Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Statystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Władysław Szaflik <Wladyslaw.Szaflik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,20,41zaliczenie
wykładyW1 15 0,80,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie ukształtowanej wiedzy o zasadach stosowania elementów statystyki przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z inzynierią środowiska
C-2Posiadanie podstawowej wiedzy o statystycznej analizie opisowej o estymacji i estymatorach oraz metodach weryfikacji hipotez statystycznych w zagadnieniach inżynieri Środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe zadania z rachunku prawdopodobieństwa Opisowa analiza struktury zjawisk masowych. Przedziały ufności dla wartości oczekiwanej, wariancji i odchylenia standardowego. Zagadnienie minimalnej liczebności próby. Testowanie hipotez statystycznych. Korelacja i regresja. Metoda najmniejszych kwadratów.15
15
wykłady
T-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki. Rozkład empiryczny – cechy i opis. Zmienna losowa, podstawowe rozkłady zmiennych losowych. Parametry rozkładu jednej i wielu zmiennych losowych. Regresja pierwszego i drugiego rodzaju, współczynnik korelacji. Populacja generalna i próby losowe. Przedziały ufności. Rozkład studenta oraz chi-kwadrat. Testowanie hipotez statystycznych. Projektowanie eksperymentów. Metoda najmniejszych kwadratów.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych14
A-A-3Zaliczenie2
A-A-4Konsultacje5
36
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3Zaliczenie1
A-W-4Konsultacje2
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Cwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie na podstawie dwóch kolokwiów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S2/B/01_W01
Student zna i rozumie elementy statystyki w zagadnieniach inzynierii środowiska
IS_2A_W02C-1, C-2T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S2/B/01_U01
Ma umiejętność skorzystania z narzędzi statystycznych, a także potrafi sformułować założenia i zadania wykonywanych analiz, dobierając odpowiednie metody badawcze lub analityczne"""
IS_2A_U10, IS_2A_U13C-1, C-2T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S2/B/01_K01
Student jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania postawionych zadań i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników
IS_2A_K02C-1, C-2T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_S2/B/01_W01
Student zna i rozumie elementy statystyki w zagadnieniach inzynierii środowiska
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę o elementach statystyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_S2/B/01_U01
Ma umiejętność skorzystania z narzędzi statystycznych, a także potrafi sformułować założenia i zadania wykonywanych analiz, dobierając odpowiednie metody badawcze lub analityczne"""
2,0
3,0Student posiada podstawową umiejętniość korzystania z narzędzi statystycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_S2/B/01_K01
Student jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania postawionych zadań i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników
2,0
3,0Student jest sumienny ale mało aktywny i trochę chaotyczny w rozwiazywaniu postawionych mu zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Benjamin J., Cornell C, Rachunek prawdopodobieństwa, statystyka matematyczna i teoria decyzji dla inżynierów., WNT, Warszawa, 1977, 1
  2. Sobczyk M., Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997
  3. Koronacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. GREŃ J., Statystyka matematyczna, modele i zadania, PWN, Warszawa, 1982
  2. Bobrowski D., Probabilistyka w zastosowaniach technicznych, WNT, Warszawa, 1980

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe zadania z rachunku prawdopodobieństwa Opisowa analiza struktury zjawisk masowych. Przedziały ufności dla wartości oczekiwanej, wariancji i odchylenia standardowego. Zagadnienie minimalnej liczebności próby. Testowanie hipotez statystycznych. Korelacja i regresja. Metoda najmniejszych kwadratów.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki. Rozkład empiryczny – cechy i opis. Zmienna losowa, podstawowe rozkłady zmiennych losowych. Parametry rozkładu jednej i wielu zmiennych losowych. Regresja pierwszego i drugiego rodzaju, współczynnik korelacji. Populacja generalna i próby losowe. Przedziały ufności. Rozkład studenta oraz chi-kwadrat. Testowanie hipotez statystycznych. Projektowanie eksperymentów. Metoda najmniejszych kwadratów.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych14
A-A-3Zaliczenie2
A-A-4Konsultacje5
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3Zaliczenie1
A-W-4Konsultacje2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_S2/B/01_W01Student zna i rozumie elementy statystyki w zagadnieniach inzynierii środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W02Zna i rozumie rozszerzoną i pogłębioną teoretycznie wiedzę z zakresu matematyki (w tym głównie statystki matematycznej i rachunku prawdopodobieństwa) oraz chemii środowiska przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Nabycie ukształtowanej wiedzy o zasadach stosowania elementów statystyki przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z inzynierią środowiska
C-2Posiadanie podstawowej wiedzy o statystycznej analizie opisowej o estymacji i estymatorach oraz metodach weryfikacji hipotez statystycznych w zagadnieniach inżynieri Środowiska
Treści programoweT-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki. Rozkład empiryczny – cechy i opis. Zmienna losowa, podstawowe rozkłady zmiennych losowych. Parametry rozkładu jednej i wielu zmiennych losowych. Regresja pierwszego i drugiego rodzaju, współczynnik korelacji. Populacja generalna i próby losowe. Przedziały ufności. Rozkład studenta oraz chi-kwadrat. Testowanie hipotez statystycznych. Projektowanie eksperymentów. Metoda najmniejszych kwadratów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Cwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie na podstawie dwóch kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę o elementach statystyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_S2/B/01_U01Ma umiejętność skorzystania z narzędzi statystycznych, a także potrafi sformułować założenia i zadania wykonywanych analiz, dobierając odpowiednie metody badawcze lub analityczne"""
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U10Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
IS_2A_U13Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Cel przedmiotuC-1Nabycie ukształtowanej wiedzy o zasadach stosowania elementów statystyki przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z inzynierią środowiska
C-2Posiadanie podstawowej wiedzy o statystycznej analizie opisowej o estymacji i estymatorach oraz metodach weryfikacji hipotez statystycznych w zagadnieniach inżynieri Środowiska
Treści programoweT-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki. Rozkład empiryczny – cechy i opis. Zmienna losowa, podstawowe rozkłady zmiennych losowych. Parametry rozkładu jednej i wielu zmiennych losowych. Regresja pierwszego i drugiego rodzaju, współczynnik korelacji. Populacja generalna i próby losowe. Przedziały ufności. Rozkład studenta oraz chi-kwadrat. Testowanie hipotez statystycznych. Projektowanie eksperymentów. Metoda najmniejszych kwadratów.
T-A-1Podstawowe zadania z rachunku prawdopodobieństwa Opisowa analiza struktury zjawisk masowych. Przedziały ufności dla wartości oczekiwanej, wariancji i odchylenia standardowego. Zagadnienie minimalnej liczebności próby. Testowanie hipotez statystycznych. Korelacja i regresja. Metoda najmniejszych kwadratów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Cwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie na podstawie dwóch kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową umiejętniość korzystania z narzędzi statystycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_S2/B/01_K01Student jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania postawionych zadań i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K02Jest gotów do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań służących realizacji podjętego zadania inżynierskiego, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie ukształtowanej wiedzy o zasadach stosowania elementów statystyki przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z inzynierią środowiska
C-2Posiadanie podstawowej wiedzy o statystycznej analizie opisowej o estymacji i estymatorach oraz metodach weryfikacji hipotez statystycznych w zagadnieniach inżynieri Środowiska
Treści programoweT-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki. Rozkład empiryczny – cechy i opis. Zmienna losowa, podstawowe rozkłady zmiennych losowych. Parametry rozkładu jednej i wielu zmiennych losowych. Regresja pierwszego i drugiego rodzaju, współczynnik korelacji. Populacja generalna i próby losowe. Przedziały ufności. Rozkład studenta oraz chi-kwadrat. Testowanie hipotez statystycznych. Projektowanie eksperymentów. Metoda najmniejszych kwadratów.
T-A-1Podstawowe zadania z rachunku prawdopodobieństwa Opisowa analiza struktury zjawisk masowych. Przedziały ufności dla wartości oczekiwanej, wariancji i odchylenia standardowego. Zagadnienie minimalnej liczebności próby. Testowanie hipotez statystycznych. Korelacja i regresja. Metoda najmniejszych kwadratów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Cwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie na podstawie dwóch kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest sumienny ale mało aktywny i trochę chaotyczny w rozwiazywaniu postawionych mu zadań
3,5
4,0
4,5
5,0