Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wytrzymałość materiałów-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Szewczyk <Piotr.Szewczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Adrian Silicki <Adrian.Silicki@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1fizyka, matematyka, mechanika ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w wytrzymałości materiałów
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznaczalnych
C-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Powtórka podstawowych pojęć ze statyki: stopnie swobody, więzy, rodzaje podpór i reakcje, równania równowagi1
T-A-2Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych.5
T-A-3Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych-Gerbera6
T-A-4Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych8
T-A-5Wyznaczanie połozenia osi głównych centralnych i momentów bezwładnosci dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych7
T-A-6Kolokwia 3x13
30
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia w wytrzymałości materiałów.1
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi1
T-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych2
T-W-4Belki ciagłe przegubowe-Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera3
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram3
T-W-6Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładności względem osi4
T-W-7Zaliczenie wykładu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-A-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń4
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań12
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów8
A-A-5zaliczenie2
A-A-6Konsultacje4
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe i bieżące utrwalanie poznanego materiału10
A-W-3zaliczenie1
A-W-4Konsultacje4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/06_W01
Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
B_1A_W04, B_1A_W06C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-1
B_1A_S1/C/06_W02
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centalnych oraz momentów bezwładnosci względem tych osi dla figur płaskich
B_1A_W04C-3T-A-5, T-W-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/06_U01
Umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
B_1A_U04C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-1
B_1A_S1/C/06_U02
Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
B_1A_U04C-3T-A-5, T-W-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/06_K01
Jest gotowy rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób
B_1A_K04C-3, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/06_W01
Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
2,0
3,0zna zasady sporządzania sił przekrojowych, zna zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/06_W02
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centalnych oraz momentów bezwładnosci względem tych osi dla figur płaskich
2,0
3,0zna zasady wyznaczania połóżenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładności względem tych osi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/06_U01
Umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
2,0
3,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/06_U02
Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
2,0
3,0umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla fugur płaskich i przekrojów składajacych się z kształtowników walcowanych, popełnia nieliczne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/06_K01
Jest gotowy rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób
2,0
3,0Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cywiński Z., Mechanika budowli w zadaniach, PWN, Warszawa, 2008
  2. Dębiński J., Grzymisławska J., Podstawy mechaniki płaskich układów prętowych część III, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2019
  3. Dębiński J., Grzymisławska J., Wytrzymałość materiałów cz. 1, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2019
  4. Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2014
  5. Gawkowska L., Wytrzymałość materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
  6. Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, OW PW, Warszawa, 2006, VII
  7. Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
  8. Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2014
  9. Orłowski W., Słowański L., Wytrzymałość materiałów. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1978
  2. Chudzikiewicz A., Statyka budowli, PWN, Warszawa, 1976
  3. A. Jabłonka A., T.D. Hien, A modified perturbation scheme for structural statics systems with random parameters, Archive of Applied Mechanics, Springer-Verlag, 2014, Vol. 84, pp. 821-831
  4. Szewczyk P., Wzmacnianie pod obciążeniem stalowo-betonowych belek zespolonych w analizie numerycznej i badaniach doświadczalnych, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2019, 1, ISBN: 978-83-7663-300-8

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Powtórka podstawowych pojęć ze statyki: stopnie swobody, więzy, rodzaje podpór i reakcje, równania równowagi1
T-A-2Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych.5
T-A-3Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych-Gerbera6
T-A-4Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych8
T-A-5Wyznaczanie połozenia osi głównych centralnych i momentów bezwładnosci dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych7
T-A-6Kolokwia 3x13
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia w wytrzymałości materiałów.1
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi1
T-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych2
T-W-4Belki ciagłe przegubowe-Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera3
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram3
T-W-6Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładności względem osi4
T-W-7Zaliczenie wykładu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-A-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń4
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań12
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów8
A-A-5zaliczenie2
A-A-6Konsultacje4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe i bieżące utrwalanie poznanego materiału10
A-W-3zaliczenie1
A-W-4Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/06_W01Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
B_1A_W06Zna i rozumie zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w wytrzymałości materiałów
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznaczalnych
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Powtórka podstawowych pojęć ze statyki: stopnie swobody, więzy, rodzaje podpór i reakcje, równania równowagi
T-A-2Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych.
T-A-3Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych-Gerbera
T-A-4Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych
T-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram
T-W-1Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia w wytrzymałości materiałów.
T-W-4Belki ciagłe przegubowe-Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna zasady sporządzania sił przekrojowych, zna zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/06_W02Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centalnych oraz momentów bezwładnosci względem tych osi dla figur płaskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów
Treści programoweT-A-5Wyznaczanie połozenia osi głównych centralnych i momentów bezwładnosci dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych
T-W-6Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładności względem osi
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna zasady wyznaczania połóżenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładności względem tych osi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/06_U01Umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznaczalnych
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Powtórka podstawowych pojęć ze statyki: stopnie swobody, więzy, rodzaje podpór i reakcje, równania równowagi
T-A-2Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych.
T-A-3Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych-Gerbera
T-A-4Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych
T-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram
T-W-1Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia w wytrzymałości materiałów.
T-W-4Belki ciagłe przegubowe-Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/06_U02Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów
Treści programoweT-A-5Wyznaczanie połozenia osi głównych centralnych i momentów bezwładnosci dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych
T-W-6Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładności względem osi
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla fugur płaskich i przekrojów składajacych się z kształtowników walcowanych, popełnia nieliczne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/06_K01Jest gotowy rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznaczalnych
Treści programoweT-A-2Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych.
T-A-3Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych-Gerbera
T-A-4Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych
T-A-5Wyznaczanie połozenia osi głównych centralnych i momentów bezwładnosci dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób
3,5
4,0
4,5
5,0