Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona przed hałasem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona przed hałasem
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>, Malwina Pilarska <Malwina.Pilarska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,34zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,33zaliczenie
projektyP4 15 2,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza, umiejętności i kompetencje z przedmiotów: Matematyka 1 i 2, Fizyka 1 i 2.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie wiedzy na temat ochrony wibroakustycznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1przykłady i zadania zgodne z treścią prowadzonych wykładów13
T-A-2kolokwium2
15
projekty
T-P-1zajęcia organizacyjne2
T-P-2rozwiązanie postawionego zadania projektowego lub obliczeniowego z zakresu ochrony wibroakustycznej; zebranie materiałów i informacji z literatury, wykonanie zadania obliczeniowego i opracowanie końcowe w zwartej formie, z załączonymi wynikami i wnioskami poszczególnych etapów pracy i/lub rysunkami technicznymi13
15
wykłady
T-W-1powstawanie dźwięku, fale akustyczne, pola6
T-W-2metody obniżania poziomu drgań mechanicznych i hałasu7
T-W-3zaliczenie przedmiotu2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć5
A-A-3przygotowanie do kolokwium5
25
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2studiowanie literatury i wykonanie obliczeń projektowych24
A-P-3przygotowanie opracowania końcowego wykonanego projektu10
49
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda praktyczna: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: zalicznie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena pisemnej formy projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C04_W01
student opisuje główne zagadnienia dotyczące hałasu i drgań i wskazuje podstawowe środki ochrony przed nimi
CK_1A_W14C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C04_U01
student rozwiązuje prosty problem inżynierski z dziedziny ochrony wibroakustycznej
CK_1A_U07, CK_1A_U10C-1T-A-1, T-A-2, T-P-1, T-P-2M-2, M-3S-3, S-2
CK_1A_C04_U02
student planuje i organizuje bezpieczne rozwiązanie problemu inżynierskiego z dziedziny ochrony przed hałasem
CK_1A_U03C-1T-P-1, T-P-2M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C04_K01
student jest zorientowany na postępowanie zgodnie z zasadami BHP w środowisku przemysłowym
CK_1A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-P-1, T-P-2M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C04_W01
student opisuje główne zagadnienia dotyczące hałasu i drgań i wskazuje podstawowe środki ochrony przed nimi
2,0
3,0student wskazuje podstawowe środki ochrony wibroakustycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C04_U01
student rozwiązuje prosty problem inżynierski z dziedziny ochrony wibroakustycznej
2,0
3,0student identyfikuje i rozwiązuje prosty problem inżynierski z dziedziny wibroakutyki
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C04_U02
student planuje i organizuje bezpieczne rozwiązanie problemu inżynierskiego z dziedziny ochrony przed hałasem
2,0
3,0student potrafi wykonać proste obliczenia inżynierskie i przedstawia ich wyniki w skróconej formie pisemnego raportu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C04_K01
student jest zorientowany na postępowanie zgodnie z zasadami BHP w środowisku przemysłowym
2,0
3,0student postępuje zgodnie z zasadami BHP w dziedzinie wibroakustyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zbigniew Engel, Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem, PWN, Warszawa, 2001
  2. Kalda G., Ochrona przed hałasem, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1przykłady i zadania zgodne z treścią prowadzonych wykładów13
T-A-2kolokwium2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1zajęcia organizacyjne2
T-P-2rozwiązanie postawionego zadania projektowego lub obliczeniowego z zakresu ochrony wibroakustycznej; zebranie materiałów i informacji z literatury, wykonanie zadania obliczeniowego i opracowanie końcowe w zwartej formie, z załączonymi wynikami i wnioskami poszczególnych etapów pracy i/lub rysunkami technicznymi13
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1powstawanie dźwięku, fale akustyczne, pola6
T-W-2metody obniżania poziomu drgań mechanicznych i hałasu7
T-W-3zaliczenie przedmiotu2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć5
A-A-3przygotowanie do kolokwium5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2studiowanie literatury i wykonanie obliczeń projektowych24
A-P-3przygotowanie opracowania końcowego wykonanego projektu10
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C04_W01student opisuje główne zagadnienia dotyczące hałasu i drgań i wskazuje podstawowe środki ochrony przed nimi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W14ma pogłębioną wiedzę niezbędną do zrozumienia problemów ochrony środowiska, ekologii, ochrony przed hałasem oraz w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji systemów chłodniczych
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy na temat ochrony wibroakustycznej
Treści programoweT-W-1powstawanie dźwięku, fale akustyczne, pola
T-W-2metody obniżania poziomu drgań mechanicznych i hałasu
T-W-3zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wskazuje podstawowe środki ochrony wibroakustycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C04_U01student rozwiązuje prosty problem inżynierski z dziedziny ochrony wibroakustycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U07potrafi zaplanować badania, przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
CK_1A_U10potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej. Stosuje zasady bhp i higieny pracy
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy na temat ochrony wibroakustycznej
Treści programoweT-A-1przykłady i zadania zgodne z treścią prowadzonych wykładów
T-A-2kolokwium
T-P-1zajęcia organizacyjne
T-P-2rozwiązanie postawionego zadania projektowego lub obliczeniowego z zakresu ochrony wibroakustycznej; zebranie materiałów i informacji z literatury, wykonanie zadania obliczeniowego i opracowanie końcowe w zwartej formie, z załączonymi wynikami i wnioskami poszczególnych etapów pracy i/lub rysunkami technicznymi
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda praktyczna: metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena pisemnej formy projektu
S-2Ocena podsumowująca: zalicznie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student identyfikuje i rozwiązuje prosty problem inżynierski z dziedziny wibroakutyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C04_U02student planuje i organizuje bezpieczne rozwiązanie problemu inżynierskiego z dziedziny ochrony przed hałasem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy na temat ochrony wibroakustycznej
Treści programoweT-P-1zajęcia organizacyjne
T-P-2rozwiązanie postawionego zadania projektowego lub obliczeniowego z zakresu ochrony wibroakustycznej; zebranie materiałów i informacji z literatury, wykonanie zadania obliczeniowego i opracowanie końcowe w zwartej formie, z załączonymi wynikami i wnioskami poszczególnych etapów pracy i/lub rysunkami technicznymi
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna: metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena pisemnej formy projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wykonać proste obliczenia inżynierskie i przedstawia ich wyniki w skróconej formie pisemnego raportu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C04_K01student jest zorientowany na postępowanie zgodnie z zasadami BHP w środowisku przemysłowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy na temat ochrony wibroakustycznej
Treści programoweT-W-1powstawanie dźwięku, fale akustyczne, pola
T-W-2metody obniżania poziomu drgań mechanicznych i hałasu
T-W-3zaliczenie przedmiotu
T-A-1przykłady i zadania zgodne z treścią prowadzonych wykładów
T-A-2kolokwium
T-P-1zajęcia organizacyjne
T-P-2rozwiązanie postawionego zadania projektowego lub obliczeniowego z zakresu ochrony wibroakustycznej; zebranie materiałów i informacji z literatury, wykonanie zadania obliczeniowego i opracowanie końcowe w zwartej formie, z załączonymi wynikami i wnioskami poszczególnych etapów pracy i/lub rysunkami technicznymi
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda praktyczna: metoda projektów
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena pisemnej formy projektu
S-2Ocena podsumowująca: zalicznie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student postępuje zgodnie z zasadami BHP w dziedzinie wibroakustyki
3,5
4,0
4,5
5,0