Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Bohonos <Adam.Bohonos@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,60,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,40,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zanojomość matematyki ze szkoły średniej na poziomie rozszerzonym i z przedmiotu Matematyka-I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu algebry liniowej i geometrii analitycznej, niezbędnej do rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżyenirii środowiska
C-2Wykształcenie u studenta umiejętnosci posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi przy realizacji przedmiotów technicznych
C-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz organizowania przcy własnej i zespołu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Liczby zespolone4
T-A-2Działania na macierzach2
T-A-3Obliczanie wyznaczników2
T-A-4Rozwiązywanie układów równań liniowych3
T-A-5Geometria analityczna4
15
wykłady
T-W-1Liczby zespolone3
T-W-2Macierze, definicja i własności, operacje na macierzach1
T-W-3Wyznaczniki, definicja i metody obliczania, macierz odwrotna3
T-W-4Układy równań liniowych3
T-W-5Algebra wektorów, prosta i płaszczyzna w przestrzeni5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielna praca studenta przy rozwiązywaniu zadań i analizowaniu podstawowych problemów12
A-A-3Konsultacje6
A-A-4Praca domowa5
A-A-5Przygotowanie do kolkwium i sprawdzianu7
A-A-6Zaliczenie4
49
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów z uzupełnieniem wiadomości z literatury w celu przygotowania do ćwiczeń12
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Samodzielne przygotowanie do egzaminu7
A-W-5Egzamin3
41

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z przykładami i wyjaśnieniami
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń na podstawie kartkówek
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie dwóch kolokwiów oraz pracy domowej
S-4Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/01-2_W01
Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu
IS_1A_W01C-1T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-4, S-1
IS_1A_S1/B/01-2_W02
Student zna programy służące do obliczeń algebraicznych
IS_1A_W07C-1T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/01-2_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich
IS_1A_U02C-2T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1M-2S-1
IS_1A_S1/B/01-2_U02
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę
IS_1A_U15C-3T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/01-2_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
IS_1A_K01, IS_1A_K04C-3T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1M-2S-1
IS_1A_S1/B/01-2_K02
Student jest gotów do podjęcia pracy w zespole
IS_1A_K01C-3T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/01-2_W01
Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu
2,0
3,0Student zna wybrane definicje i twierdzenia oraz niektóre algorytmy obliczeniowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/01-2_W02
Student zna programy służące do obliczeń algebraicznych
2,0
3,0Student zna wiekszość programyów komputerowych przydatnych do oblczeń algebraicznych omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/01-2_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu treści programowych, stosuje czytelny zapis.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/01-2_U02
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę
2,0
3,0Student w celu uzupełnienia wiadomości korzysta wyłącznie ze źródeł internetowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/01-2_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
2,0
3,0Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy w niewielkim tylko zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/01-2_K02
Student jest gotów do podjęcia pracy w zespole
2,0
3,0Student mało aktywnie uczestniczy w pracy grupy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa I. Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2006, dostępne są różne wydania
  2. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa I. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2006, dostępne są różne wydania

Literatura dodatkowa

  1. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra i geometria analityczna. Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2008, dostępne są różne wydania
  2. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra i geometria analityczna. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2008, dostępne są różne wydania

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Liczby zespolone4
T-A-2Działania na macierzach2
T-A-3Obliczanie wyznaczników2
T-A-4Rozwiązywanie układów równań liniowych3
T-A-5Geometria analityczna4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Liczby zespolone3
T-W-2Macierze, definicja i własności, operacje na macierzach1
T-W-3Wyznaczniki, definicja i metody obliczania, macierz odwrotna3
T-W-4Układy równań liniowych3
T-W-5Algebra wektorów, prosta i płaszczyzna w przestrzeni5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielna praca studenta przy rozwiązywaniu zadań i analizowaniu podstawowych problemów12
A-A-3Konsultacje6
A-A-4Praca domowa5
A-A-5Przygotowanie do kolkwium i sprawdzianu7
A-A-6Zaliczenie4
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów z uzupełnieniem wiadomości z literatury w celu przygotowania do ćwiczeń12
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Samodzielne przygotowanie do egzaminu7
A-W-5Egzamin3
41
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/01-2_W01Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W01Zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu algebry liniowej i geometrii analitycznej, niezbędnej do rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżyenirii środowiska
Treści programoweT-W-5Algebra wektorów, prosta i płaszczyzna w przestrzeni
T-W-3Wyznaczniki, definicja i metody obliczania, macierz odwrotna
T-W-2Macierze, definicja i własności, operacje na macierzach
T-W-4Układy równań liniowych
T-W-1Liczby zespolone
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przykładami i wyjaśnieniami
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna wybrane definicje i twierdzenia oraz niektóre algorytmy obliczeniowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/01-2_W02Student zna programy służące do obliczeń algebraicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W07Zna i rozumie wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu algebry liniowej i geometrii analitycznej, niezbędnej do rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżyenirii środowiska
Treści programoweT-W-5Algebra wektorów, prosta i płaszczyzna w przestrzeni
T-W-3Wyznaczniki, definicja i metody obliczania, macierz odwrotna
T-W-2Macierze, definicja i własności, operacje na macierzach
T-W-4Układy równań liniowych
T-W-1Liczby zespolone
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna wiekszość programyów komputerowych przydatnych do oblczeń algebraicznych omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/01-2_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studenta umiejętnosci posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi przy realizacji przedmiotów technicznych
Treści programoweT-A-2Działania na macierzach
T-A-4Rozwiązywanie układów równań liniowych
T-A-5Geometria analityczna
T-A-3Obliczanie wyznaczników
T-A-1Liczby zespolone
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu treści programowych, stosuje czytelny zapis.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/01-2_U02Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U15Potrafi uczyć się samodzielnie
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz organizowania przcy własnej i zespołu
Treści programoweT-A-2Działania na macierzach
T-A-4Rozwiązywanie układów równań liniowych
T-A-5Geometria analityczna
T-A-3Obliczanie wyznaczników
T-A-1Liczby zespolone
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w celu uzupełnienia wiadomości korzysta wyłącznie ze źródeł internetowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/01-2_K01Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy także w przypadku pracy w zespole
IS_1A_K04Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz efektów swojej pracy
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz organizowania przcy własnej i zespołu
Treści programoweT-A-2Działania na macierzach
T-A-4Rozwiązywanie układów równań liniowych
T-A-5Geometria analityczna
T-A-3Obliczanie wyznaczników
T-A-1Liczby zespolone
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy w niewielkim tylko zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/01-2_K02Student jest gotów do podjęcia pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy także w przypadku pracy w zespole
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz organizowania przcy własnej i zespołu
Treści programoweT-A-2Działania na macierzach
T-A-4Rozwiązywanie układów równań liniowych
T-A-5Geometria analityczna
T-A-3Obliczanie wyznaczników
T-A-1Liczby zespolone
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student mało aktywnie uczestniczy w pracy grupy.
3,5
4,0
4,5
5,0