Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka i nadzór procesów przemysłowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka i nadzór procesów przemysłowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl>, Michał Kubicki <michal.kubicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw matematyki, fizyki, informatyki, programowania układów automatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapozanie studenta z podstawowymi pojęciami związanymi z diagnostyką przemysłową.
C-2Przedstawienie studentowi podstawowych metod detekcji i lokalizacji uszkodzeń w procesach przemysłowych.
C-3Zapoznanie studenta z problematyką harmonogramowania prac przeglądowych obiektu przemysłowego.
C-4Omówienie sposobów znakowania narzędzi używanych w procesach przemysłowych oraz znakowania produktów.
C-5Zapoznanie studenta z metodologią prowadzenia eksperymentów diagnostycznych, oraz tworzenia modeli diagnostycznych.
C-6Wykształcenie u studenta umiejętności stosowanie metod diagnostycznych bazujących na analizie spektralnej sygnałów.
C-7Wykształcenie u studenta umiejętności budowania modeli obiektów i ich wykorzystywania w układach diagnostycznych.
C-8Wykształcenie u studenta umiejętności projektowania systemu diagnostycznego dla skomplikowanego układu automatyki oraz jego integracji z systemem sterowania i nadzoru bazującym na programowalnych układach automatyki.
C-9Rozbudzenie u studenta potrzeby ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
C-10Zapoznanie studenta z podstawowymi strukturami i zasadami tworzenia systemów HMI/SCADA.
C-11Wykształcenie u studenta umiejętności implementacji systemówi nadzoru z elementami diagnostyki procesu.
C-12Wykształcenie u studenta umiejętności pracy z systemami bazodanowymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tworzenie bazy danych, reprezentacja dnaych za pomocą rekordów w tabelach. Operacje CRUD w bazie danych.2
T-L-2Filtrowanie i sortowanie danych. Zapytania wykorzystujące agregację i grupowanie.2
T-L-3Znaczenie kluczy w bazach danych, tworzenie relacji pomiędzy tabelami.2
T-L-4Zapytania wykorzystujące złączenie kilku tabel.2
T-L-5Wykorzystanie podzapytań. Inne techniki przechowywania / prezentacji danych.2
T-L-6Przedstawienie założeń procesu badanego na obiekcie rzeczywistym. Zapoznanie się ze środowiskiem do tworzenia wizualizacji.2
T-L-7Projektowanie HMI.4
T-L-8Detekcja uszkodzeń bazująca na wartościach zmiennych procesowych. Alarmy.2
T-L-9Archiwizacja wybranych sygnałów z wykorzystaniem baz danych.2
T-L-10Nadzór nad wieloma procesami z wykorzystaniem systemu SCADA. Implementacja wykorzystywanego układu na platformie tego typu.4
T-L-11Zarządzanie alarmami w systemie SCADA.2
T-L-12Zarządzanie użytkownikami i dostępem do procesu po stronie HMI i SCADA.2
T-L-13Analiza danych historycznych z wykorzystaniem narzędzi wizualizacyjnych oferowanych przez system SCADA.2
T-L-14Identyfikacja modeli wybranych komponentów stanowiska laboratoryjnego. Porównanie z modelem matematycznym.4
T-L-15Eksperyment diagnostyczny. Analiza modeli w diagnostyce obiektu.2
T-L-16Lokalizacja uszkodzeń. Projektowanie prostego eksperckiego systemu diagnostycznego.2
T-L-17Wykorzystanie systemów wizyjnych w diagnostyce.4
T-L-18Zaliczenie końcowe3
45
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka systemów monitorowania i nadzoru. Struktura sprzętowa i programowa systemu wizualizacji.2
T-W-2Programowanie urządzeń przemysłowych na potrzeby sterowania i wizualizacji systemów przemysłowych. Omówienie funkcjonalności przykładowych software’owych systemów monitorowania i wizualizacji procesów.2
T-W-3Wprowadzenie do problematyki. Diagnostyka, diagnostyka techniczna, diagnostyka przemysłowa.1
T-W-4Integracja systemu sterowania, nadzorowania i diagnostyki. Uprawnienia operatora systemu automatyki. Alarmy w systemach automatyki przemysłowej.1
T-W-5Harmonogramowanie przeglądów - zapewnienie ciągłości ruchu. Diagnozowanie czasu zużycia i czasu do pojawienia się uszkodzenia.1
T-W-6Metody znakowania i identyfikowania narzędzi oraz produktu w cyklu produkcyjnym. Technologia RFID oraz kod kreskowy.1
T-W-7Dwuetapowość procesu diagnostycznego. Szybkość diagnozowania kontra dokładność diagnoz.1
T-W-8Metody detekcji defektów bazujące na kontroli parametrów zmiennych procesowych.1
T-W-9Metody detekcji defektów bazujące na kontroli związków między zmiennymi procesowymi.1
T-W-10Metody lokalizacji defektów.1
T-W-11Problem uszkodzeń wielokrotnych i nierozróżnialności uszkodzeń. Metody zwiekszania rozróżnialności uszkodzeń i wykrywania uszkodzeń wielokrotnych.1
T-W-12Eksperymenty diagnostyczne. Modele diagnostyczne.1
T-W-13Wykształcenie potrzeby i zaprezentowanie możliwości ciągłego dokształcania się. Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Analiza literatury10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia końcowego6
76
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Analiza literatury5
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-5Projekt z użyciem komputera i programowalnych układów automatyki
M-6Zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawodań
S-4Ocena podsumowująca: Na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C15b_W01
Student posiada wiedzę z zakresu disgnostki przemysłowej, ze szczególnym uwzględnieniem metod detekcji i lokalizacji defektów oraz właściwości systemów nadzorowania procesów przemysłowch.
AR_1A_W18, AR_1A_W19C-3, C-1, C-5, C-2, C-4T-W-5, T-W-2, T-W-13, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-1, T-W-3M-2, M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C15b_U01
Student: - umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskaznia ewentualnych uszkodzeń, - potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym, - potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI.
AR_1A_U14C-6, C-7, C-8T-L-14, T-L-15, T-L-16M-4, M-5S-3, S-4, S-1
AR_1A_C21.2x_U01
Student potrafi stworzyć bazę danych oraz zaprojektować proste tabele do zadanego problemu. Rozumie i potrafi implementować relacje pomiędzy tabelami. Wykonuje operacje CRUD w celu manipulacji oraz pozyskiwania danych. Potrafi tworzyć proste zapytania łączące kilka tabel. Wykorzystuje bazy danych w celu archiwizacji oraz analizy danych procesowych.
AR_1A_U26, AR_1A_U14C-12T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-9M-4S-2, S-3
AR_1A_C21.2x_U02
Student potrafi wykonać prosty interfejs HMI, za pomocą którego można monitorować rzeczywisty obiekt. Prezentuje dane procesowe oraz alarmy związane z jego pracą, archiwzuje je. Wykorzystuje oferowane przez producenta rozwiązania w celu implementacji alarmów.
AR_1A_U14C-11, C-10T-L-6, T-L-8, T-L-12, T-L-7M-4S-2, S-3
AR_1A_C21.2x_U03
Student potrafi skonfigurować system SCADA tak by możliwe było nadzorowanie pojedynczego i wielu procesów. Wykorzystuje możliwości wizualizacji oferowane przez tego typu platofrmy. Potrafi konfigurować dostęp użytkowników do poszczególnych komponentów procesu.
AR_1A_U14C-11, C-10T-L-11, T-L-10, T-L-13, T-L-12M-4S-2, S-3
AR_1A_C21.2x_U04
Student potrafi zdefiniować prostą diagnostykę procesu na podstawie jego opisu, wykorzystując do tego zmienne procesowe. Dokonuje identyfikacji modelu obiektu podczas jego nominalnej pracy, porównuje go z modelem matematycznym; wykorzystuje model do analizy niewłaściwej pracy układu. Buduje prosty system ekspercki. Rozumie podstawy diagnostyki z wykorzystaniem systemów wizyjnych, potrafi korzystać z gotowych funkcji przetwarzających obraz.
AR_1A_U14C-11, C-7T-L-17, T-L-14, T-L-15, T-L-16, T-L-8M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C15b_K01
Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji.
AR_1A_K01C-9T-W-13M-6S-2, S-3, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C15b_W01
Student posiada wiedzę z zakresu disgnostki przemysłowej, ze szczególnym uwzględnieniem metod detekcji i lokalizacji defektów oraz właściwości systemów nadzorowania procesów przemysłowch.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu disgnostki przemysłowej, ze szczególnym uwzględnieniem metod detekcji i lokalizacji defektów oraz dotyczącej właściwości systemów nadzorowania procesów przemysłowch. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu disgnostki przemysłowej, ze szczególnym uwzględnieniem metod detekcji i lokalizacji defektów oraz właściwości systemów nadzorowania procesów przemysłowch. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student posiada wiedzę z zakresu disgnostki przemysłowej, ze szczególnym uwzględnieniem metod detekcji i lokalizacji defektów oraz właściwości systemów nadzorowania procesów przemysłowch. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu disgnostki przemysłowej, ze szczególnym uwzględnieniem metod detekcji i lokalizacji defektów oraz właściwości systemów nadzorowania procesów przemysłowch. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu disgnostki przemysłowej, ze szczególnym uwzględnieniem metod detekcji i lokalizacji defektów oraz właściwości systemów nadzorowania procesów przemysłowch. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student posiada wiedzę z zakresu disgnostki przemysłowej, ze szczególnym uwzględnieniem metod detekcji i lokalizacji defektów oraz właściwości systemów nadzorowania procesów przemysłowch. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C15b_U01
Student: - umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskaznia ewentualnych uszkodzeń, - potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym, - potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI.
2,0Student nie umie przeanalizować obiektu / procesu pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student: - umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń, - potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym, - potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student: - umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń, - potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym, - potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student: - umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń, - potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym, - potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student: - umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń, - potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym, - potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student: - umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń, - potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym, - potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
AR_1A_C21.2x_U01
Student potrafi stworzyć bazę danych oraz zaprojektować proste tabele do zadanego problemu. Rozumie i potrafi implementować relacje pomiędzy tabelami. Wykonuje operacje CRUD w celu manipulacji oraz pozyskiwania danych. Potrafi tworzyć proste zapytania łączące kilka tabel. Wykorzystuje bazy danych w celu archiwizacji oraz analizy danych procesowych.
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
AR_1A_C21.2x_U02
Student potrafi wykonać prosty interfejs HMI, za pomocą którego można monitorować rzeczywisty obiekt. Prezentuje dane procesowe oraz alarmy związane z jego pracą, archiwzuje je. Wykorzystuje oferowane przez producenta rozwiązania w celu implementacji alarmów.
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
AR_1A_C21.2x_U03
Student potrafi skonfigurować system SCADA tak by możliwe było nadzorowanie pojedynczego i wielu procesów. Wykorzystuje możliwości wizualizacji oferowane przez tego typu platofrmy. Potrafi konfigurować dostęp użytkowników do poszczególnych komponentów procesu.
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
AR_1A_C21.2x_U04
Student potrafi zdefiniować prostą diagnostykę procesu na podstawie jego opisu, wykorzystując do tego zmienne procesowe. Dokonuje identyfikacji modelu obiektu podczas jego nominalnej pracy, porównuje go z modelem matematycznym; wykorzystuje model do analizy niewłaściwej pracy układu. Buduje prosty system ekspercki. Rozumie podstawy diagnostyki z wykorzystaniem systemów wizyjnych, potrafi korzystać z gotowych funkcji przetwarzających obraz.
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C15b_K01
Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji.
2,0
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. pod red. Józefa Korbicza [et al.] ; Komitet Automatyki i Robotyki Polskiej Akademii Nauk., Diagnostyka procesów : modele, metody sztucznej inteligencji, zastosowania., Wydawictwa Naukowo-Techniczne; Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Warszawa, 2002, 83-204-2734-7
  2. Jan Maciej Kościelny, Diagnostyka zautomatyzowanych procesów przemysłowych, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2001, 83-87674-27-3
  3. Krzysztof Pietrusewicz, Paweł Dworak, Programowalne sterowniki automatyki PAC, Nakom, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. pod red. Józefa Korbicza, Krzysztofa Patana, Marka Kowala, Diagnostyka procesów i systemów., Akademicka Oficyna Wydawnicza Exit, Warszawa, 2007, 978-83-60434-31-4
  2. Instrukcje firmowe systemów SCADA, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tworzenie bazy danych, reprezentacja dnaych za pomocą rekordów w tabelach. Operacje CRUD w bazie danych.2
T-L-2Filtrowanie i sortowanie danych. Zapytania wykorzystujące agregację i grupowanie.2
T-L-3Znaczenie kluczy w bazach danych, tworzenie relacji pomiędzy tabelami.2
T-L-4Zapytania wykorzystujące złączenie kilku tabel.2
T-L-5Wykorzystanie podzapytań. Inne techniki przechowywania / prezentacji danych.2
T-L-6Przedstawienie założeń procesu badanego na obiekcie rzeczywistym. Zapoznanie się ze środowiskiem do tworzenia wizualizacji.2
T-L-7Projektowanie HMI.4
T-L-8Detekcja uszkodzeń bazująca na wartościach zmiennych procesowych. Alarmy.2
T-L-9Archiwizacja wybranych sygnałów z wykorzystaniem baz danych.2
T-L-10Nadzór nad wieloma procesami z wykorzystaniem systemu SCADA. Implementacja wykorzystywanego układu na platformie tego typu.4
T-L-11Zarządzanie alarmami w systemie SCADA.2
T-L-12Zarządzanie użytkownikami i dostępem do procesu po stronie HMI i SCADA.2
T-L-13Analiza danych historycznych z wykorzystaniem narzędzi wizualizacyjnych oferowanych przez system SCADA.2
T-L-14Identyfikacja modeli wybranych komponentów stanowiska laboratoryjnego. Porównanie z modelem matematycznym.4
T-L-15Eksperyment diagnostyczny. Analiza modeli w diagnostyce obiektu.2
T-L-16Lokalizacja uszkodzeń. Projektowanie prostego eksperckiego systemu diagnostycznego.2
T-L-17Wykorzystanie systemów wizyjnych w diagnostyce.4
T-L-18Zaliczenie końcowe3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka systemów monitorowania i nadzoru. Struktura sprzętowa i programowa systemu wizualizacji.2
T-W-2Programowanie urządzeń przemysłowych na potrzeby sterowania i wizualizacji systemów przemysłowych. Omówienie funkcjonalności przykładowych software’owych systemów monitorowania i wizualizacji procesów.2
T-W-3Wprowadzenie do problematyki. Diagnostyka, diagnostyka techniczna, diagnostyka przemysłowa.1
T-W-4Integracja systemu sterowania, nadzorowania i diagnostyki. Uprawnienia operatora systemu automatyki. Alarmy w systemach automatyki przemysłowej.1
T-W-5Harmonogramowanie przeglądów - zapewnienie ciągłości ruchu. Diagnozowanie czasu zużycia i czasu do pojawienia się uszkodzenia.1
T-W-6Metody znakowania i identyfikowania narzędzi oraz produktu w cyklu produkcyjnym. Technologia RFID oraz kod kreskowy.1
T-W-7Dwuetapowość procesu diagnostycznego. Szybkość diagnozowania kontra dokładność diagnoz.1
T-W-8Metody detekcji defektów bazujące na kontroli parametrów zmiennych procesowych.1
T-W-9Metody detekcji defektów bazujące na kontroli związków między zmiennymi procesowymi.1
T-W-10Metody lokalizacji defektów.1
T-W-11Problem uszkodzeń wielokrotnych i nierozróżnialności uszkodzeń. Metody zwiekszania rozróżnialności uszkodzeń i wykrywania uszkodzeń wielokrotnych.1
T-W-12Eksperymenty diagnostyczne. Modele diagnostyczne.1
T-W-13Wykształcenie potrzeby i zaprezentowanie możliwości ciągłego dokształcania się. Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Analiza literatury10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia końcowego6
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Analiza literatury5
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C15b_W01Student posiada wiedzę z zakresu disgnostki przemysłowej, ze szczególnym uwzględnieniem metod detekcji i lokalizacji defektów oraz właściwości systemów nadzorowania procesów przemysłowch.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W18Ma uporządkowaną wiedzę o systemach nadzoru i wizualizacji procesów przemysłowych.
AR_1A_W19Ma podstawową wiedzę z zakresu diagnostyki technicznej, cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z problematyką harmonogramowania prac przeglądowych obiektu przemysłowego.
C-1Zapozanie studenta z podstawowymi pojęciami związanymi z diagnostyką przemysłową.
C-5Zapoznanie studenta z metodologią prowadzenia eksperymentów diagnostycznych, oraz tworzenia modeli diagnostycznych.
C-2Przedstawienie studentowi podstawowych metod detekcji i lokalizacji uszkodzeń w procesach przemysłowych.
C-4Omówienie sposobów znakowania narzędzi używanych w procesach przemysłowych oraz znakowania produktów.
Treści programoweT-W-5Harmonogramowanie przeglądów - zapewnienie ciągłości ruchu. Diagnozowanie czasu zużycia i czasu do pojawienia się uszkodzenia.
T-W-2Programowanie urządzeń przemysłowych na potrzeby sterowania i wizualizacji systemów przemysłowych. Omówienie funkcjonalności przykładowych software’owych systemów monitorowania i wizualizacji procesów.
T-W-13Wykształcenie potrzeby i zaprezentowanie możliwości ciągłego dokształcania się. Zaliczenie wykładów.
T-W-8Metody detekcji defektów bazujące na kontroli parametrów zmiennych procesowych.
T-W-7Dwuetapowość procesu diagnostycznego. Szybkość diagnozowania kontra dokładność diagnoz.
T-W-6Metody znakowania i identyfikowania narzędzi oraz produktu w cyklu produkcyjnym. Technologia RFID oraz kod kreskowy.
T-W-4Integracja systemu sterowania, nadzorowania i diagnostyki. Uprawnienia operatora systemu automatyki. Alarmy w systemach automatyki przemysłowej.
T-W-12Eksperymenty diagnostyczne. Modele diagnostyczne.
T-W-11Problem uszkodzeń wielokrotnych i nierozróżnialności uszkodzeń. Metody zwiekszania rozróżnialności uszkodzeń i wykrywania uszkodzeń wielokrotnych.
T-W-10Metody lokalizacji defektów.
T-W-9Metody detekcji defektów bazujące na kontroli związków między zmiennymi procesowymi.
T-W-1Ogólna charakterystyka systemów monitorowania i nadzoru. Struktura sprzętowa i programowa systemu wizualizacji.
T-W-3Wprowadzenie do problematyki. Diagnostyka, diagnostyka techniczna, diagnostyka przemysłowa.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu disgnostki przemysłowej, ze szczególnym uwzględnieniem metod detekcji i lokalizacji defektów oraz dotyczącej właściwości systemów nadzorowania procesów przemysłowch. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu disgnostki przemysłowej, ze szczególnym uwzględnieniem metod detekcji i lokalizacji defektów oraz właściwości systemów nadzorowania procesów przemysłowch. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student posiada wiedzę z zakresu disgnostki przemysłowej, ze szczególnym uwzględnieniem metod detekcji i lokalizacji defektów oraz właściwości systemów nadzorowania procesów przemysłowch. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu disgnostki przemysłowej, ze szczególnym uwzględnieniem metod detekcji i lokalizacji defektów oraz właściwości systemów nadzorowania procesów przemysłowch. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu disgnostki przemysłowej, ze szczególnym uwzględnieniem metod detekcji i lokalizacji defektów oraz właściwości systemów nadzorowania procesów przemysłowch. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student posiada wiedzę z zakresu disgnostki przemysłowej, ze szczególnym uwzględnieniem metod detekcji i lokalizacji defektów oraz właściwości systemów nadzorowania procesów przemysłowch. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C15b_U01Student: - umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskaznia ewentualnych uszkodzeń, - potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym, - potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U14Umie zaprojektować i uruchomić podstawowy program wizualizacji, diagnostyki i archiwizacji procesu technologicznego.
Cel przedmiotuC-6Wykształcenie u studenta umiejętności stosowanie metod diagnostycznych bazujących na analizie spektralnej sygnałów.
C-7Wykształcenie u studenta umiejętności budowania modeli obiektów i ich wykorzystywania w układach diagnostycznych.
C-8Wykształcenie u studenta umiejętności projektowania systemu diagnostycznego dla skomplikowanego układu automatyki oraz jego integracji z systemem sterowania i nadzoru bazującym na programowalnych układach automatyki.
Treści programoweT-L-14Identyfikacja modeli wybranych komponentów stanowiska laboratoryjnego. Porównanie z modelem matematycznym.
T-L-15Eksperyment diagnostyczny. Analiza modeli w diagnostyce obiektu.
T-L-16Lokalizacja uszkodzeń. Projektowanie prostego eksperckiego systemu diagnostycznego.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-5Projekt z użyciem komputera i programowalnych układów automatyki
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawodań
S-4Ocena podsumowująca: Na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy
S-1Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie przeanalizować obiektu / procesu pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student: - umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń, - potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym, - potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student: - umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń, - potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym, - potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student: - umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń, - potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym, - potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student: - umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń, - potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym, - potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student: - umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń, - potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym, - potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C21.2x_U01Student potrafi stworzyć bazę danych oraz zaprojektować proste tabele do zadanego problemu. Rozumie i potrafi implementować relacje pomiędzy tabelami. Wykonuje operacje CRUD w celu manipulacji oraz pozyskiwania danych. Potrafi tworzyć proste zapytania łączące kilka tabel. Wykorzystuje bazy danych w celu archiwizacji oraz analizy danych procesowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U26Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z kierunkiem automatyka i robotyka
AR_1A_U14Umie zaprojektować i uruchomić podstawowy program wizualizacji, diagnostyki i archiwizacji procesu technologicznego.
Cel przedmiotuC-12Wykształcenie u studenta umiejętności pracy z systemami bazodanowymi.
Treści programoweT-L-1Tworzenie bazy danych, reprezentacja dnaych za pomocą rekordów w tabelach. Operacje CRUD w bazie danych.
T-L-2Filtrowanie i sortowanie danych. Zapytania wykorzystujące agregację i grupowanie.
T-L-3Znaczenie kluczy w bazach danych, tworzenie relacji pomiędzy tabelami.
T-L-4Zapytania wykorzystujące złączenie kilku tabel.
T-L-5Wykorzystanie podzapytań. Inne techniki przechowywania / prezentacji danych.
T-L-9Archiwizacja wybranych sygnałów z wykorzystaniem baz danych.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawodań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C21.2x_U02Student potrafi wykonać prosty interfejs HMI, za pomocą którego można monitorować rzeczywisty obiekt. Prezentuje dane procesowe oraz alarmy związane z jego pracą, archiwzuje je. Wykorzystuje oferowane przez producenta rozwiązania w celu implementacji alarmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U14Umie zaprojektować i uruchomić podstawowy program wizualizacji, diagnostyki i archiwizacji procesu technologicznego.
Cel przedmiotuC-11Wykształcenie u studenta umiejętności implementacji systemówi nadzoru z elementami diagnostyki procesu.
C-10Zapoznanie studenta z podstawowymi strukturami i zasadami tworzenia systemów HMI/SCADA.
Treści programoweT-L-6Przedstawienie założeń procesu badanego na obiekcie rzeczywistym. Zapoznanie się ze środowiskiem do tworzenia wizualizacji.
T-L-8Detekcja uszkodzeń bazująca na wartościach zmiennych procesowych. Alarmy.
T-L-12Zarządzanie użytkownikami i dostępem do procesu po stronie HMI i SCADA.
T-L-7Projektowanie HMI.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawodań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C21.2x_U03Student potrafi skonfigurować system SCADA tak by możliwe było nadzorowanie pojedynczego i wielu procesów. Wykorzystuje możliwości wizualizacji oferowane przez tego typu platofrmy. Potrafi konfigurować dostęp użytkowników do poszczególnych komponentów procesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U14Umie zaprojektować i uruchomić podstawowy program wizualizacji, diagnostyki i archiwizacji procesu technologicznego.
Cel przedmiotuC-11Wykształcenie u studenta umiejętności implementacji systemówi nadzoru z elementami diagnostyki procesu.
C-10Zapoznanie studenta z podstawowymi strukturami i zasadami tworzenia systemów HMI/SCADA.
Treści programoweT-L-11Zarządzanie alarmami w systemie SCADA.
T-L-10Nadzór nad wieloma procesami z wykorzystaniem systemu SCADA. Implementacja wykorzystywanego układu na platformie tego typu.
T-L-13Analiza danych historycznych z wykorzystaniem narzędzi wizualizacyjnych oferowanych przez system SCADA.
T-L-12Zarządzanie użytkownikami i dostępem do procesu po stronie HMI i SCADA.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawodań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C21.2x_U04Student potrafi zdefiniować prostą diagnostykę procesu na podstawie jego opisu, wykorzystując do tego zmienne procesowe. Dokonuje identyfikacji modelu obiektu podczas jego nominalnej pracy, porównuje go z modelem matematycznym; wykorzystuje model do analizy niewłaściwej pracy układu. Buduje prosty system ekspercki. Rozumie podstawy diagnostyki z wykorzystaniem systemów wizyjnych, potrafi korzystać z gotowych funkcji przetwarzających obraz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U14Umie zaprojektować i uruchomić podstawowy program wizualizacji, diagnostyki i archiwizacji procesu technologicznego.
Cel przedmiotuC-11Wykształcenie u studenta umiejętności implementacji systemówi nadzoru z elementami diagnostyki procesu.
C-7Wykształcenie u studenta umiejętności budowania modeli obiektów i ich wykorzystywania w układach diagnostycznych.
Treści programoweT-L-17Wykorzystanie systemów wizyjnych w diagnostyce.
T-L-14Identyfikacja modeli wybranych komponentów stanowiska laboratoryjnego. Porównanie z modelem matematycznym.
T-L-15Eksperyment diagnostyczny. Analiza modeli w diagnostyce obiektu.
T-L-16Lokalizacja uszkodzeń. Projektowanie prostego eksperckiego systemu diagnostycznego.
T-L-8Detekcja uszkodzeń bazująca na wartościach zmiennych procesowych. Alarmy.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawodań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C15b_K01Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
Cel przedmiotuC-9Rozbudzenie u studenta potrzeby ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
Treści programoweT-W-13Wykształcenie potrzeby i zaprezentowanie możliwości ciągłego dokształcania się. Zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-6Zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawodań
S-4Ocena podsumowująca: Na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy
S-1Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji.
3,5
4,0
4,5
5,0