Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Szkolenie BHP i p.poż.:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szkolenie BHP i p.poż.
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku pracy i nabycie umiejętności kształtowania bezpiecznych warunków pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału. Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zasady BHP na praktykach studenckich Znaczenie ergonomii w kształtowaniu warunków nauki i pracy. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Znaki bezpieczeństwa. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, eliminowanie zagrożenia lub gaszenie. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego. Drogi ewakuacji. Zasady pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaliczenie pisemne5
5

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metoda przypadków
M-3Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/W02_W01
Student zna zasady BHP i czynniki zagrożeń w środowisku pracy
IS_1A_W27, IS_1A_W22C-1T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/W02_U01
Student posiada umiejętność kształtowania bezpiecznych warunków pracy
IS_1A_U07C-1T-W-1M-3, M-2, M-1S-2, S-1
IS_1A_S1/W02_U02
Student nabył umiejętność właściwego postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia
IS_1A_U07C-1T-W-1M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/W02_K01
Student jest gotów do odpowiedniego zachowania się w miejscu pracy i nauki
IS_1A_K03C-1T-W-1M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/W02_W01
Student zna zasady BHP i czynniki zagrożeń w środowisku pracy
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady BHP
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/W02_U01
Student posiada umiejętność kształtowania bezpiecznych warunków pracy
2,0
3,0Student przestrzega zasad BHP
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/W02_U02
Student nabył umiejętność właściwego postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia
2,0
3,0Student właściwie zachowuje się w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/W02_K01
Student jest gotów do odpowiedniego zachowania się w miejscu pracy i nauki
2,0
3,0Student jest gotów do przestrzegania zasad właściwego zachowania się w miejscu pracy i nauki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sejm RP, Ustawa - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Warszawa, 2021, Dz. U. poz. 476
  2. Rektor ZUT w Szczecinie, Zarządzenie w sprawie wprowadzenia zasad bezpiecznego i higienicznego korzystania z pomieszczeń uczelni i infrastruktury oraz postępowania w razie wypadku lub awarii, Biuro Prawne ZUT, Szczecin, 2019, 15
  3. B. Rączkowski, BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 2012

Literatura dodatkowa

  1. D. Koradecka, red. naukowy, Bezpieczeństwo i higiena pracy, CIOP-PIB, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału. Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zasady BHP na praktykach studenckich Znaczenie ergonomii w kształtowaniu warunków nauki i pracy. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Znaki bezpieczeństwa. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, eliminowanie zagrożenia lub gaszenie. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego. Drogi ewakuacji. Zasady pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaliczenie pisemne5
5
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/W02_W01Student zna zasady BHP i czynniki zagrożeń w środowisku pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W27Zna system kształcenia na uczelni wyższej, rozumie zasady jej funkcjonowania i zwyczaje akademickie
IS_1A_W22Zna i rozumie wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku pracy i nabycie umiejętności kształtowania bezpiecznych warunków pracy
Treści programoweT-W-1Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału. Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zasady BHP na praktykach studenckich Znaczenie ergonomii w kształtowaniu warunków nauki i pracy. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Znaki bezpieczeństwa. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, eliminowanie zagrożenia lub gaszenie. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego. Drogi ewakuacji. Zasady pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaliczenie pisemne
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-1Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady BHP
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/W02_U01Student posiada umiejętność kształtowania bezpiecznych warunków pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U07Potrafi pracować w środowisku przemysłowym, stosować zasady BHP
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku pracy i nabycie umiejętności kształtowania bezpiecznych warunków pracy
Treści programoweT-W-1Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału. Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zasady BHP na praktykach studenckich Znaczenie ergonomii w kształtowaniu warunków nauki i pracy. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Znaki bezpieczeństwa. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, eliminowanie zagrożenia lub gaszenie. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego. Drogi ewakuacji. Zasady pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaliczenie pisemne
Metody nauczaniaM-3Pokaz
M-2Metoda przypadków
M-1Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przestrzega zasad BHP
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/W02_U02Student nabył umiejętność właściwego postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U07Potrafi pracować w środowisku przemysłowym, stosować zasady BHP
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku pracy i nabycie umiejętności kształtowania bezpiecznych warunków pracy
Treści programoweT-W-1Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału. Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zasady BHP na praktykach studenckich Znaczenie ergonomii w kształtowaniu warunków nauki i pracy. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Znaki bezpieczeństwa. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, eliminowanie zagrożenia lub gaszenie. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego. Drogi ewakuacji. Zasady pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaliczenie pisemne
Metody nauczaniaM-3Pokaz
M-2Metoda przypadków
M-1Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student właściwie zachowuje się w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/W02_K01Student jest gotów do odpowiedniego zachowania się w miejscu pracy i nauki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K03Jest gotów do przestrzegania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku pracy i nabycie umiejętności kształtowania bezpiecznych warunków pracy
Treści programoweT-W-1Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału. Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zasady BHP na praktykach studenckich Znaczenie ergonomii w kształtowaniu warunków nauki i pracy. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Znaki bezpieczeństwa. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, eliminowanie zagrożenia lub gaszenie. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego. Drogi ewakuacji. Zasady pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaliczenie pisemne
Metody nauczaniaM-3Pokaz
M-2Metoda przypadków
M-1Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do przestrzegania zasad właściwego zachowania się w miejscu pracy i nauki
3,5
4,0
4,5
5,0