Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo-3:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogrzewnictwo-3 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Nejranowski <Jerzy.Nejranowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogrzewnictwo-2 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o. |
C-2 | Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o. |
C-3 | Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w inżynierii środowiska |
C-4 | Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa |
C-5 | Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów |
C-6 | Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej |
C-7 | Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Bilansowanie wymiennika ciepła z obliczeniem uzyskiwanego wspólczynnika przenikania ciepła. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja instalacji wentylacyjnej, centrali i urządzeń wentylacyjnych. | 30 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem źródła ciepła na cele c.o. i c.w.u. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-L-2 | przygotowanie do wykonania i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
A-L-4 | Zaliczenia ćwiczeń | 3 |
50 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie projektu | 30 |
A-P-2 | smodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektu | 10 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | metoda programowa- z użyciem komputera |
M-3 | metoda praktyczna- metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/06-3_W01 Student zna i rozumie urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu. | IS_1A_W18, IS_1A_W21 | — | — | C-4 | T-L-1 | M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_S1/C/06-3_W02 Student zna i rozumie pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej oraz zasady pracy na stanowisku laboratoryjnym | IS_1A_W21 | — | — | C-5 | T-L-1 | M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_S1/C/06-3_W03 Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o. | IS_1A_W11, IS_1A_W16 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-3, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/06-3_U01 Student potrafi zastosować urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu. | IS_1A_U04 | — | — | C-4 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_S1/C/06-3_U02 Student potrafi zaplanować pomiary i opracować wyniki wykonanych pomiarów. | IS_1A_U04, IS_1A_U07 | — | — | C-4, C-5, C-6 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_S1/C/06-3_U03 Student potrafi określić wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd | IS_1A_U04, IS_1A_U14 | — | — | C-4, C-5 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_S1/C/06-3_U04 Student potrafi sporządzić projekt złożonej instalacji c.o. | IS_1A_U08, IS_1A_U10, IS_1A_U11, IS_1A_U05 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-3, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/06-3_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i wzięcia odpowiedzialności za własne wyniki pracy | IS_1A_K04 | — | — | C-7 | T-L-1, T-P-1 | M-1, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/06-3_W01 Student zna i rozumie urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym zna większość urządzeń do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych i rozumie zasadę pomiaru | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/06-3_W02 Student zna i rozumie pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej oraz zasady pracy na stanowisku laboratoryjnym | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym zna podstawowe pojęcia z techniki pomiarowej i analizy błędu oraz zasady pracy na stanowisku laboratoryjnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/06-3_W03 Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o. | 2,0 | |
3,0 | Student ma jedynie pobieżną wiedzę z zakresu sporządzania dokumentacji projektowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/06-3_U01 Student potrafi zastosować urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi właściwie zastosować większość urządzeń pomiarowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/06-3_U02 Student potrafi zaplanować pomiary i opracować wyniki wykonanych pomiarów. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi planować pomiary i opracować ich wyniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/06-3_U03 Student potrafi określić wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym określić wielkości mierzone na podstawie pomiarów oraz ich błąd pomiarowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/06-3_U04 Student potrafi sporządzić projekt złożonej instalacji c.o. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi sporzadzić projekt złożonej instalacji c.o., projekt zawiera jednak niedociągnięcia w części rysunkowej i obliczeniowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/06-3_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i wzięcia odpowiedzialności za własne wyniki pracy | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotowy do krytycznej oceny z zakresu jakości wykonanych sprawozdań i projektu w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne, Systherm, Poznań, 2011, Wydanie II
- Kołodziejczyk L., Rubik M., Pomiary w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1980
- Kuratow T., Pomiary przepływów cieczy, par i gazów, Wydawnictwo Górniczo- Hutnicze, Katowice, 1977
- Kostyrko K., Łobzowski A., Klimat, pomiary, regulacja, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
- Zwarycz-Makles K., Nowak W., Wpływ temperatury wody geotermalnej na regulację ilościową i jakościową ciepłowni geotermalnej, Technika Poszukiwań Geologicznych, Geotermia, Zrównoważony Rozwój, IGSMiN PAN, Kraków, 2013, Vol. 52, No. 2, (252), pp. 167–178, ISSN 0304-520X.
- Borsukiewicz-Gozdur A., Zwarycz-Makles K., Kaskadowe wykorzystanie energii geotermalnej na przykładzie odwiertu geotermalnego w Chochołowie k. Zakopanego, Rynek Energii, 2015, Nr 6(121) – 2015, pp. 65–73, ISSN 1425-5960.
- Kabza Z., Kostyrko K., Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 i Cz.2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2003
- PN–EN 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego, 2006
- Rozporządzenie Min. Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.Dz.U.75/02 wraz z późniejszymi zmianami.
Literatura dodatkowa
- Nejranowski J., Modelowanie procesu poboru ciepłej wody z instalacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych, 2015, Vol. 3, ISBN: 978-83-60956-51-9 (Strony: 49-57), Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne : projektowanie, wykonanie, eksploatacja : praca zbiorowa.