Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Chłodnictwo w rozwoju nauki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chłodnictwo w rozwoju nauki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważnejszymi światowymi odkryciami, wynalazkami i innymi osiąnięciami w dziedzinie chłodnictwa i kriogeniki, wkładem wybranych naukowców, w tym polskich, w rozwój tej dyscypliny

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Lód jako pierwszy na świecie czynnik chłodniczy. Chłodzenie lodem2
T-W-2Historia stworzenia parowych maszyn chłodniczych2
T-W-3Rozwój transportu chłodniczego2
T-W-4Termoelektryczne i termomagnetyczne efekty w metalach i pólprzewodnikach2
T-W-5Chłodnictwo w naszym domu. Ekologiczne aspekty eksloatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych2
T-W-6Rozwój techniki niskich temperatur2
T-W-7Zastosowanie chłodnictwa w medycynie i sporcie2
T-W-8Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczęstnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca z literaturą, przygotowanie się do zajęć16
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace: wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B18_W01
Ma szczegółową wiedzę w zakresie historii chłodnictwa i kriogeniki i ich wpływu na rozwój nauki i techniki
CK_1A_W17C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B18_U01
Posiada umiętność zrozumienia i analizy trendów rozwoju wybranych dziedzin nauki i techniki na przykładzie chłodnictwa, kriogeniki i klimatyzacji
CK_1A_U01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B18_K01
Ma świadomość wpływu urządzeń chłodniczych na srodowisko i człowieka podczas ich eksploatacji
CK_1A_K04C-1T-W-5, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_B18_W01
Ma szczegółową wiedzę w zakresie historii chłodnictwa i kriogeniki i ich wpływu na rozwój nauki i techniki
2,0
3,0student potrafi poprawnie określić cele i wymienić główne metody ich osiągnięcia w dziedzinach nauki i techniki związanych z chłodzeniem sztucznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_B18_U01
Posiada umiętność zrozumienia i analizy trendów rozwoju wybranych dziedzin nauki i techniki na przykładzie chłodnictwa, kriogeniki i klimatyzacji
2,0
3,0student posiada umiejętności uzasadnienia trendów rozwoju chłodnictwa na przestrzeni ostatnich dwóch stuleci
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_B18_K01
Ma świadomość wpływu urządzeń chłodniczych na srodowisko i człowieka podczas ich eksploatacji
2,0
3,0student ma swiadomość wpływu urządzeń chłodniczych na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżania temperatury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
  2. Filin S., Termoelektryczne urządzenia chłodnicze, IPPU Masta, Gdańsk, 2002
  3. Pod red. B.Zakrzewskiego, Chłodnictwo i Klimatyzacja, Astroprint, Odessa, 2015

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Lód jako pierwszy na świecie czynnik chłodniczy. Chłodzenie lodem2
T-W-2Historia stworzenia parowych maszyn chłodniczych2
T-W-3Rozwój transportu chłodniczego2
T-W-4Termoelektryczne i termomagnetyczne efekty w metalach i pólprzewodnikach2
T-W-5Chłodnictwo w naszym domu. Ekologiczne aspekty eksloatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych2
T-W-6Rozwój techniki niskich temperatur2
T-W-7Zastosowanie chłodnictwa w medycynie i sporcie2
T-W-8Zaliczenie1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczęstnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca z literaturą, przygotowanie się do zajęć16
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_B18_W01Ma szczegółową wiedzę w zakresie historii chłodnictwa i kriogeniki i ich wpływu na rozwój nauki i techniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W17ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami technik niskich temperatur
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważnejszymi światowymi odkryciami, wynalazkami i innymi osiąnięciami w dziedzinie chłodnictwa i kriogeniki, wkładem wybranych naukowców, w tym polskich, w rozwój tej dyscypliny
Treści programoweT-W-1Lód jako pierwszy na świecie czynnik chłodniczy. Chłodzenie lodem
T-W-2Historia stworzenia parowych maszyn chłodniczych
T-W-3Rozwój transportu chłodniczego
T-W-4Termoelektryczne i termomagnetyczne efekty w metalach i pólprzewodnikach
T-W-6Rozwój techniki niskich temperatur
T-W-5Chłodnictwo w naszym domu. Ekologiczne aspekty eksloatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
T-W-7Zastosowanie chłodnictwa w medycynie i sporcie
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi poprawnie określić cele i wymienić główne metody ich osiągnięcia w dziedzinach nauki i techniki związanych z chłodzeniem sztucznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_B18_U01Posiada umiętność zrozumienia i analizy trendów rozwoju wybranych dziedzin nauki i techniki na przykładzie chłodnictwa, kriogeniki i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważnejszymi światowymi odkryciami, wynalazkami i innymi osiąnięciami w dziedzinie chłodnictwa i kriogeniki, wkładem wybranych naukowców, w tym polskich, w rozwój tej dyscypliny
Treści programoweT-W-2Historia stworzenia parowych maszyn chłodniczych
T-W-3Rozwój transportu chłodniczego
T-W-6Rozwój techniki niskich temperatur
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada umiejętności uzasadnienia trendów rozwoju chłodnictwa na przestrzeni ostatnich dwóch stuleci
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_B18_K01Ma świadomość wpływu urządzeń chłodniczych na srodowisko i człowieka podczas ich eksploatacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważnejszymi światowymi odkryciami, wynalazkami i innymi osiąnięciami w dziedzinie chłodnictwa i kriogeniki, wkładem wybranych naukowców, w tym polskich, w rozwój tej dyscypliny
Treści programoweT-W-5Chłodnictwo w naszym domu. Ekologiczne aspekty eksloatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
T-W-7Zastosowanie chłodnictwa w medycynie i sporcie
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma swiadomość wpływu urządzeń chłodniczych na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0