Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Regulacja stosunków wodnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Regulacja stosunków wodnych | ||
Specjalność | Budownictwo Wodne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony przedmiot Hydraulika i hydrologia |
W-2 | Wykorzystanie wiadomości z równolegle prowadzonego w sem. 6 przedmiotu Hydraulika lub Mechanika Cieczy i Gazów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych |
C-2 | Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki |
C-3 | Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej | 27 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Melioracje podstawowe i szczegółowe | 6 |
T-W-2 | Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej | 6 |
T-W-3 | Systemy regulacji | 5 |
T-W-4 | Typy budowli regulacyjnych | 5 |
T-W-5 | Ochrona przeciwpowodziowa | 5 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 27 |
A-P-2 | Szczegółowe opracowanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej | 44 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 9 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 5 |
87 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 27 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Opracowanie materiału - studia literaturowe | 53 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 3 |
93 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia - metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/05_W01 Zna podstawowe zagadnienia z zakresu regulacji rzek. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w regulacjach rzek. | B_1A_W22, B_1A_W13 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/05_U01 Potrafi zaprojektować wybrane elementy regulacji rzek oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących | B_1A_U07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/05_K01 Jest gotów do analizy pozatechnicznych aspektw i skutów działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko | B_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/05_W01 Zna podstawowe zagadnienia z zakresu regulacji rzek. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w regulacjach rzek. | 2,0 | |
3,0 | ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z realizacji stosunków wodnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/05_U01 Potrafi zaprojektować wybrane elementy regulacji rzek oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących | 2,0 | |
3,0 | potrafi wykonać projekt regulacji odcinka rzeki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/05_K01 Jest gotów do analizy pozatechnicznych aspektw i skutów działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko | 2,0 | |
3,0 | student rozumie jaki ma wpływ regulacja rzek na zabezpieczenie terenów przed zalewam | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wołoszyn J., Czamara W., Eliasiewicz R., Krężel J., Regulacje rzek i potoków, Akademia Rolnicza we Wrocławiu, Wrocław, 1994, wydanie II zmienione
Literatura dodatkowa
- Mamak W., Regulacja rzek i potoków, Arkady, Warszawa, 1958
- Kulczyk J., Winter J., Śródlądowy transport wodny, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2003
- Mańko R., Wpływ udrożnienia kanałów Międzyodrza i remontu zabudowy hydrotechnicznej na przepływy w sieci dolnej Odry, Szczecin, 2018, rozprawa doktorska
- Kazimierowicz-Frankowska K., Geosyntetyki w budownictwie wodnym, PWN, Warszawa, 2019