapis danych, instrukcje warunkowe, pętle.
T-L-3Matlab - funkcje, działania na wektorach i macierzach, zaawansowane metody odczytu i zapisu danych.
T-L-4Matlab - rozwiązywanie równań liniowych i nieliniowych oraz układów równań.
T-L-5Matlab - regresja liniowa i nieliniowa.
T-L-7Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania zadań za pomocą programu Matlab.
T-L-1Matlab - operatory i funkcje matematyczne, operacje na zmiennych, wykresy.
T-L-6Matlab - rozwiązywanie przykładowych problemów obliczeniowych.
T-W-1Wprowadzenie do programu Matlab - zmienne, liczby, operatory, funkcje, wykresy.
T-W-3Rachunek macierzowy, instrukcje wejścia/wyjścia. Przykłady programów, w któych wykorzystano rachunek macierzowy.
T-W-2Algorytmy. Pliki skryptowe i funkcyjne, instrukcje warunkowe, pętle programowe. Przykłady prostych programów.
T-W-5Regresja liniowa i nieliniowa w programie Matlab.
T-W-4Rozwiązywanie równań liniowych i nieliniowych oraz układów równań w programie Matlab.
T-W-6Przykładowe rozwiązania problemów obliczeniowych z zakresu chemii z wykorzystaniem programu Matlab.
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-1metoda podająca - wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne z użyciem komputera
S-1Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z rozwiązaniem przykładowych problemów inżynierskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich.
3,0Student ma małą świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i nie potrafi samodzielnie sprawdzić poprawność swoich obliczeń.
3,5Student wykazuje pewną świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich, lecz wymaga wskazania sposobu sprawdzenia poprawności własnych obliczeń.
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich, lecz potrafi zaproponować sposób sprawdzenia poprawności własnych obliczeń.
4,5Student ma dobrą świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich, lecz zaproponowany sposób sprawdzenia poprawności własnych obliczeń nie jest wystarzcająco dokładny.
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i potrafi samodzielnie sprawdzić poprawność swoich obliczeń.