Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Ochrona bioróżnorodności w rolnictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona bioróżnorodności w rolnictwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu student powinien posiadać podstawową wiedzę o rolnictwie oraz o środowisku przyrodniczym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajęć jest poznanie różnorodności w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej; rozpoznanie zagrożeń jakie stwarza intensywna produkcja rolnicza dla różnorodności krajobrazu rolniczego oraz poznanie metod jej zapobiegania lub ograniczania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Różnorodność gatunków segetalnych współwystępujących w różnych uprawach rolniczych oraz ich funkcje przyrodnicze | 3 |
T-A-2 | Uprawy rolne oraz występujące w krajobrazie rolniczym użytki przyrodnicze stanowiące pożytki dla owadów zapylających | 2 |
T-A-3 | Zasady gospodarowania na trwałych użytkach zielonych dostosowane do warunków środowiskowych, potrzeb człowieka przy zachowaniu fitoróżnorodności | 2 |
T-A-4 | Uprawy wielkopowierzchniowe oraz hodowle fermowe a bioróżnorodność środowiska rolniczego | 2 |
T-A-5 | Zwierzęta sprzyjające człowiekowi ich obecność na terenie rolniczym - utrzymanie bazy naturalnych drapieżników dla szkodników upraw. Zaliczenie części ćwiczeniowej | 3 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Poznanie różnorodności biologicznej w różnych dziedzinach gospodarki rolniczej. Zagrożenia dla bioróżnorodności środowiska oraz obniżanie walorów krajobrazowych ze strony rolnictwa | 2 |
T-W-2 | Wpływ nawożenia mineralnego w intensywnym sposobie gospodarowania na przekształcanie czynników biotycznych i biotycznych związanych ze środowiskiem rolniczym | 2 |
T-W-3 | Wpływ środków ochrony roślin na glebę, wodę, powietrze oraz zubażanie składu gatunkowego roślin i zwierząt towarzyszącym uprawom. Wpływ środowiskowy produkcji rolnej prowadzonej z zastosowaniem organizmów genetycznie zmodyfikowanych | 2 |
T-W-4 | Zarządzanie trwałymi użytkami zielonymi w celu zapewnieniu stanu równowagi ekologicznej łąk i pastwisk. Wysoka jakość pasz oraz właściwych warunków chowu i pielęgnacji zwierząt odpowiedzią na zapotrzebowanie żywności o wysokiej jakości | 2 |
T-W-5 | Metody ochrony bioróżnorodności w rolnictwie – studium przypadków | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział studenta w zajęciach | 12 |
A-A-2 | Samodzielne opracowanie projektów ćwiczeniowych | 12 |
A-A-3 | Konsultacje | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury (materiałów źródłowych) przedstawianej treści związane z przedmiotem | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów | 25 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 11 |
A-W-6 | Przedstawienie opracowanej części literaturowej | 5 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Dyskusja problemowa – studium przypadku |
M-2 | Opracowanie materiałów źródłowych – analiza i interpretacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiału źródłowego |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C03_W03 student ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz związanych z rolnictwem | ROL_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
ROL_2A_C03_W06 student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej, w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników | ROL_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
ROL_2A_C03_W09 Student posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania oraz funkcjonowania i kształtowania krajobrazu rolniczego | ROL_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C03_U02 student posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów | ROL_2A_U02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
ROL_2A_C03_U03 student samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski | ROL_2A_U03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C03_K04 student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko | ROL_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C03_W03 student ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz związanych z rolnictwem | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystywać wiedzę z zakresu funkcji pro-środowiskowej śródpolnych użytków ekologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_2A_C03_W06 student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej, w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstwową wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_2A_C03_W09 Student posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania oraz funkcjonowania i kształtowania krajobrazu rolniczego | 2,0 | |
3,0 | Student posiada w stopniu podstawowym wiedzę z zakresu funkcjonowania krajobrazu rolniczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C03_U02 student posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym dostosować zabiegi technologii rolniczej do utrzymania zasobów przyrody | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_2A_C03_U03 student samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym przeanalizować problemy związane z produkcją rolniczą i wyciagnąć z nich wnioski | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C03_K04 student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość zagrożeń związanych z działalnością rolniczą na środowisko przyrodnicze | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2004, Wyd. 1, 1-485. ISBN 83-7160-369-X, brak
- Doruchowski G., Hurej M., Twardowski J., Rolnictwo i przyroda, ochrona różnorodności biologicznej dobrą praktyką rolniczą, Wydawca: Centrum UNEP/GRID-Warszawa, Warszawa, 2017, 1-44. ISBN: 978-83-932916-5-6., brak
- Kruk H., Krzyżanowski J.T., Kwasek M., Obiedzińska A., Bezpieczeństwo żywnościowe i ochrona różnorodności biologicznej - kluczowe wyzwania XXI wieku, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Państwowy Instytut Badawczy, 2017, 63, 1-123. https://depot.ceon.pl/handle/123456789/15196., brak
- Symonides E., Różnorodność biologiczna Polski - jej stan, zagrożenia i prawno-organizacyjne aspekty ochrony, Przyszłość. Świat-Europa-Polska, 2014, 2/30, 12-35, brak
Literatura dodatkowa
- Góral J., Rembisz Wł., Produkcja w rolnictwie w kontekście ochrony środowiska, Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa I Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2017, 104, 1. DOI: 10.22630/RNR.2017.104.1.1, brak
- Kajdan-Zysnarska I., Matuszak E., Nowak D., Matuszewski J., Oryś A., Raczkowska E., Ratajczak J., Ochrona środowiska w gospodarstwie rolnym. Poradnik dla doradcy, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Poznaniu, Poznań, 2014, 1-125., brak
- Kokoszka K., Ochrona środowiska na terenach wiejskich w świetle nowej perspektywy wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej 2014-2020, Uniwersytet Rolniczy im. H. Kołłątaja w Krakowie, Kraków, 2014, 139-149., brak