Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Instrukcje i procedury w BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Instrukcje i procedury w BHP
Specjalność Bezpieczeństwo i higiena pracy
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami tworzenia instrukcji i procedur związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy
C-2Ukształtowanie umiejętności opracowywania instrukcji i procedur z zakresu bhp

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie instrukcji/procedur dla wybranych obiektów i systemów technicznych, poprawiających ibezpieczeństwo ich eksploatacji.30
30
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Przepisy prawne regulujące obowiązek tworzenia instrukcji bhp2
T-W-3Podstawowe pojęcia i definicje.1
T-W-4Zasady tworzenia instrukcji bhp.5
T-W-5Zasad zapoznawania pracowników z instrukcjami bhp.3
T-W-6Orzecznictwo dotyczące instrukcji bhp w zakładach pracy.2
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach, prezentacjach realizowanych projektów30
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury7
A-P-3Przygotowanie projektu10
A-P-4Przygotowanie prezentacji3
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu przedmiotu w ramach wykładów1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-14_W01
Student ma wiedzę z zakresu zasad i sposobu opracowywania instrukcji i procedur BHP
BTE_1A_W07, BTE_1A_W25C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-14_U01
Student potrafi opracować instrukcje i procedury bhp oraz w sposób syntetyczny przedstawić efekty swojej pracy
BTE_1A_U01C-2T-P-1M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-14_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za swoją pracę i jej wpływ na bezpieczeństwo pracowników
BTE_1A_K01C-2T-P-1M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-14_W01
Student ma wiedzę z zakresu zasad i sposobu opracowywania instrukcji i procedur BHP
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-14_U01
Student potrafi opracować instrukcje i procedury bhp oraz w sposób syntetyczny przedstawić efekty swojej pracy
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-14_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za swoją pracę i jej wpływ na bezpieczeństwo pracowników
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r., Kodeks pracy, Dz.U. z 2020 r. poz. 1320 (z późniejszymi zmianami)
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, Dz.U. 2003 nr 169 poz. 1650 (z późniejszymi zmianami)
  3. Dudek J., Instrukcja organizacji bezpiecznej pracy. Poradnik nie tylko dla służb BHP i kadry zarządzającej, My Book, eBook, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Berdychowski W., Instrukcje BHP - prace wod.- kan., Wydawnictwo Verlag Dashofer, eBook, 2012
  2. Praca zbiorowa, Instrukcja bhp przy obsłudze kserokopiarki, Wiedza i Praktyka, eBook, 2013
  3. Bryłka S., Procedury BHP w podmiotach leczniczych, Wiedza i Praktyka, eBook, 2020
  4. Stec D., Zasady BHP w praktyce Gandalf.com.pl, Wszechnica Podatkowa Gandalf.com.pl, eBook, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie instrukcji/procedur dla wybranych obiektów i systemów technicznych, poprawiających ibezpieczeństwo ich eksploatacji.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Przepisy prawne regulujące obowiązek tworzenia instrukcji bhp2
T-W-3Podstawowe pojęcia i definicje.1
T-W-4Zasady tworzenia instrukcji bhp.5
T-W-5Zasad zapoznawania pracowników z instrukcjami bhp.3
T-W-6Orzecznictwo dotyczące instrukcji bhp w zakładach pracy.2
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach, prezentacjach realizowanych projektów30
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury7
A-P-3Przygotowanie projektu10
A-P-4Przygotowanie prezentacji3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu przedmiotu w ramach wykładów1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-14_W01Student ma wiedzę z zakresu zasad i sposobu opracowywania instrukcji i procedur BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W07ma wiedzę na temat zasad ochrony własności intelektualnej, w tym patentowej i prawa autorskiego, a także BHP
BTE_1A_W25ma pogłębioną wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w środowisku pracy i metod ich zapobiegania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami tworzenia instrukcji i procedur związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy
Treści programoweT-W-2Przepisy prawne regulujące obowiązek tworzenia instrukcji bhp
T-W-3Podstawowe pojęcia i definicje.
T-W-4Zasady tworzenia instrukcji bhp.
T-W-5Zasad zapoznawania pracowników z instrukcjami bhp.
T-W-6Orzecznictwo dotyczące instrukcji bhp w zakładach pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-14_U01Student potrafi opracować instrukcje i procedury bhp oraz w sposób syntetyczny przedstawić efekty swojej pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności opracowywania instrukcji i procedur z zakresu bhp
Treści programoweT-P-1Opracowanie instrukcji/procedur dla wybranych obiektów i systemów technicznych, poprawiających ibezpieczeństwo ich eksploatacji.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-14_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za swoją pracę i jej wpływ na bezpieczeństwo pracowników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności opracowywania instrukcji i procedur z zakresu bhp
Treści programoweT-P-1Opracowanie instrukcji/procedur dla wybranych obiektów i systemów technicznych, poprawiających ibezpieczeństwo ich eksploatacji.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.