Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Urządzenia chłodnicze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia chłodnicze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 30 2,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy techniki cieplnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajność chłodnicza, efektywność energetyczna.5
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.5
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni5
15
wykłady
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.2
T-W-2Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.1
T-W-3Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.2
T-W-4Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.1
T-W-5Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła2
T-W-6Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.2
T-W-7Sprężarki i wymienniki ciepła małych i średnich urządzeń chłodniczych.2
T-W-8Budowa i zasada działania agregatów chłodniczych.3
T-W-9Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni.2
T-W-10Aparatura pomocnicza.2
T-W-11Automatyzacja urządzeń. Regulacja ciśnienia i temperatury.2
T-W-12Izolacje zimnochronne.2
T-W-13Sposoby zasilania parowników1
T-W-14Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.1
T-W-15Przechowalnictwo żywności w niskich temperaturach. Zadania technologii chłodniczej. Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów. Procesy schaładzania i zamrażania żywności. Procesy towarzyszące: ususzka, oddychanie, dojrzewanie.3
T-W-16Bilans cieplny kontenerów i komór chłodniczych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych12
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-4Konsultacje7
A-A-5Zaliczenie1
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu18
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje7
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/01-2_W01
Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę w zakresie lewobieżnych obiegów termodynamicznych jedno i wielostopniowych, kaskadowych
IS_1A_W09C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16M-1S-1
IS_1A_S1/C/01-2_W02
Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę dotyczącą realizacji obiegów chłodniczych. Rozróżnia obiegi Carnota, Lindego, Lorenza, obieg z regeneracją ciepła wewnętrzna i zewnętrzna. Posiada też wiedzę o czynnikach chłodniczych.
IS_1A_W10C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16M-1S-1
IS_1A_S1/C/01-2_W03
Zna i rozumie wiedzę na temat podstaw wymiany ciepła w zastosowaniu do urządzeń chłodniczych, posiada wiedzę o przemianach freonowych substancji stosowanych w urządzeniach chłodniczych. Zna rozwiązania rzeczywistych urządzeń chłodniczych stosowanych w przemyśle, .... i gospodarstwie domowym.
IS_1A_W12C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16M-1S-1
IS_1A_S1/C/01-2_W04
Zna i rozumie szczegółową wiedzę w zakresie instalacji chłodniczych
IS_1A_W15C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/01-2_U01
Potrafi obliczyć wydajność chłodniczą i efektywność COP urządzeń chłodniczych, dobrać czynniki chłodnicze i rozwiązanie obiegu
IS_1A_U05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2
IS_1A_S1/C/01-2_U02
Potrafi zaprojektować proste sprężarkowe urządzenie chłodnicze i porównać efektywność COP dla różnych wariantów
IS_1A_U18C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2
IS_1A_S1/C/01-2_U03
Potrafi analizować wpływ urządzeń chłodniczych na środowisko i możliwości ograniczenia zagrożeń dla środowiska
IS_1A_U20C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2
IS_1A_S1/C/01-2_U04
Potrafi ocenić efektywność energetyczną COP urządzeń chłodniczych w zastosowaniu dla przetwórstwa żywności, klimatyzacji i budownictwa.
IS_1A_U21C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/01-2_K01
Jest gotów do stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat urządzeń chłodniczych ich efektywności nowych czynników i rozwiązań.
IS_1A_K01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/C/01-2_K02
Jest gotów do działania profesjonalnie i przestrzegania zasad etyki zawodowej w chłodnictwie w zakresie przechowywania żywności.
IS_1A_K05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/01-2_W01
Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę w zakresie lewobieżnych obiegów termodynamicznych jedno i wielostopniowych, kaskadowych
2,0
3,0Student zna i rozumie większość podstawowych pojęć
3,5
4,0
4,5
5,0.
IS_1A_S1/C/01-2_W02
Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę dotyczącą realizacji obiegów chłodniczych. Rozróżnia obiegi Carnota, Lindego, Lorenza, obieg z regeneracją ciepła wewnętrzna i zewnętrzna. Posiada też wiedzę o czynnikach chłodniczych.
2,0
3,0Student zna i rozumie większość pojęć.
3,5
4,0
4,5
5,0.
IS_1A_S1/C/01-2_W03
Zna i rozumie wiedzę na temat podstaw wymiany ciepła w zastosowaniu do urządzeń chłodniczych, posiada wiedzę o przemianach freonowych substancji stosowanych w urządzeniach chłodniczych. Zna rozwiązania rzeczywistych urządzeń chłodniczych stosowanych w przemyśle, .... i gospodarstwie domowym.
2,0
3,0Student zna podstawowe źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/01-2_W04
Zna i rozumie szczegółową wiedzę w zakresie instalacji chłodniczych
2,0
3,0Student zna większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów chłodzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/01-2_U01
Potrafi obliczyć wydajność chłodniczą i efektywność COP urządzeń chłodniczych, dobrać czynniki chłodnicze i rozwiązanie obiegu
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0.
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/01-2_U02
Potrafi zaprojektować proste sprężarkowe urządzenie chłodnicze i porównać efektywność COP dla różnych wariantów
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0.
IS_1A_S1/C/01-2_U03
Potrafi analizować wpływ urządzeń chłodniczych na środowisko i możliwości ograniczenia zagrożeń dla środowiska
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/01-2_U04
Potrafi ocenić efektywność energetyczną COP urządzeń chłodniczych w zastosowaniu dla przetwórstwa żywności, klimatyzacji i budownictwa.
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0.
4,5
5,0.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/01-2_K01
Jest gotów do stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat urządzeń chłodniczych ich efektywności nowych czynników i rozwiązań.
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/01-2_K02
Jest gotów do działania profesjonalnie i przestrzegania zasad etyki zawodowej w chłodnictwie w zakresie przechowywania żywności.
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bonza Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, I.P.P.U Masta, Gdańsk, 2003
  2. Gruda Z., Postolski J., Zamrażanie żywności., Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011
  3. Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich., Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
  4. Piotrowski I., Okrętowe urządzenie chłodnicze., Morskie, Gdańsk, 1994
  5. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych., Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1987
  6. Studziński A., Eksploatacja chłodniowców, Gdynia, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Bohdal T., Charum H., Czapp M.:, Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe. Podstawy teoretyczne i obliczenia., Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  2. Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, Naukowo- Techniczne, Warszawa, 2000
  3. Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżenia temperatury., Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajność chłodnicza, efektywność energetyczna.5
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.5
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.2
T-W-2Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.1
T-W-3Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.2
T-W-4Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.1
T-W-5Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła2
T-W-6Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.2
T-W-7Sprężarki i wymienniki ciepła małych i średnich urządzeń chłodniczych.2
T-W-8Budowa i zasada działania agregatów chłodniczych.3
T-W-9Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni.2
T-W-10Aparatura pomocnicza.2
T-W-11Automatyzacja urządzeń. Regulacja ciśnienia i temperatury.2
T-W-12Izolacje zimnochronne.2
T-W-13Sposoby zasilania parowników1
T-W-14Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.1
T-W-15Przechowalnictwo żywności w niskich temperaturach. Zadania technologii chłodniczej. Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów. Procesy schaładzania i zamrażania żywności. Procesy towarzyszące: ususzka, oddychanie, dojrzewanie.3
T-W-16Bilans cieplny kontenerów i komór chłodniczych2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych12
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-4Konsultacje7
A-A-5Zaliczenie1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu18
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje7
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01-2_W01Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę w zakresie lewobieżnych obiegów termodynamicznych jedno i wielostopniowych, kaskadowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W09Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia inżynierii środowiska dotyczące: • termodynamiki technicznej, • wymiany ciepła i masy, • mechaniki płynów, • biologii i chemii
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.
T-W-3Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.
T-W-4Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.
T-W-5Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła
T-W-6Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.
T-W-2Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.
T-W-9Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni.
T-W-13Sposoby zasilania parowników
T-W-14Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.
T-W-15Przechowalnictwo żywności w niskich temperaturach. Zadania technologii chłodniczej. Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów. Procesy schaładzania i zamrażania żywności. Procesy towarzyszące: ususzka, oddychanie, dojrzewanie.
T-W-16Bilans cieplny kontenerów i komór chłodniczych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie większość podstawowych pojęć
3,5
4,0
4,5
5,0.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01-2_W02Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę dotyczącą realizacji obiegów chłodniczych. Rozróżnia obiegi Carnota, Lindego, Lorenza, obieg z regeneracją ciepła wewnętrzna i zewnętrzna. Posiada też wiedzę o czynnikach chłodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W10Zna i rozumie podstawową wiedzę obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące między innymi: •maszyn przepływowych i tłokowych, •gospodarki wodno-ściekowej, •ochrony wód i atmosfery, •melioracji, •techniki chłodniczej, •wentylacji i klimatyzacji, •ogrzewnictwa, •gospodarki odpadami •odnawialnych źródeł energii Zna podstawową terminologię w języku obcym nowożytnym
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.
T-W-3Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.
T-W-4Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.
T-W-5Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła
T-W-6Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.
T-W-2Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.
T-W-9Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni.
T-W-13Sposoby zasilania parowników
T-W-14Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.
T-W-15Przechowalnictwo żywności w niskich temperaturach. Zadania technologii chłodniczej. Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów. Procesy schaładzania i zamrażania żywności. Procesy towarzyszące: ususzka, oddychanie, dojrzewanie.
T-W-16Bilans cieplny kontenerów i komór chłodniczych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie większość pojęć.
3,5
4,0
4,5
5,0.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01-2_W03Zna i rozumie wiedzę na temat podstaw wymiany ciepła w zastosowaniu do urządzeń chłodniczych, posiada wiedzę o przemianach freonowych substancji stosowanych w urządzeniach chłodniczych. Zna rozwiązania rzeczywistych urządzeń chłodniczych stosowanych w przemyśle, .... i gospodarstwie domowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W12Zna i rozumie podstawową wiedzę związaną z: •bilansowaniem energetycznym, •przewodnictwem ciepła, konwekcją, promieniowaniem przenikaniem ciepła, •przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w instalacjach •przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w maszynach przepływowych i tłokowych stosowanych w inżynierii środowiska, •przemianami termodynamicznymi wykorzystywanymi w głównych obszarach inżynierii środowiska , •ze spalaniem paliw w tym spalaniem niskoemisyjnym
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.
T-W-3Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.
T-W-4Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.
T-W-5Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła
T-W-6Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.
T-W-2Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.
T-W-9Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni.
T-W-13Sposoby zasilania parowników
T-W-14Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.
T-W-15Przechowalnictwo żywności w niskich temperaturach. Zadania technologii chłodniczej. Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów. Procesy schaładzania i zamrażania żywności. Procesy towarzyszące: ususzka, oddychanie, dojrzewanie.
T-W-16Bilans cieplny kontenerów i komór chłodniczych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01-2_W04Zna i rozumie szczegółową wiedzę w zakresie instalacji chłodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W15Zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.
T-W-3Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.
T-W-4Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.
T-W-5Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła
T-W-6Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.
T-W-2Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.
T-W-9Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni.
T-W-13Sposoby zasilania parowników
T-W-14Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.
T-W-15Przechowalnictwo żywności w niskich temperaturach. Zadania technologii chłodniczej. Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów. Procesy schaładzania i zamrażania żywności. Procesy towarzyszące: ususzka, oddychanie, dojrzewanie.
T-W-16Bilans cieplny kontenerów i komór chłodniczych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów chłodzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01-2_U01Potrafi obliczyć wydajność chłodniczą i efektywność COP urządzeń chłodniczych, dobrać czynniki chłodnicze i rozwiązanie obiegu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajność chłodnicza, efektywność energetyczna.
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0.
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01-2_U02Potrafi zaprojektować proste sprężarkowe urządzenie chłodnicze i porównać efektywność COP dla różnych wariantów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U18Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajność chłodnicza, efektywność energetyczna.
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01-2_U03Potrafi analizować wpływ urządzeń chłodniczych na środowisko i możliwości ograniczenia zagrożeń dla środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U20Potrafi analizować i ocenić wpływ urządzenia, procesu, technologii lub systemu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajność chłodnicza, efektywność energetyczna.
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01-2_U04Potrafi ocenić efektywność energetyczną COP urządzeń chłodniczych w zastosowaniu dla przetwórstwa żywności, klimatyzacji i budownictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U21Potrafi dokonać analizy i oceny efektywności energetycznej a także ekonomicznej oraz wpływu na środowisko naturalne procesów technicznych, w szczególności tych stosowanych w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajność chłodnicza, efektywność energetyczna.
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0.
4,5
5,0.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01-2_K01Jest gotów do stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat urządzeń chłodniczych ich efektywności nowych czynników i rozwiązań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy także w przypadku pracy w zespole
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.
T-W-3Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.
T-W-4Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.
T-W-5Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła
T-W-6Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.
T-W-2Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.
T-W-9Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni.
T-W-13Sposoby zasilania parowników
T-W-14Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.
T-W-15Przechowalnictwo żywności w niskich temperaturach. Zadania technologii chłodniczej. Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów. Procesy schaładzania i zamrażania żywności. Procesy towarzyszące: ususzka, oddychanie, dojrzewanie.
T-W-16Bilans cieplny kontenerów i komór chłodniczych
T-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajność chłodnicza, efektywność energetyczna.
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/01-2_K02Jest gotów do działania profesjonalnie i przestrzegania zasad etyki zawodowej w chłodnictwie w zakresie przechowywania żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K05Jest gotów do działania w sposób profesjonalny i podejmowania etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.
T-W-3Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.
T-W-4Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.
T-W-5Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła
T-W-6Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.
T-W-2Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.
T-W-9Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni.
T-W-13Sposoby zasilania parowników
T-W-14Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.
T-W-15Przechowalnictwo żywności w niskich temperaturach. Zadania technologii chłodniczej. Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów. Procesy schaładzania i zamrażania żywności. Procesy towarzyszące: ususzka, oddychanie, dojrzewanie.
T-W-16Bilans cieplny kontenerów i komór chłodniczych
T-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajność chłodnicza, efektywność energetyczna.
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0