Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo i rekultywacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gleboznawstwo i rekultywacja | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs Podstaw Nauk o Ziemi |
W-2 | Podstawowe informacje na temat potrzeby ochrony środowiska z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z normami i standardami przy projektowaniu obiektów inżynierskich |
C-2 | umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Rekultywacja składowisk odpadów | 5 |
T-P-2 | Makroskopowe rozpoznawanie gleb | 2 |
T-P-3 | Laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach | 2 |
T-P-4 | Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych | 2 |
T-P-5 | Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość | 2 |
T-P-6 | Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje i formy degrqadacji gleb | 1 |
T-W-2 | Ochrona gleb i rekultywacja gruntów | 1 |
T-W-3 | Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu | 1 |
T-W-4 | Stateczność skarp i zboczy | 1 |
T-W-5 | Zasady budowy składowisk odpadów | 2 |
T-W-6 | Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze. | 4 |
T-W-7 | Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia | 1 |
T-W-8 | Własności fizyczne i chemiczne gleb | 1 |
T-W-9 | Zasobność i żyzność gleb | 1 |
T-W-10 | Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia) | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | samodziele przygotowywanie i wykonanie projektów | 15 |
A-P-3 | samodzielna praca w czytelni, bibliotece, intenet | 10 |
A-P-4 | analiza aktów prawnych i ustaw dotyczących przedmiotu | 4 |
A-P-5 | dyskusja nad aktami prawnymi | 4 |
A-P-6 | konsultacje | 5 |
A-P-7 | zaliczenie | 2 |
55 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykladach | 15 |
A-W-2 | Samodzielna praca studenta (analiza literatury) | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
A-W-4 | konsultacje | 5 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów |
M-2 | metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca: podsumowanie efektów uczenia się poprzez sprawdzian pisemny i i ustny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/19_W01 Zna i rozumie wiedzę z zakresu map geologicznych i geomorfologicznych | IS_1A_W02 | — | — | C-2 | T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2 | S-1 |
IS_1A_S1/C/19_W02 Zna i rozumie wiedzę na temat parametrów wytrzymałościowych gruntu | IS_1A_W05 | — | — | C-1 | T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
IS_1A_S1/C/19_W03 Zna i rozumie wiedzę na temat przepływu wody w gruncie, zmian struktury gruntu pod wpływem wody i temperatury | IS_1A_W05 | — | — | C-2 | T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2 | S-1 |
IS_1A_S1/C/19_W04 Zna i rozumie wiedzę na temat wpływu działalności inzynierskiej na środowisko | IS_1A_W05 | — | — | C-2 | T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/19_U01 Potrafi zaprojektować skarpy oraz uszczelnienia składowiska odpadów | IS_1A_U04, IS_1A_U05 | — | — | C-2 | T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2 | S-1 |
IS_1A_S1/C/19_U02 Potrafi korzystać z dostępnych nośników informacji przy projektowaniu obiektów inżynierskich | IS_1A_U04, IS_1A_U08 | — | — | C-2 | T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2 | S-1 |
IS_1A_S1/C/19_U03 Potrafi wybrać najlepsze i optymalne rozwiązania technologiczne przy projketowaniu obiektów inżynierskich | IS_1A_U04 | — | — | C-1 | T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/C/19_U04 Potrafi rozpoznać rodzaje zagrożeń mogących pojawić się podczas realizacji inwestycji oraz w czasie eksploatacji obiektu | IS_1A_U07, IS_1A_U12 | — | — | C-2 | T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/19_K01 Jest gotów do podjęcia samokształcenia oraz do krytycznej oceny posiadanej wiedzy | IS_1A_K01, IS_1A_K04 | — | — | C-1 | T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/C/19_K02 Jest gotów do refleksji nad skutkami działalności inżynierskiej i ich wpływem na środowisko | IS_1A_K02, IS_1A_K07 | — | — | C-2 | T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
IS_1A_S1/C/19_K03 Jest gotów do wykorzystywania swojej wiedzy z zakresu gleboznawstwa i rekultywacji w praktyce oraz do działania efektywnie i ekonomicznie | IS_1A_K05, IS_1A_K06 | — | — | C-2 | T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/19_W01 Zna i rozumie wiedzę z zakresu map geologicznych i geomorfologicznych | 2,0 | |
3,0 | Zna sposoby oceny rodzaju gleby na podstawie mapy geologicznej i geomorfologicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/19_W02 Zna i rozumie wiedzę na temat parametrów wytrzymałościowych gruntu | 2,0 | |
3,0 | Zna jedynie podstawowe parametry gruntów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/19_W03 Zna i rozumie wiedzę na temat przepływu wody w gruncie, zmian struktury gruntu pod wpływem wody i temperatury | 2,0 | |
3,0 | Zna pojecia współczynnika filtracji, zna i rozumie podstawy z zakresu wiedzy o zmianach struktury gruntu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/19_W04 Zna i rozumie wiedzę na temat wpływu działalności inzynierskiej na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Zna jedynie podstawowe oddziaływania obiektu na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/19_U01 Potrafi zaprojektować skarpy oraz uszczelnienia składowiska odpadów | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zaprojektowac skarpę oraz uszczelnić ją w prostych warunkach geologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/19_U02 Potrafi korzystać z dostępnych nośników informacji przy projektowaniu obiektów inżynierskich | 2,0 | |
3,0 | Potrafi posługiwać się normami przy projektowaniu obiektów inżynierskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/19_U03 Potrafi wybrać najlepsze i optymalne rozwiązania technologiczne przy projketowaniu obiektów inżynierskich | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wskazać rozwiązania technologiczne dotyczące projektowania obiektów inżynierskich. Ma jednak trudności z ich szczegółową analizą | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/19_U04 Potrafi rozpoznać rodzaje zagrożeń mogących pojawić się podczas realizacji inwestycji oraz w czasie eksploatacji obiektu | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przewidzieć tylko najważniejsze zagrożenia jakie mogą się pojawić w czasie realizacji i eksploatacji obiektu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/19_K01 Jest gotów do podjęcia samokształcenia oraz do krytycznej oceny posiadanej wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Jest gotów na bieżąco śledzić przepisy prawne dotyczące obiektów inżynierskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/19_K02 Jest gotów do refleksji nad skutkami działalności inżynierskiej i ich wpływem na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Jest gotowy do podjęcia mało pogłębionej refleksji w zakresie wpływu obiektu inżynierskiego na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/19_K03 Jest gotów do wykorzystywania swojej wiedzy z zakresu gleboznawstwa i rekultywacji w praktyce oraz do działania efektywnie i ekonomicznie | 2,0 | |
3,0 | Jest gotów do przęjecia inicjatywy w działaniach z zakresu gleboznawstwa i rekultywacji. Nie jest jednak w pełni gotów do działania w sposób przemyślany. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bohdan Zadroga, Krystyna Oleńczak-Neyman, Ochrona i Rekultywacja Pdłoża Gruntowego, Wydawnictwo Poliechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2001
- Lech Wysokiński, Zasady budowy składowisk, ITB, Warszawa, 2009
- Bednarek R., Prusinkiewicz Z., Geografia Gleb, PWN, Warszawa, 1997
- Jeż J., Gruntozanwstwo budowlane, Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2004
Literatura dodatkowa
- Stanisław Pisarczyk, Mechanika Gruntów, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1992
- Dobrzański B., Zawadzki S., Gleboznawstwo. Podręcznik dla studentów Akademii Rorlniczych, SGGW, Warszawa, 1996