Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni
Sylabus przedmiotu Rachunkowość w produkcji ogrodniczej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość w produkcji ogrodniczej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw ekonomii, finansów i prawa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie studentom zasad i regulacji w zakresie rachunkowości |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami ujęcia księgowego procesów gospodarczych zachodzących w gospodarstwie ogrodniczym, tj. ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w sytemie rachunkowości |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Istota, funkcje, zasady i zakres przedmiotowy rachunkowości w produkcji ogrodniczej. | 1 |
T-W-2 | Klasyfikacja majątku i źródeł finansowania majątku w gospodarstwach rolniczych | 1 |
T-W-3 | Treść i układ bilansu gospodarstwa ogrodniczego | 2 |
T-W-4 | Przychody, koszty i obliczanie wyniku finansowego gospodarstwa ogrodniczego | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Rozwiazywanie zadań problemowych | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda sytuacyjna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_A08_W01 Student zna pojęcie, przedmiot i podmiot oraz regulacje prawne rachunkowości. | OG_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
OG_2A_A08_W02 Student zna zasady klasyfikacji majątku i źródeł finansowania majątku. | OG_2A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
OG_2A_A08_W03 Student zna klasyfikację przychodów, kosztów i zasady ustalania wyniku finansowego. | OG_2A_W09 | — | — | C-3, C-2 | T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_A08_U01 Student potrafi identyfikować dokumenty źródłowe oraz sporządzać bilans jednostki gospodarczej. | OG_2A_U04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3 | M-3, M-1 | S-1, S-2 |
OG_2A_A08_U02 Student potrafi grupować przychody i koszty dotyczące różnych obszarów aktywności gospodarczej jednostki i obliczać wynik finansowy. | OG_2A_U04 | — | — | C-3, C-2 | T-W-1, T-W-4 | M-3, M-2 | S-1, S-2 |
OG_2A_A08_U03 Student potrafi interpretować informacje zawarte w bilansie i rachunku zysków i strat oraz oceniać ryzyko finansowe jednostki. | OG_2A_U04 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_A08_K01 Potrafi w podstawowym zakresie kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego w jednostce | OG_2A_K02 | — | — | C-3, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_A08_W01 Student zna pojęcie, przedmiot i podmiot oraz regulacje prawne rachunkowości. | 2,0 | Student nie zna pojęcia i zakresu rachunkowości. |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia i regulacje prawne w zakresie rachunkowości. | |
3,5 | Student potrafi charakteryzować podstawowe pojęcia rachunkowości oraz zna powiązania funkcji rachunkowości z innymi aktami prawnymi. | |
4,0 | Student dobrze potrafi charakteryzować podstawowe pojęcia rachunkowości oraz zna powiązania funkcji rachunkowości z innymi aktami prawnymi. | |
4,5 | Student samodzielnie porównuje pojęcia rachunkowości i zna ich zastosowanie w turystyce. | |
5,0 | Student potrafi interpretować wybrane zagadnienia z ustawy o rachunkowości (prawa bilansowego). | |
OG_2A_A08_W02 Student zna zasady klasyfikacji majątku i źródeł finansowania majątku. | 2,0 | Student nie zna zasad klasyfikacji majątku i źródeł ich finansowania. |
3,0 | Student z pomocą klasyfikuje składniki majątku i źródeł ich finansowania. | |
3,5 | Student zna klasyfikację aktywów i pasywów oraz układ bilansu. | |
4,0 | Student dobrze stosuję zasadę rosnącej płynności aktywów i zasadę rosnącej wymagalności pasywów, samodzielnie wykonuje podstawowe zadania. | |
4,5 | Student dobrze stosuję zasadę rosnącej płynności aktywów i zasadę rosnącej wymagalności pasywów, samodzielnie wykonuje podstawowe zadania, sporządza bilans jednostek turystycznych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze stosuję zasadę rosnącej płynności aktywów i zasadę rosnącej wymagalności pasywów, samodzielnie wykonuje podstawowe zadania, sporządza bilans jednostek turystycznych i zna przydatność bilansu w zarządzaniu jednostką. | |
OG_2A_A08_W03 Student zna klasyfikację przychodów, kosztów i zasady ustalania wyniku finansowego. | 2,0 | Student nie zna klasyfikacji przychodów i kosztów. |
3,0 | Student zna klasyfikację przychodów i kosztów. | |
3,5 | Student zna klasyfikację przychodów i kosztów i zasady obliczania wyniku finansowego w działalności turystycznej. | |
4,0 | Student dobrze zna klasyfikację przychodów i kosztów i zasady obliczania wyniku finansowego w działalności turystycznej. | |
4,5 | Student dobrze zna klasyfikację przychodów i kosztów i zasady obliczania wyniku finansowego w działalności turystycznej. Samodzielnie interpretuje wyniki finasowe z różnych obszarów aktywności jednostki. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna klasyfikację przychodów i kosztów i zasady obliczania wyniku finansowego w działalności turystycznej. Samodzielnie interpretuje wyniki finasowe z różnych obszarów aktywności jednostki. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_A08_U01 Student potrafi identyfikować dokumenty źródłowe oraz sporządzać bilans jednostki gospodarczej. | 2,0 | Student nie potrafi identyfikować dokumentów źródłowych ani sporządzać bilansu jednostki gospodarczej. |
3,0 | Student identyfikuje podstawowe dokumenty źródłowe i z pomocą sporządza bilans jednostki turystycznej. | |
3,5 | Student samodzielnie rozwiązuje zadania w zakresie grupowania składników majątku i kapitałów. | |
4,0 | Student dobrze wykorzystuje wiedzę o bilansie i jego zastosowaniu w ocenie sytuacji majątkowo-kapitałowej jednostki turystycznej. | |
4,5 | Student dobrze wykorzystuje wiedzę o bilansie i jego zastosowaniu w ocenie sytuacji majątkowo-kapitałowej jednostki turystycznej a także interpretuje zmiany w bilansie w wyniku różnych zdarzeń gospodarczych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze wykorzystuje wiedzę o bilansie i jego zastosowaniu w ocenie sytuacji majątkowo-kapitałowej jednostki turystycznej a także interpretuje zmiany w bilansie w wyniku różnych zdarzeń gospodarczych. | |
OG_2A_A08_U02 Student potrafi grupować przychody i koszty dotyczące różnych obszarów aktywności gospodarczej jednostki i obliczać wynik finansowy. | 2,0 | Student nie potrafi grupować przychodów i kosztów kształtujących wynik finansowy. |
3,0 | Student potrafi grupować przychody i koszty kształtujące wynik finansowy. | |
3,5 | Student potrafi z pomocą rozwiązywać zadania w zakresie obliczania przychodów, kosztów i wyniku finansowego. | |
4,0 | Student potrafi dobrze rozwiązywać zadania w zakresie obliczania przychodów, kosztów i wyniku finansowego. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać przychody i koszty oraz wyniki finansowe do kalkulacji kosztów, ustalania cen i liczenia opłacalności usług turystycznych. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze rozwiązywać zadania w zakresie obliczania przychodów, kosztów i wyniku finansowego. Potrafi wykorzystać przychody i koszty oraz wyniki finansowe do kalkulacji kosztów, ustalania cen i liczenia opłacalności usług turystycznych. | |
OG_2A_A08_U03 Student potrafi interpretować informacje zawarte w bilansie i rachunku zysków i strat oraz oceniać ryzyko finansowe jednostki. | 2,0 | Student nie potrafi interpretować sprawozdań finansowych. |
3,0 | Student potrafi z pomocą interpretować bilans. | |
3,5 | Student potrafi interpretować i wykorzystywać informacje o sytuacji majątkowo kapitałowej i wynikach finansowych w zarządzaniu jednostką turystyczną. | |
4,0 | Student dobrze potrafi interpretować i wykorzystywać informacje o sytuacji majątkowo kapitałowej i wynikach finansowych w zarządzaniu jednostką turystyczną. | |
4,5 | Student dobrze potrafi interpretować i wykorzystywać informacje o sytuacji majątkowo kapitałowej i wynikach finansowych w zarządzaniu jednostką turystyczną a także ocenia wybrane symptomy ryzyka finansowego. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi interpretować i wykorzystywać informacje o sytuacji majątkowo kapitałowej i wynikach finansowych w zarządzaniu jednostką turystyczną a także ocenia wybrane symptomy ryzyka finansowego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_A08_K01 Potrafi w podstawowym zakresie kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego w jednostce | 2,0 | Student nie potrafi kojarzyć teori z praktyką. |
3,0 | Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką. | |
3,5 | Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. | |
4,0 | Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. | |
4,5 | Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej. |
Literatura podstawowa
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość jednostek gospodarczych, PWE, Warszawa, 2012
- Winiarska K., Podstawy rachunkowości, Wolters Kluwer, Kraków, 2010
- Sawicki K., Podstawy rachunkowości, PWE, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Nowak E., Rachunkowość. Kurs podstawowy, PWE, Warszawa, 2011