Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów

Sylabus przedmiotu Skutki zagrożeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Skutki zagrożeń
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,60egzamin
projektyP1 29 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu chemii, fizyki, ochrony środowiska, bezpieczeństwa i higieny pracy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką czynników występujących w środowisku pracy oraz ich wpywu na zdrowie i życie człowieka.
C-2Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń na stanowiskach pracy w celu zapobiegania wypadkom przy pracy oraz chorób zawodowych,
C-3Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania zagrożeń powodowanych przez substancje niebezpieczne.
C-4Zapoznanie studentów z zagrożeniami dla ludzi spowodowanymi pożarami.
C-5Zapoznanie studentów ze sposobami usuwania skutków zagrożeń.
C-6Ukształtowanie wrażliwości studentów na możliwość wystąpienia zagrożenia w środowisku człowieka i potencjalnych skutków tych zagrożeń.
C-7Ukształtowanie umiejętności doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizujących ich skutki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Identyfikacja zagrożeń związanych z tematem projektu (naturalnych, w środowisku pracy, podczas procesów produkcyjnych, w transporcie i magazynowaniu itd). Określenie potencjalnych przyczyn ich wystąpienia oraz skutków. Określenie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom. Opracowanie metod usuwania lub minimalizowania skutków zidentyfikowanych zagrożeń.15
T-P-2Prezentowanie projektów oraz dyskusja.14
29
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Podstawowe definicje: zagrożenie, bezpieczeństwo. Klasyfikacja zagrożeń ze względu na różne kryteria.3
T-W-3Przyczyny zagrożeń.6
T-W-4Fizyczne skutki zagrożeń.6
T-W-5Zachowanie człowieka wpływające na skutki zagrożeń. Psychiczne skutki zagrożeń.6
T-W-6Metody zapobiegania skutkom zagrożeń lub ich minimalizowania.4
T-W-7Sposoby usuwania skutków zagrożeń.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach.29
A-P-2Zapoznanie się z tematem projektu, studiowanie literatury.16
A-P-3Przygotowanie prezentacji na zadany temat.5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.7
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.11
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie pisemnym.2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych.
M-2Projekty wykonywane samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu i prezentacji przygotowanych samodzielnie przez studenta na zadany temat.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna zagrożenia na stanowiskach pracy, zna metody oceny skutków zagrożeń
BTE_1A_W17C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1
BTE_1A_C02_W02
Zna skutki zagrożeń, zna metody i środki stosowane do zapobiegania zagrożeniom lub minimalizowania ich skutków.
BTE_1A_W17C-1, C-4, C-5, C-6T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C02_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach występujących na stanowiskach pracy i w środowisku, potrafi wyszukać i dobrać informacje na temat skutków zagrożeń
BTE_1A_U01C-1, C-4, C-5T-P-1M-1, M-2S-1, S-2
BTE_1A_C02_U02
Potrafi zidentyfikować zagrożenie, dobrać środki zmniejszające skutki zagrożeń. potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały
BTE_1A_U03, BTE_1A_U13C-2, C-3, C-4, C-7T-P-1M-1, M-2S-1, S-2
BTE_1A_C02_U03
Potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające występowaniu zagrożeń lub mające na celu usunięcie skutków zagrożeń
BTE_1A_U14C-2, C-6, C-7T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C02_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie bezpieczeństwa ludzi na stanowiskach pracy i w jego otoczeniu, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków.
BTE_1A_K02C-2, C-3, C-6, C-7T-W-4, T-W-5, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna zagrożenia na stanowiskach pracy, zna metody oceny skutków zagrożeń
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
BTE_1A_C02_W02
Zna skutki zagrożeń, zna metody i środki stosowane do zapobiegania zagrożeniom lub minimalizowania ich skutków.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C02_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach występujących na stanowiskach pracy i w środowisku, potrafi wyszukać i dobrać informacje na temat skutków zagrożeń
2,0Student nie potrafi posługiwać się źródłami literatury lub nie potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach, albo popełnia zasadnicze błędy w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
3,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach, ale umiejętność ta jest źle przyswojona, czyni to powoli i niekompletnie, pomija zasadnicze źródła itp. ale nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
3,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach w stopniu zadowalającym, czyni to powoli lecz kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
4,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach, czyni to sprawnie i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
4,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach, czyni to w sposób biegły i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje.
5,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach, czyni to w sposób biegły i kompletny, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje, znaleźć dodatkowe źródła dostępu do informacji, także w języku obcym. Rozumie i poprawnie interpretuje wyniki poszukiwań.
BTE_1A_C02_U02
Potrafi zidentyfikować zagrożenie, dobrać środki zmniejszające skutki zagrożeń. potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały
2,0Student nie potrafi zidentyfikować zagrożeń na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, nie potrafi odpowiednio dobrać środków zmniejszających skutków występujących zagrożeń, nie potrafi przekazać informacji o zagrożeniu lub informuje w sposób niezrozumiały i chaotyczny.
3,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
3,5Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na różnorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,5Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na różnorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi zaproponować rozwiązania altrnatywne, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
5,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na różnorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku w sytuacjach nietypowych, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi zaproponować rozwiązania altrnatywne, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
BTE_1A_C02_U03
Potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające występowaniu zagrożeń lub mające na celu usunięcie skutków zagrożeń
2,0Student nie potrafi zaproponować rozwiązań inżynierskich zapobiegających zagrożeniom na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, nie potrafi odpowiednio dobrać środków służących do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
3,0Student potrafi zaproponować proste rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi odpowiednio dobrać podstawowe środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
3,5Student potrafi zaproponować proste rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi określić kryteria doboru środków i potrafi odpowiednio dobrać podstawowe środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
4,0Student potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi wskazać rozwiązania altrnatywne, potrafi określić kryteria doboru środków i potrafi odpowiednio dobrać środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
4,5Student potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na róznorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku w sytuacjach nietypowych, potrafi wskazać rozwiązania altrnatywne, potrafi określić kryteria doboru środków i potrafi odpowiednio dobrać środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
5,0Student potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na róznorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku w sytuacjach nietypowych, potrafi wskazać rozwiązania altrnatywne, potrafi określić kryteria doboru środków i potrafi w szerszym zakresie dobrać środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C02_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie bezpieczeństwa ludzi na stanowiskach pracy i w jego otoczeniu, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej, nie potrafi formułować i komunikowć opinii dotyczących zagrożeń i ich skutków, nie potrafi współpracować z zespołem.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, ale popełnia błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, nie ma zdolności i predyspozycji do kierowania zespołem.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, ale popełnia sporadyczne błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, nie ma zdolności i predyspozycji do kierowania zespołem.
4,0Student stosuje w stopniu podstawowym i poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, ale ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem.
4,5Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem, ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem.
5,0Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, wykazuje inicjatywę podczas współpracy z zespołem, ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem - najczęściej pełni funkcję kierownika zespołu.

Literatura podstawowa

  1. Red. Bodzek D., Chemia i fizykochemia substancji toksycznych i niebezpiecznych, Śląska Akademia Medyczna, Katowice, 2003
  2. Carson Ph. A., Mumford C. J., Hazardous chemical handbook, Oxford Butterworth-Heinemann, 2002
  3. Red. Kowal E., Dolegliwości zdrowotne a warunki pracy, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2008
  4. Kowalczyk M., Rump S., Kołaciński Z., Medycyna katastrof chemicznych, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004
  5. Red. Libudzisz Z., Mikrobiologia techniczna. T. 1, Mikroorganizmy środowiska i ich występowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  6. Red. Libudzisz Z., Mikrobiologia techniczna. T. 2, Mikroorganizmy w biotechnologii, ochronie środowiska i produkcji żywności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  7. Uzarczyk A., Metody badań czynników szkodliwych w środowisku pracy, Tarbonus, Gdańsk, 2008
  8. Wojciechowska H., Charakterystyki powszechnie stosowanych prostych i złożonych substancji szkodliwych i (lub) niebez-piecznych, Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe EKOS, Gdańsk, 1990
  9. Wykaz substancji niebezpiecznych wraz z ich klasyfikacją i oznakowaniem, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Skowron J., Zapór L., Pośniak M., Szewczyńska M., Lisowski A., Czynniki chemiczne w środowisku pracy, CIOPPIB, 2008
  2. Uzarczyk A., Zabiegała W., Charakterystyka czynników szkodliwych i niebezpiecznych w środowisku pracy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 1998

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Identyfikacja zagrożeń związanych z tematem projektu (naturalnych, w środowisku pracy, podczas procesów produkcyjnych, w transporcie i magazynowaniu itd). Określenie potencjalnych przyczyn ich wystąpienia oraz skutków. Określenie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom. Opracowanie metod usuwania lub minimalizowania skutków zidentyfikowanych zagrożeń.15
T-P-2Prezentowanie projektów oraz dyskusja.14
29

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Podstawowe definicje: zagrożenie, bezpieczeństwo. Klasyfikacja zagrożeń ze względu na różne kryteria.3
T-W-3Przyczyny zagrożeń.6
T-W-4Fizyczne skutki zagrożeń.6
T-W-5Zachowanie człowieka wpływające na skutki zagrożeń. Psychiczne skutki zagrożeń.6
T-W-6Metody zapobiegania skutkom zagrożeń lub ich minimalizowania.4
T-W-7Sposoby usuwania skutków zagrożeń.4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach.29
A-P-2Zapoznanie się z tematem projektu, studiowanie literatury.16
A-P-3Przygotowanie prezentacji na zadany temat.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.7
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.11
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie pisemnym.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C02_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna zagrożenia na stanowiskach pracy, zna metody oceny skutków zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką czynników występujących w środowisku pracy oraz ich wpywu na zdrowie i życie człowieka.
C-2Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń na stanowiskach pracy w celu zapobiegania wypadkom przy pracy oraz chorób zawodowych,
C-3Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania zagrożeń powodowanych przez substancje niebezpieczne.
C-4Zapoznanie studentów z zagrożeniami dla ludzi spowodowanymi pożarami.
C-5Zapoznanie studentów ze sposobami usuwania skutków zagrożeń.
C-6Ukształtowanie wrażliwości studentów na możliwość wystąpienia zagrożenia w środowisku człowieka i potencjalnych skutków tych zagrożeń.
Treści programoweT-W-2Podstawowe definicje: zagrożenie, bezpieczeństwo. Klasyfikacja zagrożeń ze względu na różne kryteria.
T-W-3Przyczyny zagrożeń.
T-W-4Fizyczne skutki zagrożeń.
T-W-5Zachowanie człowieka wpływające na skutki zagrożeń. Psychiczne skutki zagrożeń.
T-W-6Metody zapobiegania skutkom zagrożeń lub ich minimalizowania.
T-W-7Sposoby usuwania skutków zagrożeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C02_W02Zna skutki zagrożeń, zna metody i środki stosowane do zapobiegania zagrożeniom lub minimalizowania ich skutków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką czynników występujących w środowisku pracy oraz ich wpywu na zdrowie i życie człowieka.
C-4Zapoznanie studentów z zagrożeniami dla ludzi spowodowanymi pożarami.
C-5Zapoznanie studentów ze sposobami usuwania skutków zagrożeń.
C-6Ukształtowanie wrażliwości studentów na możliwość wystąpienia zagrożenia w środowisku człowieka i potencjalnych skutków tych zagrożeń.
Treści programoweT-W-2Podstawowe definicje: zagrożenie, bezpieczeństwo. Klasyfikacja zagrożeń ze względu na różne kryteria.
T-W-4Fizyczne skutki zagrożeń.
T-W-5Zachowanie człowieka wpływające na skutki zagrożeń. Psychiczne skutki zagrożeń.
T-W-6Metody zapobiegania skutkom zagrożeń lub ich minimalizowania.
T-W-7Sposoby usuwania skutków zagrożeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych.
M-2Projekty wykonywane samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C02_U01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach występujących na stanowiskach pracy i w środowisku, potrafi wyszukać i dobrać informacje na temat skutków zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką czynników występujących w środowisku pracy oraz ich wpywu na zdrowie i życie człowieka.
C-4Zapoznanie studentów z zagrożeniami dla ludzi spowodowanymi pożarami.
C-5Zapoznanie studentów ze sposobami usuwania skutków zagrożeń.
Treści programoweT-P-1Identyfikacja zagrożeń związanych z tematem projektu (naturalnych, w środowisku pracy, podczas procesów produkcyjnych, w transporcie i magazynowaniu itd). Określenie potencjalnych przyczyn ich wystąpienia oraz skutków. Określenie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom. Opracowanie metod usuwania lub minimalizowania skutków zidentyfikowanych zagrożeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych.
M-2Projekty wykonywane samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu i prezentacji przygotowanych samodzielnie przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się źródłami literatury lub nie potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach, albo popełnia zasadnicze błędy w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
3,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach, ale umiejętność ta jest źle przyswojona, czyni to powoli i niekompletnie, pomija zasadnicze źródła itp. ale nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
3,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach w stopniu zadowalającym, czyni to powoli lecz kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
4,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach, czyni to sprawnie i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
4,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach, czyni to w sposób biegły i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje.
5,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach, czyni to w sposób biegły i kompletny, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje, znaleźć dodatkowe źródła dostępu do informacji, także w języku obcym. Rozumie i poprawnie interpretuje wyniki poszukiwań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C02_U02Potrafi zidentyfikować zagrożenie, dobrać środki zmniejszające skutki zagrożeń. potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń na stanowiskach pracy w celu zapobiegania wypadkom przy pracy oraz chorób zawodowych,
C-3Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania zagrożeń powodowanych przez substancje niebezpieczne.
C-4Zapoznanie studentów z zagrożeniami dla ludzi spowodowanymi pożarami.
C-7Ukształtowanie umiejętności doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizujących ich skutki.
Treści programoweT-P-1Identyfikacja zagrożeń związanych z tematem projektu (naturalnych, w środowisku pracy, podczas procesów produkcyjnych, w transporcie i magazynowaniu itd). Określenie potencjalnych przyczyn ich wystąpienia oraz skutków. Określenie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom. Opracowanie metod usuwania lub minimalizowania skutków zidentyfikowanych zagrożeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych.
M-2Projekty wykonywane samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu i prezentacji przygotowanych samodzielnie przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować zagrożeń na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, nie potrafi odpowiednio dobrać środków zmniejszających skutków występujących zagrożeń, nie potrafi przekazać informacji o zagrożeniu lub informuje w sposób niezrozumiały i chaotyczny.
3,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
3,5Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na różnorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,5Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na różnorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi zaproponować rozwiązania altrnatywne, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
5,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na różnorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku w sytuacjach nietypowych, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi zaproponować rozwiązania altrnatywne, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C02_U03Potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające występowaniu zagrożeń lub mające na celu usunięcie skutków zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U14potrafi rozwiązać zadanie inżynierskie wykorzystując metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń na stanowiskach pracy w celu zapobiegania wypadkom przy pracy oraz chorób zawodowych,
C-6Ukształtowanie wrażliwości studentów na możliwość wystąpienia zagrożenia w środowisku człowieka i potencjalnych skutków tych zagrożeń.
C-7Ukształtowanie umiejętności doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizujących ich skutki.
Treści programoweT-P-1Identyfikacja zagrożeń związanych z tematem projektu (naturalnych, w środowisku pracy, podczas procesów produkcyjnych, w transporcie i magazynowaniu itd). Określenie potencjalnych przyczyn ich wystąpienia oraz skutków. Określenie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom. Opracowanie metod usuwania lub minimalizowania skutków zidentyfikowanych zagrożeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych.
M-2Projekty wykonywane samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu i prezentacji przygotowanych samodzielnie przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaproponować rozwiązań inżynierskich zapobiegających zagrożeniom na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, nie potrafi odpowiednio dobrać środków służących do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
3,0Student potrafi zaproponować proste rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi odpowiednio dobrać podstawowe środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
3,5Student potrafi zaproponować proste rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi określić kryteria doboru środków i potrafi odpowiednio dobrać podstawowe środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
4,0Student potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi wskazać rozwiązania altrnatywne, potrafi określić kryteria doboru środków i potrafi odpowiednio dobrać środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
4,5Student potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na róznorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku w sytuacjach nietypowych, potrafi wskazać rozwiązania altrnatywne, potrafi określić kryteria doboru środków i potrafi odpowiednio dobrać środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
5,0Student potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na róznorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku w sytuacjach nietypowych, potrafi wskazać rozwiązania altrnatywne, potrafi określić kryteria doboru środków i potrafi w szerszym zakresie dobrać środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C02_K01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie bezpieczeństwa ludzi na stanowiskach pracy i w jego otoczeniu, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na otoczenie społeczno-gospodarcze i środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń na stanowiskach pracy w celu zapobiegania wypadkom przy pracy oraz chorób zawodowych,
C-3Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania zagrożeń powodowanych przez substancje niebezpieczne.
C-6Ukształtowanie wrażliwości studentów na możliwość wystąpienia zagrożenia w środowisku człowieka i potencjalnych skutków tych zagrożeń.
C-7Ukształtowanie umiejętności doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizujących ich skutki.
Treści programoweT-W-4Fizyczne skutki zagrożeń.
T-W-5Zachowanie człowieka wpływające na skutki zagrożeń. Psychiczne skutki zagrożeń.
T-P-1Identyfikacja zagrożeń związanych z tematem projektu (naturalnych, w środowisku pracy, podczas procesów produkcyjnych, w transporcie i magazynowaniu itd). Określenie potencjalnych przyczyn ich wystąpienia oraz skutków. Określenie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom. Opracowanie metod usuwania lub minimalizowania skutków zidentyfikowanych zagrożeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych.
M-2Projekty wykonywane samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu i prezentacji przygotowanych samodzielnie przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej, nie potrafi formułować i komunikowć opinii dotyczących zagrożeń i ich skutków, nie potrafi współpracować z zespołem.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, ale popełnia błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, nie ma zdolności i predyspozycji do kierowania zespołem.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, ale popełnia sporadyczne błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, nie ma zdolności i predyspozycji do kierowania zespołem.
4,0Student stosuje w stopniu podstawowym i poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, ale ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem.
4,5Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem, ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem.
5,0Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, wykazuje inicjatywę podczas współpracy z zespołem, ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem - najczęściej pełni funkcję kierownika zespołu.