Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 14 1,00,40zaliczenie
wykładyW3 29 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość cech obiektów technicznych oraz podstawowych zagrożeń.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych oraz dobrać metody zabezpieczeń techniczne i organizacyjne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza statystyk i raportów.2
T-A-2Określanie poziomu bezpieczeństwa dla różnych obiektów oceanotechnicznych.5
T-A-3Dobór metod poprawy bezpieczeństwa różnych obiektów oceanotechnicznych.5
T-A-4Powtórzenie materiału.1
T-A-5Zaliczenie.1
14
wykłady
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Bezpieczeństwo- definicje.1
T-W-3Uregulowania prawne.3
T-W-4Czynniki wpływające na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych.4
T-W-5Techniczne metody zapewnienia bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.4
T-W-6Organizacyjne metody zapewnienia bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.4
T-W-7Ograniczenie wpływu czynika ludzkiego na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych.4
T-W-8Działania międzynarodowe na rzecz poprawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-9Statystyki bezpieczeństwa obiektów oceanotechnciznych.2
T-W-10Powtórzenie materiału.2
T-W-11Zaliczenie.2
29

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.14
A-A-2Przygotowanie do zajęc.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.29
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.15
A-W-3Przygotowanie do zajęć.6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody umożliwiające wykonanie określonych zadań.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające efekty wiedzy i umiejętności uzyskane na koniec studiowanego przedmiotu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta z zakresu tematyki zadań wykonywanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C14-2_W01
W wyniku uczestnictwa w zajęciach student ma wiedzę dotyczącą różnych aspektów bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.
BTE_1A_W10, BTE_1A_W11, BTE_1A_W14, BTE_1A_W16, BTE_1A_W20, BTE_1A_W21C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C14-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi określić i zweryfikować czynniki wpływające na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych.
BTE_1A_U01, BTE_1A_U03, BTE_1A_U06, BTE_1A_U12, BTE_1A_U13C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C14-2_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma świadomość wpływu różnych czynników na poziom bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.
BTE_1A_K01, BTE_1A_K06, BTE_1A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C14-2_W01
W wyniku uczestnictwa w zajęciach student ma wiedzę dotyczącą różnych aspektów bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.
2,0
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C14-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi określić i zweryfikować czynniki wpływające na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych.
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru bezpieczeństwa obieków oceanotechnicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C14-2_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma świadomość wpływu różnych czynników na poziom bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.
2,0
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2021
  2. Międzynardowa Organizacja Morska, Międzynarodowa konwecja o bezpieczeństwie życia na morzu, SOLAS 1974, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2015
  3. Międzynarodowa Organizacja Morska, Międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu - COLREG (jednolity tekst załącznika do Konwencji COLREG - 1972 wraz z poprawkami z 1981, 1987, 1989, 1993, 2001, 2007 i 2013, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2014
  4. Międzynarodowa Organizacja Morska, Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki - MARPOL - 1973/78 Tekst jednolity, 2015 wraz z Protokołem 1978 i Protokołem 1997, zawiera wszystkie poprawki obowiązujące na dzień 1 września 2015 r., Polski Rejestr Statków, 2015
  5. Międzynarodowa Organizacja Morska, Międzynarodowa konwencja o liniach ładunkowych, 1966 poprawiona zgodnie z protokołem 1988 - tekst jednolity, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2017
  6. Międzynarodowa Organizacja Morska, Międzynarodowa konwencja o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami, 2004 (Konwencja BWM), Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2006
  7. Międzynarodowa Organizacja Morska, Międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczaniu (Kodeks ISM), oraz Wytyczne wdrażania Kodeksu ISM - International Management Code for the Safe Operation of Ships and for Pollution Prevention and Revised Guidelines on the Implementation of the ISM Code, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2015
  8. Leszek Plewiński, ypadki na morzu. Zderzenia statków, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, Szczecin, 2000
  9. Walczak A., Piractwo i terroryzm morski, Akademia Morska Szczecin, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Międzynarodowa Organizacja Morska, Międzynarodowy kodeks środków ratunkowych (Kodeks LSA), Tekst jednolity, 2016 - International Life-Saving Appliance Code (LSA Code), Consolidated edition, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2016
  2. Tomasz Neubauer, Wypadki morskie i ich wpływ na bezpieczeństwo pływania, Wydawcictwo Adam Marszałek, 2019, 978-83-8180-026-6

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza statystyk i raportów.2
T-A-2Określanie poziomu bezpieczeństwa dla różnych obiektów oceanotechnicznych.5
T-A-3Dobór metod poprawy bezpieczeństwa różnych obiektów oceanotechnicznych.5
T-A-4Powtórzenie materiału.1
T-A-5Zaliczenie.1
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Bezpieczeństwo- definicje.1
T-W-3Uregulowania prawne.3
T-W-4Czynniki wpływające na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych.4
T-W-5Techniczne metody zapewnienia bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.4
T-W-6Organizacyjne metody zapewnienia bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.4
T-W-7Ograniczenie wpływu czynika ludzkiego na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych.4
T-W-8Działania międzynarodowe na rzecz poprawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-9Statystyki bezpieczeństwa obiektów oceanotechnciznych.2
T-W-10Powtórzenie materiału.2
T-W-11Zaliczenie.2
29

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.14
A-A-2Przygotowanie do zajęc.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.29
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.15
A-W-3Przygotowanie do zajęć.6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C14-2_W01W wyniku uczestnictwa w zajęciach student ma wiedzę dotyczącą różnych aspektów bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W10ma elementarną wiedzę niezbędną do korzystania z sieci komputerowych i aplikacji sieciowych oraz dotyczącą komputerowego wspomagania podczas rozwiązywania problemów technicznych i organizacyjnych występujących w obszarze zagadnień bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_W11ma podstawową wiedzę w zakresie mechaniki, mechaniki płynów, techniki cieplnej, elektrotechniki, elektroniki, automatyki oraz wytrzymałości materiałów
BTE_1A_W14ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach technicznych, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zapobiegać im lub zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
BTE_1A_W16zna i rozumie funkcjonowanie służb i systemów ratowniczych
BTE_1A_W20zna metody oceny ryzyka oraz metody analizy niezawodności elementów systemów bezpieczeństwa
BTE_1A_W21ma wiedzę w zakresie modelowania rozprzestrzeniania się zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych oraz dobrać metody zabezpieczeń techniczne i organizacyjne.
Treści programoweT-W-2Bezpieczeństwo- definicje.
T-W-3Uregulowania prawne.
T-W-4Czynniki wpływające na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych.
T-W-5Techniczne metody zapewnienia bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.
T-W-6Organizacyjne metody zapewnienia bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.
T-W-7Ograniczenie wpływu czynika ludzkiego na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych.
T-W-8Działania międzynarodowe na rzecz poprawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.
T-W-9Statystyki bezpieczeństwa obiektów oceanotechnciznych.
T-A-1Analiza statystyk i raportów.
T-A-2Określanie poziomu bezpieczeństwa dla różnych obiektów oceanotechnicznych.
T-A-3Dobór metod poprawy bezpieczeństwa różnych obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody umożliwiające wykonanie określonych zadań.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające efekty wiedzy i umiejętności uzyskane na koniec studiowanego przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C14-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi określić i zweryfikować czynniki wpływające na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
BTE_1A_U06posiada umiejętności i kompetencje z zakresu zarządzania obiektami i systemami w kontekście podniesienia poziomu bezpieczeństwa ich funkcjonowania oraz bezpieczeństwa państwa
BTE_1A_U12potrafi komunikować się w sposób efektywny, szczególnie w sytuacji kryzysowej, przy wykorzystaniu narzędzi dostosowanych do odbiorcy.
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych oraz dobrać metody zabezpieczeń techniczne i organizacyjne.
Treści programoweT-W-3Uregulowania prawne.
T-W-4Czynniki wpływające na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych.
T-W-5Techniczne metody zapewnienia bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.
T-W-6Organizacyjne metody zapewnienia bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.
T-W-7Ograniczenie wpływu czynika ludzkiego na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych.
T-A-1Analiza statystyk i raportów.
T-A-2Określanie poziomu bezpieczeństwa dla różnych obiektów oceanotechnicznych.
T-A-3Dobór metod poprawy bezpieczeństwa różnych obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody umożliwiające wykonanie określonych zadań.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające efekty wiedzy i umiejętności uzyskane na koniec studiowanego przedmiotu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta z zakresu tematyki zadań wykonywanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru bezpieczeństwa obieków oceanotechnicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C14-2_K01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma świadomość wpływu różnych czynników na poziom bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
BTE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
Cel przedmiotuC-1Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych oraz dobrać metody zabezpieczeń techniczne i organizacyjne.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie.
T-W-2Bezpieczeństwo- definicje.
T-W-3Uregulowania prawne.
T-W-4Czynniki wpływające na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych.
T-W-5Techniczne metody zapewnienia bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.
T-W-6Organizacyjne metody zapewnienia bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.
T-W-7Ograniczenie wpływu czynika ludzkiego na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych.
T-W-8Działania międzynarodowe na rzecz poprawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych.
T-W-9Statystyki bezpieczeństwa obiektów oceanotechnciznych.
T-A-1Analiza statystyk i raportów.
T-A-2Określanie poziomu bezpieczeństwa dla różnych obiektów oceanotechnicznych.
T-A-3Dobór metod poprawy bezpieczeństwa różnych obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody umożliwiające wykonanie określonych zadań.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające efekty wiedzy i umiejętności uzyskane na koniec studiowanego przedmiotu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta z zakresu tematyki zadań wykonywanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0