Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrzewnictwo-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 1,00,25zaliczenie
projektyP5 30 1,00,33zaliczenie
wykładyW5 30 1,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogrzewnictwo-1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni
C-2Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
C-3Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
C-4Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w inżynierii środowiska
C-5Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-6Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-7Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej
C-8Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Błędy pomiarowe urządzeń, klasy dokładności.2
T-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Węzły cieplne, wymienniki, urządzenia kontrolno-pomiarowe, zabezpieczenia instalacji28
30
projekty
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla małego obiektu (np. domu jednorodzinnego) w dwóch wariantach- c.o. grawitacyjne i pompowe z grzejnikami podłogowymi oraz konwekcyjnymi30
30
wykłady
T-W-1Wykresy regulacyjne: zasady konstruowania, centralna i miejscowa regulacja dostaw ciepła, regulacja jakościowa i ilościowa.2
T-W-2Regulacja i równoważenie hydrauliczne wodnych ogrzewań pompowych: uzasadnienie, zasady, urządzenia, dobór pomp obiegowych.6
T-W-3Automatyzacja kotłowni niskoparametrowych: zadania, urządzenia automatycznej regulacji, zasady doboru.6
T-W-4Korozja i hałas w instalacjach centralnego ogrzewania ( przyczyny, rodzaje, metody zapobiegania)6
T-W-5Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)6
T-W-6Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2samodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektowego0
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach0
A-W-3przygotowanie do egzaminu0
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda podająca- wykład informacyjny, metoda problemów- wykład problemowy, metoda programowa- z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna- metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- egzamin
S-4Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/06-2_W01
Student zna i rozumie zasadę działania urządzeń do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziom i prędkość cieczy, natężenie przepływu.
IS_1A_W18C-5T-L-2M-1S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-2_W02
Student zna i rozumie pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej, zna zasady wykonywania pomiarów
IS_1A_W21C-6T-L-1M-1S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-2_W03
Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu automatyki i regulacji w instalacjach centralnego ogrzewania, ukladów odprowadzania spalin,akustyki i korozji w instalacjach c.o. oraz projektowania kotłowni
IS_1A_W06, IS_1A_W16C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1M-2S-3
IS_1A_S1/C/06-2_W04
Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
IS_1A_W15C-2T-P-1M-3S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/06-2_U01
Student potrafi stosować urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
IS_1A_U04C-5T-L-2M-1S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-2_U02
Student potrafi zaplanować pomiary i opracować ich wyniki
IS_1A_U04C-5, C-6, C-7T-L-1M-1S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-2_U04
Student potrafi sporządzić projekt prostej instalacji c.o.
IS_1A_U08, IS_1A_U11, IS_1A_U18C-3T-P-1M-3S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/06-2_K01
Student jest gotów do podjęcia prac samodzielnych i zespołowych, krytycznej oceny ich efektów
IS_1A_K01, IS_1A_K04C-8T-L-1, T-L-2, T-P-1M-1, M-3S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/06-2_W01
Student zna i rozumie zasadę działania urządzeń do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziom i prędkość cieczy, natężenie przepływu.
2,0
3,0Student zna i rozumie zasadę działania większości urządzeń służących do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-2_W02
Student zna i rozumie pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej, zna zasady wykonywania pomiarów
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym zna większość podstawowych pojęć z techniki pomiarowej i analizy błędu, ma orientację co do zasad i organizacji pracy na stanowisku laboratoryjnym
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-2_W03
Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu automatyki i regulacji w instalacjach centralnego ogrzewania, ukladów odprowadzania spalin,akustyki i korozji w instalacjach c.o. oraz projektowania kotłowni
2,0
3,0Student zna i rozumie większość zgadnień związanych z automatyką, regulacją i równoważeniem hydraulicznym, akustyką i korozją w instalacjach c.o., odprowadzaniem spalin i układami technologicznymi kotłowni w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-2_W04
Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
2,0
3,0Student zna i rozumie jedynie pobieżnie wiedzę z zakresu zawartości i techniki sporządzania dokumentacji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/06-2_U01
Student potrafi stosować urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi zastosować odpowiednie urządzenia pomiarowe
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-2_U02
Student potrafi zaplanować pomiary i opracować ich wyniki
2,0
3,0Student potrafi zaplanować i wykonać pomiary oraz opracowywać ich wyniki. Popełnia jednak pewne błędy w sprawozdaniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-2_U04
Student potrafi sporządzić projekt prostej instalacji c.o.
2,0
3,0Student potrafi sporzadzić projekt instalacji c.o., popełnia jednak przy tym sporo błędów, projekt zawiera niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/06-2_K01
Student jest gotów do podjęcia prac samodzielnych i zespołowych, krytycznej oceny ich efektów
2,0
3,0Student jest gotów do samodzielnej pracy i pracy w zespole oraz do krytycznej oceny jej efektów, ale jedynie w ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne, Systherm, Poznań, 2011, Wydanie II
  2. Kołodziejczyk L., Rubik M., Pomiary w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1980
  3. Kuratow T., Pomiary przepływów cieczy, par i gazów, Wydawnictwo Górniczo- Hutnicze, Katowice, 1977
  4. Kostyrko K., Łobzowski A., Klimat, pomiary, regulacja, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
  5. Kabza Z., Kostyrko K., Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 i Cz.2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2003
  6. PN–EN 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego, 2006
  7. Rozporządzenie Min. Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.Dz.U.75/02 wraz z późniejszymi zmianami.

Literatura dodatkowa

  1. Kabza Z., Kostyrko K., Zator S., Łobzowski A., Szkolnikowski W., Regulacja mikroklimatu pomieszczenia, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2005
  2. Wytyczne projektowania instalacji centralnego ogrzewania, COBRTI INSTAL, Warszawa, 2001, zeszyt 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Błędy pomiarowe urządzeń, klasy dokładności.2
T-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Węzły cieplne, wymienniki, urządzenia kontrolno-pomiarowe, zabezpieczenia instalacji28
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla małego obiektu (np. domu jednorodzinnego) w dwóch wariantach- c.o. grawitacyjne i pompowe z grzejnikami podłogowymi oraz konwekcyjnymi30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykresy regulacyjne: zasady konstruowania, centralna i miejscowa regulacja dostaw ciepła, regulacja jakościowa i ilościowa.2
T-W-2Regulacja i równoważenie hydrauliczne wodnych ogrzewań pompowych: uzasadnienie, zasady, urządzenia, dobór pomp obiegowych.6
T-W-3Automatyzacja kotłowni niskoparametrowych: zadania, urządzenia automatycznej regulacji, zasady doboru.6
T-W-4Korozja i hałas w instalacjach centralnego ogrzewania ( przyczyny, rodzaje, metody zapobiegania)6
T-W-5Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)6
T-W-6Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2samodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektowego0
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach0
A-W-3przygotowanie do egzaminu0
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-2_W01Student zna i rozumie zasadę działania urządzeń do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziom i prędkość cieczy, natężenie przepływu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W18Zna i rozumie podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-5Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
Treści programoweT-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Węzły cieplne, wymienniki, urządzenia kontrolno-pomiarowe, zabezpieczenia instalacji
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie zasadę działania większości urządzeń służących do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-2_W02Student zna i rozumie pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej, zna zasady wykonywania pomiarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W21Zna zasady wykonywania pomiarów i organizacji pracy w laboratoriach
Cel przedmiotuC-6Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
Treści programoweT-L-1Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Błędy pomiarowe urządzeń, klasy dokładności.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym zna większość podstawowych pojęć z techniki pomiarowej i analizy błędu, ma orientację co do zasad i organizacji pracy na stanowisku laboratoryjnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-2_W03Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu automatyki i regulacji w instalacjach centralnego ogrzewania, ukladów odprowadzania spalin,akustyki i korozji w instalacjach c.o. oraz projektowania kotłowni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W06Zna i rozumie budowę i własności materiałów stosowanych w inżynierii środowiska ze szczególnym uwzględnieniem materiałów instalacyjnych, zna sposoby łączenia przewodów i sieci w systemy, ma wiedzę dotyczącą procesu korozji i zabezpieczeń antykorozyjnych
IS_1A_W16Zna i rozumie podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła i chłodu, wymienników ciepła, • sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, • technologii, systemów i urządzeń uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków, • inżynierii ochrony powietrza, • geotechniki, • hydrologii, • gospodarki odpadami
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni
Treści programoweT-W-2Regulacja i równoważenie hydrauliczne wodnych ogrzewań pompowych: uzasadnienie, zasady, urządzenia, dobór pomp obiegowych.
T-W-3Automatyzacja kotłowni niskoparametrowych: zadania, urządzenia automatycznej regulacji, zasady doboru.
T-W-4Korozja i hałas w instalacjach centralnego ogrzewania ( przyczyny, rodzaje, metody zapobiegania)
T-W-5Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)
T-W-6Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy
T-W-1Wykresy regulacyjne: zasady konstruowania, centralna i miejscowa regulacja dostaw ciepła, regulacja jakościowa i ilościowa.
Metody nauczaniaM-2metoda podająca- wykład informacyjny, metoda problemów- wykład problemowy, metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie większość zgadnień związanych z automatyką, regulacją i równoważeniem hydraulicznym, akustyką i korozją w instalacjach c.o., odprowadzaniem spalin i układami technologicznymi kotłowni w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-2_W04Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W15Zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-2Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla małego obiektu (np. domu jednorodzinnego) w dwóch wariantach- c.o. grawitacyjne i pompowe z grzejnikami podłogowymi oraz konwekcyjnymi
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie jedynie pobieżnie wiedzę z zakresu zawartości i techniki sporządzania dokumentacji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-2_U01Student potrafi stosować urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-5Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
Treści programoweT-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Węzły cieplne, wymienniki, urządzenia kontrolno-pomiarowe, zabezpieczenia instalacji
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi zastosować odpowiednie urządzenia pomiarowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-2_U02Student potrafi zaplanować pomiary i opracować ich wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-5Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-6Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-7Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej
Treści programoweT-L-1Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Błędy pomiarowe urządzeń, klasy dokładności.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować i wykonać pomiary oraz opracowywać ich wyniki. Popełnia jednak pewne błędy w sprawozdaniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-2_U04Student potrafi sporządzić projekt prostej instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U08Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U11Potrafi dokonać doboru i wykorzystać różne materiały oraz urządzenia w budowie instalacji z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U18Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla małego obiektu (np. domu jednorodzinnego) w dwóch wariantach- c.o. grawitacyjne i pompowe z grzejnikami podłogowymi oraz konwekcyjnymi
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi sporzadzić projekt instalacji c.o., popełnia jednak przy tym sporo błędów, projekt zawiera niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-2_K01Student jest gotów do podjęcia prac samodzielnych i zespołowych, krytycznej oceny ich efektów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy także w przypadku pracy w zespole
IS_1A_K04Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz efektów swojej pracy
Cel przedmiotuC-8Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej
Treści programoweT-L-1Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Błędy pomiarowe urządzeń, klasy dokładności.
T-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Węzły cieplne, wymienniki, urządzenia kontrolno-pomiarowe, zabezpieczenia instalacji
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla małego obiektu (np. domu jednorodzinnego) w dwóch wariantach- c.o. grawitacyjne i pompowe z grzejnikami podłogowymi oraz konwekcyjnymi
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do samodzielnej pracy i pracy w zespole oraz do krytycznej oceny jej efektów, ale jedynie w ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0