Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Produkty pszczele:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Produkty pszczele
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Samborski <jerzy.samborski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Pszczelnictwo, botanika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z produktami wytwarzanymi przez pszczoły, metodami ich pozyskiwania, składem chemicznym, normami krajowymi oraz światowymi na produkty pszczele, sposobami ich konserwacji i przechowywania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Typy i odmiany miodów, ocena organoleptyczna miodów i oznaczanie zawartości wody w miodach1
T-A-2Przetwory miodowe - wypieki, napoje, miody pitne, krupniki, nalewki1
T-A-3Opakowania na miód, przechowywanie miodu, etykiety na miód.1
T-A-4Wosk pszczeli - woszczyna jako surowiec woskowy, przechowywanie woszczyny. Przeróbka surowca woskowego. Ocena organoleptyczna na wosku.. Zastodowanie wosku, wyroby woskowe.2
T-A-5Pyłek kwiatowy (obnóża) - pozyskiwanie pyłku kwiatowego i pierzgi, ocena organoleptyczna obnóży pyłkowych. Utwaranie i przechowywanie.1
T-A-6Propolis - pozyskiwanie propolisu, ocena organoleptyczna propolisu, Badanie jakości, przechowywanie i przetwórstwo propolisu1
7
wykłady
T-W-1Miód pszczeli - surowce z których powstaje, dojrzewanie miodu, właściwości fizyczne i skład chemiczny. Standardy krajowe i międzynarodowe na miód2
T-W-2Wosk pszczeli - własciwosci fizyczne i chemiczne, norma na wosk, produkcja węzy.1
T-W-3Pyłek kwiatowy ( obnóża) - skład chemiczny, norma na obnóża pyłkowe. Pierzga i jej pozyskiwanie1
T-W-4Mleczko pszczele - rola mleczka w rodzinie pszczelej. Produkcja mleczka pszczelego, odbiór i konserwacja, Właściwosci fizyczne i chemiczne mleczka pszczelego, badanie jakości, utrwalanie, przechowywanie. Norma na świeże mleczko pszczele2
T-W-5Propolis - znaczenie w rodzinie pszczelej, skład, właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie propolisu. Badanie jakości i przechowywanie1
T-W-6Jad pszczeli - sklad, właściwości fizykochemiczne. Pozyskiwanie jadu pszczelego, badanie jakości, przechowywanie.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-A-2przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń14
A-A-3studiowanie literatury6
A-A-4konsultacje2
A-A-5zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-4konsultacje1
A-W-5zaliczenie wykładów1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-2praca w grupach
M-3film
M-4ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywnosci na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-N-O133_W01
student potrafi scharakteryzować produkty pozyskiwane od pszczół,
ZO_1A_W10C-1T-A-1, T-A-3, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-4M-3, M-1S-2
ZO_1A_ZOK-N-O133_W03
znajomość obowiązujących norm oceny jakości produktów pszczelicjh oraz sposobów ich przechowywania
ZO_1A_W10C-1T-A-1, T-A-3, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-N-O133_U01
student nabył umiejetność pozyskiwania z rodzin wybranych produktów pszczelich oraz ich przetwórstwa
ZO_1A_U17, ZO_1A_U10C-1T-A-2, T-A-4, T-A-3M-3, M-4, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_??_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student cechuje się aktywną postawą w działaniu.
ZO_1A_K04C-1T-A-4, T-A-6, T-A-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-N-O133_W01
student potrafi scharakteryzować produkty pozyskiwane od pszczół,
2,0nie potrafi scharakteryzować produktów pozyskiwanych od pszczół
3,0zna podstawową charakterystke produktów pozyskiwanych od pszczół
3,5w sposób zadawalajacy charakteryzuje produkty pozyskiwane od pszczół
4,0dobrze charakteryzuje produkty pozyskiwane od pszczół
4,5ponad dobrze charakteryzuje produkty pozyskiwane od pszczół
5,0zna pełną charakterystkę produktów pozyskiwanych od pszczół
ZO_1A_ZOK-N-O133_W03
znajomość obowiązujących norm oceny jakości produktów pszczelicjh oraz sposobów ich przechowywania
2,0brak znajomości norm oceny iakosci produktów pszczelich i ich przechowywania
3,0słaba znajomość norm oceny jakości produków i ich przechowywania
3,5mniej niż dobra znajomość norm oceny jakości produków pszczelich i ich przechowywania
4,0dobra znajomość norm oceny jakości produktów pszczelich i ich przechowywania
4,5więcej niż dobra znajomość norm oceny jakości produktów pszczelich i ich przechowywania
5,0pełna znajomość norm oceny jakości produktów pszczelich i ich przechowywania produktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-N-O133_U01
student nabył umiejetność pozyskiwania z rodzin wybranych produktów pszczelich oraz ich przetwórstwa
2,0brak umiejętności pozyskiwania z rodzin produktów pszczelich i ich przetwórstwa
3,0podstawowa umiejętność pozyskiwania z rodzin produktów pszczelich i ich przetwórstwa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_??_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student cechuje się aktywną postawą w działaniu.
2,0
3,0Pracuje w grupie przy pozyskiwaniu produktów pszczelich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wilde J., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze
  2. Wilkaniec Z., red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Prabucki J., red, Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
  2. Skowronek W., Pszczelnictwo, Odzdiał Pszcelnictwa ISiK, Pułwy, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Typy i odmiany miodów, ocena organoleptyczna miodów i oznaczanie zawartości wody w miodach1
T-A-2Przetwory miodowe - wypieki, napoje, miody pitne, krupniki, nalewki1
T-A-3Opakowania na miód, przechowywanie miodu, etykiety na miód.1
T-A-4Wosk pszczeli - woszczyna jako surowiec woskowy, przechowywanie woszczyny. Przeróbka surowca woskowego. Ocena organoleptyczna na wosku.. Zastodowanie wosku, wyroby woskowe.2
T-A-5Pyłek kwiatowy (obnóża) - pozyskiwanie pyłku kwiatowego i pierzgi, ocena organoleptyczna obnóży pyłkowych. Utwaranie i przechowywanie.1
T-A-6Propolis - pozyskiwanie propolisu, ocena organoleptyczna propolisu, Badanie jakości, przechowywanie i przetwórstwo propolisu1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miód pszczeli - surowce z których powstaje, dojrzewanie miodu, właściwości fizyczne i skład chemiczny. Standardy krajowe i międzynarodowe na miód2
T-W-2Wosk pszczeli - własciwosci fizyczne i chemiczne, norma na wosk, produkcja węzy.1
T-W-3Pyłek kwiatowy ( obnóża) - skład chemiczny, norma na obnóża pyłkowe. Pierzga i jej pozyskiwanie1
T-W-4Mleczko pszczele - rola mleczka w rodzinie pszczelej. Produkcja mleczka pszczelego, odbiór i konserwacja, Właściwosci fizyczne i chemiczne mleczka pszczelego, badanie jakości, utrwalanie, przechowywanie. Norma na świeże mleczko pszczele2
T-W-5Propolis - znaczenie w rodzinie pszczelej, skład, właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie propolisu. Badanie jakości i przechowywanie1
T-W-6Jad pszczeli - sklad, właściwości fizykochemiczne. Pozyskiwanie jadu pszczelego, badanie jakości, przechowywanie.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-A-2przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń14
A-A-3studiowanie literatury6
A-A-4konsultacje2
A-A-5zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-4konsultacje1
A-W-5zaliczenie wykładów1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-N-O133_W01student potrafi scharakteryzować produkty pozyskiwane od pszczół,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z produktami wytwarzanymi przez pszczoły, metodami ich pozyskiwania, składem chemicznym, normami krajowymi oraz światowymi na produkty pszczele, sposobami ich konserwacji i przechowywania
Treści programoweT-A-1Typy i odmiany miodów, ocena organoleptyczna miodów i oznaczanie zawartości wody w miodach
T-A-3Opakowania na miód, przechowywanie miodu, etykiety na miód.
T-W-5Propolis - znaczenie w rodzinie pszczelej, skład, właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie propolisu. Badanie jakości i przechowywanie
T-W-2Wosk pszczeli - własciwosci fizyczne i chemiczne, norma na wosk, produkcja węzy.
T-W-6Jad pszczeli - sklad, właściwości fizykochemiczne. Pozyskiwanie jadu pszczelego, badanie jakości, przechowywanie.
T-W-4Mleczko pszczele - rola mleczka w rodzinie pszczelej. Produkcja mleczka pszczelego, odbiór i konserwacja, Właściwosci fizyczne i chemiczne mleczka pszczelego, badanie jakości, utrwalanie, przechowywanie. Norma na świeże mleczko pszczele
Metody nauczaniaM-3film
M-1wykład z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi scharakteryzować produktów pozyskiwanych od pszczół
3,0zna podstawową charakterystke produktów pozyskiwanych od pszczół
3,5w sposób zadawalajacy charakteryzuje produkty pozyskiwane od pszczół
4,0dobrze charakteryzuje produkty pozyskiwane od pszczół
4,5ponad dobrze charakteryzuje produkty pozyskiwane od pszczół
5,0zna pełną charakterystkę produktów pozyskiwanych od pszczół
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-N-O133_W03znajomość obowiązujących norm oceny jakości produktów pszczelicjh oraz sposobów ich przechowywania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z produktami wytwarzanymi przez pszczoły, metodami ich pozyskiwania, składem chemicznym, normami krajowymi oraz światowymi na produkty pszczele, sposobami ich konserwacji i przechowywania
Treści programoweT-A-1Typy i odmiany miodów, ocena organoleptyczna miodów i oznaczanie zawartości wody w miodach
T-A-3Opakowania na miód, przechowywanie miodu, etykiety na miód.
T-W-2Wosk pszczeli - własciwosci fizyczne i chemiczne, norma na wosk, produkcja węzy.
T-W-6Jad pszczeli - sklad, właściwości fizykochemiczne. Pozyskiwanie jadu pszczelego, badanie jakości, przechowywanie.
T-W-4Mleczko pszczele - rola mleczka w rodzinie pszczelej. Produkcja mleczka pszczelego, odbiór i konserwacja, Właściwosci fizyczne i chemiczne mleczka pszczelego, badanie jakości, utrwalanie, przechowywanie. Norma na świeże mleczko pszczele
T-W-1Miód pszczeli - surowce z których powstaje, dojrzewanie miodu, właściwości fizyczne i skład chemiczny. Standardy krajowe i międzynarodowe na miód
Metody nauczaniaM-2praca w grupach
M-1wykład z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak znajomości norm oceny iakosci produktów pszczelich i ich przechowywania
3,0słaba znajomość norm oceny jakości produków i ich przechowywania
3,5mniej niż dobra znajomość norm oceny jakości produków pszczelich i ich przechowywania
4,0dobra znajomość norm oceny jakości produktów pszczelich i ich przechowywania
4,5więcej niż dobra znajomość norm oceny jakości produktów pszczelich i ich przechowywania
5,0pełna znajomość norm oceny jakości produktów pszczelich i ich przechowywania produktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-N-O133_U01student nabył umiejetność pozyskiwania z rodzin wybranych produktów pszczelich oraz ich przetwórstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z produktami wytwarzanymi przez pszczoły, metodami ich pozyskiwania, składem chemicznym, normami krajowymi oraz światowymi na produkty pszczele, sposobami ich konserwacji i przechowywania
Treści programoweT-A-2Przetwory miodowe - wypieki, napoje, miody pitne, krupniki, nalewki
T-A-4Wosk pszczeli - woszczyna jako surowiec woskowy, przechowywanie woszczyny. Przeróbka surowca woskowego. Ocena organoleptyczna na wosku.. Zastodowanie wosku, wyroby woskowe.
T-A-3Opakowania na miód, przechowywanie miodu, etykiety na miód.
Metody nauczaniaM-3film
M-4ćwiczenia praktyczne
M-2praca w grupach
M-1wykład z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: ocena aktywnosci na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności pozyskiwania z rodzin produktów pszczelich i ich przetwórstwa
3,0podstawowa umiejętność pozyskiwania z rodzin produktów pszczelich i ich przetwórstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_??_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student cechuje się aktywną postawą w działaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z produktami wytwarzanymi przez pszczoły, metodami ich pozyskiwania, składem chemicznym, normami krajowymi oraz światowymi na produkty pszczele, sposobami ich konserwacji i przechowywania
Treści programoweT-A-4Wosk pszczeli - woszczyna jako surowiec woskowy, przechowywanie woszczyny. Przeróbka surowca woskowego. Ocena organoleptyczna na wosku.. Zastodowanie wosku, wyroby woskowe.
T-A-6Propolis - pozyskiwanie propolisu, ocena organoleptyczna propolisu, Badanie jakości, przechowywanie i przetwórstwo propolisu
T-A-2Przetwory miodowe - wypieki, napoje, miody pitne, krupniki, nalewki
Metody nauczaniaM-2praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywnosci na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Pracuje w grupie przy pozyskiwaniu produktów pszczelich.
3,5
4,0
4,5
5,0