Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport żywności

Sylabus przedmiotu Rurociągi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rurociągi
Specjalność Transport paliw
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Matejski <Mariusz.Matejski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 31 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 30 1,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Własności paliw

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiadomości teoretycznych i użytkowychi z zakresu budowy, dopuszczenia do eksploatacji, montażu i kontroli rurociągów transportu paliw.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Uwarunkowania formalno - prawne związane z budową rurociągów transportu paliw2
T-A-2Ocena jakości spoin ( połączenia spawane, połączenia zgrzewane)4
T-A-3Zgrzewanie rurociągów z tworzyw sztucznych ( ćwiczenia praktyczne)4
T-A-4Wody gruntowe a eksploatacja obiektów inżynierskich ( rurociągi)2
T-A-5Oddziaływanie ruchu drogowego na rurociąg2
T-A-6Prezentacje przygotowywane przez studentów na wybrane tematy związane z budową rurociągów6
T-A-7Rury stalowe2
T-A-8Połączenia gwintowe rurociągów2
T-A-9Analiza projektu gazociągu DN 3504
T-A-10Podsumowanie - kolokwium sprawdzające2
30
wykłady
T-W-1Problemy techniczne i prawne dotyczące budowy gazociągów4
T-W-2Wielkie rury - prezentacja problemów związanych z realizacąi rurociągów dalekiego zasięgu2
T-W-3Elementy konstrukcyjne rurociągów6
T-W-4Materiały i technologie antykorozyjnego zabezpieczenia rurociągów4
T-W-5Metody stosowane przy budowie oraz modyfikacji rurociągów w środowisku wodnym2
T-W-6Antykorozyjne izolacje poliuretanowe2
T-W-7Rurociągi z tworzyw sztucznych4
T-W-8Metody bezwykopowe prowadzenia rurociągów2
T-W-9Próby specjalne kontroli rurociągów2
T-W-10Podsumowanie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udziałw zajęciach30
A-A-2Przygotowanie prezentacji5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia2
37
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie prasy fachowej i informacji zamieszczonych w internecie4
A-W-3Przygotowanie do egzamniu i udział w egzaminie4
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych
M-2Ćwiczenia problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena formująca: Egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Kolokwiu sprawdzające - końcowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-13-1_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i sposobów układania rurociągów magistralnych, stalowych i z tworzyw sztucznych przeznaczonych do transportu paliw.
TR_2A_W03, TR_2A_W04, TR_2A_W10C-1T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-9M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-13-1_U01
Student potrafi zinterpretować i scharakteryzować problemy techniczne związane z budową i układaniem rurociągów magistralnych transportu paliw
TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U15C-1T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-9M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-13-1_K01
Student potrafi określić zakres i możliwość ingerencji człowieka w środowisko naturalne związanej z budową rurociągów magistralnych transportu paliw
TR_2A_K07, TR_2A_K08, TR_2A_K02C-1T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-9M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-13-1_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i sposobów układania rurociągów magistralnych, stalowych i z tworzyw sztucznych przeznaczonych do transportu paliw.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-13-1_U01
Student potrafi zinterpretować i scharakteryzować problemy techniczne związane z budową i układaniem rurociągów magistralnych transportu paliw
2,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-13-1_K01
Student potrafi określić zakres i możliwość ingerencji człowieka w środowisko naturalne związanej z budową rurociągów magistralnych transportu paliw
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli

Literatura podstawowa

  1. Michałowski W., Trzop S., Rurociągi dalekiego zasięgu, Ossolineum, Warszawa, 2005
  2. Adamiec P., Wytwarzanie rur i rurociągów do transportu paliw ciekłych i gazowych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1995
  3. MagdaW., Rurociągi podmorskie, WNT, Warszawa, 2004
  4. Szarejko T., Poradnik instalatora rurociągów okrętowych, Wydawnictwo Morskie., Gdańsk, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Perepczko A., Podsiadło A., Elementy rurociągów okrętowychWyższa, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1989

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Uwarunkowania formalno - prawne związane z budową rurociągów transportu paliw2
T-A-2Ocena jakości spoin ( połączenia spawane, połączenia zgrzewane)4
T-A-3Zgrzewanie rurociągów z tworzyw sztucznych ( ćwiczenia praktyczne)4
T-A-4Wody gruntowe a eksploatacja obiektów inżynierskich ( rurociągi)2
T-A-5Oddziaływanie ruchu drogowego na rurociąg2
T-A-6Prezentacje przygotowywane przez studentów na wybrane tematy związane z budową rurociągów6
T-A-7Rury stalowe2
T-A-8Połączenia gwintowe rurociągów2
T-A-9Analiza projektu gazociągu DN 3504
T-A-10Podsumowanie - kolokwium sprawdzające2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problemy techniczne i prawne dotyczące budowy gazociągów4
T-W-2Wielkie rury - prezentacja problemów związanych z realizacąi rurociągów dalekiego zasięgu2
T-W-3Elementy konstrukcyjne rurociągów6
T-W-4Materiały i technologie antykorozyjnego zabezpieczenia rurociągów4
T-W-5Metody stosowane przy budowie oraz modyfikacji rurociągów w środowisku wodnym2
T-W-6Antykorozyjne izolacje poliuretanowe2
T-W-7Rurociągi z tworzyw sztucznych4
T-W-8Metody bezwykopowe prowadzenia rurociągów2
T-W-9Próby specjalne kontroli rurociągów2
T-W-10Podsumowanie wykładów2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udziałw zajęciach30
A-A-2Przygotowanie prezentacji5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie prasy fachowej i informacji zamieszczonych w internecie4
A-W-3Przygotowanie do egzamniu i udział w egzaminie4
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-13-1_W01Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i sposobów układania rurociągów magistralnych, stalowych i z tworzyw sztucznych przeznaczonych do transportu paliw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W04ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiadomości teoretycznych i użytkowychi z zakresu budowy, dopuszczenia do eksploatacji, montażu i kontroli rurociągów transportu paliw.
Treści programoweT-W-4Materiały i technologie antykorozyjnego zabezpieczenia rurociągów
T-W-3Elementy konstrukcyjne rurociągów
T-W-6Antykorozyjne izolacje poliuretanowe
T-W-5Metody stosowane przy budowie oraz modyfikacji rurociągów w środowisku wodnym
T-W-1Problemy techniczne i prawne dotyczące budowy gazociągów
T-W-7Rurociągi z tworzyw sztucznych
T-W-8Metody bezwykopowe prowadzenia rurociągów
T-W-2Wielkie rury - prezentacja problemów związanych z realizacąi rurociągów dalekiego zasięgu
T-W-9Próby specjalne kontroli rurociągów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Kolokwiu sprawdzające - końcowe
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-13-1_U01Student potrafi zinterpretować i scharakteryzować problemy techniczne związane z budową i układaniem rurociągów magistralnych transportu paliw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiadomości teoretycznych i użytkowychi z zakresu budowy, dopuszczenia do eksploatacji, montażu i kontroli rurociągów transportu paliw.
Treści programoweT-W-4Materiały i technologie antykorozyjnego zabezpieczenia rurociągów
T-W-3Elementy konstrukcyjne rurociągów
T-W-6Antykorozyjne izolacje poliuretanowe
T-W-5Metody stosowane przy budowie oraz modyfikacji rurociągów w środowisku wodnym
T-W-1Problemy techniczne i prawne dotyczące budowy gazociągów
T-W-7Rurociągi z tworzyw sztucznych
T-W-8Metody bezwykopowe prowadzenia rurociągów
T-W-2Wielkie rury - prezentacja problemów związanych z realizacąi rurociągów dalekiego zasięgu
T-W-9Próby specjalne kontroli rurociągów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Kolokwiu sprawdzające - końcowe
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-13-1_K01Student potrafi określić zakres i możliwość ingerencji człowieka w środowisko naturalne związanej z budową rurociągów magistralnych transportu paliw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
TR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiadomości teoretycznych i użytkowychi z zakresu budowy, dopuszczenia do eksploatacji, montażu i kontroli rurociągów transportu paliw.
Treści programoweT-W-4Materiały i technologie antykorozyjnego zabezpieczenia rurociągów
T-W-3Elementy konstrukcyjne rurociągów
T-W-6Antykorozyjne izolacje poliuretanowe
T-W-5Metody stosowane przy budowie oraz modyfikacji rurociągów w środowisku wodnym
T-W-1Problemy techniczne i prawne dotyczące budowy gazociągów
T-W-7Rurociągi z tworzyw sztucznych
T-W-8Metody bezwykopowe prowadzenia rurociągów
T-W-2Wielkie rury - prezentacja problemów związanych z realizacąi rurociągów dalekiego zasięgu
T-W-9Próby specjalne kontroli rurociągów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Kolokwiu sprawdzające - końcowe
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli