Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)
Sylabus przedmiotu Lasy w krajobrazie miejskim:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Lasy w krajobrazie miejskim | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, ekologii i ochrony przyrody, zoologii oraz fitosocjologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie kompleksów leśnych przy pomocy map leśnych aglomeracji Szczecina. |
C-2 | Rozpoznanie ich przygotowania do rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców Szczecina. |
C-3 | Poznanie metod waloryzacji kompleksów leśnych i ich wykorzystania do oceny. |
C-4 | Wykształcenie umiejętności przeprowadzania waloryzacji obiektów leśnych niezbędnych do zaprojektowania fragmentów lasów do rekreacji i wypoczynku włącznie z wprowadzeniem różnych urządzeń i obiektów służących do wypoczynku czynnego i biernego. |
C-5 | Nabycie umiejętności projektowania ścieżek ekologiczno-przyrodniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Lasy jako naturalny element krajobrazu. Struktura lasów, ich skład florystyczny i zmiany w różnych porach roku. | 2 |
T-W-2 | Typy lasów w Polsce i ich krótka charakterystyka. | 2 |
T-W-3 | Lasy w krajobrazie miasta Szczecina i innych miast, ich rozmieszczenie i funkcje. | 2 |
T-W-4 | Przyczyny i skutki rekreacji w środowisku leśnym – zagrożenia. Waloryzacja krajobrazu leśnego. | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O05.2_W01 Student ma wiedzę na temat typów lasów i ich znaczenia w rekreacji i turysystyce rozmieszczonych w okolicach Szczecina i na terenie województwa zachodniopomorskiego, zna formy degeneracji lasów jakie dokonują się w obrębie miasta Szczecina i sposoby ich ochrony (ekologiczna ścieżka przyrodnicza). | AK_2A_W01, AK_2A_W05 | — | — | C-4 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O05.2_U01 Student potrafi na podstawie składu gatunkowego i struktury lasu rozpoznawać typy lasów i w nich zaprojektować ścieżkę ekologiczną oraz obiekt do rekreacji i wypoczynku biernego i czynnego chroniąc jego walory przyrodnicze. | AK_2A_U09 | — | — | C-5, C-4 | T-W-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O05.2_K01 Student ma świadomośc odpowiedzialności jako projektant za podejmowane decyzje w projekcie i jego wykonawstwie, ponadto ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | AK_2A_K03, AK_2A_K04, AK_2A_K01 | — | — | C-5, C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O05.2_W01 Student ma wiedzę na temat typów lasów i ich znaczenia w rekreacji i turysystyce rozmieszczonych w okolicach Szczecina i na terenie województwa zachodniopomorskiego, zna formy degeneracji lasów jakie dokonują się w obrębie miasta Szczecina i sposoby ich ochrony (ekologiczna ścieżka przyrodnicza). | 2,0 | Student nie zna typów lasów, nie orientuje się w różnych formach degeneracji jakie zachodzą pod wpływe działalności człowieka. |
3,0 | Student potrafi wymienić różne typy lasów wykształconych w obrębie miasta Szczecin, potrafi wymienić formy degeneracji. | |
3,5 | Student potrafi wymienić różne typy lasów wykształconych w obrębie miasta Szczecin, potrafi wymienić formy degeneracji, potrafi także niektóre typy lasów scharakteryzować. | |
4,0 | Student potrafi wymienić różne typy lasów wykształconych w obrębie miasta Szczecin, potrafi wymienić formy degeneracji, potrafi scharakteryzować wszystkie typy lasów. | |
4,5 | Student potrafi wymienić różne typy lasów wykształconych w obrębie miasta Szczecin, potrafi wymienić formy degeneracji, potrafi scharakteryzować wszystkie typy lasów oraz formy degeneracji spowodowane działalnością człowieka. | |
5,0 | Student potrafi wymienić różne typy lasów wykształconych w obrębie miasta Szczecin, potrafi wymienić formy degeneracji, potrafi scharakteryzować wszystkie typy lasów oraz formy degeneracji spowodowane działalnością człowieka, zna sposoby ochrony i wie w jaki sposób zabezpieczyć lasy przed dalszą degradacją i dewastacją. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O05.2_U01 Student potrafi na podstawie składu gatunkowego i struktury lasu rozpoznawać typy lasów i w nich zaprojektować ścieżkę ekologiczną oraz obiekt do rekreacji i wypoczynku biernego i czynnego chroniąc jego walory przyrodnicze. | 2,0 | Student nie potrafi wyróżnić żadnych typów lasów, nie nabył umiejętności projektowania czegokolwiek w fitocenozach leśnych. |
3,0 | Student potrafi wyróżniać kilka typów lasów i krótko je scharakteryzować. | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać w terenie różne typy lasów i umie je wykorzystywać w projektowaniu ścieżki ekologicznej. | |
4,0 | Student potrafi rozpoznać w terenie różne typy lasów i umie je wykorzystywać w projektowaniu ścieżki ekologicznej, rozpoznane typy lasów potrafi wykorzystać do zaprojektowania obiektu służącego do rekreacji i wypoczynku. | |
4,5 | Student potrafi rozpoznać w terenie różne typy lasów i umie je wykorzystywać w projektowaniu ścieżki ekologicznej, rozpoznane typy lasów potrafi wykorzystać do zaprojektowania obiektu służącego do rekreacji i wypoczynku, ponadto potrafi na podstawie składu gatunkowego różnych typów lasów określić wartość przyrodniczą i rekreacyjną lasów. | |
5,0 | Student potrafi rozpoznać w terenie różne typy lasów i umie je wykorzystywać w projektowaniu ścieżki ekologicznej, rozpoznane typy lasów potrafi wykorzystać do zaprojektowania obiektu służącego do rekreacji i wypoczynku, ponadto potrafi na podstawie składu gatunkowego różnych typów lasów określić wartość przyrodniczą i rekreacyjną lasów oraz ma umiejętność sporządzania kosztorysów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O05.2_K01 Student ma świadomośc odpowiedzialności jako projektant za podejmowane decyzje w projekcie i jego wykonawstwie, ponadto ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | 2,0 | Student nie jest świadomy ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w opracowywanym projekcie. |
3,0 | Student jest świadomy ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w opracowywanym projekcie. | |
3,5 | Student jest świadomy ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w opracowywanym projekcie, ponadto została podjęta przez studenta decyzja do samodoskonalenia się w zakresie przyszłego wykonywania zawodu. | |
4,0 | Student jest świadomy ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w opracowywanym projekcie, ponadto została podjęta przez studenta decyzja do samodoskonalenia się w zakresie przyszłego wykonywania zawodu, ponadto student podjął decyzję dodatkowego dokształcania się na seminarium w zakresie wykonywania przyszłego zawodu. | |
4,5 | Student jest świadomy ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w opracowywanym projekcie, ponadto została podjęta przez studenta decyzja do samodoskonalenia się w zakresie przyszłego wykonywania zawodu, ponadto student podjął decyzję dodatkowego dokształcania się na seminarium w zakresie wykonywania przyszłego zawodu, jest świadomy, że ponosi w pełni konsekwencje za projekt oraz jego wykonanie. | |
5,0 | Student jest świadomy ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w opracowywanym projekcie, ponadto została podjęta przez studenta decyzja do samodoskonalenia się w zakresie przyszłego wykonywania zawodu, ponadto student podjął decyzję dodatkowego dokształcania się na seminarium w zakresie wykonywania przyszłego zawodu, jest świadomy, że ponosi w pełni konsekwencje za projekt oraz jego wykonanie, dobrze współpracuje w zespole. |
Literatura podstawowa
- Puchniarski T., Rośliny siedlisk leśnych w Polsce, PWRiL, Warszawa, 2004
- Dreyer E., Dreyer W., Las, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2003
- Prończuk J., Podstawy ekologii rolniczej, PWN, Warszawa, 1982
Literatura dodatkowa
- Szymański S., Ekologiczne podstawy hodowli lasu, PWRiL, Warszawa, 2000
- Laskowska W., Rośliny borów, PWN, Warszawa, 1967