Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Żywność wygodna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywność wygodna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia, biochemia,botanika, fizyka, towaroznawstwo surowców i produktów zwierzęcych,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami żywności wygodnej, jej rodzajami, procesami jej przygotowania i wytwarzania oraz wartością odżywczą.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Surowce do produkcji żywności wygodnej.3
T-A-2Rodzaje żywności wygodnej.4
T-A-3Technologia przygotowania żywności wygodnej.4
T-A-4Wartość odżywcza żywności wygodnej.2
T-A-5Ocena przydatności konsumenckiej żywności wygodnej.2
15
wykłady
T-W-1Minimalnie przetworzenie warzyw i owoców, mięsa i ryb, temperatury chłodnicze.2
T-W-2Zastosowanie powłok jadalnych w technologii minimalnego przetwarzania.2
T-W-3Jakość i wartość odżywcza żywności minimalnie przetworzonej.2
T-W-4Systemy produkcji potraw, żywność utrwalana w niskich temperaturach (chłodzenie i mrożenie).2
T-W-5Obróbka termiczna, pasteryzacja, sterylizacja.3
T-W-6Tłuszcze w żywności wygodnej.2
T-W-7Susze owocowe, warzywne i ziemniaczane jako składniki żywności wygodnej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-3Samodzielne przygotowanie referatu na zadany temat15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-5Konsultacje7
A-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Praca studentów w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu poszczególnych tematów objętych programem ćwiczeń.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przedstawionej prezentacji i udział studenta w jej omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna końcowa ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składa się ocena przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego z calości materiału objętego programem ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z materiału objętego programem wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.4_W01
Student potrafi scharakteryzować różne rodzaje żywności wygodnej oraz omówić metody jej wytwarzania, pakowania, przechowywania, zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka.
ZO_1A_W13C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.4_U01
Student posiada umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi wykorzystać w życiu codziennym produkty żywności wygodnej, wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę o mechanizmach jej zarówno korzystnego i negatywnego oddziaływania na organizm ludzki.
ZO_1A_U10C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.4_K01
Postępuje etycznie przy propagowanua i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
ZO_1A_K02C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-1, M-2, M-3S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.4_W01
Student potrafi scharakteryzować różne rodzaje żywności wygodnej oraz omówić metody jej wytwarzania, pakowania, przechowywania, zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia nie liczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.4_U01
Student posiada umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi wykorzystać w życiu codziennym produkty żywności wygodnej, wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę o mechanizmach jej zarówno korzystnego i negatywnego oddziaływania na organizm ludzki.
2,0Student nie posiada umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz nie potrafi prawidłowy sposób wykorzystać w życiu codziennym produktów żywności wygodnej. Nie potrafi wykorzystać kompetentnie zdobytej wiedzy o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
3,0Student nie posiada dostatecznej umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz nie potrafi prawidłowy sposób wykorzystać w życiu codziennym produktów żywności wygodnej. Nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
3,5Student posiada dostatecznną umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać niektóre z nich w życiu codziennym. Nie potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytej wiedzy o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
4,0Student posiada dobrą umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać niektóre z nich w życiu codziennym. Potrafi nie zawsze wykorzystać zdobytą wiedzę o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
4,5Student posiada dobrą umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać produkty żywności wygodnej w życiu codziennym. Potrafi nie zawsze wykorzystać zdobytą wiedzę o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać produkty żywności wygodnej w życiu codziennym. Potrafi zawsze wykorzystać zdobytą wiedzę o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.4_K01
Postępuje etycznie przy propagowanua i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
2,0Student nie potrafi postępować etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
3,0Student na miernym poziomie potrafi i postępować etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
3,5Student w dostateczny sposób potrafi i postępować etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
4,0Student w dobry sposób potrafi i postępować etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
4,5Student w bardzo dobry sposób potrafi i postępować etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
5,0Student w wyczerujący sposób potrafi stosować zasady etyki i humanitaryzmu przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.

Literatura podstawowa

  1. Pod red.Franciszka Świderskiego, Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. red. Głodkowski Olgierd, Niezbędnik przedsiębiorcy branży spożywczej (Prawo, Technologia, Sprzedaż), Wydawnictwo Forum, Poznań, 2011, Dzieło bazowe w oprawie segregatorowej aktualizowane
  2. Pod red. Kijowskiego J., Sikory T., Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem żywności., WNT, Warszawa, 2003
  3. Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., Przygoda B., Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Surowce do produkcji żywności wygodnej.3
T-A-2Rodzaje żywności wygodnej.4
T-A-3Technologia przygotowania żywności wygodnej.4
T-A-4Wartość odżywcza żywności wygodnej.2
T-A-5Ocena przydatności konsumenckiej żywności wygodnej.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Minimalnie przetworzenie warzyw i owoców, mięsa i ryb, temperatury chłodnicze.2
T-W-2Zastosowanie powłok jadalnych w technologii minimalnego przetwarzania.2
T-W-3Jakość i wartość odżywcza żywności minimalnie przetworzonej.2
T-W-4Systemy produkcji potraw, żywność utrwalana w niskich temperaturach (chłodzenie i mrożenie).2
T-W-5Obróbka termiczna, pasteryzacja, sterylizacja.3
T-W-6Tłuszcze w żywności wygodnej.2
T-W-7Susze owocowe, warzywne i ziemniaczane jako składniki żywności wygodnej.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-3Samodzielne przygotowanie referatu na zadany temat15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-5Konsultacje7
A-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O7.4_W01Student potrafi scharakteryzować różne rodzaje żywności wygodnej oraz omówić metody jej wytwarzania, pakowania, przechowywania, zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami żywności wygodnej, jej rodzajami, procesami jej przygotowania i wytwarzania oraz wartością odżywczą.
Treści programoweT-A-2Rodzaje żywności wygodnej.
T-A-3Technologia przygotowania żywności wygodnej.
T-A-4Wartość odżywcza żywności wygodnej.
T-A-5Ocena przydatności konsumenckiej żywności wygodnej.
T-A-1Surowce do produkcji żywności wygodnej.
T-W-1Minimalnie przetworzenie warzyw i owoców, mięsa i ryb, temperatury chłodnicze.
T-W-2Zastosowanie powłok jadalnych w technologii minimalnego przetwarzania.
T-W-3Jakość i wartość odżywcza żywności minimalnie przetworzonej.
T-W-4Systemy produkcji potraw, żywność utrwalana w niskich temperaturach (chłodzenie i mrożenie).
T-W-6Tłuszcze w żywności wygodnej.
T-W-7Susze owocowe, warzywne i ziemniaczane jako składniki żywności wygodnej.
T-W-5Obróbka termiczna, pasteryzacja, sterylizacja.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Praca studentów w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu poszczególnych tematów objętych programem ćwiczeń.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z materiału objętego programem wykładów.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przedstawionej prezentacji i udział studenta w jej omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna końcowa ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składa się ocena przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego z calości materiału objętego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia nie liczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O7.4_U01Student posiada umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi wykorzystać w życiu codziennym produkty żywności wygodnej, wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę o mechanizmach jej zarówno korzystnego i negatywnego oddziaływania na organizm ludzki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami żywności wygodnej, jej rodzajami, procesami jej przygotowania i wytwarzania oraz wartością odżywczą.
Treści programoweT-A-2Rodzaje żywności wygodnej.
T-A-3Technologia przygotowania żywności wygodnej.
T-A-4Wartość odżywcza żywności wygodnej.
T-A-5Ocena przydatności konsumenckiej żywności wygodnej.
T-A-1Surowce do produkcji żywności wygodnej.
T-W-1Minimalnie przetworzenie warzyw i owoców, mięsa i ryb, temperatury chłodnicze.
T-W-2Zastosowanie powłok jadalnych w technologii minimalnego przetwarzania.
T-W-3Jakość i wartość odżywcza żywności minimalnie przetworzonej.
T-W-4Systemy produkcji potraw, żywność utrwalana w niskich temperaturach (chłodzenie i mrożenie).
T-W-6Tłuszcze w żywności wygodnej.
T-W-7Susze owocowe, warzywne i ziemniaczane jako składniki żywności wygodnej.
T-W-5Obróbka termiczna, pasteryzacja, sterylizacja.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Praca studentów w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu poszczególnych tematów objętych programem ćwiczeń.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z materiału objętego programem wykładów.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przedstawionej prezentacji i udział studenta w jej omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna końcowa ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składa się ocena przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego z calości materiału objętego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz nie potrafi prawidłowy sposób wykorzystać w życiu codziennym produktów żywności wygodnej. Nie potrafi wykorzystać kompetentnie zdobytej wiedzy o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
3,0Student nie posiada dostatecznej umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz nie potrafi prawidłowy sposób wykorzystać w życiu codziennym produktów żywności wygodnej. Nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
3,5Student posiada dostatecznną umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać niektóre z nich w życiu codziennym. Nie potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytej wiedzy o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
4,0Student posiada dobrą umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać niektóre z nich w życiu codziennym. Potrafi nie zawsze wykorzystać zdobytą wiedzę o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
4,5Student posiada dobrą umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać produkty żywności wygodnej w życiu codziennym. Potrafi nie zawsze wykorzystać zdobytą wiedzę o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać produkty żywności wygodnej w życiu codziennym. Potrafi zawsze wykorzystać zdobytą wiedzę o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O7.4_K01Postępuje etycznie przy propagowanua i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami żywności wygodnej, jej rodzajami, procesami jej przygotowania i wytwarzania oraz wartością odżywczą.
Treści programoweT-A-2Rodzaje żywności wygodnej.
T-A-3Technologia przygotowania żywności wygodnej.
T-A-4Wartość odżywcza żywności wygodnej.
T-A-5Ocena przydatności konsumenckiej żywności wygodnej.
T-A-1Surowce do produkcji żywności wygodnej.
T-W-1Minimalnie przetworzenie warzyw i owoców, mięsa i ryb, temperatury chłodnicze.
T-W-2Zastosowanie powłok jadalnych w technologii minimalnego przetwarzania.
T-W-3Jakość i wartość odżywcza żywności minimalnie przetworzonej.
T-W-4Systemy produkcji potraw, żywność utrwalana w niskich temperaturach (chłodzenie i mrożenie).
T-W-6Tłuszcze w żywności wygodnej.
T-W-7Susze owocowe, warzywne i ziemniaczane jako składniki żywności wygodnej.
T-W-5Obróbka termiczna, pasteryzacja, sterylizacja.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Praca studentów w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu poszczególnych tematów objętych programem ćwiczeń.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z materiału objętego programem wykładów.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przedstawionej prezentacji i udział studenta w jej omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi postępować etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
3,0Student na miernym poziomie potrafi i postępować etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
3,5Student w dostateczny sposób potrafi i postępować etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
4,0Student w dobry sposób potrafi i postępować etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
4,5Student w bardzo dobry sposób potrafi i postępować etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.
5,0Student w wyczerujący sposób potrafi stosować zasady etyki i humanitaryzmu przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka.