Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo-3:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrzewnictwo-3
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Nejranowski <Jerzy.Nejranowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 1,70,43zaliczenie
projektyP6 30 1,30,57zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogrzewnictwo-2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
C-2Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
C-3Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w inżynierii środowiska
C-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-5Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-6Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej
C-7Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Bilansowanie wymiennika ciepła z obliczeniem uzyskiwanego wspólczynnika przenikania ciepła. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja instalacji wentylacyjnej, centrali i urządzeń wentylacyjnych.30
30
projekty
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem źródła ciepła na cele c.o. i c.w.u.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2przygotowanie do wykonania i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-4Zaliczenia ćwiczeń3
50
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie projektu30
A-P-2smodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektu10
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna- metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/06-3_W01
Student zna i rozumie urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
IS_1A_W18, IS_1A_W21C-4T-L-1M-1S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-3_W02
Student zna i rozumie pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej oraz zasady pracy na stanowisku laboratoryjnym
IS_1A_W21C-5T-L-1M-1S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-3_W03
Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
IS_1A_W11, IS_1A_W16C-1T-P-1M-3, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/06-3_U01
Student potrafi zastosować urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
IS_1A_U04C-4T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-3_U02
Student potrafi zaplanować pomiary i opracować wyniki wykonanych pomiarów.
IS_1A_U04, IS_1A_U07C-4, C-5, C-6T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-3_U03
Student potrafi określić wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd
IS_1A_U04, IS_1A_U14C-4, C-5T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-3_U04
Student potrafi sporządzić projekt złożonej instalacji c.o.
IS_1A_U08, IS_1A_U10, IS_1A_U11, IS_1A_U05C-2T-P-1M-3, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/06-3_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i wzięcia odpowiedzialności za własne wyniki pracy
IS_1A_K04C-7T-L-1, T-P-1M-1, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/06-3_W01
Student zna i rozumie urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym zna większość urządzeń do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych i rozumie zasadę pomiaru
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-3_W02
Student zna i rozumie pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej oraz zasady pracy na stanowisku laboratoryjnym
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym zna podstawowe pojęcia z techniki pomiarowej i analizy błędu oraz zasady pracy na stanowisku laboratoryjnym
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-3_W03
Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
2,0
3,0Student ma jedynie pobieżną wiedzę z zakresu sporządzania dokumentacji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/06-3_U01
Student potrafi zastosować urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
2,0
3,0Student potrafi właściwie zastosować większość urządzeń pomiarowych
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-3_U02
Student potrafi zaplanować pomiary i opracować wyniki wykonanych pomiarów.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi planować pomiary i opracować ich wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-3_U03
Student potrafi określić wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym określić wielkości mierzone na podstawie pomiarów oraz ich błąd pomiarowy
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-3_U04
Student potrafi sporządzić projekt złożonej instalacji c.o.
2,0
3,0Student potrafi sporzadzić projekt złożonej instalacji c.o., projekt zawiera jednak niedociągnięcia w części rysunkowej i obliczeniowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/06-3_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i wzięcia odpowiedzialności za własne wyniki pracy
2,0
3,0Student jest gotowy do krytycznej oceny z zakresu jakości wykonanych sprawozdań i projektu w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne, Systherm, Poznań, 2011, Wydanie II
  2. Kołodziejczyk L., Rubik M., Pomiary w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1980
  3. Kuratow T., Pomiary przepływów cieczy, par i gazów, Wydawnictwo Górniczo- Hutnicze, Katowice, 1977
  4. Kostyrko K., Łobzowski A., Klimat, pomiary, regulacja, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
  5. Zwarycz-Makles K., Nowak W., Wpływ temperatury wody geotermalnej na regulację ilościową i jakościową ciepłowni geotermalnej, Technika Poszukiwań Geologicznych, Geotermia, Zrównoważony Rozwój, IGSMiN PAN, Kraków, 2013, Vol. 52, No. 2, (252), pp. 167–178, ISSN 0304-520X.
  6. Borsukiewicz-Gozdur A., Zwarycz-Makles K., Kaskadowe wykorzystanie energii geotermalnej na przykładzie odwiertu geotermalnego w Chochołowie k. Zakopanego, Rynek Energii, 2015, Nr 6(121) – 2015, pp. 65–73, ISSN 1425-5960.
  7. Kabza Z., Kostyrko K., Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 i Cz.2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2003
  8. PN–EN 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego, 2006
  9. Rozporządzenie Min. Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.Dz.U.75/02 wraz z późniejszymi zmianami.

Literatura dodatkowa

  1. Nejranowski J., Modelowanie procesu poboru ciepłej wody z instalacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych, 2015, Vol. 3, ISBN: 978-83-60956-51-9 (Strony: 49-57), Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne : projektowanie, wykonanie, eksploatacja : praca zbiorowa.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Bilansowanie wymiennika ciepła z obliczeniem uzyskiwanego wspólczynnika przenikania ciepła. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja instalacji wentylacyjnej, centrali i urządzeń wentylacyjnych.30
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem źródła ciepła na cele c.o. i c.w.u.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2przygotowanie do wykonania i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-4Zaliczenia ćwiczeń3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie projektu30
A-P-2smodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektu10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-3_W01Student zna i rozumie urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W18Zna i rozumie podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_W21Zna zasady wykonywania pomiarów i organizacji pracy w laboratoriach
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Bilansowanie wymiennika ciepła z obliczeniem uzyskiwanego wspólczynnika przenikania ciepła. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja instalacji wentylacyjnej, centrali i urządzeń wentylacyjnych.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym zna większość urządzeń do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych i rozumie zasadę pomiaru
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-3_W02Student zna i rozumie pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej oraz zasady pracy na stanowisku laboratoryjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W21Zna zasady wykonywania pomiarów i organizacji pracy w laboratoriach
Cel przedmiotuC-5Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Bilansowanie wymiennika ciepła z obliczeniem uzyskiwanego wspólczynnika przenikania ciepła. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja instalacji wentylacyjnej, centrali i urządzeń wentylacyjnych.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym zna podstawowe pojęcia z techniki pomiarowej i analizy błędu oraz zasady pracy na stanowisku laboratoryjnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-3_W03Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W11Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną obejmującą urządzenia, armaturę, zabezpieczenia, systemy dystrybucji, zaopatrzenia w wodę, gaz i energię oraz regulację w instalacji sanitarnej
IS_1A_W16Zna i rozumie podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła i chłodu, wymienników ciepła, • sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, • technologii, systemów i urządzeń uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków, • inżynierii ochrony powietrza, • geotechniki, • hydrologii, • gospodarki odpadami
Cel przedmiotuC-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem źródła ciepła na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna- metoda projektów
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma jedynie pobieżną wiedzę z zakresu sporządzania dokumentacji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-3_U01Student potrafi zastosować urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Bilansowanie wymiennika ciepła z obliczeniem uzyskiwanego wspólczynnika przenikania ciepła. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja instalacji wentylacyjnej, centrali i urządzeń wentylacyjnych.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi właściwie zastosować większość urządzeń pomiarowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-3_U02Student potrafi zaplanować pomiary i opracować wyniki wykonanych pomiarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U07Potrafi pracować w środowisku przemysłowym, stosować zasady BHP
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-5Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-6Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Bilansowanie wymiennika ciepła z obliczeniem uzyskiwanego wspólczynnika przenikania ciepła. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja instalacji wentylacyjnej, centrali i urządzeń wentylacyjnych.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi planować pomiary i opracować ich wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-3_U03Student potrafi określić wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U14Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego i dyskutować o nich
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-5Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Bilansowanie wymiennika ciepła z obliczeniem uzyskiwanego wspólczynnika przenikania ciepła. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja instalacji wentylacyjnej, centrali i urządzeń wentylacyjnych.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym określić wielkości mierzone na podstawie pomiarów oraz ich błąd pomiarowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-3_U04Student potrafi sporządzić projekt złożonej instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U08Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U10Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego, wodnego, geologicznego i ochrony środowiska
IS_1A_U11Potrafi dokonać doboru i wykorzystać różne materiały oraz urządzenia w budowie instalacji z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem źródła ciepła na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna- metoda projektów
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi sporzadzić projekt złożonej instalacji c.o., projekt zawiera jednak niedociągnięcia w części rysunkowej i obliczeniowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-3_K01Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i wzięcia odpowiedzialności za własne wyniki pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K04Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz efektów swojej pracy
Cel przedmiotuC-7Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Bilansowanie wymiennika ciepła z obliczeniem uzyskiwanego wspólczynnika przenikania ciepła. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja instalacji wentylacyjnej, centrali i urządzeń wentylacyjnych.
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem źródła ciepła na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotowy do krytycznej oceny z zakresu jakości wykonanych sprawozdań i projektu w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0