Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N2)
specjalność: pozyskiwanie i konwersja biomasy na cele energetyczne
Sylabus przedmiotu Metody ograniczenia emisji gazów cieplarnianych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody ograniczenia emisji gazów cieplarnianych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości podstawowe z zakresu fizyki, chemii oraz matematyki na poziomie akademickim. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu doboru i stosowania optymalnych technik i metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z zakresu parametrów fizykochemicznych gazów. | 2 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zadań dotyczących wielkości emisji gazów szklarniowych – jako emisji punktowej i powierzchniowej. | 3 |
T-A-3 | Pisemne zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych. | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Emisja i pochłanianie gazów cieplarnianych | 2 |
T-W-2 | Procesy i urządzenia stosowane w oczyszczaniu gazów odlotowych (absorpcja, adsorpcja, spalanie, odpylacze, koncentratory itp.) | 2 |
T-W-3 | Analiza techniczengo potencjału i ograniczeń możliwości redukcji emisji gazów cieplarnianych. 6. Przedsięwzięcia w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Strategie redukcji emisji gazów cieplarnianych w Polsce do roku 2020. | 3 |
T-W-4 | Pisemne zaliczenie w formie testowej materiału z wykładów. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych. | 6 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazanych na ćwiczeniach i rozwiązywanie modelowych zadań. | 7 |
A-A-3 | Konsultacje | 7 |
A-A-4 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. | 7 |
27 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki z wykładów. | 7 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 6 |
A-W-5 | Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego z wykladów, | 5 |
32 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentancji multimedialnych. |
M-2 | Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników, dyskusja). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenia materiału z ćwiczeń audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemsne zaliczenie w formie testowej wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANC08_W01 Student posiada wiedzę w zakresie doboru i stosowania optymalnych technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych. | OZE_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANC08_U01 Student potrafi opisać elementarne procesy z zakresu redukcji emisji gazów cieplarnianych. Student potrafi rozwiązywać proste zadania inżynierskie oraz wyciągnąć na ich podstawie wnioski. | OZE_2A_U04 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANC08_K01 Sudent jest świadmomy przedsiewzięć i redukcji emisji gazów cieplarnianych. | OZE_2A_K02, OZE_2A_K03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANC08_W01 Student posiada wiedzę w zakresie doboru i stosowania optymalnych technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych. | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych. | |
3,5 | Student posiada w stopniu zadowalającym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych. | |
4,0 | Student posiada w stopniu dobrym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych. | |
4,5 | Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych. | |
5,0 | Student posiada w stopniu wyróżnającym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANC08_U01 Student potrafi opisać elementarne procesy z zakresu redukcji emisji gazów cieplarnianych. Student potrafi rozwiązywać proste zadania inżynierskie oraz wyciągnąć na ich podstawie wnioski. | 2,0 | Student nie potrafi opisać procesów z zakresu redukcji gazów cieplarnianych. Student nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi opisać procesy z zakresu redukcji emisji gazów cieplarnianych. Student w stopniu dostatecznym potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym potrafi opisać procesy z zakresu redukcji gazów cieplarnianych. Student w stopniu zadowalającym potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi opisać procesy z zakresu redukcji gazów cieplarnianych. Student w stopniu dobrym potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe. | |
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi opisać procesy z zakresu redukcji gazów cieplarnianych. Student w stopniu bardzo dobrym potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe. | |
5,0 | Student w stopniu wyróżniającym potrafi opisać procesy z zakresu redukcji gazów cieplarnianych. Student w stopniu wyróżniającym potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_OZE2ANC08_K01 Sudent jest świadmomy przedsiewzięć i redukcji emisji gazów cieplarnianych. | 2,0 | Student nie jest świadomu przedsięwzięć i strategii redukcji emisji gazów cieplarnianych. |
3,0 | Student jest dostatecznie świadomy przedsiewzięć i redukcji emisji gazów cieplarnianych. | |
3,5 | Student wykazuje zadowalającą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych. | |
4,0 | Student wykazuje dobrą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych. | |
4,5 | Student wykazujebardzo dobrą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych. | |
5,0 | Student wykazuje wyróżniającą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. Jana Konieczyńskiego, Ochrona powietrza w teorii i praktyce, Instytut Podstaw Inżynierii Środowiska Polskiej Akademii Nauk, Zabrze, 2012, T1/2
- R. Zarzycki, Procesy i technologie ochrony atmosfery, Wydawnictwo Uczelniane Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego, Kalisz, 2016
- J. Konieczyński, Ochrona powietrza przed szkodliwymi gazami : metody, aparatura i instalacje, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
Literatura dodatkowa
- Protokół z Kioto do Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzony w Kioto dnia 11 grudnia 1997 r., Dz. U. 2005 Nr 203, poz. 1684.