Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa systemów energetycznych

Sylabus przedmiotu Monitoring w chłodnictwie i klimatyzacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring w chłodnictwie i klimatyzacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chłodnictwa
W-2Fizyka
W-3Elektrotechnika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość współczesnych metod i narzędzi do tworzenia systemów wizualizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Tworzenie koncepcji elementów systemu monitoringu wybranej instalacji14
T-A-2Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Podstawy miernictwa – metody pomiarów, błędy pomiarowe4
T-W-2Czujniki i metody pomiarów wielkości fizycznych mających wpływ na komfort w pomieszczeniu6
T-W-3Przetworniki analogowo/cyfrowe2
T-W-4Zakłócenia w obwodach pomiarowych3
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji10
T-W-6Aspekty bezpieczeństwa w systemach monitoringu2
T-W-7Dynamika czujników pomiarowych3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna6
A-A-3Poszukiwanie informacji4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu3
A-W-3Udział w egzaminie2
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana - z użyciem komputera
M-4metoda praktyczna - symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C05-6_W01
Zna wspólczesne metody projektowani i tworzenia systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
O_2A_W07, O_2A_W18C-1T-A-1, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-2, M-1, M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C05-6_U01
Potrafi sformułować wstępne wymagania dla systemu monitorigu wybranego procesu w chłodnictwie lub klimatyzacji oraz wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu
O_2A_U11, O_2A_U22C-1T-A-1, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-2, M-1, M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C05-6_K01
Ma świadomość potrzeby oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
O_2A_K05, O_2A_K02C-1T-A-1, T-W-7, T-W-5, T-W-4M-2, M-1, M-4, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_C05-6_W01
Zna wspólczesne metody projektowani i tworzenia systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
2,0nie zna metod pomiarów oraz tworzenia systemów monitoringu
3,0zna podstawowe metody pomiarów oraz tworzenia systemów monitoringu
3,5wiedza na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0dobrze orientuje się w metodach pomiarów oraz wspólczesnych systemach monitoringu i narzędziach do tworzenia takich systemów
4,5wiedza na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0dobrze orientuje się w metodach pomiarów oraz wspólczesnych systemach monitoringu i narzędziach do tworzenia takich systemów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_C05-6_U01
Potrafi sformułować wstępne wymagania dla systemu monitorigu wybranego procesu w chłodnictwie lub klimatyzacji oraz wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu
2,0nie potrafi sformuować podstawowych zadań dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji
3,0potrafi sformuować podstawowe zadania dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji oraz pobieżnie orientuje się w narzędziach do realizacji tego rodzaju systemów
3,5umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi w pełni sformuować zadania dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji oraz jest w stanie wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu, popełnia nieznaczne błędy we wspomnianej tematyce
4,5umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi w pełni sformuować zadania dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji oraz jest w stanie wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_C05-6_K01
Ma świadomość potrzeby oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
2,0nie ma świadomości potrzeb oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
3,0ma pobieżną świadomość potrzeb oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0ma pełną świadomość celów oraz użyteczności stosowania monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji, posiada niewielkie luki w wiedzy
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0ma pełną świadomość celów oraz użyteczności stosowania monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji

Literatura podstawowa

  1. Kabza Z., Kostryko K., Zator S., Łobzowski A., Szkolnikowski W., Regulacja mikroklimatu pomieszczenia, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2005
  2. Kostryko K., Okołowicz-Grabowska B., Pomiary i regulacja wilgotności w pomieszczeniach, Arkady, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Wurstin D., Regulacja urządzeń ogrzewczych wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, Arkady, Warszawa, 1978

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Tworzenie koncepcji elementów systemu monitoringu wybranej instalacji14
T-A-2Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy miernictwa – metody pomiarów, błędy pomiarowe4
T-W-2Czujniki i metody pomiarów wielkości fizycznych mających wpływ na komfort w pomieszczeniu6
T-W-3Przetworniki analogowo/cyfrowe2
T-W-4Zakłócenia w obwodach pomiarowych3
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji10
T-W-6Aspekty bezpieczeństwa w systemach monitoringu2
T-W-7Dynamika czujników pomiarowych3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna6
A-A-3Poszukiwanie informacji4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu3
A-W-3Udział w egzaminie2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_C05-6_W01Zna wspólczesne metody projektowani i tworzenia systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W07zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn, systemów i obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W18ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie inżynierii bezpieczeństwa i projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Znajomość współczesnych metod i narzędzi do tworzenia systemów wizualizacji
Treści programoweT-A-1Tworzenie koncepcji elementów systemu monitoringu wybranej instalacji
T-W-1Podstawy miernictwa – metody pomiarów, błędy pomiarowe
T-W-7Dynamika czujników pomiarowych
T-W-2Czujniki i metody pomiarów wielkości fizycznych mających wpływ na komfort w pomieszczeniu
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji
T-W-3Przetworniki analogowo/cyfrowe
T-W-4Zakłócenia w obwodach pomiarowych
Metody nauczaniaM-2metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-4metoda praktyczna - symulacja
M-3metoda programowana - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod pomiarów oraz tworzenia systemów monitoringu
3,0zna podstawowe metody pomiarów oraz tworzenia systemów monitoringu
3,5wiedza na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0dobrze orientuje się w metodach pomiarów oraz wspólczesnych systemach monitoringu i narzędziach do tworzenia takich systemów
4,5wiedza na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0dobrze orientuje się w metodach pomiarów oraz wspólczesnych systemach monitoringu i narzędziach do tworzenia takich systemów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_C05-6_U01Potrafi sformułować wstępne wymagania dla systemu monitorigu wybranego procesu w chłodnictwie lub klimatyzacji oraz wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U22potrafi zaprojektować urządzenia i systemy zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Cel przedmiotuC-1Znajomość współczesnych metod i narzędzi do tworzenia systemów wizualizacji
Treści programoweT-A-1Tworzenie koncepcji elementów systemu monitoringu wybranej instalacji
T-W-1Podstawy miernictwa – metody pomiarów, błędy pomiarowe
T-W-7Dynamika czujników pomiarowych
T-W-2Czujniki i metody pomiarów wielkości fizycznych mających wpływ na komfort w pomieszczeniu
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji
T-W-3Przetworniki analogowo/cyfrowe
T-W-4Zakłócenia w obwodach pomiarowych
Metody nauczaniaM-2metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-4metoda praktyczna - symulacja
M-3metoda programowana - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi sformuować podstawowych zadań dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji
3,0potrafi sformuować podstawowe zadania dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji oraz pobieżnie orientuje się w narzędziach do realizacji tego rodzaju systemów
3,5umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi w pełni sformuować zadania dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji oraz jest w stanie wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu, popełnia nieznaczne błędy we wspomnianej tematyce
4,5umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi w pełni sformuować zadania dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji oraz jest w stanie wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_C05-6_K01Ma świadomość potrzeby oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K05potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
O_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-1Znajomość współczesnych metod i narzędzi do tworzenia systemów wizualizacji
Treści programoweT-A-1Tworzenie koncepcji elementów systemu monitoringu wybranej instalacji
T-W-7Dynamika czujników pomiarowych
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji
T-W-4Zakłócenia w obwodach pomiarowych
Metody nauczaniaM-2metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-4metoda praktyczna - symulacja
M-3metoda programowana - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości potrzeb oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
3,0ma pobieżną świadomość potrzeb oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0ma pełną świadomość celów oraz użyteczności stosowania monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji, posiada niewielkie luki w wiedzy
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0ma pełną świadomość celów oraz użyteczności stosowania monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji