Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Źródła i organizacja danych przestrzennych w rolnictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Źródła i organizacja danych przestrzennych w rolnictwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zalecana znajomość podstaw technologii informacyjnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie źródeł informacji przestrzennych w rolnictwie i opanowanie sposobów ich pozyskiwania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Określenie możliwości jakie daje geoportal krajowy w zakresie informacji dla rolnictwa. | 1 |
T-A-2 | Obsługa oprogramowania GIS na potrzeby rolnictwa precyzyjnego. | 2 |
T-A-3 | Tworzenie bazy danych przestrzennych. Import danych przestrzennych z ogólnodostępnych portali mapowych. | 2 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykorzystanie numerycznego modelu terenu do pozyskania wybranych cech pola. | 2 |
T-L-2 | Przygotowywania własnych danych przestrzennych w skali gospodarstwa. | 4 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dane przestrzenne w rolnictwie precyzyjnym. Formaty plików w systemach informacji geograficznej (GIS) - wektorowe i rastrowe. Źródła danych przestrzennych w rolnictwie (archiwalne i aktualne). | 2 |
T-W-2 | Geoportale i serwisy mapowe. Pozyskiwanie przestrzennej informacji z dane lotniczych i satelitarnych. Wizualizacja danych przestrzennych w środowisku GIS. Dokładność ogólnodostępnych danych przestrzennych na potrzeby rolnictwa precyzyjnego. | 3 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | samodzielna praca studenta | 13 |
18 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | Projekt oceny wybranego gospodarstwa z wykorzystaniem oprogramowaniem GIS i dostępnych baz danych przestrzennych | 6 |
12 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C08_W01 Student wie skąd pozyskiwać dane przestrzenne na potrzeby rolnictwa precyzyjnego, wie jak je zinwentaryzować i wykorzystać do optymalizacji produkcji roślinnej | ROL_2A_W09, ROL_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C08_U01 umie samodzielnie wyszukać i pozyskać dane przestrzenne z róźnych źródeł oraz potrafi jej przedtworzyć do własnego użytku | ROL_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C08_K01 Student ma świadomość trudności w tworzeniu źródeł przestrzennych oraz potrafi współpracować w grupie przy ich pozyskiwaniu | ROL_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C08_W01 Student wie skąd pozyskiwać dane przestrzenne na potrzeby rolnictwa precyzyjnego, wie jak je zinwentaryzować i wykorzystać do optymalizacji produkcji roślinnej | 2,0 | |
3,0 | Strudent potrafi wskazać żródła danych przestrzennych i zna ograniczenia w ich pozyskiwaniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C08_U01 umie samodzielnie wyszukać i pozyskać dane przestrzenne z róźnych źródeł oraz potrafi jej przedtworzyć do własnego użytku | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przygotować wybrane dane przestrzenne dla dowolnego feagmentu terenu lub całego gospodarstwa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C08_K01 Student ma świadomość trudności w tworzeniu źródeł przestrzennych oraz potrafi współpracować w grupie przy ich pozyskiwaniu | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przygotować wybrane dane przestrzenne dla dowolnego feagmentu terenu lub całego gospodarstwa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Samborski S. (red), Rolnictwo precyzyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018
Literatura dodatkowa
- Smreczak B., Jadczyszyn J., Mapa glebowo-rolnicza w skali 1:25000 i jej wykorzystanie na potrzeby współczesnego rolnictwa, Stdia i Raporty IUNG-BIP, Puławy, 2017
- Podlasiński M., Wpływ denudacji antropogenicznej na zróżnicowanie pokrywy glebowej i jej przestrzenną strukturę w rolniczym krajobrazie morenowym, Szczecin, 2013
- Rudnicki A., Państwowy Instytut Badawczy otwiera kartograficzny sezam, 2021, https://www.pgi.gov.pl/aktualnosci/display/8684-panstwowy-instytut-geologiczny-panstwowy-instytut-badawczy-otwiera-swoj-kartograficzny-sezam.html