Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Geometria wykreślna i rysunek techniczny-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geometria wykreślna i rysunek techniczny-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Arlet <Piotr.Arlet@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ma wiedzę z wybranych działów matematyki |
W-2 | Zna podstawy rysunku technicznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejetność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji. |
C-2 | Posiadanie wyobrazni przestrzennej na bazie geometri wykreślnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | 1 Rzuty Mongea. Rzuty punktu, rzuty i ślady prostej. | 1 |
T-A-2 | Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny. | 1 |
T-A-3 | Równoległość prostych i płaszczyzn. | 1 |
T-A-4 | Prostopadłość prostej i płaszczyzny, prostopadłość prostych. | 1 |
T-A-5 | Zadania złożone. | 1 |
T-A-6 | Kłady. | 1 |
T-A-7 | Wielkości kątów. | 1 |
T-A-8 | Transformacje. | 1 |
T-A-9 | Punkty przebicja wielościanu prostą , Przekroje wielościanów. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rzuty Mongea-rzuty punktu, rzuty i ślady prostej. | 1 |
T-W-2 | Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny. | 1 |
T-W-3 | Równoległość prostych i płaszczyzn, krawędz płaszczyzn, punkt przebicia płaszczyzny prostą. | 1 |
T-W-4 | Prostopadłość prostej do płaszczyzny. | 1 |
T-W-5 | Zadania złożone. | 1 |
T-W-6 | Kłady. | 1 |
T-W-7 | Wielkości kątów. | 1 |
T-W-8 | Transformacje. | 1 |
T-W-9 | Punkty przebicia wielościanu prostą. Przekroje wielościanów. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 9 |
A-A-2 | Udział w konsultacjach | 9 |
A-A-3 | Graficzne rozwiązywanie problemów | 24 |
A-A-4 | Studia literaturowe | 18 |
A-A-5 | zaliczenie | 1 |
61 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykladach | 9 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-W-3 | Studia literaturowe | 13 |
A-W-4 | zaliczenie | 1 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady są prowadzone metodą informacyjno problemową. Mają charakter informacyjny przedstawiający pojęcja reguły i metody teoretyczne, podający pzykłady metod w zastosowaniu do rozwiązywania konkretnych problemów geometrycznych. Środkami są rysunki przedstawiające wyabstrachowane problemy i przykłady rozwiązywania zadań, którym towarzyszy szczegółowe omawianie werbalne. |
M-2 | Metoda ćwiczeń audytoryjnych jest ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje zestaw zadań, odpowiednio dobranych do bieżącej tematyki wykładów. Studenci podczas ćwiczeń samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania. Prowadzący wspiera pracę studentów, udziela porad indywidualnie lub ogólnie dla całej grupy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Studenci są oceniani na bieżąco w trakcie zajęć praktycznych. Oceniany jest poziom przyswajania bieżącego materiału, trafność doboru metod rozwiązywania problemu, poprawność wypowiedzi werbalnej, staranność w wykonaniu rysunków. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Poziom przyswajania materiałujest kontrolowany dwukrotnie w połowie i pod koniec semestru, w formie pisemnych kolokwiów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/01-1_W01 Ma wiedzę z wybranych działów matematyki właściwych dla kierunku budownictwo niezbędnych do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa. Zna zasady geometri wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych. | B_1A_W01, B_1A_W02, B_1A_W03, B_1A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/01-1_U01 Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących. Potrafi odczytywać rysunki architektoniczne i budowlane. | B_1A_U07, B_1A_U11 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/01-1_K01 Jest gotów posługiwać się i szukać nowych czytelnych metod zapisu rzutowania, pracować w zespole. | B_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/01-1_W01 Ma wiedzę z wybranych działów matematyki właściwych dla kierunku budownictwo niezbędnych do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa. Zna zasady geometri wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych. | 2,0 | nie zna metody rozwiązania zadania; |
3,0 | wie w jaki sposób rozwiązać zadanie, obrał właściwą metodę, nie ma błędów merytorycznych. Nie wie jak radzić sobie z czytelnością rysunku i opisem; | |
3,5 | ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań; | |
4,0 | wie jak właściwe rozwiązać zadania jedną metodą; | |
4,5 | ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań; | |
5,0 | b. dobra znajomośc kilku metod wykonania zadań, bez błędów merytorycznych; |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/01-1_U01 Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących. Potrafi odczytywać rysunki architektoniczne i budowlane. | 2,0 | nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej; wykazuje znaczne braki umiejętnści; |
3,0 | rozwiązuje zadanie poprawnie, przynajmniej jedną z metod; robi błędy graficzne i w opisie rysunku; | |
3,5 | rozwiązje zadanie poprawnie; nie robi błędów merytorycznych; rysunek czytelny, opis niejednoznaczny; | |
4,0 | rozwiązuje zadanie poprawnie; nie robi błędów merytorycznych; prawidłowo dobrał metodę rozwiązania; rysunek czytelny, opis niejednoznaczny; | |
4,5 | rozwiązuje zadanie poprawnie; prawidłowo dobrał metodę rozwiązania; rysunek i opis czytelny; | |
5,0 | rozwiązuje zadanie poprawnie i szybko; dobrał najlepszą metodę rozwiązania; rysunek i opis czytelny; potrafi zweryfikować swoje błędy; |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/01-1_K01 Jest gotów posługiwać się i szukać nowych czytelnych metod zapisu rzutowania, pracować w zespole. | 2,0 | student bierny, pozbawiony energii; nie angażuje się, nie wykonuje poleceń; |
3,0 | student niechętnie angażuje się we wspólną pracę, oczekuje gotowych i sprawdzonych rozwiązań; | |
3,5 | student odnajduje swe miejsce w grupie, ale jest dla niej obciążeniem; inni wykonują część jego obowiązków; | |
4,0 | student odnajduje swe miejsce w grupie, wypełnia przydzielony zakres obowiązków, jednak nie wykazuje inicjatywy; | |
4,5 | student posiada zdolności przywódcze, poszukuje rozwiązań problemów; | |
5,0 | student przejmuje przywództwo w grupie, dzieli pracę, pomaga słabszym; |
Literatura podstawowa
- Wiktor, Janowski, PWN, Warszawa, 1975, 843/74-F-4/254
- Zbigniew, Lewandowski, PWN, Warszawa, 1969, 448.B-8
- Franciszek Otto, Edward Otto, Podręcznik Geometrii Wykreślnej, PWN, Warszawa, 1975
Literatura dodatkowa
- Mieczysław Majewski, Przykłady Rozwiązywania Zadań z Geometrii Wykreślnej Tom i, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1984
- Mieczysław Majewski, Geometria Wykreślna Tom i, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1994