Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu PHS - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot PHS - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom podstawowych problemów z zakresu etyki i filozofii politycznej oraz pobudzenie do refleksji na temat relacji humanistyki z rzeczywistością polityczno-społeczną w kontekście wybranych obszarów geograficznych i kulturowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do filozofii politycznej i etyki w świecie współczesnym2
T-W-2Oświecenie i filozofia w służbie rewolucji. Demokracja.4
T-W-3Socjalizm, "społeczeństwo spektaklu" Guya Deborda i nowa lewica lat 60. XX wieku.6
T-W-4Nacjonalizm. Studium przypadku: Republika Południowej Afryki i apartheid.4
T-W-5Wybrane przykłady współczesnych relacji etyki i polityki: Chiny - od Konfucjusza, poprzez ideologiczny komunizm do monopartyjnego państwowego kapitalizmu; Meksyk - system kastowy; Korea Północna - "kimizm" w zderzeniu z europejską awangardą artystyczną (Laibach w Korei); Konflikt Izraelsko-Palestyński; Arabska Wiosna;14
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Praca własna26
A-W-3Zaliczenie2
A-W-4Konsultacje2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/A/01-3_W01
Student zna i rozumie wiedzę z zakresu wybranych nurtów z zakresu filozofii politycznej, wskazuje zależności pomiędzy różnymi typami społeczeństw w relacji do dominujących standardów etycznych i kulturowych.
IS_1A_W26C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/A/01-3_U01
Student potrafi interpretować idee w zakresie filozofii politycznej i etyki w perspektywie historii i współczesności i wykorzystuje zdobytą wiedzę w planowaniu rozwoju zawodowego.
IS_1A_U22C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/A/01-3_K01
Student jest gotów do refleksji dotyczącej relacji i zależności pomiędzy organizacją współczesnych społeczeństw a etyką. Wyraża oceny z pozycji otwartości na zagadnienia filozofii politycznej.
IS_1A_K02, IS_1A_K08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/A/01-3_W01
Student zna i rozumie wiedzę z zakresu wybranych nurtów z zakresu filozofii politycznej, wskazuje zależności pomiędzy różnymi typami społeczeństw w relacji do dominujących standardów etycznych i kulturowych.
2,0
3,0Student zna podstawowe fakty z zakresu filozofii politycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/A/01-3_U01
Student potrafi interpretować idee w zakresie filozofii politycznej i etyki w perspektywie historii i współczesności i wykorzystuje zdobytą wiedzę w planowaniu rozwoju zawodowego.
2,0
3,0Student interpretuje podstawowe fakty dotyczące zjawisk z zakresu flozofii politycznej oraz analizuje relacje pomiędzy etyką a organizacją społeczeństw współczesnych w ich różnorodności historycznej, geograficznej i kulturowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/A/01-3_K01
Student jest gotów do refleksji dotyczącej relacji i zależności pomiędzy organizacją współczesnych społeczeństw a etyką. Wyraża oceny z pozycji otwartości na zagadnienia filozofii politycznej.
2,0
3,0Student jest otwarty na interpretację relacji organizacji społeczeństw współczesnych i etyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Will Kymlicka, Współczesna filozofia polityczna, ZNAK, Warszawa, 1998
  2. Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN, Kraków, 2006
  3. Joanna Szczepanik, Laibach gra z Koreą. Wielowątkowośc relacji sztuki i polityki na przykładzie jednego wydarzenia, Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, 2019, w publikacji pokonferencyjnej "Kultury w ruchu. Migracje, Transfery, Epistemologie."

Literatura dodatkowa

  1. Magdalena Środa, Etyka dla myślących, Czarna Owca, Warszawa, 2010
  2. Karl Popper, W poszukiwaniu lepszego świata. Wykłady i rozprawy z trzydziestu lat, Książka i Wiedza, Warszawa, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do filozofii politycznej i etyki w świecie współczesnym2
T-W-2Oświecenie i filozofia w służbie rewolucji. Demokracja.4
T-W-3Socjalizm, "społeczeństwo spektaklu" Guya Deborda i nowa lewica lat 60. XX wieku.6
T-W-4Nacjonalizm. Studium przypadku: Republika Południowej Afryki i apartheid.4
T-W-5Wybrane przykłady współczesnych relacji etyki i polityki: Chiny - od Konfucjusza, poprzez ideologiczny komunizm do monopartyjnego państwowego kapitalizmu; Meksyk - system kastowy; Korea Północna - "kimizm" w zderzeniu z europejską awangardą artystyczną (Laibach w Korei); Konflikt Izraelsko-Palestyński; Arabska Wiosna;14
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Praca własna26
A-W-3Zaliczenie2
A-W-4Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/A/01-3_W01Student zna i rozumie wiedzę z zakresu wybranych nurtów z zakresu filozofii politycznej, wskazuje zależności pomiędzy różnymi typami społeczeństw w relacji do dominujących standardów etycznych i kulturowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W26Zna podstawową terminologię dotyczącą prawa, ekonomii, etyki, filozofii, socjologii, sztuki, wzornictwa i kultury.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom podstawowych problemów z zakresu etyki i filozofii politycznej oraz pobudzenie do refleksji na temat relacji humanistyki z rzeczywistością polityczno-społeczną w kontekście wybranych obszarów geograficznych i kulturowych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do filozofii politycznej i etyki w świecie współczesnym
T-W-2Oświecenie i filozofia w służbie rewolucji. Demokracja.
T-W-3Socjalizm, "społeczeństwo spektaklu" Guya Deborda i nowa lewica lat 60. XX wieku.
T-W-4Nacjonalizm. Studium przypadku: Republika Południowej Afryki i apartheid.
T-W-5Wybrane przykłady współczesnych relacji etyki i polityki: Chiny - od Konfucjusza, poprzez ideologiczny komunizm do monopartyjnego państwowego kapitalizmu; Meksyk - system kastowy; Korea Północna - "kimizm" w zderzeniu z europejską awangardą artystyczną (Laibach w Korei); Konflikt Izraelsko-Palestyński; Arabska Wiosna;
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe fakty z zakresu filozofii politycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/A/01-3_U01Student potrafi interpretować idee w zakresie filozofii politycznej i etyki w perspektywie historii i współczesności i wykorzystuje zdobytą wiedzę w planowaniu rozwoju zawodowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U22Potrafi interpretować programy etyczne, socjologiczne, a także analizować współczesne nurty kultury, filozofii, sztuki i wzornictwa
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom podstawowych problemów z zakresu etyki i filozofii politycznej oraz pobudzenie do refleksji na temat relacji humanistyki z rzeczywistością polityczno-społeczną w kontekście wybranych obszarów geograficznych i kulturowych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do filozofii politycznej i etyki w świecie współczesnym
T-W-2Oświecenie i filozofia w służbie rewolucji. Demokracja.
T-W-3Socjalizm, "społeczeństwo spektaklu" Guya Deborda i nowa lewica lat 60. XX wieku.
T-W-4Nacjonalizm. Studium przypadku: Republika Południowej Afryki i apartheid.
T-W-5Wybrane przykłady współczesnych relacji etyki i polityki: Chiny - od Konfucjusza, poprzez ideologiczny komunizm do monopartyjnego państwowego kapitalizmu; Meksyk - system kastowy; Korea Północna - "kimizm" w zderzeniu z europejską awangardą artystyczną (Laibach w Korei); Konflikt Izraelsko-Palestyński; Arabska Wiosna;
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student interpretuje podstawowe fakty dotyczące zjawisk z zakresu flozofii politycznej oraz analizuje relacje pomiędzy etyką a organizacją społeczeństw współczesnych w ich różnorodności historycznej, geograficznej i kulturowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/A/01-3_K01Student jest gotów do refleksji dotyczącej relacji i zależności pomiędzy organizacją współczesnych społeczeństw a etyką. Wyraża oceny z pozycji otwartości na zagadnienia filozofii politycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
IS_1A_K08Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz świadomego uczestnictwa w wydarzeniach społecznych i kulturalnych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom podstawowych problemów z zakresu etyki i filozofii politycznej oraz pobudzenie do refleksji na temat relacji humanistyki z rzeczywistością polityczno-społeczną w kontekście wybranych obszarów geograficznych i kulturowych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do filozofii politycznej i etyki w świecie współczesnym
T-W-2Oświecenie i filozofia w służbie rewolucji. Demokracja.
T-W-3Socjalizm, "społeczeństwo spektaklu" Guya Deborda i nowa lewica lat 60. XX wieku.
T-W-4Nacjonalizm. Studium przypadku: Republika Południowej Afryki i apartheid.
T-W-5Wybrane przykłady współczesnych relacji etyki i polityki: Chiny - od Konfucjusza, poprzez ideologiczny komunizm do monopartyjnego państwowego kapitalizmu; Meksyk - system kastowy; Korea Północna - "kimizm" w zderzeniu z europejską awangardą artystyczną (Laibach w Korei); Konflikt Izraelsko-Palestyński; Arabska Wiosna;
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest otwarty na interpretację relacji organizacji społeczeństw współczesnych i etyki.
3,5
4,0
4,5
5,0