Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Wypadki przy pracy i choroby zawodowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wypadki przy pracy i choroby zawodowe
Specjalność Bezpieczeństwo i higiena pracy
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,60egzamin
projektyP5 15 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat różnych stonowisk pracy i zagrożeń na nich występujących.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien uzyskać wiedzę, umiejętności i kompetencje, które pozwolą mu identyfikować przyczy wypadków przy pracy, eliminować je i zapobiegać chorobom zawodowym na różnych stanowiskach pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Modelowanie wypadków przy pracy.6
T-P-2Projekt systemu ochorny zdrowia pracownika.6
T-P-3Prezentacja i omówienie projektów.3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Uregulowania prawne. Statystyki wypadków i chorób zawodowych w Polsce.2
T-W-3Wypadek przy pracy. Wypadek śmiertelny. Ciężki wypadek przy pracy.1
T-W-4Przyczyny wypadków przy pracy.2
T-W-5Modele wypadków przy pracy.2
T-W-6Metody badania wypadków przy pracy.2
T-W-7Ropoznawanie chorób zawodowych.2
T-W-8Profilaktyka chorób zawodowych i ich skutki ekonomiczne.2
T-W-9Powtórzenie materiału.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach.15
A-P-2Wykonanie projektów.21
A-P-3Przygotowanie prezentacji4
A-P-4Studiowanie literatury przedmiotu5
A-P-5Udział w konsultacjach5
50
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Udział w egzaminie2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Metoda projektowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący treści wykładu z tematyki wypadki przy pracy i choroby zawodowe.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę dotyczącą klasyfikacji wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
BTE_1A_W07, BTE_1A_W08, BTE_1A_W18, BTE_1A_W20C-1M-1, M-2S-1, S-2
BTE_1A_D1-04_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę dotyczącą zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym.
BTE_1A_W07, BTE_1A_W08, BTE_1A_W18, BTE_1A_W20C-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-04_U01
Student posiada umiejętność przewidywania wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
C-1M-1, M-2S-1, S-2
BTE_1A_D1-04_U02
Student posiada umiejętność badania wypadków przy pracy.
C-1M-1, M-2S-1, S-2
BTE_1A_D1-04_U03
Student posiada umiejętność zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym.
C-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-04_K01
Student posiada kompetencje umożlwiające przewidywanie, klasyfikację, badania i zapobieganie wypadkom przy pracy oraz chorobom zawodowym.
C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę dotyczącą klasyfikacji wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
2,0
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5
4,0
4,5
5,0
BTE_1A_D1-04_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę dotyczącą zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym.
2,0
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-04_U01
Student posiada umiejętność przewidywania wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru analizy wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
BTE_1A_D1-04_U02
Student posiada umiejętność badania wypadków przy pracy.
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru analizy wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
BTE_1A_D1-04_U03
Student posiada umiejętność zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym.
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru analizy wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-04_K01
Student posiada kompetencje umożlwiające przewidywanie, klasyfikację, badania i zapobieganie wypadkom przy pracy oraz chorobom zawodowym.
2,0
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych., Dz.U. 2002 nr 199 poz. 1673, 2002
  2. DZIENNIK USTAW 2020 R. POZ. 1320, Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Kodeks pracy, 2020
  3. praca zbiorowa, Wypadki przy pracy i choroby zawodowe Kompendium wiedzy, Wiedza i Praktyka, 2019
  4. Dudziak R., BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY, Centrum Rozwoju Edukacji EDICON sp. z o.o., 2016

Literatura dodatkowa

  1. Henryk Wojtaszek, Patrycja Królak, BHP i higiena pracy aspekty teoretyczno-praktyczne, Wydawnictwo naukowe SOPHIA, 2016

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Modelowanie wypadków przy pracy.6
T-P-2Projekt systemu ochorny zdrowia pracownika.6
T-P-3Prezentacja i omówienie projektów.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Uregulowania prawne. Statystyki wypadków i chorób zawodowych w Polsce.2
T-W-3Wypadek przy pracy. Wypadek śmiertelny. Ciężki wypadek przy pracy.1
T-W-4Przyczyny wypadków przy pracy.2
T-W-5Modele wypadków przy pracy.2
T-W-6Metody badania wypadków przy pracy.2
T-W-7Ropoznawanie chorób zawodowych.2
T-W-8Profilaktyka chorób zawodowych i ich skutki ekonomiczne.2
T-W-9Powtórzenie materiału.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach.15
A-P-2Wykonanie projektów.21
A-P-3Przygotowanie prezentacji4
A-P-4Studiowanie literatury przedmiotu5
A-P-5Udział w konsultacjach5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Udział w egzaminie2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę dotyczącą klasyfikacji wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W07ma wiedzę na temat zasad ochrony własności intelektualnej, w tym patentowej i prawa autorskiego, a także BHP
BTE_1A_W08zna i rozumie zasady funkcjonowania człowieka w strukturach społecznych, w tym zawodowych, a także jego rolę jako twórcy kultury, zbiorowości i grup społecznych
BTE_1A_W18ma wiedzę w zakresie ergonomii i fizjologii w bezpieczeństwie pracy, zna środki bezpieczeństwa i ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz kryteria ich doboru
BTE_1A_W20zna metody oceny ryzyka oraz metody analizy niezawodności elementów systemów bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Student powinien uzyskać wiedzę, umiejętności i kompetencje, które pozwolą mu identyfikować przyczy wypadków przy pracy, eliminować je i zapobiegać chorobom zawodowym na różnych stanowiskach pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Metoda projektowa.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący treści wykładu z tematyki wypadki przy pracy i choroby zawodowe.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-04_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę dotyczącą zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W07ma wiedzę na temat zasad ochrony własności intelektualnej, w tym patentowej i prawa autorskiego, a także BHP
BTE_1A_W08zna i rozumie zasady funkcjonowania człowieka w strukturach społecznych, w tym zawodowych, a także jego rolę jako twórcy kultury, zbiorowości i grup społecznych
BTE_1A_W18ma wiedzę w zakresie ergonomii i fizjologii w bezpieczeństwie pracy, zna środki bezpieczeństwa i ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz kryteria ich doboru
BTE_1A_W20zna metody oceny ryzyka oraz metody analizy niezawodności elementów systemów bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Student powinien uzyskać wiedzę, umiejętności i kompetencje, które pozwolą mu identyfikować przyczy wypadków przy pracy, eliminować je i zapobiegać chorobom zawodowym na różnych stanowiskach pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Metoda projektowa.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący treści wykładu z tematyki wypadki przy pracy i choroby zawodowe.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-04_U01Student posiada umiejętność przewidywania wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Student powinien uzyskać wiedzę, umiejętności i kompetencje, które pozwolą mu identyfikować przyczy wypadków przy pracy, eliminować je i zapobiegać chorobom zawodowym na różnych stanowiskach pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Metoda projektowa.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący treści wykładu z tematyki wypadki przy pracy i choroby zawodowe.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru analizy wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-04_U02Student posiada umiejętność badania wypadków przy pracy.
Cel przedmiotuC-1Student powinien uzyskać wiedzę, umiejętności i kompetencje, które pozwolą mu identyfikować przyczy wypadków przy pracy, eliminować je i zapobiegać chorobom zawodowym na różnych stanowiskach pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Metoda projektowa.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący treści wykładu z tematyki wypadki przy pracy i choroby zawodowe.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru analizy wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-04_U03Student posiada umiejętność zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym.
Cel przedmiotuC-1Student powinien uzyskać wiedzę, umiejętności i kompetencje, które pozwolą mu identyfikować przyczy wypadków przy pracy, eliminować je i zapobiegać chorobom zawodowym na różnych stanowiskach pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Metoda projektowa.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący treści wykładu z tematyki wypadki przy pracy i choroby zawodowe.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru analizy wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-04_K01Student posiada kompetencje umożlwiające przewidywanie, klasyfikację, badania i zapobieganie wypadkom przy pracy oraz chorobom zawodowym.
Cel przedmiotuC-1Student powinien uzyskać wiedzę, umiejętności i kompetencje, które pozwolą mu identyfikować przyczy wypadków przy pracy, eliminować je i zapobiegać chorobom zawodowym na różnych stanowiskach pracy.
Treści programoweT-W-2Uregulowania prawne. Statystyki wypadków i chorób zawodowych w Polsce.
T-W-3Wypadek przy pracy. Wypadek śmiertelny. Ciężki wypadek przy pracy.
T-W-4Przyczyny wypadków przy pracy.
T-W-5Modele wypadków przy pracy.
T-W-6Metody badania wypadków przy pracy.
T-W-7Ropoznawanie chorób zawodowych.
T-W-8Profilaktyka chorób zawodowych i ich skutki ekonomiczne.
T-P-1Modelowanie wypadków przy pracy.
T-P-2Projekt systemu ochorny zdrowia pracownika.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Metoda projektowa.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący treści wykładu z tematyki wypadki przy pracy i choroby zawodowe.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0