Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym

Sylabus przedmiotu Centra logistyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Centra logistyczne
Specjalność Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 30 1,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy logistyki, znajomość elementów infrastruktury transportowo-magazynowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami organizacji procesów przepływu produktów w sieciach logistycznych, w których punktami węzłowymi są centra logistyczne.
C-2Celem jest poznanie obiektów przestrzennych, jakimi sa centa logistyczne pod kątem ich infrastruktury, wyposażenia, oraganizacji i wpływu na procesy dystrybucyjne wyrobów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czynnniki sprzyjające rozwojowi centrów logistycznych2
T-A-2Rodzaje i typy obiektów logistycznych-cechy i funkcje tradycyjnych i nowoczesnych2
T-A-3Analiza uwarunkowań budowy centrów logistycznych -wybór lokalizacji obiektu2
T-A-4Centra logistyczne jako punkty modalne sieci logistycznej2
T-A-5Centra logistyczne jako miejsca realizacji kompleksowej obsługi logistycznej2
T-A-6Oparatorzy logistyczni2
T-A-7Fazy realizacji inwestycji związanej z projektowaniem i budową centrum logistycznego2
T-A-8Projektowanie centrum logistycznego-projekt koncepcyjny6
T-A-9Przykłady polskich centrów logistycznych3
T-A-10Przyklady centrów logistycznych Europy Zachodniej3
T-A-11Centra magazynowe - rynek powierzchni magazynowych w Polsce2
T-A-12Zaliczenie formy zajęć2
30
wykłady
T-W-1Koncepcja i istota centrum logistycznego2
T-W-2Klasyfikacje i charakterystyka centrów logistycznych2
T-W-3Koncepcje lokalizacji centrów logistycznych2
T-W-4Zadania i funkcje centrów logistycznych2
T-W-5Rola centrów logistycznych w procesach dystrybucyjnych1
T-W-6Infra i suprastruktura centrum logistycznego4
T-W-7Usługi świadczone w centach logistycznych4
T-W-8Podmiot zarządzający centrum logistycznym i organizacja funkcjonowania2
T-W-9Użytkownicy centrów logistycznych1
T-W-10Projektowanie centrów logistycznych2
T-W-11Przykłady rozwiązań stosowanych w wybranych centach logistycznych w Polsce i innych krajach Europy3
T-W-12Modele inicjowania budowy centrów logistycznych2
T-W-13Centra magazynowe2
T-W-14Partnerstwo Publiczno-Prywatne w centach logistycznmych1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć4
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism branżowych4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie4
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny/typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia audytoryjne/typowe środki audiowizualne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny - wykłady
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła/wyniki zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-15-1_W01
Student ma wiedzę z zakresu organizacji procesów logistycznych, rozumie ekonomiczne i środowiskowe uwarunkowania działalności centrów logistycznych, zna trendy rozojowe rynku usług logistycznych
TR_2A_W05, TR_2A_W10C-1T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-W-7, T-W-6, T-W-14, T-W-4, T-W-1, T-W-11, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-15-1_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien umieć wstępnie koordynować proces lokalizacji centrów logistycznych, dopierać odpowiednie narzędzia realizacji zadań i wykonać projekt koncepcyjny obiektu logistycznego
TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U17C-2T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-13, T-W-11M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-15-1_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty i konsekwencje dzialalności centrów logistycznych, potrafi współpacować w grupie, jest odpowiedzialny za powierzone mu zadania
TR_2A_K04, TR_2A_K07, TR_2A_K02C-2, C-1T-A-6, T-A-3, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-14, T-W-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-15-1_W01
Student ma wiedzę z zakresu organizacji procesów logistycznych, rozumie ekonomiczne i środowiskowe uwarunkowania działalności centrów logistycznych, zna trendy rozojowe rynku usług logistycznych
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0- Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-15-1_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien umieć wstępnie koordynować proces lokalizacji centrów logistycznych, dopierać odpowiednie narzędzia realizacji zadań i wykonać projekt koncepcyjny obiektu logistycznego
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-15-1_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty i konsekwencje dzialalności centrów logistycznych, potrafi współpacować w grupie, jest odpowiedzialny za powierzone mu zadania
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Fechner I., Centra logistyczne cel -realizacja - przyszłość, Biblioteka Logistyka, Poznań, 2004
  2. Rydzkowski W., Usługi logistyczne. Teoria i praktyka, Biblioteka Logistyka, Poznań, 2011
  3. Kisperska-Moroń D., Krzyżaniak S., Logistyka, Biblioteka Logistyka, Poznań, 2009
  4. Wojewódzka-Król K., Rolbiecki R., Infrastruktura transportu, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2008
  5. Mindur M., Logistyka. Infrastruktura techniczna na świecie. Zarys teorii i praktyki, Instytut Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa-Radom, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Smenov I., Filina L., Kotowska I., Pluciński M., Wiktorowska-Jasik A., Zintegrowane łańcuchy transportowe, Difin, Warszawa, 2008
  2. Fechner I., Zarządzanie łańcuhem dostaw, Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań, 2007
  3. Kupiec L., Podstawy Logistyki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czynnniki sprzyjające rozwojowi centrów logistycznych2
T-A-2Rodzaje i typy obiektów logistycznych-cechy i funkcje tradycyjnych i nowoczesnych2
T-A-3Analiza uwarunkowań budowy centrów logistycznych -wybór lokalizacji obiektu2
T-A-4Centra logistyczne jako punkty modalne sieci logistycznej2
T-A-5Centra logistyczne jako miejsca realizacji kompleksowej obsługi logistycznej2
T-A-6Oparatorzy logistyczni2
T-A-7Fazy realizacji inwestycji związanej z projektowaniem i budową centrum logistycznego2
T-A-8Projektowanie centrum logistycznego-projekt koncepcyjny6
T-A-9Przykłady polskich centrów logistycznych3
T-A-10Przyklady centrów logistycznych Europy Zachodniej3
T-A-11Centra magazynowe - rynek powierzchni magazynowych w Polsce2
T-A-12Zaliczenie formy zajęć2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Koncepcja i istota centrum logistycznego2
T-W-2Klasyfikacje i charakterystyka centrów logistycznych2
T-W-3Koncepcje lokalizacji centrów logistycznych2
T-W-4Zadania i funkcje centrów logistycznych2
T-W-5Rola centrów logistycznych w procesach dystrybucyjnych1
T-W-6Infra i suprastruktura centrum logistycznego4
T-W-7Usługi świadczone w centach logistycznych4
T-W-8Podmiot zarządzający centrum logistycznym i organizacja funkcjonowania2
T-W-9Użytkownicy centrów logistycznych1
T-W-10Projektowanie centrów logistycznych2
T-W-11Przykłady rozwiązań stosowanych w wybranych centach logistycznych w Polsce i innych krajach Europy3
T-W-12Modele inicjowania budowy centrów logistycznych2
T-W-13Centra magazynowe2
T-W-14Partnerstwo Publiczno-Prywatne w centach logistycznmych1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć4
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism branżowych4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie4
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-15-1_W01Student ma wiedzę z zakresu organizacji procesów logistycznych, rozumie ekonomiczne i środowiskowe uwarunkowania działalności centrów logistycznych, zna trendy rozojowe rynku usług logistycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami organizacji procesów przepływu produktów w sieciach logistycznych, w których punktami węzłowymi są centra logistyczne.
Treści programoweT-A-2Rodzaje i typy obiektów logistycznych-cechy i funkcje tradycyjnych i nowoczesnych
T-A-5Centra logistyczne jako miejsca realizacji kompleksowej obsługi logistycznej
T-A-4Centra logistyczne jako punkty modalne sieci logistycznej
T-W-7Usługi świadczone w centach logistycznych
T-W-6Infra i suprastruktura centrum logistycznego
T-W-14Partnerstwo Publiczno-Prywatne w centach logistycznmych
T-W-4Zadania i funkcje centrów logistycznych
T-W-1Koncepcja i istota centrum logistycznego
T-W-11Przykłady rozwiązań stosowanych w wybranych centach logistycznych w Polsce i innych krajach Europy
T-W-2Klasyfikacje i charakterystyka centrów logistycznych
T-W-3Koncepcje lokalizacji centrów logistycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny - wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0- Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-15-1_U01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien umieć wstępnie koordynować proces lokalizacji centrów logistycznych, dopierać odpowiednie narzędzia realizacji zadań i wykonać projekt koncepcyjny obiektu logistycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować, co najmniej w części, złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
Cel przedmiotuC-2Celem jest poznanie obiektów przestrzennych, jakimi sa centa logistyczne pod kątem ich infrastruktury, wyposażenia, oraganizacji i wpływu na procesy dystrybucyjne wyrobów.
Treści programoweT-A-2Rodzaje i typy obiektów logistycznych-cechy i funkcje tradycyjnych i nowoczesnych
T-A-3Analiza uwarunkowań budowy centrów logistycznych -wybór lokalizacji obiektu
T-W-7Usługi świadczone w centach logistycznych
T-W-6Infra i suprastruktura centrum logistycznego
T-W-10Projektowanie centrów logistycznych
T-W-13Centra magazynowe
T-W-11Przykłady rozwiązań stosowanych w wybranych centach logistycznych w Polsce i innych krajach Europy
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne/typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ciągła/wyniki zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-15-1_K01Student rozumie pozatechniczne aspekty i konsekwencje dzialalności centrów logistycznych, potrafi współpacować w grupie, jest odpowiedzialny za powierzone mu zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Celem jest poznanie obiektów przestrzennych, jakimi sa centa logistyczne pod kątem ich infrastruktury, wyposażenia, oraganizacji i wpływu na procesy dystrybucyjne wyrobów.
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami organizacji procesów przepływu produktów w sieciach logistycznych, w których punktami węzłowymi są centra logistyczne.
Treści programoweT-A-6Oparatorzy logistyczni
T-A-3Analiza uwarunkowań budowy centrów logistycznych -wybór lokalizacji obiektu
T-W-9Użytkownicy centrów logistycznych
T-W-5Rola centrów logistycznych w procesach dystrybucyjnych
T-W-7Usługi świadczone w centach logistycznych
T-W-14Partnerstwo Publiczno-Prywatne w centach logistycznmych
T-W-4Zadania i funkcje centrów logistycznych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne/typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ciągła/wyniki zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli