Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice

Sylabus przedmiotu Audyting energetyczny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł Przedmiot obieralny 2
Przedmiot Audyting energetyczny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 1,50,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu termodynamiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy przydanej do prowadzenia przedsięwzięć racjonalizujących użytkowanie energii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie oszczędności energii w pojedynczych i złożonych przedsięwzięciach modernizacyjnych.8
T-A-2Analiza opłacalności ekonomicznej przedsięwzięć modernizacyjnych.10
T-A-3Analiza przykładowych audytów energetycznych.10
T-A-4Zaliczenie.2
30
wykłady
T-W-1Użytkowanie energii i ochrona środowiska.2
T-W-2Ogólna charakterystyka produkcji przemysłowej.2
T-W-3Przedsięwzięcia modernizacyjne i program efektywnego wykorzystania energii.2
T-W-4Cel audytingu energetycznego.2
T-W-5Etapy i metodyka wykonywania audytingu energetycznego.2
T-W-6Zasady opracowywania zbioru danych o użytkowaniu energii.2
T-W-7Zasady przeprowadzania pomiarów eksploatacyjnych.2
T-W-8Zasady opracowania bilansu energii użytkownika.2
T-W-9Przedsięwzięcia racjonalizujące użytkowanie energii.2
T-W-10Ocena finansowa, raport końcowy.2
T-W-11Analiza opłacalności przedsięwzięć modernizacyjnych.2
T-W-12Elementy fizyki cieplnej budowli.2
T-W-13Zakresy audytów energetycznych źródeł ciepła.2
T-W-14Zakresy audytów energetycznych sieci grzewczych.2
T-W-15Zakresy audytów energetycznych budynków przemysłowych i mieszkalnych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń8
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładów, Zadanie obliczeniowe do samodzielnego rozwiązania z zagadanień realizowanych na ćwiczeniach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-2_W01
Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę z wybranych działów fizyki pozwalających na zrozumienie zjawisk fizycznych zachodzacych u uzytkowników energii pozwalającą na znalezienie źródeł strat energii i zaproponowanie rozwiązania energooszczędnego.
O_2A_W16, O_2A_W03, O_2A_W02C-1T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-13, T-W-14, T-W-5, T-W-11, T-W-12, T-W-15, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-2_U01
Potrafi zaprojektować przedsięwzięcie termomoderniozacyjne z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
O_2A_U20C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-2_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na polu adytingu energetycznego na otoczenie i środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje w odniesieniu do bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska.
O_2A_K02C-1T-W-1, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-2_W01
Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę z wybranych działów fizyki pozwalających na zrozumienie zjawisk fizycznych zachodzacych u uzytkowników energii pozwalającą na znalezienie źródeł strat energii i zaproponowanie rozwiązania energooszczędnego.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-2_U01
Potrafi zaprojektować przedsięwzięcie termomoderniozacyjne z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-2_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na polu adytingu energetycznego na otoczenie i środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje w odniesieniu do bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Górzyński J., Audyting energetyczny, Narodowa Agencja Poszanowania Energii S.A., Warszawa, 2000
  2. Szargut J., Ziębik A., Podstawy energetyki cieplnej, PWN, Warszawa, 1998
  3. Szargut J., Analiza termodynamiczna i ekonomiczna w energetyce przemysłowej, WNT, Warszawa, 1983

Literatura dodatkowa

  1. Chmielniak T. J., Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie oszczędności energii w pojedynczych i złożonych przedsięwzięciach modernizacyjnych.8
T-A-2Analiza opłacalności ekonomicznej przedsięwzięć modernizacyjnych.10
T-A-3Analiza przykładowych audytów energetycznych.10
T-A-4Zaliczenie.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Użytkowanie energii i ochrona środowiska.2
T-W-2Ogólna charakterystyka produkcji przemysłowej.2
T-W-3Przedsięwzięcia modernizacyjne i program efektywnego wykorzystania energii.2
T-W-4Cel audytingu energetycznego.2
T-W-5Etapy i metodyka wykonywania audytingu energetycznego.2
T-W-6Zasady opracowywania zbioru danych o użytkowaniu energii.2
T-W-7Zasady przeprowadzania pomiarów eksploatacyjnych.2
T-W-8Zasady opracowania bilansu energii użytkownika.2
T-W-9Przedsięwzięcia racjonalizujące użytkowanie energii.2
T-W-10Ocena finansowa, raport końcowy.2
T-W-11Analiza opłacalności przedsięwzięć modernizacyjnych.2
T-W-12Elementy fizyki cieplnej budowli.2
T-W-13Zakresy audytów energetycznych źródeł ciepła.2
T-W-14Zakresy audytów energetycznych sieci grzewczych.2
T-W-15Zakresy audytów energetycznych budynków przemysłowych i mieszkalnych.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_O02-2_W01Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę z wybranych działów fizyki pozwalających na zrozumienie zjawisk fizycznych zachodzacych u uzytkowników energii pozwalającą na znalezienie źródeł strat energii i zaproponowanie rozwiązania energooszczędnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
O_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W02ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy przydanej do prowadzenia przedsięwzięć racjonalizujących użytkowanie energii.
Treści programoweT-W-2Ogólna charakterystyka produkcji przemysłowej.
T-W-9Przedsięwzięcia racjonalizujące użytkowanie energii.
T-W-1Użytkowanie energii i ochrona środowiska.
T-W-3Przedsięwzięcia modernizacyjne i program efektywnego wykorzystania energii.
T-W-4Cel audytingu energetycznego.
T-W-6Zasady opracowywania zbioru danych o użytkowaniu energii.
T-W-7Zasady przeprowadzania pomiarów eksploatacyjnych.
T-W-10Ocena finansowa, raport końcowy.
T-W-13Zakresy audytów energetycznych źródeł ciepła.
T-W-14Zakresy audytów energetycznych sieci grzewczych.
T-W-5Etapy i metodyka wykonywania audytingu energetycznego.
T-W-11Analiza opłacalności przedsięwzięć modernizacyjnych.
T-W-12Elementy fizyki cieplnej budowli.
T-W-15Zakresy audytów energetycznych budynków przemysłowych i mieszkalnych.
T-W-8Zasady opracowania bilansu energii użytkownika.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładów, Zadanie obliczeniowe do samodzielnego rozwiązania z zagadanień realizowanych na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_O02-2_U01Potrafi zaprojektować przedsięwzięcie termomoderniozacyjne z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U20potrafi zaprojektować urządzenia i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy przydanej do prowadzenia przedsięwzięć racjonalizujących użytkowanie energii.
Treści programoweT-A-2Analiza opłacalności ekonomicznej przedsięwzięć modernizacyjnych.
T-A-1Obliczanie oszczędności energii w pojedynczych i złożonych przedsięwzięciach modernizacyjnych.
T-A-3Analiza przykładowych audytów energetycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładów, Zadanie obliczeniowe do samodzielnego rozwiązania z zagadanień realizowanych na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_O02-2_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na polu adytingu energetycznego na otoczenie i środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje w odniesieniu do bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy przydanej do prowadzenia przedsięwzięć racjonalizujących użytkowanie energii.
Treści programoweT-W-1Użytkowanie energii i ochrona środowiska.
T-W-3Przedsięwzięcia modernizacyjne i program efektywnego wykorzystania energii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładów, Zadanie obliczeniowe do samodzielnego rozwiązania z zagadanień realizowanych na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli