Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Wymagania BHP dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wymagania BHP dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy
Specjalność Bezpieczeństwo i higiena pracy
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć podstawową wiedzę z fizyki, chemi i inżynierii bezpieczeństwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien mieć wiedzę o obiektach budowlanych dotyczącą: - podstawowych wymaganiach dotyczących obiektów budowlanych, - warunków użytkowych zgodnych z przeznaczeniem obiektu, - warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, - odpowiedniego usytuowania obiektów na działce budowlanej, - budowy nowych, modernizację lub rozbudowę dotychczasowych obiektów Student powinien mieć wiedzę o wymaganiach BHP dotyczących pomieszczeń pracy, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, rodzaju stosowanych maszyn i urządzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia. Definicje prawne i opisowe BHP.2
T-W-2Student powinien mieć wiedzę o obiektach budowlanych dotyczącą: - podstawowych wymaganiach dotyczących obiektów budowlanych, w tym bezpieczeństwa konstrukcji, bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa użytkowania, odpowiednich warunków higienicznych i zdrowotnych oraz ochrony środowiska, ochrony przed hałasem i drganiami, oszczędności energii i odpowiedniej izolacyjności cieplnej przegród. - warunków użytkowych zgodnych z przeznaczeniem obiektu, w tym zaopatrzenia w wodę i energię elektryczną oraz, odpowiednio do potrzeb, w energię cieplną i paliwa, przy założeniu efektywnego wykorzystania tych czynników, usuwania ścieków, wody opadowej i odpadów; - warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym niezbędnych warunków do korzystania z wybudowanych obiektów użyteczności publicznej przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich;5
T-W-3- Student powinien mieć wiedzę dotyczącą odpowiedniego usytuowania obiektów na działce budowlanej, w tym odpowiednie dostosowanie obiektów do rodzaju prowadzonej działalności oraz liczby zatrudnionych pracowników, poszanowania, występujących w obszarze obiektu, uzasadnionych interesów osób trzecich, w tym zapewnienie dostępu do drogi publicznej. - budowy nowych, modernizację lub rozbudowę dotychczasowych obiektów powinno prowadzić się na podstawie projektu pozytywnie zaopiniowanego pod względem zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, higieniczno – sanitarnymi2
T-W-4Student powinien mieć wiedzę o wymaganiach BHP dotyczących pomieszczeń pracy, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, rodzaju stosowanych maszyn i urządzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników, w tym: - powierzchni i wysokości pomieszczeń pracy spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, - oświetlenia światłem dziennym i sztucznym, - instalacji i urządzeń elektrycznych, - wentylacji naturalnej, mechanicznej, - urządzeń grzewczych, - warunków, dotyczacych podłogi, która powinna być stabilna, równa, nieśliska, niepyląca i odporna na ścieranie oraz nacisk, a także łatwa do utrzymania w czystości. - przejść, dojścia do pomieszczeń pracy i stanowisk pracy3
T-W-5Powtórzenie materiału1
T-W-6Zaliczenie pisemne2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.13
A-W-2Nauka własna10
A-W-3Zaliczenie pisemne2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, prezentacje multimodalne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-06_W01
Student powinien mieć wiedzę o obiektach budowlanych dotyczącą: - podstawowych wymaganiach dotyczących obiektów budowlanych, w tym bezpieczeństwa konstrukcji, bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa użytkowania, odpowiednich warunków higienicznych i zdrowotnych oraz ochrony środowiska, ochrony przed hałasem i drganiami, oszczędności energii i odpowiedniej izolacyjności cieplnej przegród. - warunków użytkowych zgodnych z przeznaczeniem obiektu, w tym zaopatrzenia w wodę i energię elektryczną oraz, odpowiednio do potrzeb, w energię cieplną i paliwa, przy założeniu efektywnego wykorzystania tych czynników, usuwania ścieków, wody opadowej i odpadów; - warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym niezbędnych warunków do korzystania z wybudowanych obiektów użyteczności publicznej przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich; - odpowiedniego usytuowania obiektów na działce budowlanej, w tym odpowiednie dostosowanie obiektów do rodzaju prowadzonej działalności oraz liczby zatrudnionych pracowników, poszanowania, występujących w obszarze obiektu, uzasadnionych interesów osób trzecich, w tym zapewnienie dostępu do drogi publicznej. - budowy nowych, modernizację lub rozbudowę dotychczasowych obiektów powinno prowadzić się na podstawie projektu pozytywnie zaopiniowanego pod względem zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, higieniczno – sanitarnymi Student powinien mieć wiedzę o wymaganiach BHP dotyczących pomieszczeń pracy, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, rodzaju stosowanych maszyn i urządzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników, w tym: - powierzchni i wysokości pomieszczeń pracy spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, - oświetlenia światłem dziennym i sztucznym, - instalacji i urządzeń elektrycznych, - wentylacji naturalnej, mechanicznej, - urządzeń grzewczych, - warunków, dotyczacych podłogi, która powinna być stabilna, równa, nieśliska, niepyląca i odporna na ścieranie oraz nacisk, a także łatwa do utrzymania w czystości. - przejść, dojścia do pomieszczeń pracy i stanowisk pracy
BTE_1A_W02, BTE_1A_W12, BTE_1A_W18, BTE_1A_W25C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-06_U01
Student umie zastosować przepisy dotyczące obiektów budowlanych, w tym: - podstawowe wymagania dotyczące obiektów budowlanych takie jak bezpieczeństwo konstrukcji, bezpieczeństwo pożarowe, bezpieczeństwo użytkowania, odpowiednie warunki higieniczne i zdrowotne oraz ochrony środowiska, ochrony przed hałasem i drganiami, oszczędności energii i odpowiedniej izolacyjności cieplnej przegród. - warunki użytkowe zgodne z przeznaczeniem obiektu, w tym zaopatrzenia w wodę i energię elektryczną oraz, odpowiednio do potrzeb, w energię cieplną i paliwa, przy założeniu efektywnego wykorzystania tych czynników, usuwania ścieków, wody opadowej i odpadów; - warunki bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym niezbędne warunki do korzystania z wybudowanych obiektów użyteczności publicznej przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich; - odpowiednie usytuowanie obiektów na działce budowlanej, w tym odpowiednie dostosowanie obiektów do rodzaju prowadzonej działalności oraz liczby zatrudnionych pracowników, poszanowania, występujących w obszarze obiektu, uzasadnionych interesów osób trzecich, w tym zapewnienie dostępu do drogi publicznej. - budowy nowych, modernizację lub rozbudowę dotychczasowych obiektów powinno prowadzić się na podstawie projektu pozytywnie zaopiniowanego pod względem zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, higieniczno – sanitarnymi Student zna i umie zastosować przepisy dotyczące wymagań BHP dotyczących pomieszczeń pracy, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, rodzaju stosowanych maszyn i urządzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników, w tym: - powierzchni i wysokości pomieszczeń pracy spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, - oświetlenia światłem dziennym i sztucznym, - instalacji i urządzeń elektrycznych, - wentylacji naturalnej, mechanicznej, - urządzeń grzewczych, - warunków, dotyczacych podłogi, która powinna być stabilna, równa, nieśliska, niepyląca i odporna na ścieranie oraz nacisk, a także łatwa do utrzymania w czystości. - przejść, dojścia do pomieszczeń pracy i stanowisk pracy
BTE_1A_U07, BTE_1A_U13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-06_K01
Student potrafi interpretować i wykorzystywać wiedzę o obiektach budowlanych dotyczącą: - podstawowych wymaganiach dotyczących obiektów budowlanych, - warunków użytkowych zgodnych z przeznaczeniem obiektu, - warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, - odpowiedniego usytuowania obiektów na działce budowlanej, - budowy nowych, modernizację lub rozbudowę dotychczasowych obiektów Student potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę o wymaganiach BHP dotyczących pomieszczeń pracy, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, rodzaju stosowanych maszyn i urządzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników.
BTE_1A_K03, BTE_1A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-06_W01
Student powinien mieć wiedzę o obiektach budowlanych dotyczącą: - podstawowych wymaganiach dotyczących obiektów budowlanych, w tym bezpieczeństwa konstrukcji, bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa użytkowania, odpowiednich warunków higienicznych i zdrowotnych oraz ochrony środowiska, ochrony przed hałasem i drganiami, oszczędności energii i odpowiedniej izolacyjności cieplnej przegród. - warunków użytkowych zgodnych z przeznaczeniem obiektu, w tym zaopatrzenia w wodę i energię elektryczną oraz, odpowiednio do potrzeb, w energię cieplną i paliwa, przy założeniu efektywnego wykorzystania tych czynników, usuwania ścieków, wody opadowej i odpadów; - warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym niezbędnych warunków do korzystania z wybudowanych obiektów użyteczności publicznej przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich; - odpowiedniego usytuowania obiektów na działce budowlanej, w tym odpowiednie dostosowanie obiektów do rodzaju prowadzonej działalności oraz liczby zatrudnionych pracowników, poszanowania, występujących w obszarze obiektu, uzasadnionych interesów osób trzecich, w tym zapewnienie dostępu do drogi publicznej. - budowy nowych, modernizację lub rozbudowę dotychczasowych obiektów powinno prowadzić się na podstawie projektu pozytywnie zaopiniowanego pod względem zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, higieniczno – sanitarnymi Student powinien mieć wiedzę o wymaganiach BHP dotyczących pomieszczeń pracy, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, rodzaju stosowanych maszyn i urządzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników, w tym: - powierzchni i wysokości pomieszczeń pracy spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, - oświetlenia światłem dziennym i sztucznym, - instalacji i urządzeń elektrycznych, - wentylacji naturalnej, mechanicznej, - urządzeń grzewczych, - warunków, dotyczacych podłogi, która powinna być stabilna, równa, nieśliska, niepyląca i odporna na ścieranie oraz nacisk, a także łatwa do utrzymania w czystości. - przejść, dojścia do pomieszczeń pracy i stanowisk pracy
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-06_U01
Student umie zastosować przepisy dotyczące obiektów budowlanych, w tym: - podstawowe wymagania dotyczące obiektów budowlanych takie jak bezpieczeństwo konstrukcji, bezpieczeństwo pożarowe, bezpieczeństwo użytkowania, odpowiednie warunki higieniczne i zdrowotne oraz ochrony środowiska, ochrony przed hałasem i drganiami, oszczędności energii i odpowiedniej izolacyjności cieplnej przegród. - warunki użytkowe zgodne z przeznaczeniem obiektu, w tym zaopatrzenia w wodę i energię elektryczną oraz, odpowiednio do potrzeb, w energię cieplną i paliwa, przy założeniu efektywnego wykorzystania tych czynników, usuwania ścieków, wody opadowej i odpadów; - warunki bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym niezbędne warunki do korzystania z wybudowanych obiektów użyteczności publicznej przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich; - odpowiednie usytuowanie obiektów na działce budowlanej, w tym odpowiednie dostosowanie obiektów do rodzaju prowadzonej działalności oraz liczby zatrudnionych pracowników, poszanowania, występujących w obszarze obiektu, uzasadnionych interesów osób trzecich, w tym zapewnienie dostępu do drogi publicznej. - budowy nowych, modernizację lub rozbudowę dotychczasowych obiektów powinno prowadzić się na podstawie projektu pozytywnie zaopiniowanego pod względem zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, higieniczno – sanitarnymi Student zna i umie zastosować przepisy dotyczące wymagań BHP dotyczących pomieszczeń pracy, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, rodzaju stosowanych maszyn i urządzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników, w tym: - powierzchni i wysokości pomieszczeń pracy spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, - oświetlenia światłem dziennym i sztucznym, - instalacji i urządzeń elektrycznych, - wentylacji naturalnej, mechanicznej, - urządzeń grzewczych, - warunków, dotyczacych podłogi, która powinna być stabilna, równa, nieśliska, niepyląca i odporna na ścieranie oraz nacisk, a także łatwa do utrzymania w czystości. - przejść, dojścia do pomieszczeń pracy i stanowisk pracy
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru wymaganń BHP dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru wymaganń BHP dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wymaganń BHP dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wymaganń BHP dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wymaganń BHP dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wymaganń BHP dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-06_K01
Student potrafi interpretować i wykorzystywać wiedzę o obiektach budowlanych dotyczącą: - podstawowych wymaganiach dotyczących obiektów budowlanych, - warunków użytkowych zgodnych z przeznaczeniem obiektu, - warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, - odpowiedniego usytuowania obiektów na działce budowlanej, - budowy nowych, modernizację lub rozbudowę dotychczasowych obiektów Student potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę o wymaganiach BHP dotyczących pomieszczeń pracy, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, rodzaju stosowanych maszyn i urządzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Sejm RP, Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z 2022 r. poz. 88. USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, Kancelaria Sejmu RP, Warszawa, 2022
  2. pod red. dr. hab. inż. Wiktora M. Zawieski, PROJEKTOWANIE OBIEKTÓW, POMIESZCZEŃ ORAZ PRZYSTOSOWANIE STANOWISK PRACY DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH O SPECYFICZNYCH POTRZEBACH – RAMOWE WYTYCZNE pod redakcją naukową dr. hab. inż. Wiktora M. Zawieski, entralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2014, ISBN 978-83-7373-179-0

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia. Definicje prawne i opisowe BHP.2
T-W-2Student powinien mieć wiedzę o obiektach budowlanych dotyczącą: - podstawowych wymaganiach dotyczących obiektów budowlanych, w tym bezpieczeństwa konstrukcji, bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa użytkowania, odpowiednich warunków higienicznych i zdrowotnych oraz ochrony środowiska, ochrony przed hałasem i drganiami, oszczędności energii i odpowiedniej izolacyjności cieplnej przegród. - warunków użytkowych zgodnych z przeznaczeniem obiektu, w tym zaopatrzenia w wodę i energię elektryczną oraz, odpowiednio do potrzeb, w energię cieplną i paliwa, przy założeniu efektywnego wykorzystania tych czynników, usuwania ścieków, wody opadowej i odpadów; - warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym niezbędnych warunków do korzystania z wybudowanych obiektów użyteczności publicznej przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich;5
T-W-3- Student powinien mieć wiedzę dotyczącą odpowiedniego usytuowania obiektów na działce budowlanej, w tym odpowiednie dostosowanie obiektów do rodzaju prowadzonej działalności oraz liczby zatrudnionych pracowników, poszanowania, występujących w obszarze obiektu, uzasadnionych interesów osób trzecich, w tym zapewnienie dostępu do drogi publicznej. - budowy nowych, modernizację lub rozbudowę dotychczasowych obiektów powinno prowadzić się na podstawie projektu pozytywnie zaopiniowanego pod względem zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, higieniczno – sanitarnymi2
T-W-4Student powinien mieć wiedzę o wymaganiach BHP dotyczących pomieszczeń pracy, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, rodzaju stosowanych maszyn i urządzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników, w tym: - powierzchni i wysokości pomieszczeń pracy spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, - oświetlenia światłem dziennym i sztucznym, - instalacji i urządzeń elektrycznych, - wentylacji naturalnej, mechanicznej, - urządzeń grzewczych, - warunków, dotyczacych podłogi, która powinna być stabilna, równa, nieśliska, niepyląca i odporna na ścieranie oraz nacisk, a także łatwa do utrzymania w czystości. - przejść, dojścia do pomieszczeń pracy i stanowisk pracy3
T-W-5Powtórzenie materiału1
T-W-6Zaliczenie pisemne2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.13
A-W-2Nauka własna10
A-W-3Zaliczenie pisemne2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-06_W01Student powinien mieć wiedzę o obiektach budowlanych dotyczącą: - podstawowych wymaganiach dotyczących obiektów budowlanych, w tym bezpieczeństwa konstrukcji, bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa użytkowania, odpowiednich warunków higienicznych i zdrowotnych oraz ochrony środowiska, ochrony przed hałasem i drganiami, oszczędności energii i odpowiedniej izolacyjności cieplnej przegród. - warunków użytkowych zgodnych z przeznaczeniem obiektu, w tym zaopatrzenia w wodę i energię elektryczną oraz, odpowiednio do potrzeb, w energię cieplną i paliwa, przy założeniu efektywnego wykorzystania tych czynników, usuwania ścieków, wody opadowej i odpadów; - warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym niezbędnych warunków do korzystania z wybudowanych obiektów użyteczności publicznej przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich; - odpowiedniego usytuowania obiektów na działce budowlanej, w tym odpowiednie dostosowanie obiektów do rodzaju prowadzonej działalności oraz liczby zatrudnionych pracowników, poszanowania, występujących w obszarze obiektu, uzasadnionych interesów osób trzecich, w tym zapewnienie dostępu do drogi publicznej. - budowy nowych, modernizację lub rozbudowę dotychczasowych obiektów powinno prowadzić się na podstawie projektu pozytywnie zaopiniowanego pod względem zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, higieniczno – sanitarnymi Student powinien mieć wiedzę o wymaganiach BHP dotyczących pomieszczeń pracy, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, rodzaju stosowanych maszyn i urządzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników, w tym: - powierzchni i wysokości pomieszczeń pracy spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, - oświetlenia światłem dziennym i sztucznym, - instalacji i urządzeń elektrycznych, - wentylacji naturalnej, mechanicznej, - urządzeń grzewczych, - warunków, dotyczacych podłogi, która powinna być stabilna, równa, nieśliska, niepyląca i odporna na ścieranie oraz nacisk, a także łatwa do utrzymania w czystości. - przejść, dojścia do pomieszczeń pracy i stanowisk pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpiecznej eksploatacji systemów i urządzeń technicznych
BTE_1A_W18ma wiedzę w zakresie ergonomii i fizjologii w bezpieczeństwie pracy, zna środki bezpieczeństwa i ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz kryteria ich doboru
BTE_1A_W25ma pogłębioną wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w środowisku pracy i metod ich zapobiegania
Cel przedmiotuC-1Student powinien mieć wiedzę o obiektach budowlanych dotyczącą: - podstawowych wymaganiach dotyczących obiektów budowlanych, - warunków użytkowych zgodnych z przeznaczeniem obiektu, - warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, - odpowiedniego usytuowania obiektów na działce budowlanej, - budowy nowych, modernizację lub rozbudowę dotychczasowych obiektów Student powinien mieć wiedzę o wymaganiach BHP dotyczących pomieszczeń pracy, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, rodzaju stosowanych maszyn i urządzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników.
Treści programoweT-W-1Organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia. Definicje prawne i opisowe BHP.
T-W-2Student powinien mieć wiedzę o obiektach budowlanych dotyczącą: - podstawowych wymaganiach dotyczących obiektów budowlanych, w tym bezpieczeństwa konstrukcji, bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa użytkowania, odpowiednich warunków higienicznych i zdrowotnych oraz ochrony środowiska, ochrony przed hałasem i drganiami, oszczędności energii i odpowiedniej izolacyjności cieplnej przegród. - warunków użytkowych zgodnych z przeznaczeniem obiektu, w tym zaopatrzenia w wodę i energię elektryczną oraz, odpowiednio do potrzeb, w energię cieplną i paliwa, przy założeniu efektywnego wykorzystania tych czynników, usuwania ścieków, wody opadowej i odpadów; - warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym niezbędnych warunków do korzystania z wybudowanych obiektów użyteczności publicznej przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich;
T-W-3- Student powinien mieć wiedzę dotyczącą odpowiedniego usytuowania obiektów na działce budowlanej, w tym odpowiednie dostosowanie obiektów do rodzaju prowadzonej działalności oraz liczby zatrudnionych pracowników, poszanowania, występujących w obszarze obiektu, uzasadnionych interesów osób trzecich, w tym zapewnienie dostępu do drogi publicznej. - budowy nowych, modernizację lub rozbudowę dotychczasowych obiektów powinno prowadzić się na podstawie projektu pozytywnie zaopiniowanego pod względem zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, higieniczno – sanitarnymi
T-W-4Student powinien mieć wiedzę o wymaganiach BHP dotyczących pomieszczeń pracy, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, rodzaju stosowanych maszyn i urządzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników, w tym: - powierzchni i wysokości pomieszczeń pracy spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, - oświetlenia światłem dziennym i sztucznym, - instalacji i urządzeń elektrycznych, - wentylacji naturalnej, mechanicznej, - urządzeń grzewczych, - warunków, dotyczacych podłogi, która powinna być stabilna, równa, nieśliska, niepyląca i odporna na ścieranie oraz nacisk, a także łatwa do utrzymania w czystości. - przejść, dojścia do pomieszczeń pracy i stanowisk pracy
Metody nauczaniaM-1Wykład, prezentacje multimodalne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-06_U01Student umie zastosować przepisy dotyczące obiektów budowlanych, w tym: - podstawowe wymagania dotyczące obiektów budowlanych takie jak bezpieczeństwo konstrukcji, bezpieczeństwo pożarowe, bezpieczeństwo użytkowania, odpowiednie warunki higieniczne i zdrowotne oraz ochrony środowiska, ochrony przed hałasem i drganiami, oszczędności energii i odpowiedniej izolacyjności cieplnej przegród. - warunki użytkowe zgodne z przeznaczeniem obiektu, w tym zaopatrzenia w wodę i energię elektryczną oraz, odpowiednio do potrzeb, w energię cieplną i paliwa, przy założeniu efektywnego wykorzystania tych czynników, usuwania ścieków, wody opadowej i odpadów; - warunki bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym niezbędne warunki do korzystania z wybudowanych obiektów użyteczności publicznej przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich; - odpowiednie usytuowanie obiektów na działce budowlanej, w tym odpowiednie dostosowanie obiektów do rodzaju prowadzonej działalności oraz liczby zatrudnionych pracowników, poszanowania, występujących w obszarze obiektu, uzasadnionych interesów osób trzecich, w tym zapewnienie dostępu do drogi publicznej. - budowy nowych, modernizację lub rozbudowę dotychczasowych obiektów powinno prowadzić się na podstawie projektu pozytywnie zaopiniowanego pod względem zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, higieniczno – sanitarnymi Student zna i umie zastosować przepisy dotyczące wymagań BHP dotyczących pomieszczeń pracy, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, rodzaju stosowanych maszyn i urządzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników, w tym: - powierzchni i wysokości pomieszczeń pracy spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, - oświetlenia światłem dziennym i sztucznym, - instalacji i urządzeń elektrycznych, - wentylacji naturalnej, mechanicznej, - urządzeń grzewczych, - warunków, dotyczacych podłogi, która powinna być stabilna, równa, nieśliska, niepyląca i odporna na ścieranie oraz nacisk, a także łatwa do utrzymania w czystości. - przejść, dojścia do pomieszczeń pracy i stanowisk pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U07potrafi określić zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych w zgodzie w wymaganiami ochrony środowiska oraz zasad BHP
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Student powinien mieć wiedzę o obiektach budowlanych dotyczącą: - podstawowych wymaganiach dotyczących obiektów budowlanych, - warunków użytkowych zgodnych z przeznaczeniem obiektu, - warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, - odpowiedniego usytuowania obiektów na działce budowlanej, - budowy nowych, modernizację lub rozbudowę dotychczasowych obiektów Student powinien mieć wiedzę o wymaganiach BHP dotyczących pomieszczeń pracy, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, rodzaju stosowanych maszyn i urządzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników.
Treści programoweT-W-1Organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia. Definicje prawne i opisowe BHP.
T-W-2Student powinien mieć wiedzę o obiektach budowlanych dotyczącą: - podstawowych wymaganiach dotyczących obiektów budowlanych, w tym bezpieczeństwa konstrukcji, bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa użytkowania, odpowiednich warunków higienicznych i zdrowotnych oraz ochrony środowiska, ochrony przed hałasem i drganiami, oszczędności energii i odpowiedniej izolacyjności cieplnej przegród. - warunków użytkowych zgodnych z przeznaczeniem obiektu, w tym zaopatrzenia w wodę i energię elektryczną oraz, odpowiednio do potrzeb, w energię cieplną i paliwa, przy założeniu efektywnego wykorzystania tych czynników, usuwania ścieków, wody opadowej i odpadów; - warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym niezbędnych warunków do korzystania z wybudowanych obiektów użyteczności publicznej przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich;
T-W-3- Student powinien mieć wiedzę dotyczącą odpowiedniego usytuowania obiektów na działce budowlanej, w tym odpowiednie dostosowanie obiektów do rodzaju prowadzonej działalności oraz liczby zatrudnionych pracowników, poszanowania, występujących w obszarze obiektu, uzasadnionych interesów osób trzecich, w tym zapewnienie dostępu do drogi publicznej. - budowy nowych, modernizację lub rozbudowę dotychczasowych obiektów powinno prowadzić się na podstawie projektu pozytywnie zaopiniowanego pod względem zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, higieniczno – sanitarnymi
T-W-4Student powinien mieć wiedzę o wymaganiach BHP dotyczących pomieszczeń pracy, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, rodzaju stosowanych maszyn i urządzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników, w tym: - powierzchni i wysokości pomieszczeń pracy spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, - oświetlenia światłem dziennym i sztucznym, - instalacji i urządzeń elektrycznych, - wentylacji naturalnej, mechanicznej, - urządzeń grzewczych, - warunków, dotyczacych podłogi, która powinna być stabilna, równa, nieśliska, niepyląca i odporna na ścieranie oraz nacisk, a także łatwa do utrzymania w czystości. - przejść, dojścia do pomieszczeń pracy i stanowisk pracy
Metody nauczaniaM-1Wykład, prezentacje multimodalne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru wymaganń BHP dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru wymaganń BHP dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wymaganń BHP dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wymaganń BHP dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wymaganń BHP dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wymaganń BHP dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-06_K01Student potrafi interpretować i wykorzystywać wiedzę o obiektach budowlanych dotyczącą: - podstawowych wymaganiach dotyczących obiektów budowlanych, - warunków użytkowych zgodnych z przeznaczeniem obiektu, - warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, - odpowiedniego usytuowania obiektów na działce budowlanej, - budowy nowych, modernizację lub rozbudowę dotychczasowych obiektów Student potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę o wymaganiach BHP dotyczących pomieszczeń pracy, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, rodzaju stosowanych maszyn i urządzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
BTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
Cel przedmiotuC-1Student powinien mieć wiedzę o obiektach budowlanych dotyczącą: - podstawowych wymaganiach dotyczących obiektów budowlanych, - warunków użytkowych zgodnych z przeznaczeniem obiektu, - warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, - odpowiedniego usytuowania obiektów na działce budowlanej, - budowy nowych, modernizację lub rozbudowę dotychczasowych obiektów Student powinien mieć wiedzę o wymaganiach BHP dotyczących pomieszczeń pracy, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, rodzaju stosowanych maszyn i urządzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników.
Treści programoweT-W-1Organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia. Definicje prawne i opisowe BHP.
T-W-2Student powinien mieć wiedzę o obiektach budowlanych dotyczącą: - podstawowych wymaganiach dotyczących obiektów budowlanych, w tym bezpieczeństwa konstrukcji, bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa użytkowania, odpowiednich warunków higienicznych i zdrowotnych oraz ochrony środowiska, ochrony przed hałasem i drganiami, oszczędności energii i odpowiedniej izolacyjności cieplnej przegród. - warunków użytkowych zgodnych z przeznaczeniem obiektu, w tym zaopatrzenia w wodę i energię elektryczną oraz, odpowiednio do potrzeb, w energię cieplną i paliwa, przy założeniu efektywnego wykorzystania tych czynników, usuwania ścieków, wody opadowej i odpadów; - warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym niezbędnych warunków do korzystania z wybudowanych obiektów użyteczności publicznej przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich;
T-W-3- Student powinien mieć wiedzę dotyczącą odpowiedniego usytuowania obiektów na działce budowlanej, w tym odpowiednie dostosowanie obiektów do rodzaju prowadzonej działalności oraz liczby zatrudnionych pracowników, poszanowania, występujących w obszarze obiektu, uzasadnionych interesów osób trzecich, w tym zapewnienie dostępu do drogi publicznej. - budowy nowych, modernizację lub rozbudowę dotychczasowych obiektów powinno prowadzić się na podstawie projektu pozytywnie zaopiniowanego pod względem zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, higieniczno – sanitarnymi
T-W-4Student powinien mieć wiedzę o wymaganiach BHP dotyczących pomieszczeń pracy, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, rodzaju stosowanych maszyn i urządzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników, w tym: - powierzchni i wysokości pomieszczeń pracy spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, - oświetlenia światłem dziennym i sztucznym, - instalacji i urządzeń elektrycznych, - wentylacji naturalnej, mechanicznej, - urządzeń grzewczych, - warunków, dotyczacych podłogi, która powinna być stabilna, równa, nieśliska, niepyląca i odporna na ścieranie oraz nacisk, a także łatwa do utrzymania w czystości. - przejść, dojścia do pomieszczeń pracy i stanowisk pracy
Metody nauczaniaM-1Wykład, prezentacje multimodalne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.