Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Immunoprofilaktyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Immunoprofilaktyka
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>, Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 10 1,20,41zaliczenie
wykładyW3 5 0,80,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z podstaw immunologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami odpornościowymi oraz z immunoprofilaktyką wybranych chorób zakaźnych
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami i metodami ograniczajacymi zachorowalność zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie materiału w celu wykonania autoszczepionek.2
T-L-2Przeprowadzenie procedury przygotowania autoszczepionek.4
T-L-3Próba jałowości przygotowanych autoszczepionek.2
T-L-4Próba toksyczności przygotowanych autoszczepionek.2
10
wykłady
T-W-1Odpowiedź immunologiczna. Pamięć immunologiczna. Prezentacja antygenów.1
T-W-2Białka surowicy ze szczególnym uwzględnieniem immunoglobulin. Porównanie składu białek siary, mleka i surowicy różnych gatunków zwierząt i człowieka.1
T-W-3Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujące. Preparaty immunosupresyjne1
T-W-4Szczepionki i autoszczepionki stosowane w profilaktyce i terapii.1
T-W-5Rola adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepieniach.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Przygotowanie do zajęć11
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia11
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Pisemne zaliczenie1
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.5
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.6
A-W-4Samodzielne studiowanie materiału z wykładów5
A-W-5Konsultacje1
A-W-6Pisemne zaliczenie wykładów1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji w grupach
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O10.2_W01
Student poznaje etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt
ZO_2A_W02, ZO_2A_W01, ZO_2A_W05C-2, C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O10.2_U01
Student umie opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt
ZO_2A_U01, ZO_2A_U03C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-W-1M-2, M-3S-4, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O10.2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym
ZO_2A_K01, ZO_2A_K02, ZO_2A_K08C-2, C-1T-W-1, T-L-2, T-W-2, T-L-1, T-W-5, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-L-4M-2, M-3, M-1S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O10.2_W01
Student poznaje etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje się wiedzą określoną w efektach kształcenia, nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O10.2_U01
Student umie opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje się umiejętnościam opisanymi w efektach kształcenia, nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O10.2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym wykazuje świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym, nie popełnia kardynalnych błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Buczek J., Deptuła W., Gliński Z., Jarosz J., Stosik M., Wernicki A., Immunologia porównawcza i rozwojowa zwierząt, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 2000., 2010
  2. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  3. Janicki K., Hematologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
  4. Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, MEDITON Oficyna Wydawnicza, 2000
  5. Mackiewicz S., Immunologia, PZWL, Warszawa, 1991
  6. Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydaw. Medyczne Słotwiński Verlag, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Boroń-Kaczmarska A., Furowicz A. J., Choroby odzwierzęce przenoszone drogą pokarmową, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1999
  2. Gabiniewicz J., Zarys mikrobiologii z epizootiologią, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 1971

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie materiału w celu wykonania autoszczepionek.2
T-L-2Przeprowadzenie procedury przygotowania autoszczepionek.4
T-L-3Próba jałowości przygotowanych autoszczepionek.2
T-L-4Próba toksyczności przygotowanych autoszczepionek.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Odpowiedź immunologiczna. Pamięć immunologiczna. Prezentacja antygenów.1
T-W-2Białka surowicy ze szczególnym uwzględnieniem immunoglobulin. Porównanie składu białek siary, mleka i surowicy różnych gatunków zwierząt i człowieka.1
T-W-3Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujące. Preparaty immunosupresyjne1
T-W-4Szczepionki i autoszczepionki stosowane w profilaktyce i terapii.1
T-W-5Rola adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepieniach.1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Przygotowanie do zajęć11
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia11
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Pisemne zaliczenie1
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.5
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.6
A-W-4Samodzielne studiowanie materiału z wykładów5
A-W-5Konsultacje1
A-W-6Pisemne zaliczenie wykładów1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O10.2_W01Student poznaje etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną, etyczną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
ZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
ZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o metodach oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami i metodami ograniczajacymi zachorowalność zwierząt
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami odpornościowymi oraz z immunoprofilaktyką wybranych chorób zakaźnych
Treści programoweT-W-5Rola adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepieniach.
T-W-2Białka surowicy ze szczególnym uwzględnieniem immunoglobulin. Porównanie składu białek siary, mleka i surowicy różnych gatunków zwierząt i człowieka.
T-W-3Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujące. Preparaty immunosupresyjne
T-W-4Szczepionki i autoszczepionki stosowane w profilaktyce i terapii.
T-W-1Odpowiedź immunologiczna. Pamięć immunologiczna. Prezentacja antygenów.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje się wiedzą określoną w efektach kształcenia, nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O10.2_U01Student umie opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami odpornościowymi oraz z immunoprofilaktyką wybranych chorób zakaźnych
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami i metodami ograniczajacymi zachorowalność zwierząt
Treści programoweT-L-2Przeprowadzenie procedury przygotowania autoszczepionek.
T-L-3Próba jałowości przygotowanych autoszczepionek.
T-L-4Próba toksyczności przygotowanych autoszczepionek.
T-L-1Przygotowanie materiału w celu wykonania autoszczepionek.
T-W-1Odpowiedź immunologiczna. Pamięć immunologiczna. Prezentacja antygenów.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje się umiejętnościam opisanymi w efektach kształcenia, nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O10.2_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
ZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami i metodami ograniczajacymi zachorowalność zwierząt
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami odpornościowymi oraz z immunoprofilaktyką wybranych chorób zakaźnych
Treści programoweT-W-1Odpowiedź immunologiczna. Pamięć immunologiczna. Prezentacja antygenów.
T-L-2Przeprowadzenie procedury przygotowania autoszczepionek.
T-W-2Białka surowicy ze szczególnym uwzględnieniem immunoglobulin. Porównanie składu białek siary, mleka i surowicy różnych gatunków zwierząt i człowieka.
T-L-1Przygotowanie materiału w celu wykonania autoszczepionek.
T-W-5Rola adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepieniach.
T-L-3Próba jałowości przygotowanych autoszczepionek.
T-W-3Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujące. Preparaty immunosupresyjne
T-W-4Szczepionki i autoszczepionki stosowane w profilaktyce i terapii.
T-L-4Próba toksyczności przygotowanych autoszczepionek.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym wykazuje świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym, nie popełnia kardynalnych błędów
3,5
4,0
4,5
5,0