Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport paliw

Sylabus przedmiotu Systemy komputerowe w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy komputerowe w transporcie
Specjalność Transport paliw
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kaup <Magdalena.Kaup@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Systemy teleinformatyczne w transporcie
W-2Informatyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi systemami informatycznymi wspomagającymi proces transportowy i zarządzanie przedsiębiorstwem.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami doboru rozwiązań informatycznych do specyfiki i potrzeb przedsiębiorstwa, oraz wykorzystania ich do zbudowania przewagi rynkowej firmy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Systemy automatycznej identyfikacji ładunków7
T-L-2Systemy nawigacji satelitarnej7
T-L-3Systemy nawigacyjne i zarządzające ruchem statków7
T-L-4Systemy wspomagające firm transportowych i spedycyjnych7
T-L-5Zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Uwarunkowania informatycznego wspomagania logistyki1
T-W-2Kategorie systemów wspomagających zarządzanie logistyką4
T-W-3Funkcjonowanie przedsiębiorstw eksploatujących zintegrowane systemy informatyczne3
T-W-4Problematyka wdrożenia systemów informatycznych2
T-W-5Globalna wymiana danych i systemy automatycznej identyfikacji towarów4
T-W-6Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie prezentacji15
A-L-3Przygotowanie się do zajęć2
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia3
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Metoda programowana z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratoriów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-07_W01
Student potrafi scharakteryzować klasy systemów informatycznych wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwawi transportowymi. Ma wiedzę z zakresu elektronicznej wymiany danych oraz zna zasady funkcjonowania systemów wspomagających transport.
TR_2A_W05, TR_2A_W08C-2, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi ocenić przydatność i możliwości wykorzystania systenów informatycznych w transporcie. Student potrafi wykorzystywać do rozwiązywania zadań transportowych odpowiednie oproramiowanie i systemy. Potrafi przygotować i przedsatwić prezentację dotyczącą systemów informatycznych wykorzystywanych w transporcie.
TR_2A_U05, TR_2A_U08, TR_2A_U21C-2, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętność kreatywnego rozwiązywania problemów z zakresu wdrażania i obsługi systemów komputerowych wspomagających transport. Student potrafi w praktyce stosować zdobytą wiedzę i umiejętności.
TR_2A_K05, TR_2A_K07C-2, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-07_W01
Student potrafi scharakteryzować klasy systemów informatycznych wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwawi transportowymi. Ma wiedzę z zakresu elektronicznej wymiany danych oraz zna zasady funkcjonowania systemów wspomagających transport.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu systemów komputerowych w transporcie
3,0Student posiada jedynie podstawową wiedzę z zakresu systemów komputerowych w transporcie ale nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student cały zakres materiału i potrafi określać związki przyczynowo-skutkowe
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, analizować, a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi ocenić przydatność i możliwości wykorzystania systenów informatycznych w transporcie. Student potrafi wykorzystywać do rozwiązywania zadań transportowych odpowiednie oproramiowanie i systemy. Potrafi przygotować i przedsatwić prezentację dotyczącą systemów informatycznych wykorzystywanych w transporcie.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu systemów komputerowych wykorzystywanych w transporcie
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu systemów komputerowych wykorzystywanych w transporcie. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu jedynie typowych zadań
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z zakresu systemów komputerowych wykorzystywanych w transporcie. Potrafi bezbłędnie wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu typowych zadań; ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z zakresu systemów komputerowych wykorzystywanych w transporcie. Potrafi rozwiązywać zadania niestandardowe. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza omówiony zakres materiału

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętność kreatywnego rozwiązywania problemów z zakresu wdrażania i obsługi systemów komputerowych wspomagających transport. Student potrafi w praktyce stosować zdobytą wiedzę i umiejętności.
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania efektami pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi
3,0Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Nie ma zdolności do kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
3,5Student wykazuje kompetencje pośrednie między oceną 3,0 a 4,0
4,0Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę i nie popełnia błędów. Z chęcią przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia. Ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny, przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
4,5Student wykazuje kompetencje pośrednie między oceną 4,0 a 5,0
5,0Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę i nie popełnia błędów. Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób podwyższający jakość uzyskiwanych wyników. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczające poza ramy przedmiotu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen

Literatura podstawowa

  1. Majewski Jerzy, Informatyka dla logistyki, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2006
  2. Adamczewski Piotr, Informatyczne wspomaganie łańcucha logistycznego, Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 2001
  3. Piotr Adamczewski, Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, Mikom, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Systemy automatycznej identyfikacji ładunków7
T-L-2Systemy nawigacji satelitarnej7
T-L-3Systemy nawigacyjne i zarządzające ruchem statków7
T-L-4Systemy wspomagające firm transportowych i spedycyjnych7
T-L-5Zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania informatycznego wspomagania logistyki1
T-W-2Kategorie systemów wspomagających zarządzanie logistyką4
T-W-3Funkcjonowanie przedsiębiorstw eksploatujących zintegrowane systemy informatyczne3
T-W-4Problematyka wdrożenia systemów informatycznych2
T-W-5Globalna wymiana danych i systemy automatycznej identyfikacji towarów4
T-W-6Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie prezentacji15
A-L-3Przygotowanie się do zajęć2
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-07_W01Student potrafi scharakteryzować klasy systemów informatycznych wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwawi transportowymi. Ma wiedzę z zakresu elektronicznej wymiany danych oraz zna zasady funkcjonowania systemów wspomagających transport.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
TR_2A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych, w tym ich modelowania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami doboru rozwiązań informatycznych do specyfiki i potrzeb przedsiębiorstwa, oraz wykorzystania ich do zbudowania przewagi rynkowej firmy.
C-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi systemami informatycznymi wspomagającymi proces transportowy i zarządzanie przedsiębiorstwem.
Treści programoweT-W-4Problematyka wdrożenia systemów informatycznych
T-W-2Kategorie systemów wspomagających zarządzanie logistyką
T-W-1Uwarunkowania informatycznego wspomagania logistyki
T-W-3Funkcjonowanie przedsiębiorstw eksploatujących zintegrowane systemy informatyczne
T-W-5Globalna wymiana danych i systemy automatycznej identyfikacji towarów
T-L-2Systemy nawigacji satelitarnej
T-L-3Systemy nawigacyjne i zarządzające ruchem statków
T-L-4Systemy wspomagające firm transportowych i spedycyjnych
T-L-1Systemy automatycznej identyfikacji ładunków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratoriów
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu systemów komputerowych w transporcie
3,0Student posiada jedynie podstawową wiedzę z zakresu systemów komputerowych w transporcie ale nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student cały zakres materiału i potrafi określać związki przyczynowo-skutkowe
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, analizować, a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-07_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi ocenić przydatność i możliwości wykorzystania systenów informatycznych w transporcie. Student potrafi wykorzystywać do rozwiązywania zadań transportowych odpowiednie oproramiowanie i systemy. Potrafi przygotować i przedsatwić prezentację dotyczącą systemów informatycznych wykorzystywanych w transporcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_2A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_2A_U21potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie transportu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami doboru rozwiązań informatycznych do specyfiki i potrzeb przedsiębiorstwa, oraz wykorzystania ich do zbudowania przewagi rynkowej firmy.
C-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi systemami informatycznymi wspomagającymi proces transportowy i zarządzanie przedsiębiorstwem.
Treści programoweT-W-4Problematyka wdrożenia systemów informatycznych
T-W-2Kategorie systemów wspomagających zarządzanie logistyką
T-W-1Uwarunkowania informatycznego wspomagania logistyki
T-W-3Funkcjonowanie przedsiębiorstw eksploatujących zintegrowane systemy informatyczne
T-W-5Globalna wymiana danych i systemy automatycznej identyfikacji towarów
T-L-2Systemy nawigacji satelitarnej
T-L-3Systemy nawigacyjne i zarządzające ruchem statków
T-L-4Systemy wspomagające firm transportowych i spedycyjnych
T-L-1Systemy automatycznej identyfikacji ładunków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratoriów
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu systemów komputerowych wykorzystywanych w transporcie
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu systemów komputerowych wykorzystywanych w transporcie. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu jedynie typowych zadań
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z zakresu systemów komputerowych wykorzystywanych w transporcie. Potrafi bezbłędnie wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu typowych zadań; ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z zakresu systemów komputerowych wykorzystywanych w transporcie. Potrafi rozwiązywać zadania niestandardowe. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza omówiony zakres materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-07_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętność kreatywnego rozwiązywania problemów z zakresu wdrażania i obsługi systemów komputerowych wspomagających transport. Student potrafi w praktyce stosować zdobytą wiedzę i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K05potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami doboru rozwiązań informatycznych do specyfiki i potrzeb przedsiębiorstwa, oraz wykorzystania ich do zbudowania przewagi rynkowej firmy.
C-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi systemami informatycznymi wspomagającymi proces transportowy i zarządzanie przedsiębiorstwem.
Treści programoweT-W-4Problematyka wdrożenia systemów informatycznych
T-W-2Kategorie systemów wspomagających zarządzanie logistyką
T-W-1Uwarunkowania informatycznego wspomagania logistyki
T-W-3Funkcjonowanie przedsiębiorstw eksploatujących zintegrowane systemy informatyczne
T-W-5Globalna wymiana danych i systemy automatycznej identyfikacji towarów
T-L-2Systemy nawigacji satelitarnej
T-L-3Systemy nawigacyjne i zarządzające ruchem statków
T-L-4Systemy wspomagające firm transportowych i spedycyjnych
T-L-1Systemy automatycznej identyfikacji ładunków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratoriów
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania efektami pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi
3,0Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Nie ma zdolności do kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
3,5Student wykazuje kompetencje pośrednie między oceną 3,0 a 4,0
4,0Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę i nie popełnia błędów. Z chęcią przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia. Ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny, przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
4,5Student wykazuje kompetencje pośrednie między oceną 4,0 a 5,0
5,0Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę i nie popełnia błędów. Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób podwyższający jakość uzyskiwanych wyników. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczające poza ramy przedmiotu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen