Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Modelowanie zagrożeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie zagrożeń
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 14 1,00,40zaliczenie
wykładyW4 14 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wymagana wiedza z zakresu podstaw chemii i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z mechanizmami powstawania, rozwoju oraz rozprzestrzeniania się zagrożeń i zjawisk które moga powodować zagrożenia (pożar, wybuch, wycieki i wypływy zanieczyszczeń płynnych i gazowych do atmosfery i wód powierzchniowych)
C-2Przekazanie wiedzy na temat sposobów wykorzystania prostych modeli fizycznych dla oceny powstawania i rozwoju niebezpiecznych zjawisk i zagrożeń
C-3Przekazanie wiedzy na temat metod oraz wykształcenie umiejętności zastosowania metod modelowania i obliczeń dla szacowania czasu ewakuacji ludzi z pomieszczeń
C-4Ukształtowanie umiejętności prawidłowego wyboru modelu do opisu występujących stanów zagrożenia i zjawisk oraz umiejętności wykorzystania modeli do szacowania stopnia zagrożenia i efektów potencjalnego zagrożenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenie wielkości opadu, szacowanie wielkości i zasięgu fali powodziowej w terenie - ćwiczenie symulacyjne na mapie miejscowości z wyznaczeniem stref zalania.2
T-A-2Określenie parametrów pożaru w pomieszczeniu.4
T-A-3Kolokwium pisemne1
T-A-4Obliczenie parametrów pożaru i zasięgu stref promieniowania dla pożaru wycieku gazu.2
T-A-5Obliczenie wielkości wypływu i zasięgu strefy skażenia przy wypływie substancji chemicznej (np. chloru, amoniaku).2
T-A-6Oszacowanie czasu ewakuacji ludzi z budynku, statku, obiektu publicznego.2
T-A-7Kolokwium pisemne1
14
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Matematyczno-fizyczne modele zagrożeń. Wybrane procesy atmosferyczne. Krótko- i długoterminowe prognozy pogody. Modele matematyczne pogody i ich wykorzystanie. Bazy statystyczne danych o pogodzie i warunkach atmosferycznych.2
T-W-3Modelowanie zagrożeń powodziowych.1
T-W-4Elementy teorii pożarów. Modele pożaru. Model pożaru w fazie przed- i porozgorzeniowej. Model strefowy pożaru pomieszczenia i wielu pomieszczeń.2
T-W-5Teorie wybuchu. Awarie techniczne. Modelowanie uwolnienia masy i/lub energii. Model wycieku substancji z rurociągu ciśnieniowego.2
T-W-6Prognozowanie zagrożeń biologicznych, chemicznych i radiologicznych. Modele rozprzestrzeniania się skażeń oraz obłoku palnego lub toksycznego. Model rozprzestrzeniania się wycieku gazu skroplonego.2
T-W-7Modelowanie i prognozowanie zagrożeń powodowanych przez katastrofy budowlane.1
T-W-8Modelowanie zagrożeń w transporcie lądowym, wodnym i powietrznym.1
T-W-9Modelowanie i szacowanie czasu ewakuacji ludzi.1
T-W-10Zaliczenie wykładów.1
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych14
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań6
A-A-3Powtórzenie materiału przed kolokwium5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4Ćwiczenia audtoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Kolokwia pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C16_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat modelowania zagrożeń w tym podstaw fizycznych ich powstawania i rozprzestrzeniania się.
BTE_1A_W17C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C16_U01
Student potrafi rozwiązać zadany problem modelowania zagrożenia; potrafi krytycznie ocenić i zinterpretować uzyskane dane i wyniki obliczeń
BTE_1A_U14C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-4, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C16_K01
Student ma świadomość znaczenia modelowannia zagrożeń dla bezpieczeństwa człowieka i środowiska.
BTE_1A_K02C-4T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-4, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C16_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat modelowania zagrożeń w tym podstaw fizycznych ich powstawania i rozprzestrzeniania się.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C16_U01
Student potrafi rozwiązać zadany problem modelowania zagrożenia; potrafi krytycznie ocenić i zinterpretować uzyskane dane i wyniki obliczeń
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C16_K01
Student ma świadomość znaczenia modelowannia zagrożeń dla bezpieczeństwa człowieka i środowiska.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Assael, Marc J. and Kakosimos, Konstantinos E., Fires, Explosions, and Toxic Gas Dispersions. Effect Calculation and Risk Analysis, CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, London, New York, 2010
  2. Czujko, Jerzy, [ed.], Design of Offshore Facilities to Resist Gas Explosion Hazard. Engineering Handbook, CorrOcean ASA, Oslo, 2011
  3. Drysdale D., An Introduction to Fire Dynamics, John Wiley & Sons, Chichester, 2011, 3
  4. Pihowicz Włodzimierz, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
  5. Schreckenberg M., Sharma S.D., Pedestrian and Evacuation Dynamics, Springer, Berlin, Heidelberg, New York, 2002
  6. Wolanin Jerzy, Podstawy rozwoju pożarów. Warszawa : Szk. Gł. Służby Pożarniczej, Wyd. Szk. Gł. Słuzby Pożarniczej, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Ridder A., Cimolino U., Fuchs M., Südmersen J., Volkmar G., Gaszenie pożarów wewnętrznych. Rozgorzenie i spalanie gazów pożarowych, metody gaśnicze, taktyka działań, szkolenie w warunkach rzeczywistych, CNBOP, Józefów, 2017, Wydanie polskie pod redakcją Kielin J.
  2. Getka Ryszard, Contribution to the concept of the constructional fire protection of accommodation spaces on ships, Getka, Wydawnistwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2011, ISBN 978-83-7663-106-6
  3. HSE, Guidance for the Topic Assessment of the Major Accident Hazard Aspects of Safety Cases., HSE, Hazardous Installations Directorate Offshore Division, London, 2006, April
  4. HSE, Offshore Installations (Prevention of Fire and Explosion, and Emergency Response) Regulations, 1995 (PFEER), Approved Code of Practice and Guidance, L65, HSE Books, London, 1997
  5. ISO 13882, Basis of Design of Structures - Assessment of Existing Structures, ISO, Geneva, 2010
  6. Thomas P.H., Fire Modeling and Fire Behavior in Rooms, The Combustion Institute, Pittsburgh, 1981
  7. Wolanin Jerzy, Inżynierskie metody obliczeniowe w analizie rozwoju pożarów, Wyd. Szk. Gł. Słuzby Pożarniczej, Warszawa, 1986

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenie wielkości opadu, szacowanie wielkości i zasięgu fali powodziowej w terenie - ćwiczenie symulacyjne na mapie miejscowości z wyznaczeniem stref zalania.2
T-A-2Określenie parametrów pożaru w pomieszczeniu.4
T-A-3Kolokwium pisemne1
T-A-4Obliczenie parametrów pożaru i zasięgu stref promieniowania dla pożaru wycieku gazu.2
T-A-5Obliczenie wielkości wypływu i zasięgu strefy skażenia przy wypływie substancji chemicznej (np. chloru, amoniaku).2
T-A-6Oszacowanie czasu ewakuacji ludzi z budynku, statku, obiektu publicznego.2
T-A-7Kolokwium pisemne1
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Matematyczno-fizyczne modele zagrożeń. Wybrane procesy atmosferyczne. Krótko- i długoterminowe prognozy pogody. Modele matematyczne pogody i ich wykorzystanie. Bazy statystyczne danych o pogodzie i warunkach atmosferycznych.2
T-W-3Modelowanie zagrożeń powodziowych.1
T-W-4Elementy teorii pożarów. Modele pożaru. Model pożaru w fazie przed- i porozgorzeniowej. Model strefowy pożaru pomieszczenia i wielu pomieszczeń.2
T-W-5Teorie wybuchu. Awarie techniczne. Modelowanie uwolnienia masy i/lub energii. Model wycieku substancji z rurociągu ciśnieniowego.2
T-W-6Prognozowanie zagrożeń biologicznych, chemicznych i radiologicznych. Modele rozprzestrzeniania się skażeń oraz obłoku palnego lub toksycznego. Model rozprzestrzeniania się wycieku gazu skroplonego.2
T-W-7Modelowanie i prognozowanie zagrożeń powodowanych przez katastrofy budowlane.1
T-W-8Modelowanie zagrożeń w transporcie lądowym, wodnym i powietrznym.1
T-W-9Modelowanie i szacowanie czasu ewakuacji ludzi.1
T-W-10Zaliczenie wykładów.1
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych14
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań6
A-A-3Powtórzenie materiału przed kolokwium5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C16_W01Student ma uporządkowaną wiedzę na temat modelowania zagrożeń w tym podstaw fizycznych ich powstawania i rozprzestrzeniania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mechanizmami powstawania, rozwoju oraz rozprzestrzeniania się zagrożeń i zjawisk które moga powodować zagrożenia (pożar, wybuch, wycieki i wypływy zanieczyszczeń płynnych i gazowych do atmosfery i wód powierzchniowych)
C-2Przekazanie wiedzy na temat sposobów wykorzystania prostych modeli fizycznych dla oceny powstawania i rozwoju niebezpiecznych zjawisk i zagrożeń
C-3Przekazanie wiedzy na temat metod oraz wykształcenie umiejętności zastosowania metod modelowania i obliczeń dla szacowania czasu ewakuacji ludzi z pomieszczeń
Treści programoweT-W-2Matematyczno-fizyczne modele zagrożeń. Wybrane procesy atmosferyczne. Krótko- i długoterminowe prognozy pogody. Modele matematyczne pogody i ich wykorzystanie. Bazy statystyczne danych o pogodzie i warunkach atmosferycznych.
T-W-3Modelowanie zagrożeń powodziowych.
T-W-4Elementy teorii pożarów. Modele pożaru. Model pożaru w fazie przed- i porozgorzeniowej. Model strefowy pożaru pomieszczenia i wielu pomieszczeń.
T-W-5Teorie wybuchu. Awarie techniczne. Modelowanie uwolnienia masy i/lub energii. Model wycieku substancji z rurociągu ciśnieniowego.
T-W-6Prognozowanie zagrożeń biologicznych, chemicznych i radiologicznych. Modele rozprzestrzeniania się skażeń oraz obłoku palnego lub toksycznego. Model rozprzestrzeniania się wycieku gazu skroplonego.
T-W-7Modelowanie i prognozowanie zagrożeń powodowanych przez katastrofy budowlane.
T-W-8Modelowanie zagrożeń w transporcie lądowym, wodnym i powietrznym.
T-W-9Modelowanie i szacowanie czasu ewakuacji ludzi.
T-A-1Obliczenie wielkości opadu, szacowanie wielkości i zasięgu fali powodziowej w terenie - ćwiczenie symulacyjne na mapie miejscowości z wyznaczeniem stref zalania.
T-A-2Określenie parametrów pożaru w pomieszczeniu.
T-A-4Obliczenie parametrów pożaru i zasięgu stref promieniowania dla pożaru wycieku gazu.
T-A-5Obliczenie wielkości wypływu i zasięgu strefy skażenia przy wypływie substancji chemicznej (np. chloru, amoniaku).
T-A-6Oszacowanie czasu ewakuacji ludzi z budynku, statku, obiektu publicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia audtoryjne
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Kolokwia pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C16_U01Student potrafi rozwiązać zadany problem modelowania zagrożenia; potrafi krytycznie ocenić i zinterpretować uzyskane dane i wyniki obliczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U14potrafi rozwiązać zadanie inżynierskie wykorzystując metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy na temat metod oraz wykształcenie umiejętności zastosowania metod modelowania i obliczeń dla szacowania czasu ewakuacji ludzi z pomieszczeń
C-4Ukształtowanie umiejętności prawidłowego wyboru modelu do opisu występujących stanów zagrożenia i zjawisk oraz umiejętności wykorzystania modeli do szacowania stopnia zagrożenia i efektów potencjalnego zagrożenia
Treści programoweT-A-1Obliczenie wielkości opadu, szacowanie wielkości i zasięgu fali powodziowej w terenie - ćwiczenie symulacyjne na mapie miejscowości z wyznaczeniem stref zalania.
T-A-2Określenie parametrów pożaru w pomieszczeniu.
T-A-4Obliczenie parametrów pożaru i zasięgu stref promieniowania dla pożaru wycieku gazu.
T-A-5Obliczenie wielkości wypływu i zasięgu strefy skażenia przy wypływie substancji chemicznej (np. chloru, amoniaku).
T-A-6Oszacowanie czasu ewakuacji ludzi z budynku, statku, obiektu publicznego.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia audtoryjne
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwia pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C16_K01Student ma świadomość znaczenia modelowannia zagrożeń dla bezpieczeństwa człowieka i środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na otoczenie społeczno-gospodarcze i środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności prawidłowego wyboru modelu do opisu występujących stanów zagrożenia i zjawisk oraz umiejętności wykorzystania modeli do szacowania stopnia zagrożenia i efektów potencjalnego zagrożenia
Treści programoweT-A-1Obliczenie wielkości opadu, szacowanie wielkości i zasięgu fali powodziowej w terenie - ćwiczenie symulacyjne na mapie miejscowości z wyznaczeniem stref zalania.
T-A-2Określenie parametrów pożaru w pomieszczeniu.
T-A-4Obliczenie parametrów pożaru i zasięgu stref promieniowania dla pożaru wycieku gazu.
T-A-5Obliczenie wielkości wypływu i zasięgu strefy skażenia przy wypływie substancji chemicznej (np. chloru, amoniaku).
T-A-6Oszacowanie czasu ewakuacji ludzi z budynku, statku, obiektu publicznego.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia audtoryjne
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwia pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.