Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Fundamentowanie 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fundamentowanie 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Magdalena Olszewska <Magdalena.Olszewska@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Kurs mechaniki gruntów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność poprawnego posadowienia obiektu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zagadnienia stanu granicznego nośności dla fundamentów bezpośrednich | 9 |
T-P-2 | Zagadnienia stanu granicznego użytkowalności dla fundamentów bezpośrednich | 9 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fundamentowanie bezpośrednie - kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża. | 2 |
T-W-2 | Fundamentowanie głębokie. Pale. Technologie palowania. Studnie | 2 |
T-W-3 | Konstrukcje oporowe. Ścianki szczelne | 1 |
T-W-4 | Techniki zbrojenia gruntu. Wzmacnianie gruntu. | 1 |
T-W-5 | Elementy budowli ziemnych. Nasypy. Głębokie wykopy | 1 |
T-W-6 | Odwodnienie. | 1 |
T-W-7 | Wzmacnianie fundamentów. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych | 18 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 63 |
A-P-3 | Zaliczenie projektu | 2 |
A-P-4 | Studiowanie zalecanej literatury | 6 |
A-P-5 | Konsultacje | 2 |
91 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładu | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 14 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 3 |
A-W-5 | Konsultacje | 1 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/12_W01 Student zna i rozumie normy oraz wytyczne technicznych stosowanych w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. | B_1A_W09, B_1A_W20, B_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/12_U01 Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane. | B_1A_U01, B_1A_U02, B_1A_U03, B_1A_U09, B_1A_U16, B_1A_U22 | — | — | C-1 | T-W-1, T-P-1, T-P-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/12_K01 Jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K03, B_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/12_W01 Student zna i rozumie normy oraz wytyczne technicznych stosowanych w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawy obliczania fundamentów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/12_U01 Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi obliczyć posadowienie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/12_K01 Jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | |
3,0 | Potrafi dobrać posadowienie do wskazanego obiektu budowlanego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wilun Z., Zarys geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2008
- Biernatowski K., Fundamentowanie, PWN, Warszawa, 1984
- Cios I., Garwacka-Piórkowska S., Projektowanie fundamentów, Oficyna - Wydawnictwo PW, Warszawa, 1993
- Grabowski Z., Pisarczyk S., Obrycki M., Fundamentowanie, Oficyna - Wydawnictwo PW, Warszawa, 1993
- Obrycki M., Pisarczyk S., Wybrane zagadnienia z fundamentowania, Oficyna - Wydawnictwo PW, Warszawa, 1998
- Rybak Cz., Puła O., Sarniak W., Fundamentowanie - projektowanie posadowień, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 1997
- Polski Komitet Normalizacyjny, Normy z zakresu fundamentowania PN-EN 1997-1, PKN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Meyer Z., Żarkiewicz K., Zasady wykonywania ekpsertyz fundamentów z uwzględnieniem fundamentów głębokich, PWN, Warszawa, 2020
- Tomasz Kozłowski, Geotechnika w infrastrukturze komunikacyjnej na przykładzie budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, Inżynieria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2015, 6/2016
- Jarominiak A., Kłosiński B., Grzegorzewicz K., Cielenkiewicz T., Pale i fundamenty palowe, Arkady, Warszawa, 1976