Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności z matematyki (w tym podstawy rachunku różniczkowego i całkowego).
W-2Wiedza i umiejętności z fizyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, prawami i zasadami mechaniki ogólnej, z podstawami kinematyki i dynamiki punktu materialnego i ciała sztywnego.
C-2Ukształtowanie umiejętności opisu i analizy ruchu punktu oraz prostych przypadków ruchu bryły sztywnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kinematyka punktu. Wyznaczanie toru, obliczanie drogi, prędkości i przyspieszeń punktów w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym.2
T-A-2Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktów brył będących w ruchu postępowym lub obrotowym.2
T-A-3Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktów brył będących w ruchu płaskim.1
T-A-4Przekazywanie ruchu.1
T-A-5Kolokwium nr 11
T-A-6Dynamika ruchu punktu - równanie różniczkowe ruchu punktu.1
T-A-7Zastosowanie zasad zachowania do rozwiązywania zadań z dynamiki.2
T-A-8Pęd i kręt układu punktów materialnych i bryły sztywnej.1
T-A-9Obliczanie położenia środka masy, momentów bezwładności.1
T-A-10Wyznaczenie reakcji dynamicznych w ruchu obrotowym ciała sztywnego.1
T-A-11Wyznaczenie dynamicznych równań ruchu płaskiego ciała sztywnego.1
T-A-12Kolokwium nr 21
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do kinematyki: opis ruchu punktu, równania ruchu punktu, tor punktu, prędkość i przyśpieszenie punktu.2
T-W-2Szczególne przypadki krzywoliniowego ruchu punktu, przyspieszenie styczne i normalne punktu.1
T-W-3Ruch postępowy, obrotowy i płaski ciała sztywnego.2
T-W-4Prędkości i przyspieszenia punktów ciał sztywnych będących w ruchu postępowym, obrotowym lub płaskim.2
T-W-5Ruch względny i ruch bezwględny.1
T-W-6Wprowadzenie do dynamiki: prawa Newtona, dynamika ruchu punktu materialnego, równanie różniczkowe ruchu punktu.1
T-W-7Praca siły, moc siły, energia kinetyczna i potencjalna punktu materialnego. Twierdzenie o energii kinetycznej. Prawo zachowania energii mechanicznej.2
T-W-8Pęd i kręt punktu materialnego.1
T-W-9Momenty bezwładności ciał materialnych.1
T-W-10Dynamika ruchu postępowego i obrotowego ciała sztywnego.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań ze wskazanych zbiorów zadań3
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianów i kolokwiów5
A-A-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Egzamin końcowy2
A-W-5Konsultacje1
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie grupy studenckiej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych prac domowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wyników dwóch przeprowadzonych kolokwiów.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej i odpowiedzi ustnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać i opisać podstawowe pojęcia, prawa i zasady kinematyki i dynamiki. Powinien mieć wiedzę niezbędną do opisu kinematyki i dynamiki ruchu punktu oraz kinematyki i dynamiki ruchu postępowego, obrotowego i płaskiego bryły sztywnej.
PMKI_1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-10, T-A-11, T-A-9, T-A-8, T-A-3M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć formułować zadania oraz wybierać stosowne metody ich rozwiązywania. Powinien umieć przeprowadzić analizę kinematyki i dynamiki ruchu punktu materialnego oraz analizę ruchu postępowego i obrotowego bryły sztywnej.
PMKI_1A_U02, PMKI_1A_U11C-2T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-12, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-10, T-A-11, T-A-9, T-A-8, T-A-3M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C04_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu mechaniki dla procesu projektowania elementów maszyn i konstrukcji, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań z kinematyki i dynamiki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - otwartość na współpracę niezbędną przy większych projektach, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności.
PMKI_1A_K01, PMKI_1A_K04C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-10, T-A-11, T-A-9, T-A-8, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać i opisać podstawowe pojęcia, prawa i zasady kinematyki i dynamiki. Powinien mieć wiedzę niezbędną do opisu kinematyki i dynamiki ruchu punktu oraz kinematyki i dynamiki ruchu postępowego, obrotowego i płaskiego bryły sztywnej.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu mechaniki.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu mechaniki. Czasem jednak nie potrafi jej wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu mechaniki. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu mechaniki. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnej metody rozwiązania zadanych problemów oraz umie uzasadnić ten wybór. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć formułować zadania oraz wybierać stosowne metody ich rozwiązywania. Powinien umieć przeprowadzić analizę kinematyki i dynamiki ruchu punktu materialnego oraz analizę ruchu postępowego i obrotowego bryły sztywnej.
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań z mechaniki.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiązywać proste zadania. Popełnia drobne pomyłki i błędy.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje poprawnie. Nie popełnia błędów, a tylko nieliczne pomyłki w obliczeniach.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi poprawnie, a nawet nieszablonowo rozwiązywać zadania. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach. Umie przeprowadzić analizę otrzymanych wyników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C04_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu mechaniki dla procesu projektowania elementów maszyn i konstrukcji, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań z kinematyki i dynamiki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - otwartość na współpracę niezbędną przy większych projektach, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności.
2,0Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu mechaniki w procesie projektowania elementów maszyn, nie ma dbałości o poprawność wykonywanych działań.
3,0Student świadomy jest znaczenia wiedzy z zakresu mechaniki w procesie projektowania elementów maszyn oraz ważności doboru odpowiednich metod rozwiązywania zadań.
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 oraz wykazuje samodzielność i dbałość o poprawne wykonywanie zadanych prac.
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i wykazuje zdolność do oceny uzyskanych wyników.
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i wykazuje otwartość na współpracę w zespole.
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i świadomy jest konieczności ciągłego podnoszenia własnej wiedzy i rozwijania umiejętności. Potrafi organizować i mobilizować innych studentów do nauki i pracy w zespole.

Literatura podstawowa

  1. Leyko J., Mechanika ogólna, tom 1. Statyka i kinematyka, tom 2. Dynamika, PWN, Warszawa, 2020, (i wydania późniejsze)
  2. Misiak J., Mechanika ogólna, tom 1. Statyka i kinematyka, tom 2. Dynamika, WNT, Warszawa, 2021, (i wydania późniejsze)
  3. Niezgodziński T., Mechanika ogólna, PWN, Warszawa, 2020, (i wydania późniejsze)
  4. Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 2020, (i wydania późniejsze)

Literatura dodatkowa

  1. Misiak J., Zadania z mechaniki ogólnej, cz.2. Kinematyka, cz.3. Dynamika, WNT, Warszawa, 2020, (i wydania późniejsze)
  2. Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2020, (i wydania późniejsze)
  3. Mieszczerski I.W., Zbiór zadań z mechaniki, PWN, Warszawa, 1969
  4. Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, tom 2. Kinematyka i dynamika, PWN, Warszawa, 1978, (i wydania późniejsze)

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kinematyka punktu. Wyznaczanie toru, obliczanie drogi, prędkości i przyspieszeń punktów w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym.2
T-A-2Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktów brył będących w ruchu postępowym lub obrotowym.2
T-A-3Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktów brył będących w ruchu płaskim.1
T-A-4Przekazywanie ruchu.1
T-A-5Kolokwium nr 11
T-A-6Dynamika ruchu punktu - równanie różniczkowe ruchu punktu.1
T-A-7Zastosowanie zasad zachowania do rozwiązywania zadań z dynamiki.2
T-A-8Pęd i kręt układu punktów materialnych i bryły sztywnej.1
T-A-9Obliczanie położenia środka masy, momentów bezwładności.1
T-A-10Wyznaczenie reakcji dynamicznych w ruchu obrotowym ciała sztywnego.1
T-A-11Wyznaczenie dynamicznych równań ruchu płaskiego ciała sztywnego.1
T-A-12Kolokwium nr 21
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do kinematyki: opis ruchu punktu, równania ruchu punktu, tor punktu, prędkość i przyśpieszenie punktu.2
T-W-2Szczególne przypadki krzywoliniowego ruchu punktu, przyspieszenie styczne i normalne punktu.1
T-W-3Ruch postępowy, obrotowy i płaski ciała sztywnego.2
T-W-4Prędkości i przyspieszenia punktów ciał sztywnych będących w ruchu postępowym, obrotowym lub płaskim.2
T-W-5Ruch względny i ruch bezwględny.1
T-W-6Wprowadzenie do dynamiki: prawa Newtona, dynamika ruchu punktu materialnego, równanie różniczkowe ruchu punktu.1
T-W-7Praca siły, moc siły, energia kinetyczna i potencjalna punktu materialnego. Twierdzenie o energii kinetycznej. Prawo zachowania energii mechanicznej.2
T-W-8Pęd i kręt punktu materialnego.1
T-W-9Momenty bezwładności ciał materialnych.1
T-W-10Dynamika ruchu postępowego i obrotowego ciała sztywnego.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań ze wskazanych zbiorów zadań3
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianów i kolokwiów5
A-A-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Egzamin końcowy2
A-W-5Konsultacje1
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać i opisać podstawowe pojęcia, prawa i zasady kinematyki i dynamiki. Powinien mieć wiedzę niezbędną do opisu kinematyki i dynamiki ruchu punktu oraz kinematyki i dynamiki ruchu postępowego, obrotowego i płaskiego bryły sztywnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W08Ma wiedzę w zakresie mechaniki i wytrzymałości materiałów obejmującą niezbędną do zrozumienia wytrzymałości materiałów konstrukcyjnych oraz projektowania konstrukcji.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, prawami i zasadami mechaniki ogólnej, z podstawami kinematyki i dynamiki punktu materialnego i ciała sztywnego.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do kinematyki: opis ruchu punktu, równania ruchu punktu, tor punktu, prędkość i przyśpieszenie punktu.
T-W-2Szczególne przypadki krzywoliniowego ruchu punktu, przyspieszenie styczne i normalne punktu.
T-W-3Ruch postępowy, obrotowy i płaski ciała sztywnego.
T-W-4Prędkości i przyspieszenia punktów ciał sztywnych będących w ruchu postępowym, obrotowym lub płaskim.
T-W-6Wprowadzenie do dynamiki: prawa Newtona, dynamika ruchu punktu materialnego, równanie różniczkowe ruchu punktu.
T-W-7Praca siły, moc siły, energia kinetyczna i potencjalna punktu materialnego. Twierdzenie o energii kinetycznej. Prawo zachowania energii mechanicznej.
T-W-10Dynamika ruchu postępowego i obrotowego ciała sztywnego.
T-W-5Ruch względny i ruch bezwględny.
T-W-8Pęd i kręt punktu materialnego.
T-W-9Momenty bezwładności ciał materialnych.
T-A-1Kinematyka punktu. Wyznaczanie toru, obliczanie drogi, prędkości i przyspieszeń punktów w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym.
T-A-2Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktów brył będących w ruchu postępowym lub obrotowym.
T-A-4Przekazywanie ruchu.
T-A-6Dynamika ruchu punktu - równanie różniczkowe ruchu punktu.
T-A-7Zastosowanie zasad zachowania do rozwiązywania zadań z dynamiki.
T-A-10Wyznaczenie reakcji dynamicznych w ruchu obrotowym ciała sztywnego.
T-A-11Wyznaczenie dynamicznych równań ruchu płaskiego ciała sztywnego.
T-A-9Obliczanie położenia środka masy, momentów bezwładności.
T-A-8Pęd i kręt układu punktów materialnych i bryły sztywnej.
T-A-3Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktów brył będących w ruchu płaskim.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej i odpowiedzi ustnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu mechaniki.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu mechaniki. Czasem jednak nie potrafi jej wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu mechaniki. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu mechaniki. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnej metody rozwiązania zadanych problemów oraz umie uzasadnić ten wybór. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C04_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć formułować zadania oraz wybierać stosowne metody ich rozwiązywania. Powinien umieć przeprowadzić analizę kinematyki i dynamiki ruchu punktu materialnego oraz analizę ruchu postępowego i obrotowego bryły sztywnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie ustalić priorytety oraz oszacować czas potrzebny na realizacje zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
PMKI_1A_U11Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne; potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski także o charakterze optymalizacyjnym.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności opisu i analizy ruchu punktu oraz prostych przypadków ruchu bryły sztywnej.
Treści programoweT-A-1Kinematyka punktu. Wyznaczanie toru, obliczanie drogi, prędkości i przyspieszeń punktów w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym.
T-A-2Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktów brył będących w ruchu postępowym lub obrotowym.
T-A-5Kolokwium nr 1
T-A-12Kolokwium nr 2
T-A-4Przekazywanie ruchu.
T-A-6Dynamika ruchu punktu - równanie różniczkowe ruchu punktu.
T-A-7Zastosowanie zasad zachowania do rozwiązywania zadań z dynamiki.
T-A-10Wyznaczenie reakcji dynamicznych w ruchu obrotowym ciała sztywnego.
T-A-11Wyznaczenie dynamicznych równań ruchu płaskiego ciała sztywnego.
T-A-9Obliczanie położenia środka masy, momentów bezwładności.
T-A-8Pęd i kręt układu punktów materialnych i bryły sztywnej.
T-A-3Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktów brył będących w ruchu płaskim.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie grupy studenckiej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych prac domowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wyników dwóch przeprowadzonych kolokwiów.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej i odpowiedzi ustnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań z mechaniki.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiązywać proste zadania. Popełnia drobne pomyłki i błędy.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje poprawnie. Nie popełnia błędów, a tylko nieliczne pomyłki w obliczeniach.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi poprawnie, a nawet nieszablonowo rozwiązywać zadania. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach. Umie przeprowadzić analizę otrzymanych wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C04_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu mechaniki dla procesu projektowania elementów maszyn i konstrukcji, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań z kinematyki i dynamiki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - otwartość na współpracę niezbędną przy większych projektach, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ma świadomości konieczności ciągłego jej poszerzania oraz zasięgania opinii ekspertów.
PMKI_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności opisu i analizy ruchu punktu oraz prostych przypadków ruchu bryły sztywnej.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, prawami i zasadami mechaniki ogólnej, z podstawami kinematyki i dynamiki punktu materialnego i ciała sztywnego.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do kinematyki: opis ruchu punktu, równania ruchu punktu, tor punktu, prędkość i przyśpieszenie punktu.
T-W-2Szczególne przypadki krzywoliniowego ruchu punktu, przyspieszenie styczne i normalne punktu.
T-W-3Ruch postępowy, obrotowy i płaski ciała sztywnego.
T-W-4Prędkości i przyspieszenia punktów ciał sztywnych będących w ruchu postępowym, obrotowym lub płaskim.
T-W-6Wprowadzenie do dynamiki: prawa Newtona, dynamika ruchu punktu materialnego, równanie różniczkowe ruchu punktu.
T-W-7Praca siły, moc siły, energia kinetyczna i potencjalna punktu materialnego. Twierdzenie o energii kinetycznej. Prawo zachowania energii mechanicznej.
T-W-10Dynamika ruchu postępowego i obrotowego ciała sztywnego.
T-W-5Ruch względny i ruch bezwględny.
T-W-8Pęd i kręt punktu materialnego.
T-W-9Momenty bezwładności ciał materialnych.
T-A-1Kinematyka punktu. Wyznaczanie toru, obliczanie drogi, prędkości i przyspieszeń punktów w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym.
T-A-2Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktów brył będących w ruchu postępowym lub obrotowym.
T-A-4Przekazywanie ruchu.
T-A-6Dynamika ruchu punktu - równanie różniczkowe ruchu punktu.
T-A-7Zastosowanie zasad zachowania do rozwiązywania zadań z dynamiki.
T-A-10Wyznaczenie reakcji dynamicznych w ruchu obrotowym ciała sztywnego.
T-A-11Wyznaczenie dynamicznych równań ruchu płaskiego ciała sztywnego.
T-A-9Obliczanie położenia środka masy, momentów bezwładności.
T-A-8Pęd i kręt układu punktów materialnych i bryły sztywnej.
T-A-3Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktów brył będących w ruchu płaskim.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie grupy studenckiej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych prac domowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wyników dwóch przeprowadzonych kolokwiów.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej i odpowiedzi ustnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu mechaniki w procesie projektowania elementów maszyn, nie ma dbałości o poprawność wykonywanych działań.
3,0Student świadomy jest znaczenia wiedzy z zakresu mechaniki w procesie projektowania elementów maszyn oraz ważności doboru odpowiednich metod rozwiązywania zadań.
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 oraz wykazuje samodzielność i dbałość o poprawne wykonywanie zadanych prac.
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i wykazuje zdolność do oceny uzyskanych wyników.
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i wykazuje otwartość na współpracę w zespole.
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i świadomy jest konieczności ciągłego podnoszenia własnej wiedzy i rozwijania umiejętności. Potrafi organizować i mobilizować innych studentów do nauki i pracy w zespole.