Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia nawierzchni drogowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia nawierzchni drogowych | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs z Materiałów Drogowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość rozwiązań technologicznych stosowanych w drogownictwie. |
C-2 | Umiejętność przygotowania i weryfikacji Szczegółowej Specyfikacji Technicznej w zakresie nawierzchni drogowych w oparciu o istniejące i nowoczesne technologie. |
C-3 | Umiejętność pracy w zespole i realizacji powierzonych zadań oraz świadomość ponoszenia odpowiedzialności za uzyskane wyniki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Konstrukcja jezdni drogowej - układy warstwowe. Zasady dotyczące wyboru rodzaju konstrukcji jezdni. Wymagania. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z 1999r. Nr 43). | 2 |
T-W-2 | Zestawienie obciążeń oddziaływujących na nawierzchnie drogowe. Obciążenia od pojazdów samochodowych – wyznaczanie osi obliczeniowych w zależności od rodzaju konstrukcji. Wpływ czynników klimatyczno-pogodowych na trwałość nawierzchni. Sposób przenoszenia obciążenia na podłoże. | 1 |
T-W-3 | Zapisy Szczegółowych Specyfikacji Technicznych w zależności od rodzaju warstwy w układzie konstrukcyjnym. Przykłady. | 2 |
T-W-4 | Podłoże gruntowe. Wymagania nośności, zagęszczenia, wodoprzepuszczalności, kapilarności biernej, uziarnienia, wysadzinowości itp. | 2 |
T-W-5 | Metody uszlachetniania gruntów. Zabezpieczenia konstrukcji przed negatywnymi oddziaływaniami od podłoża gruntowego. Wzmocnienia podłoża gruntowego. | 2 |
T-W-6 | Warstwa podbudowy. Rodzaje podbudów. Technologie wykonania. Wymagania. | 3 |
T-W-7 | Nawierzchnie gruntowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa. | 2 |
T-W-8 | Nawierzchnie żwirowe i żużlowe. Nawierzchnie tłuczniowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa. | 2 |
T-W-9 | Nawierzchnie z brukowca, kostki kamiennej i klinkierowe. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa. | 2 |
T-W-10 | Nawierzchnie betonowe, z elementów kamienno-betonowych i betonowych. Rodzaje, wymagania, sposób wykonawstwa. | 4 |
T-W-11 | Nawierzchnie asfaltowe, technologia wykonawstwa, wymagania. Wpływ warunków zewnętrznych na jakość robót. | 4 |
T-W-12 | Nietypowe rozwiązania technologiczne (autorskie) w konstrukcjach nawierzchni drogowych. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Ugruntowanie i poszerzenie wiedzy z zakresu technologii drogowych. | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie wystąpienia w Power Point na temat podbudów. | 19 |
A-W-4 | Przygotowanie wystąpienia w Power Point na temat nowoczesnych rozwiązań technologicznych w drogownictwie. | 22 |
A-W-5 | Przygotowanie Szczegółowej Specyfikacji Technicznej dla wybranego rozwiązania konstrukcji nawierzchni drogowej. | 30 |
A-W-6 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
A-W-7 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-8 | Udział w zaliczeniu | 2 |
150 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metody programowe (prezentacje w Power Point) |
M-3 | Metody praktyczne (metoda przewodniego tekstu - SST). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ze sprawozdania (Szczegółowa Specyfikacja Techniczna) |
S-3 | Ocena formująca: Ocena za prezentację w Power Point. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL08_W01 Zna podstawowe i nietypowe rozwiązania technologiczne i konstrukcyjne w zakresie budowy dróg, potrafi zdefiniować wymagania dla warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych w oparciu o obowiązujące normy i dokumenty techniczne. | B_1A_W15, B_1A_W17, B_1A_W07, B_1A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL08_U01 Potrafi dobrać rodzaj nawierzchni do przewidywanych obciążeń z uwzględnieniem warunków środowiskowych oraz sporządzić i ocenić Szczegółowe Specyfikacje Techniczne (SST) w zakresie wykonawstwa nawierzchni drogowych. | B_1A_U17, B_1A_U08, B_1A_U22 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL08_K01 PJest gotów rozwiązywać w sposób kreatywny problemy inżynierskie, potrafi wykorzystać twórcze myślenie i pracę w sposób przedsiębiorczy, rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko, jest przygotowany do samodzielnego działania w oparciu o właściwą organizację pracy. | B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K04 | — | — | C-1, C-3 | T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL08_W01 Zna podstawowe i nietypowe rozwiązania technologiczne i konstrukcyjne w zakresie budowy dróg, potrafi zdefiniować wymagania dla warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych w oparciu o obowiązujące normy i dokumenty techniczne. | 2,0 | Student nie zna podstawowych rozwiązań technologicznych i konstrukcyjnych wykorzystywanych przy budowie dróg oraz nie potrafi zdefiniować wymagań dla poszczególnych warstw konstrukcyjnych nawierzchni w oparciu o obowiązujący Dz. U. i normy. |
3,0 | Student zna wyłącznie kilka podstawowych rozwiązań technologicznych i konstrukcyjnych w zakresie budowy dróg oraz potrafi pobieżnie zdefiniować wymagania dla wybranych warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych w oparciu o obowiązujący Dz. U. i normy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL08_U01 Potrafi dobrać rodzaj nawierzchni do przewidywanych obciążeń z uwzględnieniem warunków środowiskowych oraz sporządzić i ocenić Szczegółowe Specyfikacje Techniczne (SST) w zakresie wykonawstwa nawierzchni drogowych. | 2,0 | Student nie umie dokonać wyboru rodzaju nawierzchni ze względu na oddziaływania środowiska oraz obciążenie ruchem i nie potrafi opracować Szczegółowych Specyfikacji Technicznych (SST) dla wybranego zakresu robót. |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi dobrać rodzaj nawierzchni w oparciu o obciążenie ruchem i opracować dla niej SST, nie analizując wpływu wybranego rozwiązania na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL08_K01 PJest gotów rozwiązywać w sposób kreatywny problemy inżynierskie, potrafi wykorzystać twórcze myślenie i pracę w sposób przedsiębiorczy, rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko, jest przygotowany do samodzielnego działania w oparciu o właściwą organizację pracy. | 2,0 | Student nie rozumie wpływu na środowisko stosowanych technologii, nie potrafi pracować w zespole i realizować zadań oraz brak mu świadomości na temat odpowiedzialności grupowej. |
3,0 | Student ma świadomość w zakresie podstawowym wpływu na środowisko kilku z wybranych technologii stosowanych w drogownictwie, rozumie potrzebę pracy w zespole i odpowiedzialności grupowej, ale wymaga nadzoru przy realizacji powierzonych zadań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe, WKiŁ, Warszawa, 2004
- Stefańczyk B., Mieczkowski P., Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wykonawstwo i badania., WKiŁ, Warszawa, 2008
- Stefańczyk B. Zieliński Z., Technologia i organizacja wykonania jezdni drogowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
- Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 1982
- Szydło A., Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego., Polski Cement, Kraków, 2004
- Mieczkowski P., Budziński B., Wpływ wosku polietylenowego na wybrane właściwości asfaltów i betonów asfaltowych, ACTA SCIENTIARUM POLONORUM - Architectura Budownictwo, Warszawa, 2018, 17(4)
Literatura dodatkowa
- Błażejowski K., Styk S., Technologia warstw asfaltowych, WKiŁ, Warszawa, 2004