Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Geologia inżynierska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geologia inżynierska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólne wiadomości z geografii z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z podstawowymi procesami geologicznymi (endogeniczne i egzogeniczne) |
C-2 | Zapoznanie się z podstawowymi skałami magmowymi, osadowymi i metamorficznymi |
C-3 | Rozpoznawanie gruntów budowlanych |
C-4 | Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów |
C-5 | Ocena podłoża gruntowego dla celów budowlanych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Morfoskopowe rozopoznawanie głównych minerałów i skał | 2 |
T-L-2 | Rozpoznawanie gruntów zgodnie z PN-EN ISO 14688 | 2 |
T-L-3 | Parametry geologiczno-inżynierskie gruntów mineralnych i organicznych | 2 |
T-L-4 | Konstrukcja przekroju geologiczno-inżynierskiego (geotechnicznego) | 2 |
T-L-5 | Ocena podłoża gruntowego na podstawie map geologicznych w tym Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski w skali 1:50000 wraz z objaśnieniami | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie geologii w problematyce budowlanej | 1 |
T-W-2 | Morfometryczna i morfogenetyczna ocena terenu do celów budowlanych | 1 |
T-W-3 | Znaczenie znajomości skał w problemtyce budowlanej jako podłoże i jako materiał budowlany (skały magmowe, metamorficzne,osadowe) | 1 |
T-W-4 | Grunty budowlane i ich główne parametry geologiczno-inżynierskie | 2 |
T-W-5 | Geneza, wiek oraz przestrzenne ułożenie warstw gruntowych | 1 |
T-W-6 | Zasady geologiczno-inżynierskiej pakietyzacji osadów | 1 |
T-W-7 | Podstawowe zabiegi uzdatniania podłoża gruntowego | 2 |
T-W-8 | Procesy endogeniczne (wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi, metamorfizm, geotektonika globalna) | 1 |
T-W-9 | Procesy egzogeniczne (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, diageneza, pływy) | 2 |
T-W-10 | Charakterystyka geologiczno-inżynierska obszarów górskich, wyżynnych i nizinnych | 2 |
T-W-11 | Najważniejsze procesy geodynamiczne w podłożu gruntowym oraz ich zapobieganie | 2 |
T-W-12 | Metodyka badań terenowych, dokumentacje geologiczno-inżynierskie | 1 |
T-W-13 | Wpływ działalności budowlanej na środowisko | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | przygotowanie samodzielne do sprawdzianu | 10 |
A-L-3 | wykonanie projektu w oparciu o mapy geologiczne | 4 |
A-L-4 | Zaliczenie przedmiotu | 3 |
A-L-5 | konsultacje | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Samodzielna praca w czytelni (bibliotece) | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu analiza literatury oraz notatek | 24 |
A-W-4 | zaliczenie przedmiotu | 2 |
A-W-5 | konsultacje | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny) |
M-2 | Metody praktyczne (pokaz) |
M-3 | Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub pisemne i ustne wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/B/05_W01 zna zasady odczytu z map geologicznych | B_1A_W02, B_1A_W03 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
B_1A_N1/B/05_W02 Student zna i rozumie temat wpływu procesów geodynamicznych na fundamenty obiektów budowlanych. | B_1A_W09, B_1A_W20 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
B_1A_N1/B/05_W03 Student zna i rozumie temat wpływu środowiska na obiekty inżynierskie | B_1A_W02, B_1A_W03, B_1A_W09, B_1A_W20, B_1A_W23 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/B/05_U01 Potrafi rozpoznać podstawowe grupy skał magmowych, osadowych i metamorficznych | B_1A_U22, B_1A_U11 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-3, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
B_1A_N1/B/05_U02 Potrafi rozpoznac makroskopowo podstawowe grupy gruntów | B_1A_U22 | — | — | C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3 | S-1 |
B_1A_N1/B/05_U03 Potrafi ocenic zmiany parametrów pod wpływem wody gruntowej | B_1A_U08, B_1A_U16, B_1A_U22, B_1A_U11 | — | — | C-4, C-5 | T-W-4, T-W-5, T-W-11, T-W-6 | M-2, M-3 | S-1 |
B_1A_N1/B/05_U04 Ma umiejętność samodzielnego kształcenia się | B_1A_U22 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/B/05_K01 Student jest gotów do podjęcia refleksji nad zmianami procesów geodynamicznych oraz ich wpływowi na relacje podłoże - obiekt inżynerski | B_1A_K02 | — | — | C-4 | T-W-4, T-W-10, T-W-7, T-W-11 | M-2, M-3 | S-1 |
B_1A_N1/B/05_K02 Jest gotów do przewidzenia skutki niektórych procesów geodynamicznych | B_1A_K02 | — | — | C-4, C-5 | T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1 |
B_1A_N1/B/05_K03 Jest gotów do optymalnego doboru zabiegi wzmacniające podłoże oraz regulujące stosunku wodne w podłożu gruntowym | B_1A_K06 | — | — | C-3, C-4, C-5 | T-W-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/B/05_W01 zna zasady odczytu z map geologicznych | 2,0 | <50% |
3,0 | potrafi rozponać na mapie geologicznej rodzej grutnów ich geneze i wiek | |
3,5 | 60% | |
4,0 | 70% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 90% | |
B_1A_N1/B/05_W02 Student zna i rozumie temat wpływu procesów geodynamicznych na fundamenty obiektów budowlanych. | 2,0 | <50% |
3,0 | wie co to są procesy geodynamiczne | |
3,5 | 60% | |
4,0 | 70% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 90% | |
B_1A_N1/B/05_W03 Student zna i rozumie temat wpływu środowiska na obiekty inżynierskie | 2,0 | <50% |
3,0 | potrafi ocenic wpływ srodowiska na obiekt inzynioerski | |
3,5 | 60% | |
4,0 | 70% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 90% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/B/05_U01 Potrafi rozpoznać podstawowe grupy skał magmowych, osadowych i metamorficznych | 2,0 | <50% |
3,0 | potrafi rozponać 50% przedstawionych do rozpoznania minerałów i skał | |
3,5 | 60% | |
4,0 | 70% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 90% | |
B_1A_N1/B/05_U02 Potrafi rozpoznac makroskopowo podstawowe grupy gruntów | 2,0 | <50% |
3,0 | 50%potrafo rozpoznać 50% podanych do rozpoznania gruntów | |
3,5 | 60% | |
4,0 | 70% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 90% | |
B_1A_N1/B/05_U03 Potrafi ocenic zmiany parametrów pod wpływem wody gruntowej | 2,0 | <50% |
3,0 | 50% potrafi interpretowac wskaźnik konsystencji | |
3,5 | 60% | |
4,0 | 70% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 90% | |
B_1A_N1/B/05_U04 Ma umiejętność samodzielnego kształcenia się | 2,0 | <50% |
3,0 | potrafi odróżnić wpływ wilgoci w gruntach gruboziarnistych i drobnoziarnistych | |
3,5 | 60% | |
4,0 | 70% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 90% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/B/05_K01 Student jest gotów do podjęcia refleksji nad zmianami procesów geodynamicznych oraz ich wpływowi na relacje podłoże - obiekt inżynerski | 2,0 | <50% |
3,0 | zna procesy geodynamiczne | |
3,5 | 60% | |
4,0 | 70% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 90% | |
B_1A_N1/B/05_K02 Jest gotów do przewidzenia skutki niektórych procesów geodynamicznych | 2,0 | <50% |
3,0 | potrafi przewidziec najważniejsze skutki procesow geodynamicznych | |
3,5 | 60% | |
4,0 | 70% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 90% | |
B_1A_N1/B/05_K03 Jest gotów do optymalnego doboru zabiegi wzmacniające podłoże oraz regulujące stosunku wodne w podłożu gruntowym | 2,0 | <50% |
3,0 | Potrafi zastosowac najprostsze zabiegi wzmacniające podłoże gruntowe | |
3,5 | 60% | |
4,0 | 70% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 90% |
Literatura podstawowa
- Hauryłkiewicz J. Racinowski R., Wprowadzenie do geologii inżynierskiej terenów niżowych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
- Tarnawski M, Badania podłoża budowli, PWN, Warszawa, 2020, I
- Pisarczyk S., Gruntoznawstwo inżynierskie, PWN, Warszawa, 2011
- Racinowski R., Hauryłkiewicz J., Zarys Geologii inżynierskiej, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2011
- Kaczyński R.R, Warunki geologiczno-inżynierskie na obszarze Polski, PIG, PIB, Warszawa, 2017, I
Literatura dodatkowa
- Kraiński A., Kołodziejczyk U., Zarys Geologii, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra, 2003
- Mizerski W., Geologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 2009
- Glazer Z., Maliwoski J., Geologia i geotechnika dla inżynierów budoqwnictwa, PWN, Warszawa, 1991, 1
- Kołodziejczyk U., Kraiński A., Rozpoznawanie minerałów, skał i budowy geologicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2004
- Seul C., Warynki geologiczno-inżynierskie n aobszarze strefy krawędziowej Wzgórz Warszewskich, Annales UMCS, Lublin, 2015, Vol. LXX, z. 2, p. 9 - 25